در نشست بررسی فیلمهای مسابقهی ملی داستانی مطرح شد:
اکثر فیلمهای کوتاه ایدهی خاص خود را دارند
25 آبان 1394 ساعت 19:53
نقطهی بارز اکثر فیلمها این است كه واقعا فیلمها کوتاه بودند و ایدههای فیلم کوتاه هم ایدههای خاص اینگونه فیلمها بود.
نقطهی بارز اکثر فیلمها این است كه واقعا فیلمها کوتاه بودند و ایدههای فیلم کوتاه هم ایدههای خاص اینگونه فیلمها بود.
به گزارش تحریرنو و اعلام ستاد خبری سیودومین جشنوارهی بینالمللی فیلم کوتاه تهران، در ابتدای این جلسه علی نظری كارگردان فیلم "بشین عزیزم" در توضیح شکلگیری ایدهی اولیه اظهار كرد: در مراسمی بودم که اتفاقات این فیلم در آن رخ داد و باعث شد این فیلم را با این محوریت بسازم.
وی در پاسخ به این پرسش بیرجندی که آیا از فیلم دیگری ایده نگرفته بودی، گفت: نه اصلا، این داستان واقعا برای من اتفاق افتاده بود. دقیقا اسم فیلم کلمهای است که ما در طول روز زیاد از آن استفاده میکنیم اما نسبت به افراد مختلف لحنش فرق دارد.
در ادامه بیرجندی اظهاركرد: فضاسازی از حضور در کافه بهگونهای بود كه چیزی دستگیر مخاطب نمیشد. قصد کارگردان این بوده که قصه از اول مشخص نشود. با کوتاه کردن فیلم یک بخشی از داستان از بین میرود. بازی پدیدهای است که خودش را هم به بازی میگیرد.
قهرمان نیز در ادامهی صحبت بیرجندی گفت: ما یک موقعیت نمایشی داریم که بکر است، اما نکتهای این است كه آن حسی که باید از فضای خارج از قاب بگیرم، نمیگیرم. زنی را میبینیم که انگار از یک کافه رد شده، اما نتوانسته به داخل كافه برود. تیپ این افراد بهشكلی است كه هیچكدام از آنها متعلق به کافه نیستند.
علی نظری كارگردان فیلم توضیح داد: تمام تلاشم این بود که یک فیلم بلند را فریز کنم چون زمان کمی در اختیار داشتم خواستم که تماشاچی از داستان جدا نشود. این فیلم پر از دیالوگ است.
آزاد محمدی در ابتدا خواست كه نظرات مخاطبین را بشنود و پس از شنیدن نظر حضار در مورد داستان فیلم توضیح داد: این فیلم ارتباط مستقیمی با ماهیگیر دارد. بهدلیل كمبود امكانات و نبود لوكیشنها نمیتوانستم بهدنیال یک شكارچی خرس بروم.
ماهیت داستان بهدنبال یک خشونت خاص است و آنچه قابل وصولتر بود پرداختن به این شغل بود. دنبال نزدیکترین چیزی بودم كه قابل اجرا باشد. ابتدا و انتهای فیلم اول روی داستان تاكید میشود و سعی کردم که منظورم را بهطور غیرمستقیم به مخاطبان انتقال دهم.
بیرجندی در ادامه بیان كرد: در مورد فیلم شما باید بگویم که خوشساخت است و یک فرم دایرهوار دارد اما از لحاظ کارگردانی و تدوین باید بگویم حس میكنم در طول فیلم قدری کند میشود. این فیلم از جمله فیلمهایی است که از کارگردانی و فرم خوبی برخوردار است. برای من آن عمل دراماتیک مهمتر بود.
قهرمان نیز اظهار كرد: یک نکته مثبت در مورد فیلم وجود دارد و آن اینكه ما با یک فیلمنامهای روبهرو هستیم که کاملا تصویری است.
سیمریز در معرفی خود بیان كرد: بیشتر در زمینهی تئاتر و حوزهی کودک فعال بودم. این اولین تجربهی من در فیلمسازی بود و برایم تبدیل به خاطرهای جذاب شد. وقتی وارد سالن شدم، چند دانشجو در حال تحلیل فیلمم بودند و نمیدانستند كه كارگردان كار هستم. وقتی فیلم به پایان رسید یكی از آنها گفت شما فهمیدین فیلم چی شد؟
سیمریز با رد اینکه فیلم به سفارش آستان قدس رضوی ساخته شده است، گفت: ایدهی مربوط بهخودم بود و این فیلم یک قصهی مختصر و مفید تک لوکیشن دارد. کارگردانی آن كاملا منطقی و در مجموع فیلم خوبی است اما در مورد پایان فیلم فكر میكنم امکان کار بیشتری روی پایان آن وجود داشت. من به شخصه ترجیح میدهم كه برای ساخت فیلم همین روش را پیش بگیرم و فیلم بلند را کوتاه نکنم. در مورد این فیلمنامه باید بگویم كه هنگام نوشتن آن آقای پوراحمد همراه من بود و بعد از اینكه ۳ بار فیلمنامه را بازنویسی كردم گفت این فیلمنامه برای فیلم كوتاه مناسب است.
قهرمان نیز بیان كرد: نقطه بارز اکثر فیلمها این كه واقعا فیلمها کوتاه بودند و ایدههایشان هم مختص فیلم کوتاه بود.
کد مطلب: 3188
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcb.wbfurhb8wiupr.html