وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛

برنامه سال ۹۸ آموزش و پرورش بر اساس سند تحول تنظیم شده است

15 ارديبهشت 1398 ساعت 14:39

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از رتبه بندی مدارس در نظام کنترل و تعیین کیفیت خبر داد.


سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از رتبه بندی مدارس در نظام کنترل و تعیین کیفیت خبر داد.

به گزارش تحریرنو ؛ سیدمحمد بطحایی در نشست خبری امروز خود به مناسبت هفته معلم گفت: سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است حلقه‌های اجرایی این سند تکمیل و زیر نظام‌های شش گانه سند تهیه و ابلاغ شد. از این میان، سه زیر نظام در سال ۹۷ تهیه و ابلاغ شده است.

او ادامه داد: برنامه ویژه مدرسه تلاش می‌کند که انعطاف لازم را در اختیار مدرسه قرار دهد تا مدرسه متناسب با نیازهایی که احساس می‌کند دو ساعت برنامه درسی متناسب با این نیازها را برگزار کند.

بطحایی افزود: مهارت‌آموزی را بر اساس تاکید رئیس‌جهوری جدانه دنبال می‌کنیم و در ۵۰۰۰ مدرسه متوسطه اول دانش‌آموزان در دوره‌های ۱۲ تا ۳۶ ساعته مهارت‌آموزی شرکت کردند که بتوانند دست ساخته‌هایی داشته باشند. این برنامه را توانستیم با امکانات اندک انجام دهیم و دانش‌آموزان را با فرهنگ کار و مهارت آشنا کردیم.

مهمترین رویکرد آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است


وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین رویکرد آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است که بخش عمده‌ای از مسایل در خود مدرسه بررسی و حل شود. در این طرح مدیران مدارس به طور دایم مورد سنجش قرار می‌گیرند و گواهینامه‌های لازم را باید اخذ کنند.

او همچنین ادامه داد: در نظام کنترل و تعیین کیفیت، مدارس رتبه‌بندی می‌شوند و گواهینامه‌هایی دریافت می‌کنند که پیشرفت مدارس مشخص می‌شود.

بطحایی افزود: برنامه سال ۹۸ کاملا بر اساس سند تحول تنظیم شده است. البته اجرای سند تحول مستلزم بودجه و امکانات است، متناسب با بودجه و امکاناتی که داریم سند تحول را اجرا می‌کنیم. در سال ۹۸ آموزش و پرورش تنها برنامه‌ای که در دست اجرا دارد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۰ هزار کلاس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت که نیمی از آنها را خیران مدرسه‌ساز در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند و از همت عالی آنها تشکر می‌کنم.

او افزود: در حوزه فرهنگی و هنری ۱۲ میلیون نفر روز دانش‌آموز در فعالیت‌های اردویی شرکت کردند. برگزاری اردوهای دانش‌آموزی کار سخت و بامسیولیت بالایی است. اکنون مرکز کنترل اردوها تمامی دستورالعمل‌های برگزاری اردوها را کنترل می‌کند و سپس اجازه برگزاری اردو را می‌دهد.

بطحایی از شرکت ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور، ۶ میلیون دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی، ۹ میلیون دانش‌آموز در انتخابات مجلس دانش‌آموزی و ۷ میلیون دانش‌آموز در تشکل‌های دانش‌آموزی خبر داد.

در سیل اخیر۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سیل اخیر۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شد که ۲۰۰ مدرسه باید تخریب و از نو ساخته شود و ۱۳۰۰ مدرسه نیاز به بازسازی دارد. کلاس‌های رفع اشکال برای دانش‌آموزان و کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان کنکوری در مناطق سیل زده برگزار می‌شود.

او ادامه داد: به همکاران فرهنگی در مناطق سیل زده که دچار آسیب شده‌اند کمک رسانی کرده‌ایم و این کمک‌ها را ادامه خواهیم داد.

بطحایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره نامه ۶۰ استاد دانشگاه و اعتراض به انتصاب‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: من در جریان این نامه و برخی اعتراضات به این انتصاب‌ها هستم و از حجت‌الاسلام ذوعلم خواسته‌ام که درباره این انتصابات، تغییرات و سبوابق افراد منصوب شده کامل و شفاف اطلاع‌رسانی شود و حتی جلسه‌ای با دوستانی که انتقاد داشتند برگزار شود.

سند ۲۰۳۰ و اجرای آن در آموزش و پرورش

او در ادامه درباره سند ۲۰۳۰ و اجرای آن در آموزش و پرورش گفت: من در این‌‌باره هیأت سه نفره بازرسی منصوب کردم که این هیأت در مواردی تذکراتی نیز به کسانی‌ که شائبه اجرای این سند در آموزش و پرورش داشته‌اند نیز داده است و حتی در مواردی افراد متخلف جابجا شدند.

بطحایی گفت: همکاران من در آموزش و پرورش نسبت به این قضیه حساسیت دارند و این موارد را رعایت می‌کنند، من به این هیأت سه نفره دستور دادم که در مواردی هم که وجود داشته به سرعت و بدون طی سلسله‌مراتب جلوی این کار گرفته شود، همانطور که گفتم موارد انگشت‌ شماری وجود داشت که منجر به تذکر و اخطار شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه کدام یک از بندهای ۱۷گانه سند ۲۰۳۰ جرم است گفت: باید بگویم حساسیت فقط بخاطر محتوای سند ۲۰۳۰ نیست، ما معتقدیم هدف سند ۲۰۳۰ تغییر هویت اسلامی ایرانی ما است و حساسیت ما به این خاطر است برای همین دستور داده‌ام که اجرای این سند در آموزش و پرورش متوقف شود.

علل تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

سوال بعدی از وزیر آموزش و پرورش درباره علل تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بود، بطحایی در این‌باره گفت: درباره این طرح به هیچ‌وجه به همکاران وعده توخالی ندادم این لایحه در شهریور ۹۷ از طرف ما به دولت ارسال شد اما در آن زمان مباحث بودجه‌ای لایحه در حال بازنگری بود و مجالی برای بررسی این طرح فراهم نشد.

او ادامه داد: متأسفانه در چند روز اخیر نیز به دلیل حادثه سیل دستور جلسات دولت تحت‌الشعاع قرار گرفت و نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم. شرایط اقتصادی در سال ۹۸ نیز احتمالا بر اجرای طرح رتبه‌بندی تأثیرگذار خواهد بود اما با بودجه‌ای که پیش‌بینی شده است می‌توان این طرح را شروع کرد و به مرور زمان سیر تکاملی آن طی شود، البته باید تأکید کنم که هدف اصلی نظام رتبه‌بندی ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان است که متناسب با آن پرداخت‌ها نیز تغییر می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره املاک مازاد در آموزش و پرورش گفت: مبانی جدی مانند نبودن سند در فرایند واگذاری املاک آموزش و پرورش وجود دارد که کار را برای آموزش و پرورش کند کرده است، ما موجدانه به‌دنبال واگذاری این املاک مازاد هستیم اما برطرف کردن موانع زمان‌بر و دشوار است.

زمان برگزاری آزمون استخدامی در سال ۹۸

بطحایی درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی در سال ۹۸ گفت: برای دریافت ۵۵ هزار مجوز جذب از طریق ماده ۲۸ و دوره‌های ۴ساله در حال رایزنی با سازمان امور اداری استخدامی هستیم، زمان توافق با این سازمان را معلوم نیست اما جلسات خوبی شروع شد و نتیجه آن به‌زودی اعلام می‌شود.

سوال بعدی از وزیر آموزش و پرورش درباره انتقادهای روز گذشته رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ضعف و ناتوانی دانش‌آموزان در یادگیری زبان‌های انگلیسی و عربی بود بطحایی در این‌باره گفت: هدف ما این است که آموزش زبان از انحصار به یک یا دو زبان خارج شود.

او ادامه داد: ما دستور رئیس‌جمهوری در این‌باره را دنبال می‌کنیم و باید روش آموزش این زبان‌ها را تصحیح کنیم و همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفت به سمتی بروید که دانش‌آموزان بتوانند تخصص و مهارت پیدا کنند.

بطحایی در ادامه درباره حذف تکالیف شب گفت: در یک مدرسه دو شیفته با ۴۰ دانش آموز در کلاس ممکن نیست. این مطلب را می دانیم اما در مدارسی که شرایط دارند مکلف هستند تکالیف مرتبط با برنامه درسی را در کلاس انجام دهند و ماهیت تکلیف شب در آن مدارس تغییر کند. ما به تدریج به این سمت می رویم و مدارسی که به سطح مورد انتظار رسیدند حذف تکالیف شب در آن اجرایی می شود.

او درباره میزان شهریه مداری غیر انتفاعی گفت: تیم های نظارت متمرکزی برای ثبت نام مدارس غیر انتفاعی نظارت خواهند کرد و اجازه نمی دهیم چند مدرسه متخلف باعث شوند تا همه مدارس غیر دولتی ما متهم شوند و موسسین زحمتکش آنها دلسرد شوند.

بطحایی به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی کمبود داریم اما این مطلب به معنای بدون معلم ماندن کلاس های درس در مهر ۹۸ نیست. از هم اکنون برنامه های نیروی انسانی در مهر ۹۸ بسته شده است و مشخص است که در مهر ۹۸ چه باید کرد البته بازنشستگی نیروی انسانی در سه سال آینده تعداد زیادی است و امیدواریم که با استخدام نیروهای جدید این مشکل حل شود.

وزیر آموزش و پرورش به نقش و ضرورت تشکل‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: نگاه ما به تشکل های آموزش و پرورش به صورت یک ظرفیت است و تشکل ها پل ارتباطی موثری با بدنه فرهنگیان هستند و ارتباط زیادی با تشکل ها برقرار کردیم و درصدد هستیم تا مجمع عالی برای تشکل‌ها سازماندهی کنیم تا نمایندگان تشکل ها در آن حضور یابند.

او درباره اعتراضات برخی از معلمان و بازداشت آن‌ها در تجمع روز معلم گفت: با تاکید و پیگیری که با استان ها داشتم، پیش‌بینی برای فضای اعتراضات معلمان در روز پنج‌شنبه کرده بودیم که از این فضا متاسفانه استفاده نشد. همکاران من باید شرایط کشور را درک کنند و با توجه به این شرایط حرف های درست خود را بزنیم‌. آگاه هستم که حرف‌های همکارانم دغدغه های آموزش و پرورش است و ما هم دغدغه های آنها را قبول داریم که شرایط معیشتی معلمان باید به گونه ای باشد تا بتوانند وظایفی را که معلم بر عهده دارد به خوبی انجام دهد.

او ادامه داد: پیگیری های لازم را انجام داده‌ام تا دو تن از همکارانم که در روز پنج شنبه دستگیر شده‌اند آزاد شوند و امیدوارم ظرف روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

بطحایی در پایان درباره تلویزیون تعاملی آموزش و پرورش و سامانه سینا روبیک گفت: با بررسی هایی که انجام دادیم نیاز به یک تلویزیون تعاملی در آموزش و پرورش دیده شد که تنها دستگاه دولتی و معتمد نظام که می‌توانست تلویزیون تعاملی در اختیار ما قرار دهد سازمان تبلیغات اسلامی بود. به همین دلیل تلویزیون تعاملی سینا را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح کردیم و این تلویزیون مالکیت دولتی دارد و هیچ فردی از منافع آن بهره‌مند نمی‌شود و از درآمدهای آن نمی‌تواند استفاده کند و تاکنون ریالی هم آموزش و پرورش برای این تلویزیون هزینه نکرده است و ریالی هم بابت سود از آن دریافت نکرده است.


کد مطلب: 18391

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcb8fb8.rhbw9piuur.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir