پایگاه خبری تحریر نو 11 دی 1398 ساعت 12:04 http://tahrireno.ir/vdcbf8b5.rhbg0piuur.html -------------------------------------------------- در برنامه یه روز تازه شبکه پنج سیما؛ عنوان : قیمت بلیت‌های جشنواره از قیمت بلیت اکران سینماها بیشتر نخواهد بود -------------------------------------------------- دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید سعی می‌کنیم قیمت بلیت سینماهای جشنواره از قیمت بلیت سینماها در اکران امسال بیشتر نباشد و در سینماهای جنوب شهر تهران کمتر باشد. متن : دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می گوید سعی می کنیم قیمت بلیت سینماهای جشنواره از قیمت بلیت سینماها در اکران امسال بیشتر نباشد و در سینماهای جنوب شهر تهران کمتر باشد. به گزارش تحریرنو از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز با حضور در برنامه زنده یه روز تازه شبکه پنج سیما، به پرسش هایی پیرامون این دوره جشنواره پاسخ داد. بر اساس این خبر، مجری برنامه یه روز تازه در ابتدا، اعلام فیلم های بخش نگاه نو توسط محمدعلی کشاورز را یک ابتکار خوب برای جشنواره دانست و آن را برای جوانانی که در شروع فعالیت هستند، دلگرم کننده خواند. او سپس پرسش هایی درباره انتخاب فیلم های بخش نگاه نو مطرح کرد. دبیر جشنواره فیلم فجر در بخش نخست این گفت وگوی تلویزیونی توضیحاتی درباره مهم ترین حاشیه رسانه ای این روزهای جشنواره درباره بخش نگاه نو ارائه داد و با تأکید بر کسب مجوز ساخت فیلم اول سینمایی از شورای پروانه ساخت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به عنوان مجوز ساخت فیلم اول، گفت: شرایط پذیرفته شدن یا عدم پذیرش فیلم های اول فیلمسازان بر اساس قوانین سازمان سینمایی و آئین نامه جشنواره فیلم فجر صورت می گیرد و بارها پیش آمده که فیلم ها به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی از حضور در جشنواره محروم شده اند. امسال هم فیلم های پذیرفته شده در بخش نگاه نو، اولین فیلم های سازندگان شان بوده که دارای پروانه ساخت سینمایی بوده اند.بحث حضور فیلم اول در جشنواره فیلم فجر، متأثر از قوانین سازمان سینمایی است. در سازمان سینمایی و در خانه سینما هنوز بین فیلم ویدئویی و غیرسینمایی با فیلم سینمایی تفاوت قائل می شوند. فیلمساز می تواند فیلم ویدئویی با پروانه ساخت ویدئویی بسازد اما وقتی فیلم با پروانه ساخت سینمایی می سازد، این فیلم اولین فیلم سینمایی او محسوب می شود. اینجا هم بر اساس این که فیلم ارائه شده به بخش نگاه نو دارای پروانه ساخت سینمایی باشد، در جشنواره شرکت می کند. چند مورد در فهرست اعلام شده در بخش نگاه نو، پیش تر فیلم ویدئویی با پروانه ساخت غیرسینمایی ساخته بودند و جالب آن که برخی از فیلم های پیشین این عزیزان به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی در جشنواره پذیرفته نشده بود. ما نمی توانیم فیلمی که پروانه ساخت ویدئویی دارد را انتخاب کنیم و استاندارد دوگانه در این زمینه وجود ندارد. ابراهیم داروغه زاده در ادامه برنامه درباره گام برداشتن جهت شفافیت و سیاست سازمان سینمایی در این زمینه گفت: ما امسال هم بحث شفافیت را خواهیم داشت و در بازه زمانی قبل از عید، به ارائه گزارش در این زمینه خواهیم پرداخت. او ادامه داد: در دو سه سال گذشته با آن که با افزایش هزینه ها و تورم در جامعه روبه رو بودیم، اما هزینه های برپایی جشنواره نسبت به سال های قبل کاهش داشت. سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵، هزینه ها یک سوم بود و سال پیش هم به همین شکل. در واقع با اینکه با تورم روبه رو بودیم و نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور را در برنامه داشتیم، کار را با مدیریت هزینه ها پیش بردیم. امسال هم سعی می کنیم مدیریت هزینه داشته باشیم و با رقمی نزدیک به سال گذشته جشنواره را برپا کنیم. داروغه زاده در این گفت وگو درباره قیمت بلیت سینمای مردمی در فجر۳۸ گفت: ما سعی می کنیم قیمت بلیت سینماهای جشنواره از قیمت بلیت سینماها در اکران امسال بیشتر نباشد و تلاش می کنیم در سینماهای جنوب شهر تهران، از آن قیمت کمتر باشد. دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره برخی اظهارنظرها که درباره رابطه جشنواره فیلم فجر و انقلاب صورت می گیرد و عنوان می شود این جشنواره، فجر انقلاب نیست، تصریح کرد: از مقطع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سینمای ما یعنی سینمای انقلاب چرا که سینمای ایران با متر و معیار سیاست های جمهوری اسلامی ایران جلو می رود. حال ممکن است بعضی فیلم ها به استانداردها، نگاه فرهنگی و خاستگاه انقلاب نزدیک تر باشند اما جشنواره فیلم فجر باید دربرگیرنده همه کسانی باشد که در چارچوب نظام، فیلم می سازند. این چتر، باید گسترده باشد و در این زمینه نباید دوقطبی نگاه کرد. او گفت: سینما نمی تواند متأثر از جامعه نباشد چرا که فیلمسازی در خلاء صورت نمی گیرد و سینماگر آسیب های اجتماعی را به زبان سینما و هنر بیان می کند. آیا می توان فیلمی درباره اعتیاد ساخت و امیدبخش و شاد باشد؟ ضمن آن که باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از فیلم های اجتماعی با استقبال روبه رو می شوند و این نشان می دهد مخاطب با فیلمی که متأثر از جامعه ساخته می شود، ارتباط برقرار می کند. داروغه زاده در ادامه درباره مطالبه اهالی رسانه درباره اعلام سینمای رسانه ها در این دوره جشنواره و زمان اعلام گزینه نهایی میزبانی از اهالی رسانه و علت انجام نظرسنجی در این زمینه، گفت: طی سال های گذشته، تصور ما بر این بود که پردیس ملت، از جوانب مختلف، از استانداردهای لازم برخوردار است و همه اهالی رسانه و فیلمسازان از برپایی جشنواره در این پردیس راضی هستند، اما پس از این که با مطالبات گروهی از اهالی رسانه روبه رو شدیم، درصدد برآمدیم تا ببینیم چه حجمی از اهالی رسانه خواهان بازگشت سینمای رسانه ها به برج میلاد هستند و به این دلیل، نظرسنجی را در فرم ثبت نام اهالی رسانه اضافه کردیم. روند کار هم به این شکل است که یکی از دو گزینه پردیس ملت و برج میلاد که از سوی واجدین شرایط دریافت کارت سینمای رسانه انتخاب شده باشد، به عنوان سینمای رسانه ها معرفی خواهد شد. او تصریح کرد: البته باید به این نکته مهم داشت که نظر همه ذینفعان جشنواره برای ما اهمیت دارد و یک بخش مهم از ذینفعان، خود فیلمسازان هستند که توقع دارند فیلم شان در یک سالن استاندارد از نظر صدا و تصویر به نمایش دربیاید. همه می دانیم که سالن اصلی برج میلاد، سالن مناسب همایش هاست و اگر این سالن برای میزبانی از اهالی رسانه رأی بیشتری پیدا کند، حتما باید به دی سینما مجهز شود و مذاکراتی انجام شده تا در صورت انتخاب این سالن از سوی اهالی رسانه، اصلاحات لازم انجام شود. ابراهیم داروغه زاده در بخش دیگری از این گفت وگوی زنده تلویزیونی درباره ساخت سیمرغ بلورین در داخل کشور در دوره سی و هشتم، گفت: در سال های قبل کریستال یکپارچه وارد کشور می شد و در مرحله بعد، حک سیمرغ و آماده شدن نهایی آن در داخل کشور صورت می گرفت اما امسال این کار به طور کامل توسط متخصصان ایرانی انجام می شود. در واقع سال گذشته مذاکرات اولیه را انجام دادیم تا قالب طراحی شود و صنعتگران داخلی امسال این کار را انجام رساندند. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره زمان اعلام فیلم های بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره گفت: امسال همانطور که می دانید استقبال فیلمسازان از جشنواره قابل توجه بوده و تعداد زیادی فیلم به دبیرخانه رسیده که البته ۱۵ فیلم دارای پروانه ساخت ویدئویی بوده است. اما نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که امسال تعداد فیلم هایی که آماده شده و به جشنواره رسیده اند نسبت به گذشته بسیار جالب بود و همه فیلم هایی که در تکاپوی ارائه شدن به جشنواره بودند، به موقع به دفتر جشنواره ارائه شده اند. این که تعداد فیلم بالا به دبیرخانه رسیده و نمایندگانی از همه نسل های فیلمسازی در جشنواره حضور دارند، کار انتخاب آثار را سخت می کند، چرا که هم همه طیف ها فیلم دارند، تعداد فیلم ها بالا هستند و ما ناگزیر به انتخاب ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ هستیم و این رقابت سنگین، کار انتخاب را سخت می کند. او اظهار داشت: ۱۵ دی ماه فهرست نهایی بخش سودای سیمرغ پس از پایان جلسات هیأت انتخاب جمع بندی و اعلام خواهد شد. داروغه زاده همچنین امکان اضافه شدن به تعداد فیلم های این بخش را رد کرد و گفت: ما باید به آئین نامه جشنواره پایبند باشیم، ضمن آن که هر چه تعداد فیلم ها بیشتر شود، داوری سخت تر خواهد شد. دبیر جشنواره درباره انتخاب اعضای هیأت انتخاب و داوری و شائبه هایی که بر سر تکراری بودن اسامی در شورای سیاست گذاری، هیأت انتخاب و داوری به وجود می آید، گفت: ما منتظریم تا اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ اعلام شود و ببینیم کدام فیلم ها انتخاب نمی شود تا راحت تر نسبت به انتخاب داوران اقدام کنیم. یک هفته بعد از اعلام اسامی فیلم های سودای سیمرغ، اسامی داوران اعلام خواهد شد. اما درباره آنچه درباره حضور چرخشی اعضای هیأت انتخاب و داوری گفته می شود، به نظرم منصفانه نیست. داوران ما هر سال تغییر می کنند و بخش سینمایی اعضای هیأت انتخاب هم متغیر است. بخشی که مربوط به حضور نمایندگان سازمان سینمایی و اعضای شوراها در هیأت انتخاب است، از آنجا که نسبت به شرایط صدور پروانه ساخت فیلم ها اشراف وجود دارد، لازم است ضمن آن که در این هیأت، ۴ نفر از اهالی سینما و سه نفر از سازمان سینمایی هستند. او درباره تغییر اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هم گفت: اعضای این شورا نباید در یک دوره یا مقطع تاریخی معین تغییر کند و اتفاقا حضورشان هر چه بلندمدت تر باشد، حضورشان جهت سیاستگذاری در جشنواره بهتر و موثرتر است.