نگاه به رسانه‌ی ملی باید فرهنگی باشد

9 خرداد 1394 ساعت 11:23

برخی از اعضای جامعه‌ی صنفی تهیه‌کنندگان سینما در دیداری صمیمانه با رئیس رسانه‌ی ملی، به بحث و بررسی موضوعات مرتبط با سینما و تلویزیون پرداختند.


برخی از اعضای جامعه‌ی صنفی تهیه‌کنندگان سینما در دیداری صمیمانه با رئیس رسانه‌ی ملی، به بحث و بررسی موضوعات مرتبط با سینما و تلویزیون پرداختند.

به گزارش تحریرنو به نقل از روابط‌عمومی رسانه‌ی ملی، در این نشست، دكتر سرافراز، رئیس رسانه‌ی ملی، در سخنانی با اشاره به وضعیت فرهنگی حاكم بر جامعه تصریح كرد: برای پیش‌برد اهداف فرهنگی نظام باید جهت نگاه به فرهنگ را از نگاه تجاری به نگرشی فرهنگی تغییر داد. وی با اشاره به سهم اندک بودجه‌ی فرهنگی كشور یادآور شد: در موقعیت كنونی، نگاه به رسانه‌ی ملی چنین است كه این رسانه از طریق درآمدسازی و آگهی‌های تجاری بودجه خود را تامین كند، درحالی‌كه چنین نگرشی صحیح نیست‌. نگاه به رسانه‌ی ملی باید فرهنگی باشد، نه تجاری.

رئیس صداوسیما در ادامه، با اشاره به اقدامات شش‌ماه گذشته رسانه‌ی ملی تصریح كرد: صدا‌و‌سیما از نظر ساختار اداری، یک دستگاه بزرگ و حجیم است كه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و به‌همین علت، در اولین گام درصد برآمدیم تا ساختارش را اصلاح كنیم و چاره‌ای نداریم كه این ساختار اداری را به ساختاری متناسب رسانه‌ تبدیل كنیم كه اگر این اتفاق نیفتد، بخش عمده‌ای از بودجه‌ی رسانه صرف حقوق و دست‌مزد خواهد شد و این برای حركت رو به جلوی رسانه كه درحال حاضر با بدهی‌های زیادی مواجه است، مناسب نیست.

دكتر سرافراز در ادامه، پس از بیان مطالب مرتبط با بودجه‌ی رسانه، به برخی از موضوعات دیگر اشاره كرد كه مهم‌ترین آن‌ها تاكید بر حمایت از صنعت سینما، نگاه آسیب‌شناسانه به فعالیت‌های فرهنگی و پرهیز از ترویج سبک زندگی غربی بود.

وی با تاكید بر این كه رسانه‌ی تلویزیون و سینما مهم‌ترین نقش را در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند‌، خاطر نشان كرد: باید با نگاه آسیب‌‌شناسانه به تولیدات، به ترویج سبک زندگی صحیح در جامعه پرداخت و مردم را با مولفه‌های این سبک زندگی آشنا كرد.

وی با تاكید بر این‌كه كار تلویزیون با سریال‌سازی‌، توجه مخاطب را جلب می‌كند و نه تله‌فیلم‌، یادآور شد: به‌همین علت است كه تولید تله‌فیلم با موفقیت هم‌راه نبوده است و فقط در برخی از مناسب‌ها، تله فیلم دیده می‎شود‌. دكتر سرافراز در ادامه، از برنامه‌سازان تلویزیون و سینما خواست تا طرح‌ها و ایده‌های خود را درخصوص تولید سریال‌هایی بلند كه مخاطبان به آن توجه می‌كنند و با شخصیت‌های آن هم‌راه می‌شوند و تاثیر بیش‌تری می‌گیرند‌، به سیما ارائه كنند تا در دستور تولید قرار گیرد.

رئیس صداوسیما درخصوص پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی تاكید كرد؛ درحال حاضر با توجه به این‌كه چاره‌ای نداریم كه بخش زیادی از بودجه خود را از راه آگهی‌ها تامین كنیم، اما از پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی،حمایت می‌كنیم و تخفیف‌های زیادی برای پخش ابن تیزرها اختصاص داده‌ایم‌.

وی با تاكید بر حمایت از تولیدات سینمایی، از سینماگران هم خواست معیارهای خود را به معیارهای پخش در تلویزیون نزدیک كنند.

دكتر سرافراز در پایان، با اشاره به اهمیت بحث علوم شناختی در تاثیرگذاری محتوا بر مخاطب تصریح كرد: در تلاشیم تا این مبحث جدید را به رسانه بیاوریم تا براساس شاخص‌های علوم شناختی میزان اثرگذاری خود را بر مخاطبان افزایش دهیم.

در این جلسه، دكتر پورمحمدی، معاون سیما نیز با اشاره به این‌كه سیاست جدید سیما در تولید محتوا، قصه محوری است تا بازیگر محوری و كارگردان محوری، تاكید كرد: در پخش تیزرهای سینمایی ضوابط و آیین‌نامه‌هایی داریم كه نمی‌توانیم بر خلاف آن عمل كنیم و برای پخش همه‌ی تیزر‌ها اقدام كنیم‌.

خاطر نشان می‌شود كه دراین نشست صمیمانه، چند تن از تهیه‌كنندگان سینما و تلویزیون، مطالب متعددی مطرح كردند كه می‌توان از میان آن‌ها به موارد ذیل اشاره كرد:

خارج شدن سینمای ایران از انحصار نمایش خانگی، تسهیل‌ در پخش بیش‌تر تیزرهای سینمایی، ایجاد كمیته‌ی مشترک سینما و سیما با هدف بررسی قابلیت پخش فیلم‌های سینمایی داخلی، افزایش تولیدات مربوط به موضوع انقلاب و دفاع مقدس، حمایت از سینما از طریق خرید حق پخش فیلم‌های سینمایی در تلویزیون، حمایت از تهیه‌كنندگان حرفه‌ای و آشنا با كار، توجه به پخش فیلم‌های با موضوعات اجتماعی و خانوادگی، توجه تلویزیون به سینما به‌عنوان بازوی اثرگذار در تولید محتوا‌، دوری از رفاه‌زدگی در تولیدات تلویزیونی و سینمایی و توجه به تئوری‌های حوزه‌ی تلویزیون و سینما و دوری از فرمالیسم.


کد مطلب: 2837

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcb.fb5urhbwziupr.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir