پایگاه خبری تحریر نو 4 خرداد 1398 ساعت 15:57 http://tahrireno.ir/vdci3waz.t1avq2bcct.html -------------------------------------------------- رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران اعلام کرد؛ عنوان : ضرورت نوسازی ۲۷ هزار تاکسی در تهران -------------------------------------------------- رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران می‌گوید حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده‌اند و باید نوسازی شوند. متن : رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران می گوید حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و باید نوسازی شوند. به گزارش تحریرنو از روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران، علیرضا قنادان با اشاره به اینکه متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در تهران ۶ سال است، اظهار کرد: از سال ۹۵ تا نیمه سال ۹۶ فعالیت های قابل قبولی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت، اما از اواسط سال ۹۶ روند تحویل خودرو متوقف شد؛ این اتفاق در شرایطی افتاد که روزانه ۱۰ هزار نفر متقاضی (غیر از متقاضیان سازمان تاکسیرانی) برای نوسازی وجود داشت. در این وضع، دیگر خودرویی برای تحویل نبود. وی با بیان اینکه تصویب سن اسقاط خودروی تاکسی (ابتدا ۵ سال، بعد ۷ سال، سپس ۱۳ سال) از سوی هیأت دولت صورت می گیرد و سازمان تاکسیرانی در این مورد تنها مجری است، عنوان کرد: اکنون حدود ۲۷ هزار خودروی تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و باید مورد نوسازی قرار بگیرند. قنادان در ادامه از پیگیری دو طرح با همکاری دولت خبر داد و تشریح کرد: نخستین طرح این است که راننده ها امکان این را داشته باشند، خودروی کارکرده (سن خودرو مشخص نیست) که توان دریافت معاینه فنی دارد را جایگزین خودروی خود کرده و پلاک را به ماشین شخصی منتقل کنند، بعد از این مراحل رنگ ماشین به زرد (تاکسی) تغییر خواهد کرد. طرح دوم مربوط به نوسازی با همکاری شرکت های خودروسازی است که همان روال گذشته طی می شود. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: قیمت خودرو دو تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده که موجب بروز مشکلاتی در سازمان تاکسیرانی شده است. با این اتفاق تسهیلاتی که راننده بابت نوسازی خودروی خود دریافت می کرد دیگر کارایی ندارد و باید با تسهیلات جدید این موضوع دنبال شود. قنادان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه از نظر قانون استفاده از کولر و بخاری در ایام گرم و سرد سال، جزو وظایف تاکسیران ها است، عنوان کرد: بخشی از کرایه ای که از مسافر دریافت می شود، مربوط به استفاده از کولر و بخاری است. وی با اشاره به ارزیابی نحوه برخورد تاکسیران ها با شهروندان و ضرورت جایگزینی جریمه و تخلفات با تشویق رانندگانی که آسایش مسافران را در نظر می گیرند، گفت: امسال سامانه ای برای تشویق رانندگان تاکسی از طریق امتیازدهی توسط مسافران راه اندازی شده است، از طریق این سامانه رانندگان برتر شناسایی و انتخاب می شوند. در این روش شهروندان با شماره گیری #۱۳۷*۷۷۷* از طریق تلفن همراه، ۷ شماره پلاک تاکسی مورد نظر را وارد کرده و این گونه اعلام می کنند که این راننده قابل تقدیر است. به گفته قنادان؛ المان های راننده ای که مورد تقدیر قرار می گیرد شامل نظافت خودرو، احترام، خوش رفتاری، استفاده از تهویه سرد و گرم و ... است. وی همچنین درباره چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی ها بیان کرد: سامانه ای که اکنون نرخ کرایه تاکسی را تعیین می کند، نرم افزاری است که براساس مصوبه شورای شهر تهران راه اندازی شد. در این سامانه ضرایب به صورت سالانه توسط مصوبه شورا لحاظ می شود و درصد افزایش کرایه تاکسی با تأیید شورای شهر و فرمانداری لحاظ و اجرا می شود. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پایان تصریح کرد: خروجی فرمول تعیین محاسبه کرایه تاکسی بر مبنای ترافیک مسیر، مسیر رفت و برگشت، شیب و فراز منطقه و ... است.