مصلحت سنجي در انتخاب نامزدان سوداي سيمرغ

20 بهمن 1394 ساعت 17:12


اگرچه،از ميان نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فیلم «ابدو یک روز» سعید روستایی با ۱۰ عنوان نامزدی رکورددار به شايستگي و به صورت منصفانه اي است،اما برخي از اتفاقات و كم لطفي ها،مي تواند نشانگر مذاكرات پنهاني و مصلحت انديشي در انتخاب نامزدان فيلم هاي اين بخش باشد.

به عنوان مثال،اگرچه نامزدي بهترين کارگردانی براي فيلم كمال تبريزي؛ امکان مینا،با آنهمه صحنه هاي غير منطقي و خدشه ناك روايت و خط اصلي داستان،به خاطر معذوريت ها و تنگناهاي داوران،با ديده اغماظ مي تواند پذيرفته باشد،اما نبود فيلم حاتمي كيا در اين بخش،بوي تنبيه مي دهد.شايد اين امر،دليلي بر اين باشد كه سينماي ما هنوز به عنوان ساحت هنر هفتم،استقلال هنري خود را كسب نكرده است و هنوز هم ميدان رزم سلايق غير هنري و اهرمي براي تشويق و تنبيه برخي هنرمندان براي ادامه حيات خود زير سقف مصالح،است.

البته وجود نام هايي چون محمد حسین مهدویان برای کارگردانی فیلم "ایستاده در غبار" و سید رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم "دختر"،كمي شرايط را تلطيف كرده است.

در بخش نامزدان بهترین بازیگر نقش اول زن،حضور پریناز ایزدیار برای فیلم "ابد و یک روز"،دلگرم كننده است اما بازهم وجود مینا ساداتی برای فیلم "امکان مینا"،كه در فيلم،به لطف فيلمنامه ضعيف آن،بازي چشمگيري نداشته است،از عجايب است.

در بخش بهترین بازیگران نقش اول مرد،شرايط به گونه اي منصفانه رقم خورده است.دليل آن شايد به خاطر اين است كه بازيگران نقش اول،بيشتر در معرض سبك سنگين كردن تماشاگران و آراي مردمي هستند و جاي هيچگونه مداخله اي نيست و عرصه براي اعمال سليقه تنگ است. در اين بخش،فرهاد اصلانی برای فیلم دختر،پرویز پرستویی برای فیلم "بادیگارد"،رضا کیانیان برای فیلم "کفش هایم کو"،پیمان معادی برای فیلم "ابد و یک روز"،نوید محمد زاده برای فیلم "خشم و هیاهو"،انتخاب شده اند.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن،جاي خالي پانته آ پناهي ها در كنار اسامي بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم "من"،مریلا زارعی برای فیلم "دختر"،ژاله صامتی برای فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟"،شبنم مقدمی برای فیلم های "زاپاس" و "نفس"،شیرین یزدان بخش برای فیلم "ابد و یک روز"،حس مي شود.

در بخش بهترین نقش مکمل مرد،مي توان بدون گمانه زني دقيق،با توجه به درخشش نويد محمد زاده برای فیلم "ابد و یک روز"،او را برنده سيمرغ دانست اما نقش آفريني حمیدرضا آذرنگ برای فیلم "آآادت نمی‌کنیم" هم،قابل تامل براي رقابتي نفس گير است.

و اما باز هم جاي خالي فيلم باديگارد در بخش بهترین فیلمبرداری در بين حمید خضوعی ابیانه برای فیلم "دختر"،هومن بهمنش برای فیلم "اژدها وارد می شود"،پیمان شادمان فر برای فیلم "خشم و هیاهو"،محمود کلاری برای فیلم "بادیگارد" و فرشاد محمدی برای فیلم "امکان مینا" ديده مي شود.
در بخش بهترین تدوین،انتخاب ها منصفانه به نظر مي رسد اما حضور هایده صفی یاری برای فیلم "لانتوری" با تخطي تدوين از خط روايي مناسب و معقول در اين فهرست و محمد رضا موئینی و هدی موئینی برای فیلم "امکان مینا،از اتفاقات غيرمنتظره در راي كارشناسان است.

عدم حضور موسيقي متن فیلم «آبنبات جوبی» اثر آريا عظيمي نژاد در بخش بهترین موسیقی متن در كنار کریستف رضایی برای فیلم "اژدها وارد می شود"،مسعود سخاوت دوست برای فیلم "نفس"،محمد رضا علیقلی برای فیلم "امکان مینا" و "دختر"کارن همایونفر برای فیلم "بادیگارد" و پیمان یزدانیان برای فیلم "به دنیا آمدن" كم لطفي است.

اما كوتاه سخن اينكه،در بخش بهترين فيلم،فقدان فيلم باديگارد با توجه به استقبال مردمي،در ميان آثاري كه با همت افرادي چون؛منوچهر محمدی برای تهیه کنندگی فیلم "امکان مینا"،سعید ملکان برای تهیه کنندگی فیلم "ابد و یک روز"،فرزاد موتمن برای تهیه کنندگی فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟"،سید رضا میرکریمی برای تهیه کنندگی فیلم "دختر" وحبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم "ایستاده در غبار"،باز هم شائبه مصلحت سنجي را تقويت كرده است.


کد مطلب: 4533

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.w9trak9nwpr4a.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir