چند خبر از حوزه هنری

31 فروردين 1395 ساعت 17:47

مراسم تودیع و معارفه مدیر مركز هنرهای نمایشی سه شنبه ۳۱ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد.


مومنی‌شریف: زحمات زیادی كشیده شده تا هنرمندان سمت‌های مدیریتی داشته باشند

مراسم تودیع و معارفه مدیر مركز هنرهای نمایشی سه شنبه ۳۱ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست معرفی كوروش زارعی در سمت مدیریت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سه شنبه ۳۱ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم كه با حضور محسن مومنی‌شریف ریاست، فاضل نظری معاون هنری و مدیران ستادی مراكز و دفاتر حوزه هنری همراه بود، از رحمت امینی مدیر سابق مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین حكم كوروش زارعی از سوی فاضل نظری قرائت و توسط محسن مومنی شریف به این هنرمند عرصه تئاتر كشور داده شد.

محسن مومنی شریف در بخشی از سخنانش با بیان این كه زحمات زیادی كشیده شده تا هنرمندان و اهالی ادبیات سمت‌های مدیریتی در حوزه هنری داشته باشند، اظهار كرد: در دوره های پیشین فعالیت حوزه هنری، اعتقاد بر این بود كه هنرمندان توانایی مدیریت بخش های مرتبط با فعالیت شان را ندارند و در سال های اخیر، كم كم امكان مدیریت به خود هنرمندان واگذار شد و امروز می بینیم كه در بخش های مختلف این نهاد انقلابی، هنرمندان مرتبط با آن بخش، مدیریت را بر عهده دارند و در كار خود موفق هم عمل كرده‌اند.

كوروش زارعی نیز در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره اهداف و برنامه‌هایی كه برای مدیریت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نظر دارد، اظهار كرد: قطعا مدیریت این مركز را با وجود برنامه‌هایی پذیرفته‌ام و در صحبت هایی كه با مدیران داشتم و توافقاتی كه بین من و مدیران، به ویژه جناب فاضل نظری رخ داده، قرار شده است كه شرایطی فراهم باشد كه بتوانیم خدمت كنم.
وی ادامه داد: اگر شرایط خدمتگزاری در این مركز فراهم نباشد، حضور من بی فایده است. هنر نمایش، هنر جمعی است و من به تفكر جمعی اعتقاد دارم. باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم اهدافی كه مدنظر حوزه هنری است و نوع تئاتری كه حوزه هنری می‌خواهد را به پیش ببریم.
زارعی خاطرنشان كرد: من فرزند حوزه هنری هستم و در این نهاد كار نمایش را شروع و رشد كرده‌ام. امیدوارم بتوانم تئاتر مردمی كه مدنظر حوزه هنری است و آقای رحمت امینی هم برای آن تلاش های بسیاری كرده را تحقق ببخشم.

رضا اسماعیلی: كتاب‌هایم را به دلیل شرایط آشفته بازار نشر چاپ نمی‌كنم

رضا اسماعیلی گفت: متاسفانه شرایط بدی بر بازار نشر حاكم است و هر طور كه می‌خواهم خود را راضی به چاپ آثارم كنم، نمی‌توانم.

رضا اسماعیلی، شاعر آیینی كشور، با بیان اینكه نگارش سه اثر تازه را به پایان رسانده است، اظهار كرد: در رابطه با چاپ این سه اثر، به دلیل شرایط آشفته بازار نشر، هنوز با هیچ ناشری صحبت نكرده‌ام. متاسفانه شرایط بدی بر بازار نشر حاكم است و هر طور كه می‌خواهم خود را راضی به چاپ آثارم كنم، نمی‌توانم.

وی با تاكید بر اینكه در شرایط بهتر كیفی و كمی نشر كشور آثارش را منتشر خواهد كرد، گفت: البته با برخی ناشران كه هم‌صحبت شده ام، می بینم آن‌ها هم مشكلات به خصوص خود را دارند و نمی‌توان اشكال را تنها از جانب ناشران دانست؛ چرا كه در شرایط كنونی كشور، آن ها هم به حمایت بیشتر دولت و نهادهای فرهنگی نیاز دارند.

اسماعیلی درباره سه كتاب تازه خود گفت: سرایش مجموعه رباعی‌های آیینی با عنوان "آیینه" را به پایان رسانده ام. این مجموعه شامل رباعی هایی با مضمون آموزه های دینی است.

وی ادامه داد: كتاب "آیینه" از رباعی‌های توحیدی كه در ستایش پروردگار سروده شده، آغاز می‌شود و به رباعیاتی كه مبتنی بر احادیث و روایات از ائمه و معصومین(ع) است، ختم می‌شود.

این شاعر كشور همچنین اظهار داشت: ۱۲۰ سپید سروده‌ كوتاه خود را هم اكنون گردآوری كرده‌ام تا در قالب یك كتاب با عنوان "كودكی بادبادك‌ها" منتشر كنم. این اشعار، بی شباهت به هایكوهای ژاپنی نیستند؛ با این تفاوت كه هایكوها مبتنی بر تصویراند و سپید سروده های كوتاه من اغلب مضمون محور هستند.

شاعر مجموعه "ناگهان دریا" از آماده چاپ بودن اثر دیگرش خبر داد و عنوان كرد: مجموعه مقالات ادبی‌ام را كه طی سال های گذشته در نشریات و رسانه های مختلف منتشر شده بود، با عنوان "بیست مقاله" گردآوری كرده ام و این اثر را نیز پس از آن كه شرایط نشر مساعد شود، به بازار كتاب عرضه می‌كنم.

اسماعیلی درباره دیگر آثارش گفت: كتاب «شناخت‌نامه طاهره صفارزاده» كه آبان ماه سال ۹۴ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است، در نمایشگاه كتاب تهران عرضه خواهد شد. همچنین چاپ دوم كتاب «در ستایش بیداری» را كه به گزیده شعر شاعران در رابطه با طاهره صفارزاده اختصاص دارد توسط نشر پارس كتاب در نمایشگاه كتاب تهران شاهد خواهیم بود.

رضا اسماعیلی، شاعر و متولد سال ۱۳۳۹ تهران و كارشناس رشته علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است.

مزینانی از شرایط آخرین رمانش به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: باید حسابم را با تاریخ صاف كنم

محمدكاظم مزینانی با اعلام این خبر كه جلد سوم از مجموعه سه‌گانه داستان انقلابش، در نمایشگاه كتاب امسال منتشر نمی‌شود، گفت: تازه‌ترین اثرم، درباره زندگی نسل من است و در این جلد باید حسابم را با تاریخ معاصر صاف كنم.

محمدكاظم مزینانی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه سومین جلد از سه‌گانه‌ داستان انقلاب‌اش به نمایشگاه كتاب امسال نخواهد رسید، اظهار كرد: متاسفانه بازنویسی و ویرایش اثر هنوز به پایان نرسیده است. نگارش اثر به مراحل رسیده كه كار را برایم سخت كرده و مدتی بازنویسی آن را كنار گذاشتم و به همین دلیل هم این اثر در نمایشگاه كتاب امسال منتشر نمی‌شود.

وی با تاكید بر اینكه نوشتن درباره انسان‌های حقیقی كه در قید حیات هستند كار دشواری است، عنوان كرد: بخش هایی از كتاب تازه‌ام به خاطرات شخصی افراد، خانواده‌ام و شخصیت‌های سیاسی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در نگارش این بخش‌ها ملاحظات شخصی داشتم و سعی كردم در بازنویسی ها، نكاتی را كه ممكن است حساسیت ایجاد كند و یا دچار سانسور شود، خودم تغییر دهم.

مزیانی خاطرنشان كرد: جلد سوم از سه گانه داستان انقلابم، درباره زندگی نسل من است و در این جلد باید حسابم را با تاریخ معاصر صاف كنم. در واقع در این كتاب، تنها نیستم و سعی دارم تا موقعیت تمام هم نسلانم را نشان دهم. نگارش بخش‌هایی از این داستان كه به وقایع زندگی روزمره در دهه شصت می‌پردازد، بسیار دشوار است. اینكه در این بخش‌ها، غنای ادبی آسیب نبیند و حتی جادو هم داشته باشد برایم مهم بود و تلاش می كنم تا جادویی كه مخاطب از ادبیات داستانی انتظار دارد، در این بخش‌ها هم وجود داشته باشد.

نویسنده رمان‌های "شاه بی شین" و "آه با شین" درباره جلد سوم این اثر نیز گفت: رمان تازه‌ام در برگیرنده قصه ای تو در تو است و البته تلاش كردم تا داستان، همچون آثار قبلی دچار قضاوت و شعارزدگی نشود و تنها روایتگر روحیات و حالات شخصی ام باشم. داستان نیز همچون زندگی نسل من با تكرار تمام می شود، همان طور كه سرنوشت همه ما در حال تكرار است.

محمدكاظم مزینانی متولد سال ۱۳۴۲ در شهر دامغان و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی است. از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۴ در روزنامه‌های كیهان و همشهری فعال بوده كه این فعالیت‌ها تا به امروز هم به صورت پراكنده در نشریات ادبی تداوم داشته است. در بخش تالیف كتاب هم اغلب آثار وی در حوزه شعر كودك و نوجوان است كه تعداد آن ها به بیش از ۲۰ عنوان می‌رسد.

در حوزه ادبیات داستانی این نویسنده كتاب‌های متعددی را برای گروه سنی كودك و نوجوان به چاپ سپرده كه از میان آن ها می‌توان به «ماه در گهواره»، «پسری كه تنها بود»، «رازهای زندگی یك كلاغ» و «پاییز در قطار» اشاره كرد. در بخش داستان بزرگ‌سال، رمان «شاه بی‌شین» اولین تجربه این نویسنده در این حوزه محسوب می‌شود كه پیش از انتشار در نخستین جشنواره داستان انقلاب برگزیده شد و پس از بازنویسی نهایی در سال ۱۳۸۹ چاپ اول آن توسط انتشارات سوره مهر در تهران به انتشار رسید كه در ادامه بارها تجدید چاپ شد.

رحمت امینی به سمت مشاور معاون هنری حوزه هنری منصوب شد

رحمت امینی مدیر پیشین مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری طی حكمی از سوی فاضل نظری به سمت مشاور معاون هنری حوزه هنری منصوب شد.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری رحمت امینی كه پیش از این، مدیریت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری را بر عهده داشت، با پایان دوره چهارساله مسئولیتش در این مركز، طی حكمی از سوی فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، به سمت مشاور معاون هنری این نهاد انقلابی منصوب شد.

در حكم صادر شده آمده است: "نظر به صلاحیت‌های علمی جنابعالی و با عنایت به تجربه‌های موفق هنری، از آنجا كه دوره چهارساله مسئولیت شما در مدیریت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری پایان یافته است، ضمن تشكر از خدمات موثر وخالصانه شما از این تاریخ و به موجب این حكم به عنوان مشاور معاون هنری منصوب می‌شوید. ان‌شاءالله در این مسئولیت نیز از تعهد، تجربه و همراهی ارزشمند جنابعالی بهره‌مند باشیم."

گفتنی است پس از پایان فعالیت رحمت امینی در مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مهدی شفیعی، مدیركل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، طی حكمی وی را به عنوان سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و دبیر شورای مركزی این اداره منصوب كرده است.
رحمت امینی كه دارای دكترای مطالعات عالی هنر از دانشگاه تهران و همچنین نویسنده، كارگردان و مدرس تئاتر است، پیش از این به عنوان رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌كل هنرهای نمایشی فعالیت داشته است. دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همچنین مدیریت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری از دیگر سوابق امینی در عرصه مدیریت و اجرایی تئاتر ایران است.

كتاب "سینمای اقتباسی و ادبیات كلاسیک فارسی" منتشر می‌شود

كتاب "سینمای اقتباسی و ادبیات كلاسیك فارسی" كه به بررسی عناصر نمایشی متون كهن فارسی می‌پردازد منتشر می‌شود.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا پورشبانان درباره كتاب "سینمای اقتباسی و ادبیات كلاسیك فارسی" گفت: سینما از آغاز پیدایش خود، به عنوان ابزاری جدید و تاثیرگذار در بیان احساسات، عواطف، اندیشه و طرز تلقی انسان معاصر، همواره نقشی مهم و رو به رشد داشته و در این راستا، ادبیات همواره به عنوان بستری برای رشد و تكامل این هنر جدید كارآمد بوده است.

وی افزود: مسئله اقتباس از متون ادبی نویسندگان جدید و قدیم، از همان ابتدای به وجود آمدن سینما مورد توجه بسیاری از فیلم سازان قرار گرفته و رابطه ادبیات و سینما در تعاملی دوگانه از سویی باعث معرفی بسیاری از اثار ادبی در سطحی گسترده و پر مخاطب شده و از سوی دیگر زمینه استفاده از روایت و داستان ادبی را برای ساخت فیلم‌های سینمایی، فراهم ساخته است.

این نویسنده اظهار داشت: با توجه به ضعف پژوهش در حوزه ادبیات كلاسیك و تبدیل شدن متون كلاسیك به نسخه‌های نمایشی، سریال، تلویریون و سینما در این پژوهش سعی كردیم آثاری را از دوره‌های مختلف ادبیات كلاسیك فارسی اعم از نظم و نثر با توجه به نوع ادبی آن‌ها انتخاب و بر اساس عناصر نمایشی مطلوب نسخه‌های سینمایی شخصیت پردازی نمایشی، كشمكش، چالش، داستان سینمایی و سایر عناصری كه متون نمایشی به آن‌ها نیاز دارد را تحیل و با رویكردهای مختلف اقتباس آزاد، اقتباس وفادار و یا حتی اقتباس لفظ به لفظ به نسخه‌های نمایشی تبدیل كنیم.

وی افزود: سعی دارم در این كتاب آثاری را كه عناصر نمایشی برجسته‌ای دارند تحیل و به كسانی كه قصد فیلم ساختن و سرمایه گذاری دارند معرفی كنم. همچنین شواهد و ادله‌ای را با تحلیل عناصر نمایشی مطرح كردم كه آن فیلم ساز برای ساخت این‌گونه متون برای فیلم سازی قانع شوند. هدفم این است متون مخفی مانده در ادبیات كلاسیك برای تبدیل شدن به یك اثر نمایشی معرفی شوند.

وی اضافه كرد: ادبیات كلاسیك ما یك پوسته دارد و آن گونه نیست كه هر كسی بتواند به راحتی آن را بفهمد و بتواند بخواند و بفهمد از این رو باید بین ادبیاتی‌ها و فیلم سازان یك تعاملی وجود داشته باشد تا این متون را معرفی كند و زبان آن را ساده‌تر كند تا قابل فهم باشد.

به گفته این نویسنده، مخاطبان این كتاب دانشجویان ادبیات، علاقه‌مندان ادبیات و طبعا علاقه‌مندان به سینما و دست اندركاران فیلم‌سازی خواهند بود.

تهیه‌كننده فیلم "پنج‌شنبه آخر ماه": فیلم ۱۰۰ می‌تواند ضرب‌المثلی تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی باشد

ابراهیم اصغری، گفت: محور ضرب‌المثل‌های ادبی ما عموماً اخلاق است؛ فیلم‌سازان آثار ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌توانند این قالب را مانند یك ضرب‌المثل تصویری برای تأثیرگذاری اخلاقی به كار بگیرند.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، ابراهیم اصغری، تهیه‌كننده سینما گفت: به نظر من فیلم‌هایی كه در زمان كوتاهی مثلا ۱۰۰ ثانیه ساخته می‌شود، جدای از اینكه بهتر است با تكنیك‌های نوین سینمای روز ساخته شوند، باید از جنبه نوع نگاه به مضامین هم خلاقانه باشند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، سازندگان چنین آثاری، جدای از فرم و ساختار خوب سینمایی باید در انتخاب مضامین و نوع نگاه و پرداخت به آن‌ها شیوه‌ای هنرمندانه را در پیش بگیرند. این عنصر نوع نگرش به سوژه یا مضمون اگر خوب و خلاقانه انتخاب شود می‌توان در همان زمان كوتاه تماشاگر اثر را تحت تاثیر قرار داد.

این تهیه‌كننده اظهار كرد: این موضوع به خصوص اگر قصد ما ساختن آثاری با مضامین اخلاقی باشد، بسیار اهمیت پیدا می‌كند. طرح مضامین اخلاقی با نگرش‌های نو و خلاقانه در قاب سینما بسیار می‌تواند مطلوب و موردپسند جامعه ایرانی باشد. به‌ویژه با توجه به سابقه درخشان ادبی ما كه همواره ضرب‌المثل‌های كوتاه ولی تاثیرگذار در ادبیات ما وجود داشته و در یادها مانده و سینه به سینه توسط مردم به نسل‌های بعدی منتقل شده است، می‌توان در عرصه تصویر و سینما هم آثاری كوتاه و هنرمندانه خلق كرد كه در یادها بماند.

به گفته اصغری محور ضرب‌المثل‌های ما عموما اخلاق است و از این نظر انتخاب موضوع اخلاق برای فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای كاملا موجه است و فیلم‌سازان می‌توانند این قالب را مانند یك ضرب المثل تصویری برای تاثیرگذاری اخلاقی به كار بگیرند.

وی با بیان اینكه بر مبنای نظر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی، مخاطبان روزگار ما بسیار كم‌حوصله شده‌اند و دوست دارند پیام‌ها در كوتاه‌ترین زمان و بدون شاخ و برگ‌های اضافی به آن ها منتقل شوند، گفت: به دلیل گسترش فضای مجازی و رسانه‌های جهانی توضیح‌ واضحات و تكرار مكررات حوصله مخاطب امروز سینما را سر می‌برد و او را اذیت می‌كند و سینماگران ایرانی باید این موضوع را در خلق اثر مورد توجه قرار دهند.

تهیه‌كننده سینما خاطرنشان كرد: اثر سینمایی با اثر تلویزیونی كه شاخ و برگ‌هایی دارد، بسیار متفاوت است؛ مخاطب تلویزیون كسی است كه در خانه نشسته و ممكن است در حین تماشای یك اثر تلویزیونی به كارهای شخصی‌اش هم رسیدگی كند، ولی در سینما، تماشاگر در یك فضای تاریك نشسته و فقط بر فیلم تمركز دارد، از این نظر حشو و زوائد اثر سینمایی به شدت به چشم می‌آید و مخاطب را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: در یك اثر سینمایی باید تمام تلاش‌ها صورت گیرد تا زوائد كار كاسته شود؛ از این نظر ورود به عرصه سینمای مینیمال یا كوتاهِ كوتاه می‌تواند بستر این امر را فراهم سازد.

اصغری در پایان افزود: برخی ممكن است زمان كوتاه را محدودیتی برای فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای قلمداد كنند، در حالی كه همه امتیاز یك فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در همان كوتاه بودن زمانش است.


کد مطلب: 5175

آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcj.aeifuqevisfzu.html

تحریر نو
  http://tahrireno.ir