پیش‌نهادهایی برای خانه‌ی موسیقی

16 آذر 1393 ساعت 19:41

یک مدرس، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی ‌موسیقی ایرانی معتقد است ورود فکرهای تازه و خلاق در کنار تجربه و کسوت هنرمندان پیش‌قدم و متقدم می‌تواند جریان جدیدی را وارد فعالیت‌های خانه‌ی موسیقی کند.


یک مدرس، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی ‌موسیقی ایرانی معتقد است ورود فکرهای تازه و خلاق در کنار تجربه و کسوت هنرمندان پیش‌قدم و متقدم می‌تواند جریان جدیدی را وارد فعالیت‌های خانه‌ی موسیقی کند.

تحریرنو: میلاد کیایی درباره‌ی عمل‌کرد چند سال اخیر خانه‌ی موسیقی این‌گونه توضیح داد: من هیچ‌گاه دوست نداشتم به جریان موسیقی کشور ناامیدانه نگاه کنم، اگرچه معتقدم مشکلات زیاد است و شاید موسیقی برای مسئولان اداری و دولتی در اولویت چندانی قرار نداشته باشد اما همین‌که بدانیم موسیقی اولین هنر شناخته شده دنیاست و به‌نوعی مبین احساسات، زندگی و فرهنگ هر جامعه است بنابراین می‌توانیم کمی امیدوارانه به ماجرا نگاه کرده و منتظر بهبود وضعیت باشیم.

وی ادامه داد: این‌که بخواهیم ناامیدانه به بررسی فضای موجود در فعالیت‌های موسیقایی کشور به‌ویژه خانه‌ی موسیقی بپردازیم درست نیست. البته من به‌جهت این‌که طبیعتی با امید و عشق دارم و هم‌واره به افق‌های روشن نگاه می‌کنم از واژه‌ی نابودی موسیقی استفاده نمی‌کنم و فقط به این جمله بسنده می‌کنم که موسیقی ما بیمار است بیماری که نمرده و منتظر بهبودی است. بنابراین لازم است با اندکی توجه به این مظهر تمدن و فرهنگ جامعه به‌عنوان اولویت نگاه کرده و به ارتقای آن بی‌اندیشیم.

این نوازنده و آهنگ‌ساز پیش‌کسوت تصریح کرد: من در این‌جا تحت هیچ شرایطی از عمل‌کرد خانه‌ی موسیقی انتقاد نمی‌کنم چرا که امیدوارم مشکلات به زودی مرتفع شود و من آن شور و شوقی را که در سال‌های اول تاسیس این نهاد می‌دیدم دوباره مشاهده کنم اما در این‌جا ذکر این نکته‌ خالی از لطف نیست که تاکید کنم این مجموعه‌ی صنفی ارزش‌مند نیازمند ورود فکرهای تازه و استفاده از خدمات افرادی است که در گذشته عاشقانه برای تاسیس و برپایی این نهاد زحمت کشیدند. من معتقدم ایجاد یک جریان فکری تازه و پویا در کنار استفاده از تجربه و هنرمندی هنرمندان پیش‌کسوت می‌تواند سرمنشا اتفاقات جدیدی در عرصه‌ی فعالیت‌های خانه‌ی موسیقی باشد.

کیایی با بیان این‌که مشورت یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت یک نهاد فرهنگی هنری دولتی یا غیر دولتی است، بیان کرد: به‌نظر من دوستان خانه‌ی موسیقی هم‌واره باید در حال مشورت کردن با هنرمندان پیش‌کسوت و استفاده از نظر آن‌ها باشند البته این به معنی تایید و اعمال نظر همه نظرات هنرمندان متقدم نیست اما همه باور داریم که تجربه، پدر علم است و هنرمندان پیش‌کسوت مراحلی را طی کردند که این تجربه‌ها می‌تواند برای آن‌ها حرف‌های تازه‌ای داشته باشد.

این هنرمند پیش‌کسوت که نام میلاد در ایران برای اولین‌بار در فرهنگ نام‌گذاری نام‌ها به‌وی نسبت داده شده‌است، در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: خانه‌ی موسیقی بهترین مجموعه‌ی برای ایجاد انگیزه به جوانانی است که اگر کمی به آن‌ها فرصت بدهیم می‌توانیم با کمک آن‌ها راه پیش‌رفت را برای موسیقی کشورمان باز کنیم گرچه استفاده از حضور منتقدان موسیقی در کنار این هنرمندان جوان می‌تواند به‌ترین اتفاقات را برای فعالیت‌های صنفی حوزه‌ی موسیقی رقم بزند.

میلاد کیایی از جمله هنرمندان پیش‌کسوت موسیقی ایرانی است که فعالیت‌های هنری را از سن دوازده سالگی در برنامه‌ی کودک رادیو آغاز کرد و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چند برنامه‌ی رادیویی و تلویزیونی به نام‌های "احساس و اندیشه" و "بزم آدینه" را به‌مدت چهارسال عهده‌دار بود.

او در سن هفده‌سالگی زمانی‌که در سیکل‌ دوم دبیرستان خود تحصیل می کرد، در مسابقات هنری آموزشگاه‌های سراسر کشور در رشته‌ی موسیقی، ساز سنتور مقام نخست را کسب کرد و در همان زمان برای مدت پنج‌سال نیز مدرس موسیقی کلاس‌های فوق برنامه‌ی موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد.

این نوازنده‌ی سنتور در رشته‌ی آهنگ‌سازی از محضر چندین استاد بزرگ کسب فبض نموده است و تاکنون متجاوز از یک‌صد قطعه آهنگ ساخته که اکثر آن‌ها به‌وسیله‌ی ارکسترهای بزرگ و کوچک و هم‌چنین گروه‌های موسیقی ملی به مرحله‌ی اجرا و ضبط درآمده است.

میلاد کیایی مبدع حرکاتی در حوزه‌ی کوک سنتور است. وی تالیفاتی نیز در زمینه‌ی گام‌ها و فواصل بین پرده‌های مقامات موسیقی ایران دارد که در شرف چاپ و انتشار است. وی در سال ۱۳۸۰ موفق به دریافت درجه‌ی دکترای موسیقی در رشته‌ی نوازندگی و آهنگ‌سازی از شورای عالی ارزش‌یابی هنرمندان کشور شد.


کد مطلب: 1931

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcf.mdyiw6d1ygiaw.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir