اعتراض صاحبان فیلمها به اکران همزمان ۲۴ فيلم
10 دی 1393 ساعت 18:58
تهیهکنندگان میگویند با اکران همزمان اینهمه فيلم، تقريبا هيچ فيلمی نمیتواند خوب بفروشد.
تحریرنو: اکران همزمان ۲۴ فیلم شرایط جالبی را رقم نزده است. شرایطی که باعث شده بسیاری از سینماگرانی که فیلم روی پرده دارند نسبت به این ترافیک سنگین معترض باشند. وقتی سینماهای کشور ظرفیت مشخص و محدودی دارند اکران این تعداد فیلم باعث شده تا همین سانسهای محدود میان آثار زیادی تقسیم شود. اینکه تناسبی میان تولیدات سینمای ایران و ظرفیت اکران وجود ندارد یک واقعیت است ولی میتوان از شورا یصنفی انتظار تصمیمات کارشناسانهتری داشت. نه اینکه در آخرین فرصتهای اکران سال ۹۳ این تعداد فیلم روانه اکران شوند و درنهایت هم هیچکدام بهفروش بالایی دست نیابند.
سخنگوی شورای صنفی: تصمیمگیری بر اساس آییننامهی شورای صنفی بوده
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی اکران در خصوص اعتراضات اخیر قربان محمدپور به برداشتن فیلماش از سرگروه گفت: آنچه مردان دربارهی زنان نمیدانند تنها مبلغی از میانگین کف فروش پایینتر بود و درنهایت فیلم بر اساس آییننامهی شورای صنفی تعویض شد. شرایط اکران فیلم در سرگروهها برای تمام فیلمها یکسان است. یعنیچه که آقای محمدپور گفتهاند فیلمهای دولتی را بهزور روی پرده نگهداشتهاید؟ بحث فیلم دولتی و غیردولتی نیست. اگر اینطور باشد باید بگوییم شورای صنفی دولتی و شورای صنفی بخش خصوصی. یک آییننامهی واحد برای تجمیع صنوف سینمایی نوشته و هر آنچه تصمیم گرفتهشده کاملا بر اساس آییننامهی شورای صنفی نمایش بوده. ضمن اینکه آقای محمدپور اگر اعتراضی داشتند باید از طریق پخشکنندهی فیلم (فیلمیران) بیان میکردند. شورا موظف به پاسخگویی در برابر توزیعکنندهی فیلم است یا اینکه آقای محمدپور میتوانستند اول به شورا مراجعه کنند و درصورتیکه پاسخی نمیگرفتند اعتراضشان را به رسانهها اعلام کنند.
جواد نوروزبیگی: اکران فیلمها باید مدیریت و کنترل شود
جواد نوروزبیگی، تهیهکنندهی "ملبورن" بابیان اینکه فیلم دارای پتانسیل فروش در هر شرایطی به موفقیت میرسد، گفت: بهنظرم با توجه به حجم تولیدات سینمای ایران مدیریت اکران فیلمها باید کنترل شود. در حال حاضر اکران در گروه هنر و تجربه بهصورت چرخشی است و شرایط اکران فیلمهایی که سرگروه دارند کاملا متفاوت است. بههرحال فیلمهای تولیدشده را باید اکران کرد. چهکار میتوان کرد؟ نمیتوانیم بگوییم که تنها فیلمهای دارای سرگروه اکران شوند. وی افزود: در حال حاضر گروه هنر و تجربه تازه چندماه است که شروع بهکار کرده، اما قطعا در سال آینده که این جریان را از ابتدای سال و به شکل نهادینهشدهتری داریم اکران فیلمها مدیریت بیشتری مییابند و فشار کمتری خواهند بود. درنهایت هر فیلمی خودش شرایط جذب مخاطباش را فراهم میکند و خداراشکر در همین چندروزی که از اکران "ملبورن" گذشته از میزان فروشاش راضی بودیم.
نوید محمدی: ترافیک اکران به فیلمها لطمه میزند
نوید محمدی، تهیهکنندهی "چند مترمکعب عشق" گفت: وقتی نزدیک به ایام جشنواره میشویم فیلمهایی که تابهحال فرصت اکران نیافتند و از آنطرف نمیخواهند که همزمان با جشنواره نمایش داده شوند، طبعا میخواهند که به اکران عمومی برسند. چنین ترافیکی در اکران به فیلمهای روی پرده ضرر میرساند. فروش فیلمهایی که در کوتاهمدت اکران عمومی میشوند با فیلمهایی که در بلندمدت اکران میشود قطعا متفاوت است، اما چاره چیست؟
وی خاطرنشان ساخت: بهنظرم تنها راه برای نداشتن چنین اکران سنگینی ساختن پردیس و سالن است. مثلا در پردیس کوروش ۱۲ سالن داریم که در آن ۱۲ فیلم اکران میشود و بعضی از فیلمها هم گردشی است. یعنی در پردیس کوروش گاهی ممکن است ۲۳ ـ ۲۲ فیلم ببینیم. وقتی فیلم تولید میشود نمیتوان آنرا اکران نکرد. ما ۵ سرگروه بیشتر نداریم و تنها راه برای جلوگیری از اکران سنگین ساخت پردیس و سینماست که امیدوارم مسئولان نسبت به آن اهتمام ویژه بورزند.
محمودی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه شروع اکران "چند مترمکعب عشق" مقارن با تعطیلات روزهای سوگواری بود، اما وضعیت فروش ما فوقالعاده بوده. ما بهطور میانگین روزی ۱۰میلیون تومان فروختیم که برای فیلم ما با توجه به تعداد اندک سالنهایی که دارد خیلی خوب است.
مهدی صباغزاده: از ابتدای امسال شورای صنفی بدعمل کرده
مهدی صباغزاده، پخشکنندهی "فصل فراموشی فریبا" بیان داشت: از ابتدای امسال شورای صنفی بدعمل کرد. اگر شورای صنفی فیلمها را در طول سال تقسیم میکرد و اعمال محدودیت نمیکرد امسال به چنین ترافیکی در اکران برنمیخوردیم. در حال حاضر فشار در اکران بهموقعیت فیلمها لطمه زده. چون بههرحال یکسری از فیلمها شرایط و موقعیت شان را از دست میدهند و بسیاری از فیلمها از فروش میافتند.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم برنامهریزی صحیح در طول سال باعث بهوجود آمدن چنین وضعیتی در شرایط کنونی شده. در چنین شرایطی هیچ سرمایهگذاری به سرمایهاش نمیرسد.
صباغزاده در پایان گفت: فیلمهای ما قدرت لازم برای رقابت با یکدیگر را ندارند. علاوه بر این بهدلیل کمبود سالنهای سینما فیلمها از فروش میافتند. در یک اکران استاندارد فیلم تعداد سالن و سانس های اکران مناسب دارد. وقتی تعداد سالن و سانس های اکران را کاهش میدهیم یعنی مخاطب را محدود میکنیم.
محسن وزیری: فریادرسی نیست
محسن وزیری، تهیهکنندهی "کاسکه" بابیان اینکه حرفزدن در این زمینه فایدهای ندارد گفت: چون فریادرسی نیست ما فریاد نمیزنیم.
کد مطلب: 2114
آدرس مطلب: http://tahrireno.ir/vdcj.ve8fuqevxsfzu.html