عضو هیئترئیسهی اتاق بازرگانی تهران گفت:
برای مسئولیت اجتماعی شخصیام در جشنوارهی خورشید حضور دارم
25 آذر 1394 ساعت 12:10
عضو هیئترئیسهی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد میکند شاید یکی از مهمترین دلایل برای حضورم در جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.
سیدهفاطمه مقیمی، عضو هیئترئیسهی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد میکند شاید یکی از مهمترین دلایل برای حضورم در جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.
به گزارش تحریرنو از روابطعمومی پنجمین جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید، سیدهفاطمه مقیمی عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی تهران دربارهی دلایل حضور خود بهعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد میکند شاید یکی از مهمترین دلایل برای حضور من در جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.
وی ادامه داد: من بهعنوان کسی که سالها در حوزهی اقتصادی فعالیت داشتم حضورم در عرصهی هنر باید همراه با دلیل موجهی باشد و آن نگاه کارآفرینی است که بهواسطهی آن میتوان کسب و کار و دلگرمیهای دیگری برای جوانانی ایجاد کرد تا برای خود آیندهی کاری متصور شوند.
رئیس هیئتمدیرهی کانون بانوان بازرگان ایران ادامه داد: در واقع نگاهم این بود تا حضورم را در این جشنواره بهعنوان مسئولیت اجتماعی خود بدانم. ضمن اینکه جوانان را ترغیب کنیم به اینکه در این حوزه هم میتوان کار کرد و توجه داشته باشیم که فیلمسازی و صنعت سینما میتواند متفاوت با آنچه از قدیم در ذهن ما نقش بسته باشد.
مقیمی دربارهی ارتباط کارآفرینی فرهنگی و اقتصاد گفت: اعتقادم بر این است که کارآفرینی تنها مربوط به حوزهی اقتصادی نیست و گاهی میتواند از روی علاقهی شخصی آدمها باشد. شاید چیزی که بهعنوان احساس افراد است نتواند شکل خود را بهخوبی نشان دهد و اگر این علاقه با حوزههای خاص و مسئولیتهای شخصی هر فردی توسعه یابد و رنگ اقتصاد به خود بگیرد این کارآفرینی ماندگار خواهد بود.
وی افزود: باید توجه داشت فردی که تنها میخواهد از راه هنر علاقههای شخصی خود را ارائه کند و یا برای هنرش توجیه اقتصادی داشته باشد میتواند هنر و نگاه خاص خود را با درآمدزایی عجین کند که در شرایط اقتصادی امروز می تواند برای او کار پایداری باشد. در این صورت میتواند هم علاقهی خود را پیاده کند و هم رزق و روزی اقتصادی خودش را تامین نماید، ضمن اینکه تلفیق این دو باهم میتواند کار ماندگار و توسعه یافتهای باشد که در دنیای امروز بهعنوان یک بنگاه اقتصادی و با اجراییشدن مسئولیت اجتماعی خودش همراه باشد.
کارآفرین برتر کشور ادامه داد: اگر در فضای بزرگتری مانند جهان سینما کار کنیم باید بدانیم که چهطور میتوانیم دونگاه شرق و غرب را به هم نزدیک کنیم. فرهنگ ما فرهنگ شرقی با آداب و رسوم خاص خودمان است، از طرفی بحث آشنا کردن دنیا با این فرهنگ و رسوم نیز مطرح است. ما باید بهجایی برسیم تا این فرهنگها نگاه تعاملی بین شرق و غرب را شکل دهد.
مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با سیستمهای الکترونیکی که امروز وجود دارد تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که در هر کجای دنیا رخ میدهد در کوتاهترین زمان ممکن بههر نقطهی دیگر دنیا انتقال داده میشود. البته نگاهکردن به مستند بودن متفاوت است و گردشگری و مهاجرت این اتفاقات را بهوجود می آورد. همانطور که میدانید امروز دیگر در فرهنگ آداب و رسوم و خورد و خوراک ملل مختلف فاصلهای وجود ندارد و اینها قطعا با انتقال تکنولوژی شکل گرفته که یکی از آنها صنعت فیلمسازی است.
وی با بیان اینکه در حوزهی بازرگانی دو بحث بازاریابی و معرفی کالا و خدمات مطرح است، گفت: صنعت فیلمسازی می تواند بر روی این مباحث کار کند ضمن بحث دیگر در فیلمهای سینمایی، انتقال فرهنگ است یعنی چیزی بیش از آنچه بهعنوان سرگرمی در مورد فیلمها مطرح است.
مشاور کارآفرینی جشنوارهی خورشید ادامه داد: امروز حتی فرهنگ سینما وارد شبکههای ماهواره ای و شبکه نمایش خانگی نیز شده است و این مطالبات نیاز هر جامعه ای است و اغلب برای شناخت فرهنگ جوامع دیگر بهسراغ آن میروند.
وی دربارهی رغبت اسپانسر در حوزه فرهنگی نیز گفت: شاید همهی ما در ابتدا فیلم را بهعنوان یک خوراک روح ببینیم. قطعا فردی که کارش جدای از فیلمسازی است دلبستگیاش نمیتواند به اندازهی یک فیلمساز باشد، زیرا فیلمساز هنر را میشناسد و درجهی علاقهمندیها متفاوت است. در هیچ جای دنیا نمیتوان چنین آدمی را به اندازهی یک فیلمساز نسبت به سرمایهگذاری بر روی فیلمها حساس کرد.
مقیمی افزود: بهعنوان مثال، در هند یکی از اقتصادهای کلان صنعت فیلمسازی است و به اندازهای نهادینه شده که بهعنوان یک مرکز درآمدزایی برای صنایع هم معنا دارد اما در ایران بدین شکل نیست، مخصوصا اینکه فرهنگ فیلمسازی ایران به قبل و بعد از انقلاب تقسیم شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ بازاریابی و تبلیغات در ایران کمرنگ است، گفت: اگر بنگاهی برای فیلمهای کوتاه راه میافتد قطعا به بازاربابی اعتقاد دارد و میگوید تبلیغات را بهعنوان یک بخش میداند اما در سازمانهای بزرگ اعتقادی به تبلیغات بزرگ ندارند.
وی در ادامه گفت: تبلیغات میتواند در شناساندن یک کالا نقش بسزایی داشته باشد بههمین دلیل هم باید وفاداری مخاطب به برندی که تولید میشود را حفظ کنیم و این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد ضمن اینکه باید علاقهمندی دائمی برای این برند پیدا کنیم.
عضو هیئترئیسهی اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه دربارهی فعالیتهای فرهنگی اتاق بازرگانی نیز گفت: اتاق بازرگانی جدا از جامعهی اقتصادی، همهی کسانی هستند که در بخشهای مختلف اقتصادی کار میکنند و بخش روابطعمومی میتواند در زمینهی فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشد. فراخوان دادن و دعوت کردن جامعه هدف از این مجموعه تغییر نگاه ایجاد میکند و کافی است که نگاهها معطوف به این بخش شود.
مقیمی دربارهی حضور خود بهعنوان مشاور کارآفرینی در پنجمین جشنوارهی فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: برای مسئولیت اجتماعی شخصیام در این جشنواره حضور دارم. من عضوی از هیئترئیسه هستم اما ماموریتی از طرف اتاق بازرگانی بهمن داده نشده است، اما به شخصه خودم در بعد اقتصادی فعالیت اجتماعی هم دارم.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا اتاق بازرگانی حامی جشنواره است و یا شخص شما ؟ پاسخ داد: طبیعی است که هر فردی در هر جایی که احساس مسئولیت کند آنرا به سازمان خود انتقال میدهد و قطعا اگر بیمسئولیت باشم سازمانی که در آن کار میکنم هم بیمسئولیت خواهد بود. بهعنوان یک مجموعه تشکلی مثال کانون زنان بازرگان اعتقادم بر این است که میتوانیم در امور فرهنگی هم فعالیت داشته باشیم.
"پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید" بهعنوان رویداد ویژهی سینمای مستقل تجربی در کشور، ۲۲ الی ۲۵ دیماه سال جاری در پژوهشکدهی فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار میشود.
کد مطلب: 3723
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcg.x9wrak9uwpr4a.html