حضور کارگردانان نسل انقلاب در فجر سی و دوم

18 بهمن 1392 ساعت 8:00

یکی از ویژگی های اساسی سی و دومین جشنواره فیلم فجر، بازگشت فیلمسازانی است که امضای آن ها در همه آثارشان با عنوان کارگردانان نسل انقلاب شناخته می شود.


به گزارش تحریرنو به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، سینماگرانی که در چند سال اخیر به هر دلیلی خواسته یا ناخواسته نتوانسته بودند در فضای مورد علاقه خود که همان سینمای انقلاب و دفاع مقدس است اثری را ارائه دهند و اکنون با بازگشت آن ها، سی و دومین جشنواره فیلم فجر میزبان آثاری است که تلاش داشته اند به سینمای انقلاب ادای دین کنند.
مهمان داریم؛ داستانی که سال ها نادیده گرفته شد
محمد مهدی عسگرپور امسال با فیلم " مهمان داریم" توانست علاوه بر راضی ساختن مخاطبان خود پس از سال ها بی توجهی سینما به بحث خانواده شهدا و مشکلاتی که برای ایشان در زندگی امروز وجود دارد بپردازد.
عسگر پوردر این دوره از برگزاری جشنواره توانسته است اثری را نمایش دهد که دغدغه اساسی آن زندگی جانبازان سرافراز، خانواده معظم شهدا و مشکلاتی است ایشان با آن ها رو به رو هستند.
بازگشت درویش پس از نه سال
احمد رضا درویش که پس از سه فیلم دفاع مقدسی و موفق "کیمیا"، "متولد ماه مهر" و فیلم عظیم "دوئل" ، ۹ سال بود تنها تولید یک فیلم را در دست داشت سرانجام توانست در سی و دومین جشنواره فیلم فجر فیلم "رستاخیز" که بزرگترین تولید سینمای جهان در عرصه فیلم های عاشورایی است را روانه جشنواره کند.
این در حالی است که پس از موفقیت بی سابقه فیلم دوئل، انتظار می رفت با حمایت های همه جانبه از این کارگردان نسل انقلاب، وی بتواند در مسیر تولید آثار با کیفیت برای پرداختن به حوزه های نادیده گرفته شده قدم بردارد .
سرانجام وی پس از مشکلات عدیده ای که در راه تولید فیلمش قرار گرفت توانست نخستین تولید با کیفیت سینمای ایران درباره عاشورا را برر پرده نقره ای جشنواره بتاباند. با بازگشت این کارگردان انقلابی به سینمای انقلاب شاهد تولید آثار ارزشمند دیگری از وی در سال های پیش رو باشیم.
کمال تبریزی ، کارگردان معنا گرای سینمای انقلاب
جشنواره سی و دومین در حالی میزبان تازه ترین اثر کمال تبریزی است که آخرین اثرش در سال ۱۳۸۶ در سینماهای ایران نمایش داده شده است.
این امکان برای نمایش فیلمی معناگر از تبریزی زمانی اهمیت می یابد که وی یه عنوان کارگردان پیشروی نسل سینمای انقلاب که دلبسته سینمای دفاع مقدس و در آثارش به معنویت جاری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخته است.
در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، شاهد نمایش فیلم تازه ای از کمال تبریزی هستیم که باز هم به موضوعی با محوریت دین و مذهب و دغدغه های زندگی و مرگ می پردازد. "طبقه حساس" مورد جذابی است که خبر از بازگشت یک نسل انقلابی دیگر به بدنه هنر نقره ای می دهد.
ابراهیم حاتمی کیا ؛ شکستن بغض
ابراهیم حاتمی کیا به عنوان کارگردانی که معمولا به عنوان یکی از شاخص های سینمای جنگ شناخته می شود، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با فیلم "چ" که یکی از مهم ترین آثار دفاع مقدس در سال های اخیر است، حاضر شد.
فیلمی که به ادعای بسیاری منقفدان و کارشناسان از نظر کیفی از عظیم ترین و مهم ترین آثار سینمای دفاع مقدس شمرده می شود و به زندگی شهید چمران در مقطعی از زندگی این دلاور سرفراز دفاع مقدس می پردازد.
حاتمی کیا اما در سال های اخیر تنها فرصت ساخت دو فیلم اجتماعی را داشت .
اما اساسی ترین مساله درباره این استعداد سینما و هنر انقلاب اسلامی این است که وی توانست با مشاهده بارقه های امید در عرصه سینمای ملی، بار دیگر به نقطه ای بازگردد که منشا اثرگذاری وی در سینما بوده و بهترین آثارش را در این ژانر روانه پرده سینما کرده است.
حاتمی کیا ، این فرصت را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر غنیمت شمرد و "چ" را به سرداران هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرد.
اقتباس گر سینمای دفاع مقدس هم به فجر آمد
موفقیت اثر اقتباسی پوراحمد یعنی " اتوبوس شب" به عنوان یک اثر ارزشمند سینمای دفاع مقدس این انتظار را از کارگردان محبوب سینمای اجتماعی به وجود آورد که وی می تواند زمینه ساز بسیاری از اتفاقات مهم در سینمای دفاع مقدس باشد .
پور احمد اما بعد از سال ۱۳۸۵ که اکران اتوبوس شب را در پی داشت تا همین دوره از جشنواره فیلم فجر هیچ اثر دیگری را بر روی پرده سینماها نداشت تا اینکه خبر ساخت یک اثر اقتباسی ارزشمند دیگر از وی در سینمای دفاع مقدس بعد از ۷ سال ، خبر از بازگشت وی به سینما داد.
فیلم "۵۰ قدم آخر" که باز هم اقتباسی تازه در عرصه سینمای دفاع مقدس است ، پور احمد را که یکی از سرمایه های اساسی سینمای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است با سینمای آشتی داد تا سینمای دفاع مقدس یکی از پربارترین دوره های جشنواره فیلم فجر را در دهه اخیر شاهد باشد.
در کنار این فیلمسازان باید از کارگردانانی نیز نام برد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره گیری از فضای به وجود آمده توانستند توانمندی های خود را نشان دهند و البته در سینمای جهان نیز به شاخص های اعتبار و باور برسند.
بهروز افخمی از مهم ترین کارگردانان نسل اتقلاب است که در این دوره نیز حضور دارد و البته وی نیز پس از سال ها با فیلمی که در ایران ساخته در جشنواره شرکت کرده است.
حضور سعید سهیلی ، نرگس آبیار، مسعود ده نمکی و جوان های دیگری که با موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره شرکت کرده اند، نشان می دهد که هدف گذاری سینمای کشور به سمت حضور حداکثری سینماگرانی است که در همین کشور راه موفقیت در سینما را آموخته اند و انگیزه ایشان ارائه تصویری افتخار آمیز ار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
اتفاقی که می تواند زمینه ساز ساخت آثار ارزشمند دیگری در این سینما باشد.


کد مطلب: 101

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcfiydyaw6dx.giw.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir