هم‌زمان با ایام‌اله دهه فجر نشر ساقی منتشر کرد:

"فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" به قلم مسعود فراستی منتشر شد

13 بهمن 1394 ساعت 17:11

"فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" با هدف معرفی و نقد برخی از آثار سینمایی و مستند در حوزه‌ی دفاع‌مقدس هم‌زمان با ایام ده فجر انقلاب اسلامی توسط نشر ساقی روانه‌ی بازار کتاب شد.


"فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" با هدف معرفی و نقد برخی از آثار سینمایی و مستند در حوزه‌ی دفاع‌مقدس هم‌زمان با ایام ده فجر انقلاب اسلامی توسط نشر ساقی روانه‌ی بازار کتاب شد. این اثر را می‌توان دایرة‌المعارفی از آثار دفاع‌مقدس به‌شمار آورد.

به گزارش تحریرنو از روابط‌عمومی موسسه انتشاراتی روایت، دایرةالمعارفی از مجموعه فیلم‌های جنگی سینمای ایران با نام "فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" در نشر ساقی و با هم‌کاری معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع‌مقدس منتشر شد.

این کتاب در بردارنده‌ی تمامی فیلم‌های جنگی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۱ است که بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و ۱۰۰۰ فیلم کوتاه و مستند را پوشش می‌دهد.

فصلی از کتاب به مجموعه‌ی روایت فتح سید‌مرتضی آوینی اختصاص دارد و به بررسی ۱۰۰ فیلم وی می‌پردازد. کتاب به جز شناس‌نامه‌ی فیلم‌ها، در بردارنده‌ی بسیاری از نقدهای مطرح در مورد آثار نیز هست.

این کتاب به کوشش مسعود فراستی، نویسنده و منتقد سینما گردآوری شده است. وی در معرفی این کتاب بیان می‌گوید: کتاب حاضر کوشش در جهت عرضه و دسته‌بندی فیلم‌های سینمای جنگ و دفاع‌مقدس است. در این کتاب فیلم‌های جنگی را از فیلم‌های دفاع تفکیک کرده‌ایم، چرا‌که بسیاری از فیلم‌های جنگی ما، جنگی‌اند اما نه دفاع مقدسی. امید داریم این اولین قدم "فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع" زمینه‌ساز کارهای تحلیلی در زمینه‌ی سینمای جنگ و دفاع مقدس ما باشد.

در قسمتی از مقدمه‌ی کتاب "فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" می‌خوانیم: سینما از ابتدای شکل‌گیری‌اش به روایت قصه‌هایی درباره‌ی جنگ‌ها پرداخته است. چرا‌که از ابتدای تاریخ، جنگ مهم‌ترین رویدادی بوده که موقعیت‌های انسانی، سرنوشت تمدن‌ها و سرانجام برتری حاکمان را مشخص و تثبیت کرده است. جنگ مهم‌ترین و کامل‌ترین وضعیت‌های نمایشی را در خود دارد: ضعف‌ها، قدرت‌ها، خشونت، ایثار و تمام ویژگی‌ها و خصلت‌های انسانی در جنگ بروز می‌کند. پس سینمای جنگ از همان اولین سال‌های ظهور سینما به‌وجود می‌آید.

جنگ و حواشی، عواقب و عوارض آن در بسیاری از فیلم‌های تاریخ سینما حضوری پررنگ دارند، اما جنگ همیشه به دو شکل بروز یافته: جنگ تجاوزکارانه و جنگ تدافعی. ضد‌جنگ بودن که خود به خود یک ارزش انسانی است، اما خصلت این دو جنگ به کل متضاد را مخدوش می‌کند. ضد کدام جنگ؟ و طرف‌دار کدام جنگ؟ قطعا ضد جنگ تجاوزکارانه و طرف‌دار جنگ تدافعی، موضع درست هر انسان آزادمنشی است.

جنگ ما که قطعا مهم‌ترین واقعه‌ی تاریخ بعد از انقلاب ماست، جنگ میهنی بوده و جنگ دفاعی، جنگی تحمیلی و دفاعی‌مقدس. پیروزی در آن، شکل کلاسیک دیگر جنگ‌ها را نداشت. شهادت‌طلبی کلید آن بوده است. شرکت‌کنندگان در جنگ تحمیلی ما، منحصر به نیروهای نظامی نشده، کودک و جوان و پیرمرد در کنار سپاهی و ارتشی و بسیجی، دست به اسلحه برده و جنگیده و شهید شده‌اند. زنان به‌خصوص مادران، پشت جبهه فعال رزمندگان بوده‌اند. جنگ دفاعی و مقدس ما ،"میراث جمعی ما" است. ما به سینمای دفاع که مهم‌ترین ژانر ملی سینمای ماست ، سخت نیاز داریم.

کتاب "فرهنگ فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" به کوشش مسعود فراستی در قطع رحلی و ۵۰۰ صفحه با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و بهای ۶۵هزار تومان از سوی نشر ساقی منتشر شد.


کد مطلب: 4452

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.n9trak9txpr4a.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir