محمدرضا مودودی؛

برگزاری نخستین جشنواره‌ی انتخاب برندهای برترملی

16 دی 1394 ساعت 18:01

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه‌ی تجارت ایران گفت: در سطح ملی برندهای خوبی داریم، ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم و امیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفاف‌سازی برند‌های برتر شود.


معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه‌ی تجارت ایران گفت: در سطح ملی برندهای خوبی داریم، ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم و امیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفاف‌سازی برند‌های برتر شود.

به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری نخستین جشنواره‌ی انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی با حضور محمدرضا مودودی (مشاور وزیر و معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه‌ی تجارت ایران)، گیتی توانا (مدیر‌کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه‌ی تجارت) و اصحاب رسانه صبح امروز چهارشنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۴در تالار اصفهان محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

در این نشست خبری محمدرضا مودودی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه‌ی تجارت ایران ضمن بیان اهداف برگزاری این جشنواره گفت: یکی از اهداف برگزاری نخستین جشنواره‌ی انتخاب برندهای برترملی درگروه‌های مختلف کالایی، معرفی شرکت‌ها و برندهای قدرت‌مند داخلی برای حضور در بازارهای رقابتی و بین‌المللی می‌باشد.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه‌ی تجارت ایران پیرامون برندهایی که در ایران مشغول فعالیت هستند گفت: در کشور اکنون برندهای خوش‌نامی وجود دارد، اما این برندها در خارج از کشور و حتی منطقه که مقصد ۷۰درصد صادرات ماست، به‌خوبی مطرح نشده ومتاسفانه فقدان برند معتبر بین‌المللی در سطح خاورمیانه یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کشور در این زمینه می‌باشد.

وی افزود: طبق مصوبه‌ی دولت و بر اساس آیین‌‌نامه‌ی سامان‌دهی تبلیغات کالاها و خدمات، موضوع ماده‌ی ۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع سامان‌دهی در رابطه‌ی برند به سازمان توسعه تجارت تفویض شده و امسال نیز مصوبه‌ی دیگری جای‌گزین آن شده که علاوه بر برند، موضوع تبلیغات نیز در داخل آن دیده شده است.

مودودی تصریح کرد: برند بیش از این‌که یک سرمایه‌ی مادی باشد، یک سرمایه‌ی معنوی است و برای یک محصول ارزش‌آفرینی می‌کند، چرا‌که۷۰درصد صادرات ما به کشور‌های همسایه انجام می‌شود و این در حالی است که متاسفانه برندهای ما آن‌طور که باید و شاید در آن‌جا معرفی نشدند که همین موضوع تاثیرات منفی را در میزان صادرات به‌دنبال دارد.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم بحث انتخاب و معرفی برندها را براساس اصول علمی برگزار کنیم تا با استاندارد‌هایی که در دنیا مطرح است مطابق باشد و با این‌کار در نهایت کارنامه‌ای ارائه می‌شود که بر اساس آن می‌توانیم بگوییم شرکت‌ها در چه بخش‌هایی نقاط ضعف و قوت دارند، با این اقدام در سال‌های بعد می‌توانیم برندهایی با شاخص‌های جهانی داشته باشیم.

مشاور وزیر صنعت و معدن عنوان داشت: نخستین جشنواره‌ی انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی در ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما برگزار می‌شود و در سطح ملی برندهای خوبی داریم، ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم و امیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفاف‌سازی برند‌های برتر شود و در نهایت به جای‌گاه ما در حوزه‌ی صادرات کمک کند.

وی افزود: مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی از مباحث کلیدی سازمان توسعه تجارت است، بر اساس ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد طبیعتا در جهت حمایت از شرکت‌های برتر نیز امکاناتی فراهم شده و تسهیلاتی ارائه می‌شود و باید شاه‌راه صادراتی تعریف کنیم که شرکت‌های توان‌مند بتوانند به‌راحتی از آن عبور کنند و شرکت‌های کوچک‌ تر نیز به‌عنوان زنجیره‌های تامین شرکت‌های بزرگ‌تر و زیر چتر آن‌ها فعالیت کنند.

مودودی یادآور شد: شرکت‌های بزرگ‌ توان مالی برای ورود به بازارهای جهانی را دارند، ولی شرکت‌های کوچک‌تر فاقد این توانایی هستند و از طرفی ورود شرکت‌های کوچک به بازارهای خارجی در بعضی مواقع موجب ایجاد رقابت‌های منفی و بعضا قیمت‌شکنی و خراب‌شدن بازار می‌شود و در برخی موارد شاهد بودیم مشکلات اساسی در بازارهای هدف ایجاد شد که شاید از محل برگزاری چنین برنامه‌هایی بتوانیم شرکت‌های توان‌مند صادراتی را پیدا کنیم و مشوق‌ها را به شرکت‌های قدرت‌مند اختصاص دهیم.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: خوش‌بختانه در جهت حمایت از صادرکنندگان یارانه‌ی ۲۰۰‌میلیارد تومانی به صادر‌کنندگان غیرنفتی اختصاص یافته و علاوه بر آن ۵۰‌میلیارد تومان در بخش نرم‌افزاری توسعه‌ی صادرات در نظر گرفته شده است و شرکت‌هایی که به‌عنوان شرکت برتر انتخاب می‌شوند به‌صورت ویژه به‌مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی در پایان گفت: برند ابزاری برای توسعه صادرات است، نوع رویکردی که در بخش تولید وجود دارد و باید اصلاح شود آن است که سرریز تولید داخل به‌عنوان محصول صادراتی در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که باید تولیدی جهانی و فرامرزی داشته باشیم که در آن‌صورت نیز برند ما فرامرزی خواهد بود.

گیتی توانا، مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت، در ادامه‌ی این نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: در راستای فراخوانی که داشتیم از برندهای ایرانی، صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان درخواست کردیم در این ارزیابی شرکت کنند و در ثبت‌نام اولیه که روی پرتال اختصاصی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۲۰ نفر ثبت‌نام اولیه انجام دادند و پس از آن قرار است ارزیابی اولیه و نظرسنجی از مصرف‌کنندگان ۳۱ استان کشور صورت گیرد تا در نهایت برندهای برتر مشخص شوند و مدل‌های مختلفی در دنیا در رابطه با ارزیابی و انتخاب برندهای برتر وجود دارد، تا به‌حال در کشور ما چنین ارزیابی صورت نگرفته و امیدواریم این مدل ارزیابی، بومی شده و در سال‌های بعد نیز با موفقیت ادامه یابد.

توانا افزود: برندهای ما در داخل کشور توانستند خود را مطرح کنند، اما در بازارهای هدف از لحاظ برندینگ با محدودیت مواجه هستیم و آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم برندهای خود را معرفی کنیم، بنابراین ضروری است نهادی در راستای معرفی برندهای ایرانی در خارج از مرزها اقدام کند.

وی مطرح کرد: با جشنواره‌هایی که به‌صورت غیرقانونی و با هزینه‌های بالا توسط برخی شرکت‌ها در رابطه با انتخاب برند برتر برگزار می‌شوند، باید برخورد قانونی کرد و در رابطه با برخورد با همایش‌هایی که به‌صورت موازی برگزار می‌شود می‌توانستیم رویکرد سلبی و قانونی داشته باشیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که رویدادی مطابق با قانون برگزار کنیم تا توجه مخاطبان این عرصه را جلب کرده و آن‌ها خود انتخاب کنند که در این زمینه چه تصمیمی بگیرند.

مدیر‌کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: از این پس به برگزاری جشنواره‌های موازی در این زمینه که به‌صورت غیرقانونی برگزار می‌شود اعتنایی نکنند و کمیته‌ی علمی این همایش متشکل از سازمان توسعه تجارت به‌دنبال تفاهم‌نامه‌‌ای با موسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی است که غیر از این دو سازمان تعدادی از اساتید و کارشناسان برند نیز شناسایی کردیم.

وی عنوان داشت: بخشی از ارزیابی‌ها توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های ذیربط که شناختی از برندهای زیرمجموعه خود دارند صورت می‌گیرد و در سایر کشورها نیز موسسات بین‌المللی هستند که کار ارزیابی و انتخاب برندهای برتر را انجام می‌دهند چون تعداد برندهای داخلی ما خیلی زیاد است که تقریبا فاصله زیادی با هم ندارند و این‌که شناسایی کنیم کدام برند استعداد دارد که بین‌المللی شود، وظیفه‌ی دولت می‌باشد.

بر پایه‌ی این گزارش، نخستین جشنواره‌ی انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی در ۲۶ بهمن‌ماه سال‌جاری، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا‌وسیما برگزار می‌شود.


کد مطلب: 4041

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdca.ynyk49nw65k14.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir