رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران:
توسعهی صنعتی کشور در گرو فنآوری اطلاعات است
22 آذر 1394 ساعت 15:27
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: توسعهی صنعتی کشور و تداوم رشد اقتصادی آن در گرو پایهگذاری صنایع پیشرفته بهویژه توسعهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و نظایر آن است.
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: توسعهی صنعتی کشور و تداوم رشد اقتصادی آن در گرو پایهگذاری صنایع پیشرفته بهویژه توسعهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و نظایر آن است.
به گزارش تحریرنو بهنقل از ستاد خبری نمایشگاه الکامپ ۲۱، دکتر حسین اسفهبدی افزود: صنایع الکترونیکی و رایانه یکی از مهمترین صنایع ایجادکننده درآمدهای صادراتی برای کشورهای دنیا هستند. در سال ۲۰۱۳ میلادی ارزش صادرات جهانی محصولات "هایتک" در دنیا بیش از ۲۰۰۰میلیارد دلار بوده است که حدود ۲۰۰میلیارد دلار از این رقم را محصولات فنآوری اطلاعات تشکیل داده است.
وی ادامه داد: صادرات کالاهای سنتی نمیتواند درآمد ارزی زیادی نصیب کشور کند و به همین سبب وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فنآوری نهاد ریاست جمهوری و سایر وزارتخانهها و نهادهای مسئول، توسعه صادرات فرآوردههای الکترونیکی و سایر اقلامی را که در نمایشگاه الکامپ به معرض نمایش گذارده شده را مورد تشویق و حمایت قرار میدهند. همچنین مشوقهای مالیاتی و گمرکی خاص برای شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علوم و فنآوری که در این زمینه فعالیت میکنند در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: برای نشان دادن اهمیت کالاهایی که در نمایشگاههای الکامپ عرضه میشوند کافی است به این نکته اشاره کنیم که ارزش صادرات جهانی این محصولات که از زمان اختراع یا ابداع آنها حدود ۴۰ سال میگذرد چندین برابر ارزش صادرات کالاهای کشاورزی در دنیاست که بیش از ۸۰۰۰ سال قدمت دارند و همه کشورهای دنیا در تولید آنها فعالیت دارند.
اسفهبدی تاکید کرد: برپایی این قبیل نمایشگاهها، تولیدکنندگان ایرانی را با آخرین دستآوردها و پیشرفتهایی که در بخش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا اتفاق افتاده است آشنا میسازد و امکان انتقال فنآوریهای پیشرفته را به کشور فراهم میسازد.
وی افزود: اگر چه کشور ما از لحاظ تولید علم در دنیا به پیشرفتهای زیادی نایل شده و در سال ۲۰۱۴رتبه شانزدهم را در دنیا احراز کرده است اما سهم کالاهای های–تک در صادرات ایران رقم قابل توجهی نیست و کمتر از یک میلیارد دلار است. برپایی این قبیل نمایشگاهها به مهندسان، دانشجویان دانشکدههای فنی و صاحبان استعداد و نوآوری کمک میکند که با مشاهده نمونههای جدیدی از کالاهای الکترونیکی، نرمافزارها، مدارهای تکمیل شده، لپتاپها، تلفنهای همراه، تبلتها و نظایر آن، تحولاتی در فکر و اندیشه آنان ایجاد شود و به اختراعات جدیدی مبادرت کنند.
اسفهبدی با بیان این که در نمایشگاه الکامپ برای شرکتهای نوپا و دارندگان طرحهای ابتکاری امتیازاتی در نظر گرفته شده است گفت: مهمترین پیام این نمایشگاه برای فعالان این حوزه آنست که توسعه صنعتی کشور و تداوم رشد اقتصادی آن در گرو پایه گذاری صنایع پیشرفته به ویژه توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و نظایر آنست و شرکت سهامی نمایشگاهها در دوسال اخیر برپایی نمایشگاههای مرتبط با صنایع پیشرفته را در اولویتهای کاری خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران یکی از مهمترین خدمات نمایشگاه "الکامپ" آشنا کردن بازدیدکنندگان و علاقهمندان با اهمیت "تجارت الکترونیکی" و کمک به گسترش دانست و گفت: اگر چه مدت کوتاهی (حدود سه دهه) از رواج تجارت الکترونیکی در دنیا میگذرد اما به علت نقش تجارت الکترونیکی در کاهش هزینههای مبادلات و سرعت عمل در انجام سفارشات، ارزش مبادلات ناشی از E-COMMERCE در دنیا در سال ۲۰۱۳ به ۱۲۰۰میلیارد دلار رسیده است.
وی ادامه داد: اگر حجم تجارت خارجی ایران (مجموع صادرات و واردات) را حدود ۱۰۵میلیارد دلار در نظر بگیریم در حال حاضر تنها ۱۰درصد آن تحت پوشش تجارت الکترونیکی قرار میگیرد.
اسفهبدی گفت: بدون شک با لغو تحریمهای اقتصادی و بهره گیری مجدد بانکهای ایرانی از شبکه SWIFT و توسعه زیر ساختها، فرهنگسازی و آشنایی هر چه بیشتر جامعه تجاری ایران با اهمیت تجارت الکترونیکی از طریق بازدید از نمایشگاه الکامپ و غرفههای کشورهای صنعتی که در این نمایشگاه حضور بهم رساندهاند، سرعت بهرهگیری از تجارت الکترونیکی در کشور ما افزایش خواهد یافت و این اقلام در کاهش هزینه مبادلات خارجی ج.ا.ایران و بالا بردن قدرت رقابت صادرکنندگان ایرانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
کد مطلب: 3688
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.79wrak937pr4a.html