در نشست "کوچه بی‌نام" مطرح شد:

علیمردانی: اگر فیلم خوب است به‌خاطر بازی خوب بازیگران آن است

17 بهمن 1393 ساعت 23:55

باران کوثری بازی در "کوچه بی‌نام" را ریسک دانست و از هاتف علیمردانی برای این‌که این ریسک را پذیرفت، قدردانی کرد.


باران کوثری بازی در "کوچه بی‌نام" را ریسک دانست و از هاتف علیمردانی برای این‌که این ریسک را پذیرفت، قدردانی کرد.

تحریرنو: باران کوثری در نشست رسانه‌ای فیلم "کوچه بی‌نام" که در برج میلاد برگزار شد، درباره‌ی هم‌کاران و پشت‌صحنه‌ی این فیلم اظهار کرد: حضور در کنار محمود کلاری و به‌طور کلی تیم تولید "کوچه بی‌نام" برای هر بازیگری نعمت است. عوامل این فیلم به‌قدری با دقت جزئیات بازی را می‌بینند، تذکر می‌دهند و یا راهنمایی می‌کنند که بسیار موثر است.

کوثری بازی در این فیلم را برای خود یک هدیه دانست و گفت: بعد از دو سال بی‌کاری، "کوچه بی‌نام" پیش‌نهاد شد که در آن بازی کردم.

وی سپس از حمایت‌های فرهاد اصلانی، دیگر بازیگر این فیلم تشکر و بیان کرد: آقای اصلانی بیش‌تر از آن‌که حواس‌شان به بازی خودشان باشد، مرا را هدایت می‌کرد. امیدوارم تا ابد نقش پدر و دختر را بازی کنیم. علاوه بر ایشان همه‌ی گروه، رسم رفاقت را به‌جا آورند.

در ادامه، هاتف علیمردانی کارگردان این فیلم نیز اظهار کرد: اگر فیلم خوب است و مردم آن را دوست دارند به‌خاطر بازی خوب بازیگران آن است که همه بی‌نظیر بودند.

وی بابیان این‌که همه‌ی عوامل "کوچه بی‌نام" با عشق و علاقه کارکردند، گفت: در چهار پنج فیلم گذشته، با تعدادی از عوامل سینما هم‌کاری می‌کنم که تجربه خیلی خوبی است. البته باید بگویم که قطعا "کوچه بی‌نام" ضعف‌هایی دارد که به‌پای کم توجهی من است.

این کارگردان درباره‌ی قصه‌ی فیلمش نیز توضیح داد: فیلم داستان خانواده‌ای است که دوربین با آن‌ها هم‌راه می‌شود و در فضای خانه می‌چرخد. دوربین لحظه‌های زندگی اعضای خانواده را ثبت می‌کند و ما سعی کردیم فضای ناتورالیستی را حفظ کنیم و به‌سمت واقع‌گرایی برویم. ضمن آن‌که سعی کردم بار دراماتیک فضای واقعی را نیز وارد زندگی کنم.

علیمردانی با اشاره به تجربه‌اش از تولید این فیلم تصریح کرد: شاید یکی از مسایلی که در فیلم آموختم، این بود که تفاوت بین فیلم خوب، بد، ضعیف یا قدرت‌مند، انتقال بار دراماتیک است.

کارگردان "کوچه بی‌نام" در پاسخ به سوالی درباره‌ی سکانس آخر فیلم توضیح داد: می‌خواستم فضای سورئالیستی به فیلم بدهم و قداست پدر را در فضایی که شکل زمینی ندارد و شبیه بهشت است، به تصویر بکشم. برای این کار هم ۲۰ روز بعد از پایان فیلم‌برداری، با آقای فرهادی به‌دنبال لوکیشن گشتم و صحنه‌ی آخر را گرفتم.

وی سپس با تاکید بر این‌که "کوچه‌ بی‌‍‌نام" به‌هیچ‌وجه قصد مسخره‌کردن قشر مذهبی یا متوسط را ندارد، اظهار کرد: من به تمام شخصیت‌های داستان خود احترام گذاشته‌ام و حتی اگر عده‌ای با عینک روشن‌فکری قصد مسخره‌کردن قشر غیرمذهبی رادارند، به‌شدت با این کار مخالفم.

فرهاد اصلانی بازیگر فیلم "کوچه بی نام" هم درباره‌ی نقش خود گفت: این نقش برای من سخت بود. اگر آن را پذیرفتم به‌دلیل رفاقت با هاتف علیمردانی و حضور استاد کلاری بود که به‌نظرم فیلم‌برداری نمی‌کند بلکه معجزه می‌کند.

وی سپس به حضور بازیگران حرفه‌ای در این فیلم اشاره و به شوخی بیان کرد: من با باران کوثری ۲۰ مدل نقش پدر و دختر را بازی کرده‌ام، البته در تمام نقش‌ها هم حرف‌شنوی ندارد.

اصلانی از واکنش مثبت اصحاب رسانه به "کوچه بی‌نام" در برج میلاد ابراز خرسندی کرد.

منصور لشکری‌قوچانی، تهیه‌کننده‌ی این فیلم سینمایی هم با اشاره به این‌که جشنواره‌ی فجر سال گذشته با هاتف علیمردانی آشنا شده‌است، گفت: ابتدای امسال، زمانی که روی تیزر فیلم سینمایی "خط ویژه" برای شهرستان کار می‌کردیم، فیلم‌نامه‌ی "کوچه بی‌نام" به‌دستم رسید.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم وقتی عوامل خوبی دور یک‌دیگر جمع شوند و و با انرژی و تمرکز روی فیلم‌نامه‌ای کار کنند، حتما نتیجه‌ی آن خوب می‌شود و امروز خیلی خوش‌حالم که مردم دو ساعت در سالن نشستند و فیلم را تماشا کردند.

این تهیه‌کننده افزود: خیلی خوش‌حالم فیلم در روزهای جشنواره مورد استقبال قرارگرفته، به‌طوری‌که در بعضی سینماها به سانس های فوق‌العاده نیز کشیده است.

لشکری‌قوچانی با اشاره به این‌که جشنواره امسال با برنامه "یک فیلم، یک سلام" خلاقیت زیادی را به‌وجود آورده است، گفت: در این برنامه پیش از شروع جشنواره توانستیم فیلم‌ها را معرفی کنیم و حالا خوش‌حالم که "کوچه بی‌نام" دیده‌شده و مورد توجه مردم قرارگرفته است. اما منتظر فروش فیلم هستم تا پول جمع شود و بتوانم دوباره فیلم بسازم.

وی با اشاره به این‌که تهیه‌کننده باید برای عوامل فیلم آرامش و آسایش به ارمغان آورد، اظهار کرد: وقتی عوامل فیلم بتوانند با آسایش کار کنند، راه برای خلاقیت هم باز می شود.

فرشته صدر‌عرفایی، بازیگر نقش احترام در فیلم "کوچه بی‌نام" درباره‌ی کم کار بودنش در سینما توضیح داد: دلیلی برای کم‌کار بودن ندارم، اما همه‌ی ما فیلم‌ها را می‌بینیم و هنوز ضعف فیلم‌نامه در سینمای ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: اولین برخورد بازیگر با فیلم، فیلم‌نامه آن است و مدتی بود که فیلم‌نامه خوبی نخوانده بودم. سال قبل هم قرار بود در فیلمی بازی کنم که چند روز قبل از آغاز فیلم‌برداری پایم شکست. در همان مدت بود که فیلم‌نامه "کوچه بی‌نام" را خواندم.

این بازیگر افزود: نقش احترام به شکلی بود که می‌توانستم درباره‌ی آن تحقیق و زوایای آن‌را کشف کنم و به‌همین دلیل هم این نقش را دوست داشتم.

محمود کلاری مدیر فیلم‌برداری فیلم که به‌هم‌راه پسرش در این اثر سینمایی حضور داشت، گفت: ویژگی فیلم‌برداری این فیلم این است که هیچ ویژگی ندارد! کار خیلی پیچیده‌ای است که فیلم‌بردار خودش را در اختیار فیلم‌نامه قرار دهد و کاملا در خدمت داستان باشد.

این فیلم‌بردار پیش‌کسوت سینمای ایران با اشاره به این‌که هاتف علیمردانی از کارگردانانی است که به‌آرامی مسیر پیش‌رفت خود را طی می‌کند، اظهار کرد: هرچه زمان می‌گذرد، فیلم‌های بهتری از این کارگردان می‌بینیم. او از آن دست افرادی است که خودش را خیلی درگیر کار می‌کند.

کلاری افزود: نکته اساسی که در فیلم وجود دارد این است که فیلم، جنس ایرانی بودن دارد و تضاد میان نسل‌ها را خیلی خوب به تصویر می‌کشد. "کوچه بی‌نام" به زندگی واقعی و جهان ما شباهت زیادی دارد و فکر می‌کنم به دلیل به تصویر کشیدن این روابط انسانی باید از هاتف علیمردانی تشکر کنیم.

پانته‌آ بهرام، بازیگر نقش فروغ نیز با اشاره به این‌که فیلم‌نامه‌ای مانند "کوچه بی‌نام" خیلی کم به‌دست بازیگران می‌رسد، عنوان کرد: این نوع فیلم‌نامه‌ها مانند هدیه آسمانی است و وقتی به‌دست آدم می‌رسد، راهی به‌جز قبول کردن آن ندارید.

این بازیگر درباره‌ی پایان سورئال فیلم اظهار کرد: این پایان به‌نوعی قطعیت مرگ حاج‌ مهدی (با بازی فرهاد اصلانی) را نشان می دهد و مانند این است که پدر باید جان خود را می‌داد تا پسر برگردد و لازم بود این جابه‌جایی پدر و پسر نشان داده شود.

ملیسا ذاکری هم که دومین هم‌کاری خود را با هاتف علیمردانی تجربه می‌کرد، گفت: در فیلم "مردن به‌وقت شهریور" با علیمردانی هم‌کاری کرده بودم و امروز باعث افتخارم است که در این خانواده حضور داشتم و در "کوچه بی‌نام" بازی کردم.


کد مطلب: 2518

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdch.znit23nm6ftd2.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir