پایگاه خبری تحریر نو - آخرين عناوين جشنواره‌ فیلم فجر :: نسخه کامل http://tahrireno.ir/art/fajr_festival Sat, 14 Dec 2024 14:35:13 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://tahrireno.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری تحریر نو http://tahrireno.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحریر نو آزاد است. Sat, 14 Dec 2024 14:35:13 GMT جشنواره‌ فیلم فجر 60 ۱۰۵ فیلم متقاضی جشنواره فجر http://tahrireno.ir/vdcftjd0.w6dyjagiiw.html طی ۱۵ روز ثبت نام آثار بلند سینمایی که از ۱۵ تا ۳۰ آبان ادامه داشت، تهیه کنندگان ۱۰۵ فیلم درخواست خود را برای حضور در بخش سینمای ایران جشنواره فیلم فجر ثبت کردند. به گزارش تحریرنو؛ دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کردند که تطابق آثار ثبت نامی با آیین‌نامه توسط دبیرخانه جشنواره آغاز شده است و فیلم‌های حائز شرایط حضور پس از ارسال نسخه، توسط هیات انتخاب بازبینی خواهند شد. چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 25 Nov 2024 10:58:28 GMT http://tahrireno.ir/vdcftjd0.w6dyjagiiw.html ۶۲۱ فیلم متقاضی حضور در بخش بین‌الملل «فیلم فجر» شدند http://tahrireno.ir/vdcfjmd0.w6dyvagiiw.html ۶۲۱ فیلم متقاضی حضور در بخش بین الملل چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدند. به گزارش تحریرنو به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در مجموع ۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره چهل و دوم فیلم فجر شامل سینمای سعادت و جلوگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای آسیایی - اسلامی) شدند. علاوه بر ایران کشورهای آمریکا، میانمار، مالزی، فرانسه، هند، ترکیه، ایتالیا، یمن، برزیل، روسیه، مولداوی، لیتوانی، آرژانتین، اسپانیا، آلمان، مکزیک، آلبانی، چین، بریتانیا، ایرلند شمالی، عراق، کره، بلغارستان، رومانی، لوکزامبورگ، کرواسی، هلند، سوئد، اندونزی، بلژیک، سوئیس، کانادا، یونان، استرالیا، کنگو، آفریقای جنوبی، صربستان، لهستان، دانمارک، کاستاریکا، اسلوونی، استرالیا، لتونی، شیلی، بوسنی و هرزگوین، نروژ، لبنان، ژاپن، هنگ گنگ، مغولستان، مراکش، فیلیپین، پرتغال، سنگاپور، تایوان، چک، بنگلادش، سنگال، مالی، اسلواکی، ایسلند، مالت، زیمبابوه، استونی، پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، کلمبیا، فنلاند، مقدونیه، سریلانکا، تایلند، مجارستان، مونته‌نگرو، پاناما، بورکینافاسو، قزاقستان، بولیوی، ارمنستان، تونس، نامیبیا، قبرس، مصر، ونزوئلا، فلسطین و سوریه آثارشان را برای حضور در بخش بین‌الملل این دوره ثبت کرده‌اند. چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 19 Dec 2023 11:45:34 GMT http://tahrireno.ir/vdcfjmd0.w6dyvagiiw.html اعلام اسامی فیلم‌های فجر تا ۱۵ دی http://tahrireno.ir/vdceex8w.jh8zni9bbj.html مدیر روابط عمومی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: در حال بررسی محل جشنواره هستیم و پیش بینی ما برای محل خانه جشنواره برج میلاد است. به گزارش تحریرنو ؛ مسعود نجفی با توجه به آیین نامه‌ای که منتشر شده و شرایط حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فیلم‌ها مورد بازبینی و بررسی هیئت انتخاب را مورد بررسی قرار می دهد گفت: پس از ارزیابی‌ دبیرخانه تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش اصلی جشنواره به طور رسمی اعلام می شود. وی درباره تعداد فیلم‌های راه یافته به این جشنواره نیز توضیح داد: به روال هر سال، برای بخش اصلی جشنواره ۲۰ فیلم در نظر گرفته شده است؛ اما براساس آیین‌نامه اگر تعداد فیلم‌های بخش اول به تعدادی برسد که لازم به جداسازی در بخشی مستقل باشد؛ بخش نگاه‌ نو راه‌اندازی می‌شود، این روند تصمیمی است باید از سوی هیئت انتخاب اتخاذ شود که تا پایان موعد مقرر یعنی نیمه دی‌ماه اعلام می‌شود. مدیر روابط عمومی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر افزود: از آنجایی که امسال بخش ملی در کنار بخش بین‌الملل برگزار می‌شود طبیعتاً بازار فیلم را خواهیم داشت و برنامه‌هایی که مختص بخش بین‌الملل است همچون سال‌های گذشته در طول ایام جشنواره فیلم فجر برگزار می شود. نجفی در برنامه «سینماچی» رادیو جوان، درباره نحوه و تعداد فیلم‌های ارسالی به این جشنواره گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امسال، تا ۱۵ آذر بود و ۱۰۶ اثر به دبیرخانه واصل شد. مدیر روابط عمومی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین متذکر شد که امسال نسبت به سال گذشته، حضور پرشورتر و گسترده‌تر بوده به طوری در سال گذشته ۷۵ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بودند در حالی که امسال ۱۰۶ فیلم ارسال شده است البته در ادوار گذشته تا ۱۲۰ اثر ارسالی را هم شاهد بوده‌ایم و امسال حضور فیلم اولی‌ها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته بود. نجفی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که شگفتی‌های بسیاری از ادوار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توسط فیلم اولی‌ها رقم خورده است و رونمایی از آثار این‌چنینی از جذابیت و شاخصه‌های ویژه‌ای برخوردار است؛ مانند فیلم ایستاده در غبار اثر محمدحسین مهدویان، ابد یک روز، اثر سعید روستایی، اتاقک گِلی به کارگردانی محمد عسگری و… که برای نخستین بار آثار خود را به جشنواره فیلم فجر ارسال می‌کردند. وی با تأکید بر تلاش مستمر و تخصصی فیلمسازان کشور گفت: رونمایی از بسیاری از فیلمسازان شاخص، موفق و برجسته کشورمان در جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده است و با معرفی آثاری شاخص مورد توجه ویژه قرار گرفتند مانند؛ ابراهیم حاتمی‌کیا، زنده یاد رسول ملاقلی پور و دیگر فیلمسازانی که با حضور در جشنواره درخشیدند و سپس جزو کارگردانان به نام سینمای کشور شدند. مدیر روابط عمومی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توضیح داد: امسال هم همچون ادوار گذشته پیش بینی می‌کنیم که شاهد شگفتی‌هایی از فیلمسازان کشور باشیم و امیدواریم که در این بخش نیز شاهد معرفی و رونمایی از کارگردانان و فیلمسازان برجسته آتی کشور باشیم و باید این مهم را هم بگویم که در حال بررسی مقر جشنواره هستیم و البته پیش بینی ما برج میلاد است؛ اما هنوز به قطعیتی در این راستا نرسیده‌ایم و به محض تصمیم گیری نهایی، نتیجه را رسماً اعلام می‌کنیم تا تیم‌های رسانه‌ای در آنجا مستقر شوند. نجفی در راستای برگزاری کارگاه‌های تخصصی جشنواره فیلم فجر بیان کرد: برای امسال هنوز تصمیم خاصی برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی گرفته نشده است به‌خاطر اینکه بزرگ‌ترین عامل و جذابیتی که تماشاگران را به جشنواره می‌کشاند محتوای فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره است و مسائل جانبی تا به حال با استقبال چشمگیر و حائز اهمتی مواجه نشده است؛ اما به هر حال اگر بنا به تصمیم مسئولین نتیجه‌ای حاصل شده، قطعاً اعلام می‌شود. وی در خصوص نحوه تهیه بلیت به ویژه در شهرستان‌ها گفت: امسال تهیه بلیت همچون ادوار گذشته روال خاص خود را دارد و براساس برنامه‌ریزی اعلامی از سوی دبیرخانه انجام می شود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 12 Dec 2023 09:57:19 GMT http://tahrireno.ir/vdceex8w.jh8zni9bbj.html تدارک ۱۰۶ فیلم برای «فجر ۴۲»/ ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی شدند http://tahrireno.ir/vdcjvte8.uqevtzsffu.html ۱۰۶ اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شدند. به گزارش تحریرنو به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیان کرد: طی یک ماه فرصت ثبت‌نام آثار سینمایی در سامانه جشنواره که تا پایان آبان ماه ادامه داشت، تهیه‌کنندگان ۱۰۶ اثر درخواست خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) جشنواره چهل و دوم ثبت کرده‌اند. مدیر دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به حضور ویژه فیلمسازان اول در این دوره جشنواره گفت: ۵۱ اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد که در کنار فیلمسازان صاحب نام متقاضی شرکت در جشنواره هستند. سیمونیان از تطابق آثار ثبت نامی با آئین‌نامه توسط دبیرخانه جشنواره خبر داد و اظهار کرد: فیلم‌های حائز شرایط حضور پس از ارسال نسخه توسط هیأت انتخاب بازبینی خواهد شد. وی ادامه داد: هیأت انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلم‌های متقاضی حضور را از ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌های منتخب را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام خواهد کرد. سیمونیان از صاحبان آثار متقاضی درخواست کرد طبق زمان‌بندی اعلام شده نسخه بازبینی را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. گزارش بخش بین‌الملل جشنواره نیز متعاقباً اعلام خواهد شد. چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 27 Nov 2023 09:11:27 GMT http://tahrireno.ir/vdcjvte8.uqevtzsffu.html نامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد http://tahrireno.ir/vdcgqx9x.ak9qq4prra.html مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، از برپایی ۳۰ نشست هم‌اندیشی و تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در سالن اصلی برگزاری جشنواره و ۱۰ نشست تخصصی با موضوع سینما در دانشگاه‌ها خبر داد.به گزارش تحریرنو به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، سعید الهی مدیر برنامه‌های فرهنگی این دوره جشنواره ضمن تشریح برنامه‌های این بخش گفت: بی‌تردید چهره رویداد معتبر و مهمی همچون جشنواره فیلم فجر، با اهتمام ویژه به مباحث علمی و پژوهشی و با اتخاذ تصمیماتی در حوزه گفتمان‌سازی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با تکیه بر ابزار هنری همچون سینما، نسبت به سال‌های گذشته تغییر بسیار محسوسی پیدا خواهد کرد.وی افزود: با تدبیر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره، این رویداد امسال در دو بخش فرهنگی و رقابتی برگزار خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته در آن، شاهد حضور چهره‌های برجسته بیشتری از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران رشته‌های مرتبط با موضوعات فرهنگی و سینمایی در محل اصلی جشنواره خواهیم بود.این کارشناس سینما در همین باره عنوان کرد: نخستین جلسه شورای علمی و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم طی روزهای اخیر با حضور برخی روسا و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی سینمایی کشور و نیز دبیر جشنواره و مجری کارشناسان برنامه در محل ستاد جشنواره تشکیل شد و طی آن، همه پیشنهادات مورد ارزیابی قرار گرفت.مدیر برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم در ادامه سخنانش توضیح داد: در طول برگزاری جشنواره در کنار نمایش فیلم‌های بخش مسابقه، ده نشست هم‌اندیشی با عنوان «۱۰ شب با متفکران» با حضور اساتید شناخته شده عرصه دانشگاهی برگزار خواهد شد که در آنها ضمن توجه به مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به بررسی نسبت سینما با موضوعات کلان راهبردی و نیز برخی موارد تخصصی فرهنگی پرداخته خواهد شد.وی همچنین گفت: نمایش ۶ فیلم مطرح از گنجینه تاریخ سینمای ایران و برگزاری جلسات پژوهشی با رویکردی جدید در شناسایی و بررسی مولفه‌های تکنیکی آثار مورد اشاره از طریق بیان دیدگاه‌های حرفه‌ای از زبان کارشناسان و یا سازندگان و دست‌اندرکاران فیلم‌ها، از دیگر برنامه‌های فرهنگی جشنواره چهلم است.این کارشناس سینما و رسانه، به نکوداشت ۴ تن از سینماگران فقید یکسال گذشته که با فعالیت‌های خود، ضمن الگوسازی حرفه‌ای برای نسل‌های مختلف از علاقمندان سینما، آثار ارزشمندی را تولید و برجای گذاشته‌اند، اظهار کرد: فارغ از پاسداشت و ارزش‌گذاری‌های مرسوم به تلاش‌های برخی از این عزیزان در مراسم اختتامیه جشنواره، تلاش شده تا در نشست‌های کاملاً تخصصی به نحوه تاثیرگذاری این افراد در رشته‌های مختلف سینمای ایران پرداخته شده و از همفکران و هم‌نسلان آنها در تبیین ابعاد فنی و تکنیکی این شخصیت‌های ماندگار، بهره لازم برده شود.وی برگزاری ۱۰ نشست تخصصی و کارگاه آموزشی با موضوعات علمی و نوین را که مورد توجه اهالی سینما به ویژه دانشجویان رشته سینما خواهد بود، به عنوان دیگر برنامه فرهنگی جشنواره فیلم فجر امسال اعلام کرد و گفت: در این بخش که با حضور سینماگران بنام و اساتید برجسته دانشگاه در کنار هم تشکیل خواهد شد، حاضران می‌توانند از دیدگاه‌ها و مباحث مهمانان مدعو در جهت اعتلای حرفه‌ای و ارتقای اطلاعات و دانش خود استفاده کنند.مدیر برنامه‌های فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر در پایان بیان کرد: همزمان با برنامه‌های مذکور، در تعامل و مشارکت با ۴ دانشگاه معتبر و یک مرکز مطالعات راهبردی در تهران، مقرر شده است تا ۱۰ نشست تخصصی با موضوعات جدید و به روز به صورت مجازی در آن مراکز برگزار شود.چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Sat, 25 Dec 2021 12:07:52 GMT http://tahrireno.ir/vdcgqx9x.ak9qq4prra.html روایت سوءاستفاده از باورها در «زالاوا»/ این فیلم درباره جن نیست http://tahrireno.ir/vdcceoqi.2bqxe8laa2.html ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی «زالاوا» درباره انگیزه‌های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز ۱۵ بهمن‌ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان‌هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می‌شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می‌شد.وی افزود: همه ما این داستان‌های عام را شنیده‌ایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف می‌کرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جن در خانواده پدری‌اش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوه‌ای که پدرم آن را تعریف می‌کرد و به گونه‌ای باورپذیر بود همه از این داستان‌ها دارند من آن شیوه‌ای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.وی افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام می‌شویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سو استفاده‌هایی که از این جنس باورها می‌شود، گفتیم.نوید پورفرج بازیگر این فیلم هم گفت: به نظرم سکانسی که عاشقانه شروع می‌شد و تا پایان فیلم ادامه داشت سکانس سختی بود، بیست تا بیست و پنج روز همان سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار می‌کردیم درجه یک بود و همکاری با آن‌ها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم.ارسلان امیری هم درباره حضور نوید پورفرج در فیلم عنوان کرد: همه سکانس‌ها برای نوید مشکل بود او زحمت زیادی برای فیلم کشید ما دو و ماه و نیم در حال تمرین دو زبان با او بودیم. هرچند تو کرمانشاهی است اما باید به گونه‌ای صحبت می‌کرد که مخاطبان متوجه شوند.امیری درباره تاثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی بر حمایت بنیاد از این فیلم گفت: همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حمله‌هایی مواجه شد آن زمانی که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد جدی این فیلم است.سمیرا برادری تهیه‌کننده این اثر هم عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود.محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: بزرگترین چالش این کار کارگردانی ارسلان امیری بود من الفبای سینما را از او یاد گرفتم و این باعث می‌شد هم بخواهم عرض اندام کنم و هم تواضع در مقابل استاد را داشته باشم. فیلمبرداری کار پیچیده‌ای بود قرار بود فیلمنامه بین ژانری باشد و مسیر سر راستی نداشته باشد این موضوع هم در فیلمنامه و هم در فیلمبرداری خودش را نشان بدهد یعنی هرچند می‌خواستم شیطنت‌هایی در ژانر وحشت کنم اما گاهی ترمز خودم را می‌کشیدم تا وارد ژانر رئال شوم. ما در بیست روز دو سکانس را گرفتیم که باید وحدت زمانی حفظ می‌شد.امیری در ادامه درباره زبان فیلم گفت: اساساً من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود ولی می‌خواستیم مخاطب عام‌تری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانه‌های قومیت را در فیلم‌ها داشته باشم اما داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته می‌شوند.امیری درباره سکانس حضور گربه در فیلم هم گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که همه عوامل خوب کار کردند همه به نوعی در حال بازی گرفتن از این گربه بودند. آن گربه هم خیلی با ما همکاری کرد.محمدحسین کرمی طرح صحنه این اثر گفت: ارسلان خودش قبلاً به آن لوکیشن رفته و دیده بود آن روستا به قدری زیبا و عجیب بود که ما به لحاظ اقلیمی چالشی نداشتیم. چالش ما ایجاد ترس از المان‌های ساده بود اینکه بدون نشان دادن شمایل جن بتوانیم ترس را القا کنیم.پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: از چهار پنج سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم حتی قرار بود نقش دیگری بازی بکنم. من معتقدم بازی در این نقش برای من یک شانس بود، چالش زبان یک ترس بزرگ برای ما بود. پیدا کردن کوک اصلی بازی‌ها چالش زیادی برای ما بود ما بسیار مرهون بازیگران خوب کنارمان هستیم.امیری گفت: من فیلمی درباره جن نساختم و هیچوقت فیلمی درباره موضوعی به این حساسی نمی‌سازم فیلم درباره این نیست که جن وجود دارد یا نه. ماجرای جن دستمایه‌ای برای رسیدن به موضوع باور است.امیری درباره این سوال که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم کردها خرافه پرست هستند؟ گفت: لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و می‌تواند در همه جای جهان رخ بدهد این اتیکت زدن‌ها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.وی گفت: این فیلم بین ژانری است وقتی شما فیلم ژانر می‌سازید به یک سری مردم نیاز دارید. فیلم را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خود راحت‌تر بازی می‌کند کردستانی‌های اهل موسیقی و هنر هستند یک انعطاف و علاقه عجیبی به هنر دارند از آنجایی که بودجه فیلم من کم بود، باید از دوستانم و همشهریانم استفاده می‌کردم اگر فیلمم را در کردستان ساختم به خاطر این است که به کردستان و فرهنگش علاقه دارم.برادری هم گفت: گیشه نباید مختص یک عده خاص باشد ما باید بیشتر به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. پروسه پیش تولید فیلم دو سال تولید کشید. اگر همه فرمول‌های گیشه را نداشته باشد بخشی از آن را دارد و آن قصه گفتن برای مردم است.عباسی گریمور این اثر هم توضیح داد: این یکی از سخت‌ترین کارهای من بود. ما یک گروه شش نفره بودیم که هر کدام زحمت زیادی کشیدند. ما چالش‌هایی داشتیم برای رسیدن به این آدم‌هایی که هر کدام نشانه‌ای از روستا داشته باشند خیلی با هم صحبت کردیم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Wed, 03 Feb 2021 13:54:27 GMT http://tahrireno.ir/vdcceoqi.2bqxe8laa2.html نمی‌خواستیم «تک تیرانداز» فیلم فقیری باشد/ هزینه ۱۰ میلیاردی فیلم http://tahrireno.ir/vdcbs9b5.rhbg0piuur.html ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم «تک تیرانداز» ضمن گلایه از امکانات اندک موجود در اختیار پروژه‌های دفاع مقدسی، تاکید کرد تلاش داشته‌اند این فیلم از منظر تولید و امکانات، فیلم فقیری به نظر نرسد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی تک تیرانداز به کارگردانی علی غفاری امشب سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه در برج میلاد تهران برگزار شد و در ابتدای این نشست علی غفاری کارگردان فیلم گفت: نزدیک یک سال است درگیر این فیلم هستیم سعی کردیم نگاه حماسی و قهرمان‌محور داشته باشیم.ابراهیم اصغری تهیه‌کننده این فیلم هم بیان کرد: از سال ۹۵ که با شخصیت شهید زرین آشنا شدم، دوست داشتم فیلمی درباره او بسازیم به همین دلیل اواخر. سال گذشته خوشبختانه این طرح در بنیاد روایت تصویب شد و امروز امیدوارم دوستان این فیلم را بپسندند.اصغری درباره حجم بالای امکانات در مسیر تولید فیلم توضیح داد: من خوشبختانه در طول بیست سال گذشته امکانات جنگی زیاد ساخته‌ام، تهیه امکانات فیلم جنگی خیلی سخت است و دوستان تولید و تدارکات تلاش کردند این امکانات را فراهم کنند. هرچند از مدیران ارشد انتظار امکانات داریم. جای گله است. البته با ما همراهی‌هایی شد از حداقل امکانات حداکثر استفاده کردیم تلاش کردیم فیلم به لحاظ امکانات فقیر نباشد. پیش از این در آثار دفاع مقدسی عراقی‌ها ضعیف نشان داده می‌شد اما لازمه قلم ما این بود که آنها قوی نشان داده شوند تا تاثیر این تک‌تیرانداز مشخص شود.هر آنچه دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بودغفاری هم بیان کرد: هر آنچه که دیدید برگرفته از واقعیت و اسناد بود از تمام هم‌رزمان این شهید بزرگوار گفتگو گرفتیم که خیلی به ما کمک کرد. طبیعتاً برای پرداخت شما سینمایی این کار از گفتگوها استفاده کنیم و جذاب‌تر به نمایش بگذاریم. صداهای انتهای فیلم صدای هم‌رزمان این شهید بود آن صدایی هم که شهید با واکمن گوش می‌داد صدای واقعی فرزندان شهید بود.حسن ایوبی تدوینگر این اثر هم گفت: این فیلم اگرچه در دسته فیلم‌های دفاع مقدسی است اما بیش از اینکه دغدغه ما کات پلان‌ها باشد، دغدغه اصلی ما این بود که در فیلم‌های دفاع مقدس دو جبهه علیه هم آرایش نظامی دارند که معلوم نیست هر شلیکی چه تلفاتی دارد. ولی در این فیلم از ابتدا طریقه کشته شدن افراد را می‌دیدیم.وی افزود: در درازمدت ترس این را داشتیم که حس کشتن بی‌رحمانه به وجود نیاید سعی کردیم بیننده این همزاد پنداری را می‌کرد که این اتفاق باید می‌افتاد. سخت‌ترین بخش‌هایی که در تدوین بود بخش تانک‌ها و ادوات بود. با شب بیداری این فیلم را به جشنواره رساندیم.سعید براتی مدیر فیلمبرداری این اثر هم بیان کرد: آورده‌ای که می‌توانستم برای این فیلم داشته باشم، این بود که از لحاظ تکنیکی نوآوری وارد فیلم کنم. تا تصویر جدیدی از یک جنگ داشته باشیم. تا جایی که توانستم. تا جایی که ابزار و ادوات راه داد، سعی کردیم چیزی کم نداشته باشیم. ما امکانات چندانی هم نداشتیم اما من با انگیزه‌ی بالا وارد این تیم شدم.بارانی که در سینمای ایران ندیده بودیمایمان کرمیان مدیر جلوه‌های ویژه فیلم گفت: ۹۵ درصد این فیلم جلوه‌های میدانی داشت. خودم وقتی فیلم را می‌بینم لذت می‌برم، مثلاً بارانی که در سکانس افتتاحیه فیلم بود در فیلم‌های ایرانی ندیدم. به نظرم کار متفاوتی انجام دادیم. سعی کردیم شکل انفجارها و درگیری‌ها متفاوت باشد. جنگ در خاکریز را با ۶ دوربین در حرکت گرفتیم.غفاری در بخش دیگر گفت: یک فیلمنامه اولیه وجود داشت که تغییراتی در آن دادیم و گفتگوهایی با فرزند شهید زرین داشتیم و سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم ولی سعی کردیم رنگ و لعاب فیلم را حفظ کنیم.وی درباره انتخاب کامبیز دیرباز بیان کرد: او به لحاظ چهره کم و بیش نزدیک به شهید است او خوب برای این کار جواب داد و زحمت زیادی کشید در کسوت یک تیرانداز قابل قرار گرفتن سختی‌هایی دارد.دومین شهیدی که بعد از مجید سوزوکی بازی کردمکامبیز دیرباز هم درباره نزدیک شدن به نقش شهید زرین گفت: از اینکه این نقش به من رسید خدا را شکر می‌کنم و قدرش را می‌دانم. در بین نقش‌هایی که در این بیست سال بازی کرده‌ام این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. ما با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم. شهید زرین در گچساران به دنیا آمده بود و بعد از فوت پدر و مادرش با دایی خود در اصفهان زندگی کرد. ما تصمیم گرفتیم برای لهجه با گویشی نزدیک به گویش عبدالرسول زرین داشته باشیم اما منبع خوبی برای این امر نبود و سعی کردیم به این لهجه نزدیک شویم.هزینه این فیلم ۱۰ میلیارد تومان تمام شداصغری درباره بودجه فیلم گفت: افتخار می‌کنم در چنین شرایطی بودجه فیلم با ده میلیارد تومان تمام شد آنهایی که فیلم دفاع مقدسی می‌سازند و شرایط فیلمسازی در این شرایط را می‌شناسند می‌دانند که این بودجه چندانی نیست تلاش کردیم تا بودجه زیادی صرف نشود.وی افزود: معمولاً ماهایی که فیلم جنگی می‌سازیم توقع داریم نهادها و مسئولان کمک کنند با اینکه فیلم به یک قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم ولی آن‌ها کمکی نکردند. تنها گله‌ای که می‌توانم از مسئولان اصفهانی داشته باشم این است که لیاقت نداشتند با این فیلم همکاری کنند. چند لوکیشن در شهرک دفاع مقدس ساخته شده و سایر امکانات به سختی فراهم شده امکانات شهرک قدیمی است ولی سعی کردیم از امکانات حداکثر استفاده کنیم.در ادامه غفاری گفت: موضوع ما پرداختن به شخصیت شهید نبود دیدیم که برای پرداختن به زندگی شخصی او باید سریال بسازیم ما می‌خواستیم برش کوتاهی از نوع نگاه این شخصیت به جنگ داشته باشیم. طبق روایات شهید زرین بسیاری از اهداف در تیررس نگاهش بوده ولی نزده و همین تفاوت او با کاراکتر فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی است. کسی پیدا نمی‌شود که بگوید این فیلم از واقعیت دور بود اما سعی کردیم به آن لباس سینمایی بپوشانیم.امیررضا دلاوری بازیگر نقش شهید حسین خرازی در فیلم که فرصت کافی برای صحبت نداشت در سخنانی کوتاه گفت: از همه بچه‌های گروه که واقعاً زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 02 Feb 2021 15:47:19 GMT http://tahrireno.ir/vdcbs9b5.rhbg0piuur.html مسئله «ابلق» انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است http://tahrireno.ir/vdcayonu.49nwi15kk4.html نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «ابلق» در نشست رسانه‌ای این فیلم درباره انگیزه پرداختن به یک سوژه ملتهب اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۴ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد، در ابتدای این نشست هوتن شکیبا در پاسخ به اینکه فکر می‌کند آیا این همکاری مجدد با نرگس آبیار منجر به دریافت سیمرغ دیگری برای او می‌شود، بیان کرد: نمی‌دانم این همکاری دوباره سیمرغ می‌آورد یا نه ولی فیلم رسالتی داشت که انجام داده امیدوارم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.الناز شاکردوست هم در پاسخ به همین سوال بیان کرد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است می‌خواستیم صدای یک سری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی‌رسد و اینکه تاثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است.در ادامه نرگس آبیار درباره صدای نامناسب این فیلم در سالن اصحاب رسانه اظهار کرد: این سالن، سالن خوبی نیست. ما که فیلم‌نامه را نوشته و اجرا کردیم گاهی دیالوگ‌ها را متوجه نمی‌شدیم. اگر دوره بعدی جشنواره اینجا برگزار شد امیدوارم این موضوع برطرف شود.گلاره عباسی دیگر بازیگر این فیلم گفت: این نقش چالش زیادی برای من داشت. کار کردن با خانم آبیار همیشه خیلی جذاب است. برای من هم نقش متفاوتی بود چون از طبقه‌ای متفاوت بود ما می‌خواستیم به شکلی این نقش را طراحی کنیم که تا حالا از من دیده نشده است امیدوارم باورپذیر هم شده باشد. به خاطر این نقش ده کیلو چاق شدم.هوتن شکیبا درباره ایفای این نقش متفاوت اظهار کرد: من سعی کردم چالشی برای خودم ایجاد کنم، این افزایش وزن بود و در دوران قرنطینه که باشگاه‌ها بسته بود به صورت سنگین ورزش کردم در حین فیلمبرداری به لحاظ فیزیکی خیلی سختی داشتیم.آبیار درباره نسبت فیلم ابلق با جامعه امروز توضیح داد: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می‌کند و مصلحت را انتخاب می‌کند ولی می‌گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش‌ها زندگی می‌کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می‌کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی‌کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم‌ها را می‌بیند، انتخاب می‌کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم‌ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان تنها مختص ایران نیست برای همه جهان است. ما این سوال را می‌پرسیم که حقیقت درست تر است یا مصلحت من راه‌کاری هم ارایه ندادم فقط مشکل را نشان دادم.آبیار درباره نمادین بودن فیلم توضیح داد: نماد در فیلم‌های من همیشه هست البته نه این‌طور که گل درشت باشد بلکه تنیده در فیلم است. اگر نام این نمادها را اشیا بگذاریم که کاراکتر و تفسیر دارند باید بگویم بله من معمولاً این عناصر را در فیلم‌هایم دارم.وی افزود: فیلمنامه اولیه را پریسا کرزیان نوشته بود که برایم جذاب بود. ما تصمیم گرفتیم روی این فیلمنامه کار کنیم و بارها و بارها بازنویسی شد دوست دارم کار اقتباسی کنم رمان‌ها و کتاب‌های جذابی داریم که حیف است زمین بماند در اینجا هم دوست داشتم نگاه خودم را در فیلمنامه داشته باشم.محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این اثر درباره لوکیشن گفت: این لوکیشن را می‌خواستند و ما سعی کردیم تهیه کنیم.آبیار هم در این باره گفت: اتفاقات از ابتدا در زورآباد پیش می‌آمد. زورآباد محل‌های حاشیه‌ای است که با کمترین ابزار خانه‌ها ساخته می‌شود. البته ساخت و ساز هم داشتیم اینگونه محل‌ها در اطراف همه کلانشهرها در تمام دنیا وجود دارد.کرزیان هم گفت: درست است که شخصیت اصلی یک زن است اما این رنج یک انسان است چیزی که برای من دغدغه است همین رنج انسان و همه مسایل مربوط به انسان است.آبیار بیان کرد: شرایط پیش آمده برای کاراکتر اصلی این فیلم ممکن است برای همه پیش بیاید ولی زنان ممکن است بیشتر در چنین موقعیتی قرار بگیرند. هر زنی بالاخره این شرایط پیچیده را تجربه کرده است. البته مردان هم گاهی دچار چنین موقعیتی می‌شوند.وی افزود: زنان به خاطر آسیب‌پذیر بودن و به خاطر معاش‌شان سکوت می‌کنند و تنها کسی که تلاش می‌کند این سکوت را بشکند راحله است، اما در نهایت انتخاب می‌کند که مصلحت را پیشه کند این یک شرایط پیچیده انسان من نقطه مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی باعث می‌شود به جای حقیقت‌گویی مصلحت را انتخاب کنیم که یک مسکن موقت است.آبیار ادامه داد: هر کلمه‌ای می‌تواند کارکرد نمادین داشته باشد برج و شهربازی یک موقعیت است فاصله طبقاتی‌ای وجود دارد که ممکن است شرایط را پیچیده‌تر کند. متن و فیلم خوب، آن چیزی است که تخیل را برانگیزد تا شما از آن معناهای مختلفی را دریافت کنید.وی ادامه داد: این‌طور نیست که بگوییم مردها بد هستند، این منطقه‌ای است که اتفاقاً خیلی از آنها شریف هستند. ما آنها را دزد و معتاد نشان ندادیم همه آنها کار می‌کنند تا پول دربیاورند. ما یک کاراکتر رحیم داریم که قابل قبول است کاراکتر علی هم هرچند بی عقلی می‌کند و در پیچیدگی مالی گرفتار شده آدم بدی نیست همسرش را باور دارد و به او اعتماد می‌کند.کرزیان هم در ادامه گفت: اگر بخواهیم بگوییم چرا مردها بدند. زن‌های بدی را هم می‌بینیم، زنی که پشت زن دیگر را خالی می‌کند، زنی که دیگری مسخره می‌کند و...آبیار بیان کرد: من آدم بی کله‌ای هستم اگر چنین اتفاقی بیفتد ممکن است تا پای جان بروم، زمین و زمان را بر هم بریزم. ولی لزوماً کار من درست نیست. من این سوال را از مخاطب پرسیدم که شما چه می‌کردید، این مشکل همچنان هست.این کارگردان بیان کرد: یک بار در مصاحبه‌ای گفتم واژه ارزشی معنای گسترده‌ای دارد مثلاً به نظرم آقای اصغر فرهادی یک فیلم‌ساز ارزشی است. چون به اخلاقیات انسان‌ها در فیلم‌هایش می‌پردازد. از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی‌دانم. تصمیم من این بوده که فیلم‌هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده‌ام.وی ادامه داد: سعی می‌کنم فیلم‌های شبیه به هم نسازم، درجا نزنم، روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی حرکت نکنم مثلاً بعد از «شبی که ماه کامل شد» به من پیشنهاد می‌دادند تا درباره کشتی سانچی‌، دزدان دریایی و… فیلم بسازم اما من روی موفقیت‌های قبلی حرکت نمی‌کنم سعی می‌کنم خودم را بشکنم. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Tue, 02 Feb 2021 13:36:27 GMT http://tahrireno.ir/vdcayonu.49nwi15kk4.html مهدویان: «شیشلیک» همان کمدی مطلوب من است http://tahrireno.ir/vdcir3ar.t1auq2bcct.html محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «شیشلیک» درباره انگیزه‌اش برای ساخت اولین فیلم کمدی کارنامه خود توصیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۱۳ بهمن در برج میلاد برگزار شد و در ابتدای این نشست مهدویان که به صورت آنلاین در این برنامه حضور داشت، گفت: از اینکه نتوانستم بیایم ناراحتم چون ما سالی یک بار با بچه‌های مطبوعات وعده داریم اما خوشحالم این امکان این چنین فراهم شد.وی افزود: مدت‌ها بود دوست داشتم فیلم کمدی کار کنم مدام به ایده‌های مختلف و فیلمنامه‌های مختلف فکر می‌کردم یک روز تصادفاً امیر ژوله را دیدم. او یک داستان یک خطی را برایم تعریف کرد و احساس کردم این همان چیزی است که به دنبالش هستم اما فکر کردم باید کمدی خودم را بسازم من آن چیزی که الان مرسوم است.مهدویان درباره نسبت شیشلیک با دیگر آثار کارنامه خود گفت: به هر حال هر فیلمی که کار می‌کنیم تجربه متفاوت است اما مؤلفه‌های خود را دارد که تکرار می‌شود هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش رنگ و بوی خود را بگیرد. کارگردان همیشه دوست دارد رد پای خود را بتواند تکرار کند. «شیشلیک» هم از این قاعده مستثنی نیست چه به لحاظ مضامین و چه شیوه اجرایی همینطور است. فیلم یک تجربه متفاوت برای من است. شباهت‌هایی به لحاظ اجرا به «لاتاری» دارد اما در مجموع با آثار قبلی من متفاوت است.عطاران هم بیان کرد: خوشحالم بالاخره فیلم دیده شد. من در ابتدا دوست داشتم با آقای مهدویان کار کنم نقش هم جای کار داشت. بعد هم عوامل دیگر باعث ترغیبم شدند اما بیشترین چیزی که باعث علاقه‌ام شد متن زیبای امیر ژوله بود که خیلی خوب نوشته و بسیار تأثیرگذار است.با کمدی خوب یک چشم می‌خندد و یک چشم می‌گریدژوله هم گفت: همیشه کمدی مورد علاقه‌ام این بوده یک چشم بخندد یک چشم گریه کند هر دو دوروی سکه بودند تجربه همکاری با مهران مدیری را داشتم مثلاً دفاعیه مسعود شصتچی و قهوه تلخ هم به کارم آمد. آیتمی نوشته بودم که حسرت را نشان می‌داد بخشی هم به دختردار بودن من برمی‌گشت آنهایی که دختر دارند می‌دانند یک پدر زمین و زمان را می‌دوزد تا خواسته او را برآورده کند. انگار مهدویان بارها این فیلم را ساخته بود و این قصه‌ها را بارها خوانده بود من و مهدویان در عرض هم کار نمی‌کردیم بلکه همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم. این همکاری یکی از خوشایندترین اتفاق زندگی من است.ژاله صامتی هم گفت: از تماشای فیلم سرخوش هستم از این همکاری خیلی خوشحالم اگر در این فیلم هم بازی نمی‌کردم باز هم دوستش می‌داشتم.وی ادامه داد: به هر حال ما به عنوان زن اگر جایی باشیم در کلیت شبیه به هم هستیم، مادر هستیم، زن هستیم، ایرانی هستیم. در بین همان ده خانم وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم متفاوت است این اصول یک بازیگر است که ریزه‌کاری را دربیاورد.پژمان جمشیدی: عاجزانه می‌خواهم مراقب خود باشیدپژمان جمشیدی هم بیان کرد: عاجزانه خواهش می‌کنم مراقب خودتان باشید. زخمی که خوردیم فکر نمی‌کردیم اینقدر به ما نزدیک باشد. برای انصاریان هم آرزوی سلامتی می‌کنم.وی درباره حضور در این فیلم افزود: شاید برای یک بازیگر کلیشه‌ای باشد اما برای من کمتر کلیشه‌ای است که بگویم همکاری با آقای مهدویان باعث افتخار من است برای من بازی در کنار آقای عطاران و حضور در فیلم مهدویان افتخاری است.مه‌لقا باقری دیگر بازیگر این اثر عنوان کرد: کار با مهدویان جذاب و یکی از آرزوهای من بود. از نظر من وقتی چیزی خیلی جدی است می‌شود از آن کمدی درآورد. این فیلم هم همین‌گونه بود سعی کردیم در بازی من هم این اتفاق بیفتد. هر کاری کردم تا این نقشی که به ظاهر کوچک است درست دربیاید.وحید رهبانی بازیگر این فیلم هم گفت: خوشحالم تجربه سینمایی دیگری با دوستان خوبم انجام دادم.از ممیزی استقبال نمی‌کنم اما به فیلمم آسیبی نزده استمهدویان درباره اصلاحیه‌های اعمال شده بر فیلم شیشلیک گفت: هر فیلمی روح و جهانی دارد که آن جهان باید حفظ شود و ما هم همه تلاشمان را کردیم و با گفتگویی که با دوستان نظارت داشتیم سعی کردیم ممیزی به گونه‌ای باشد که جهان فیلم لطمه نخورد. فکر می‌کنم این نسخه که در جشنواره نمایش داده شد، همان جهان را دارد. به هر حال در بخش‌هایی تغییراتی رخ داد که ترجیح ما این بود که این اتفاق نیفتد کسی از ممیزی استقبال نمی‌کند و آن را به آغوش نمی‌کشد اما ممیزی‌هایی به فیلم خورد ولی به نظرم آسیب جدی به فیلم نزده است.ژوله هم گفت: این فیلم که در جشنواره اکران شد، فیلم من است و عاشقش هستم گاهی ممیزی‌هایی صورت می‌گیرد اما اگر انجام نمی‌شد نمی‌توانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی فیلم به اکران عمومی دربیاید.کارگردان «لاتاری» درباره اینکه آیا تغییر ژانرش در فیلمسازی محصول فشارهای بیرونی بوده است، بیان کرد: فیلم‌ساز ژانرهای مختلفی را تجربه می‌کند نیازی به عوامل بیرونی نیست با توجه به دغدغه و حال روزها تصمیم می‌گیریم فیلمی بسازیم. اینکه فکر کنیم یک نیرویی از بیرون من را وادار کرده چنین فیلمی بسازم چنین چیزی وجود نداشته من هم آدمی نیستم که تحت تأثیر چنین موضوعی فیلم بسازم حتی اگر در خانه بمانم و مجبور باشم فیلم نسازم تحت تأثیر این موضوع فیلم نمی‌سازم.وی درباره احتمال همکاری مجدد با محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده گفت: محمود رضوی همچنان از دوستان بسیار نزدیک و کاربلد من است. اگر قصه‌ای با دیدگاه مشترک با رضوی داشته باشم باز هم با او فیلم می‌سازم چون بسیار حرفه‌ای است.مهدویان: قرارداد با یک سرمایه‌گذار خاص را تکذیب می‌کنممهدویان در ادامه با تکذیب انعقاد قرارداد همکاری مستمر با یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: اینکه سرمایه‌های خصوصی وارد سینما می‌شوند و گردش اقتصادی ایجاد می‌کنند باید قدر دانست اما من قرارداد بلندمدتی با آنها ندارم. من حالا با تهیه‌کننده دیگری مشغول به کار هستم جاهایی که یک جریان مالی در سینما راه می‌اندازند باید به فال نیک گرفت.وی درباره نمادگذاری گفت: نمی‌دانم حد افراط در نمادگذاری چیست. خودم سعی کردم فیلم متعادلی بسازم و به نظرم افراطی در آن نشده است.مهدویان در پاسخ به کنایه یکی از خبرنگاران گفت: من لاکچری زندگی نمی‌کنم.صامتی هم بیان کرد: هیچ نقش من شبیه هیچ نقش دیگرم نیست.ژوله گفت: این فیلمنامه را خیلی دوست دارم و قابل دفاع است اصلاً جوک ندارد پر از اشک است اگر برداشت جوک های اینستاگرام را دارید ببخشید. یکی از غلط‌های کارها این است ما به ازای بیرونی پیدا و با آنها شوخی کنیم تاریخ مصرف این کارها گذشته است اگر غیراصول ها را نقد کنیم ماندگارتر است این فیلم اصلاً جغرافیا ندارد من مخالف کار سمبولیک هستم.مهدویان گفت: یکی از دلایلی که تاکید داشتیم معلوم باشد اینجا حاشیه شهر و بخشی از ایران است نه یک جهان تمثیلی این بود که از جهان تمثیلی فاصله بگیریم و به سمت نمادگرایی نرود. در فیلم تلاش شده اینچنین نباشد.به تک‌تک فیلم‌هایم علاقه دارممهدویان درباره اینکه آیا این فیلم پایانی بر سفارشی‌سازی است؟ بیان کرد: به هر حال برخی حرف‌ها برای خود بازار دارد من به تک تک فیلم‌هایم علاقه دارم، فیلم‌های مهمی بوده‌اند هر کدام در سینما دیده شده‌اند از هرکدام از فیلم‌هایم انرژی می‌گیریم یاد گرفته‌ام این اظهار نظرها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است اما من ناراحت نمی‌شوم.ژوله توضیح داد: چند سالی اینکه مرتکب بازیگری می‌شوم دوست داشتم در این فیلم هم بازی کنم هرچند کوتاه. اما به مهدویان گفتم شرطم این بود در این فیلم بازی کنم اما چون ساختش مهم بود، نظر شما مهم است مهم برایم این بود که بهترین اتفاق برای فیلم رخ بدهد و این جمع بهترین را برای فیلم رقم زدند.حسین کرمی عضو تیم طراحی فیلم گفت: به نیابت از عوامل فنی کار می‌گویم امیدوارم از کار ما راضی بوده باشید.منصوری بیان کرد: فیلم در دوران سختی کار شد، حاصل تلاش دوستانی بود که صادقانه کار کردند، از همه تیم تشکر می‌کنم. سخت بود، تلاش زیادی شد تا فیلم به جشنواره بیاید، امیدوارم فیلم دیده شود و فضای گفتگو بین فیلمسازان، حاکمیت و دولت در ارتباط با فیلم‌هایی از جنس «شیشلیک» فراهم شود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 17:29:56 GMT http://tahrireno.ir/vdcir3ar.t1auq2bcct.html «ستاره بازی» به‌دنبال سیاه‌نمایی نیست/ هشداری پیرامون مهاجرت http://tahrireno.ir/vdchzwni.23nv-dftt2.html هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره بازی» در نشست خبری این فیلم درباره دغدغه خود در ساخت این اثر سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۳ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد و در ابتدای این نشست هاتف علیمردانی بیان کرد: «ستاره بازی» در ادامه تجربیات سینمایی من است و سعی کردم با شواهدی که رو به رو هستیم آن را به تصویر بکشم «ستاره بازی» حاصل تجربیات من در چند سال گذشته است که البته بلندپروازی هم در آن بوده است.وی ادامه داد: من زمان ساخت فیلم آباجان دلخوری‌هایی داشتم. آن زمان گفتم قاعده بازی را بلد باشید این هشتمین دوره‌ای است که در فجر حضور دارم گاهی در حق فیلم‌ها اجحاف می‌شود و به نظرم بیشترین اجحاف‌ها به فیلم من بوده است. در این شرایط باز هم به نظرم جشنواره تنها چراغ روشن سینما در این روزهاست. من هم از نبود حمید نعمت‌الله در جشنواره ناراحتم اما فکر می‌کنم جشنواره با تمام بالا و پایینش متعلق به ماست و باید حفظش کنیم.علی سرتیپی تهیه‌کننده فیلم هم عنوان کرد: وقتی هاتف این قصه را نزد من آورد به نظرم قصه دشواری بود ساخت فیلمی در شرایط ارزی امروز دل می‌خواست، مسایل مالی به کنار ولی کار در سرمای زیر بیست درجه هم سخت بود به هاتف اعتماد کردم البته قصه را هم خیلی دوست داشتم.ملیسا ذاکری بازیگر این فیلم گفت: من در کنار تمام کارهای آقای علیمردانی تجربه کردم صبا از شخصیت من خیلی فاصله دارد و کار را برای من سخت می‌کرد اما امیدوارم آنچه که باید، درآمده باشد.علیمردانی توضیح داد: در تمام این سال‌ها دغدغه یک کار اقتباسی داشتم ولی هیچوقت دغدغه مشترک را در کتاب‌ها و رمان‌ها پیدا نکردم به صورت اتفاقی قصه شخصیت این فیلم را از مادرش شنیدم، این شخصیت را دورادور می‌شناختم. من به صورت شهودی فیلم می‌سازم. آمریکا سرزمین ناشناخته‌ای برای من بود. سعی می‌کردم پی او وی اتفاقات را ببینم. من مهاجرت را یک تومور وحشتناک می‌بینم، مثل یک هشدار اجتماعی و مثل از دست دادن عزیز است. اگر به هر دلیلی از کشورمان می‌رویم باید بدانیم برای چه می‌رویم غرض من سیاه‌نمایی نبود البته من اینجا هم که فیلم می‌ساختم نقدهای تندی به آن می‌شد.شبنم مقدمی بازیگر این فیلم که به صورت تلفنی با این نشست همراه شد، اظهار کرد: من نگاه علیمردانی را به فیلم‌های اجتماعی دوست دارم، خودش هم آدم شریفی است که بدون اتصال به هیچ جریانی خودش در این سینما ایستاده، علیمردانی از آن دسته از کارگردان‌هایی است که می‌شود با او به تعامل رسید.مقدمی بیان کرد: من نقش انواع و اقسام مادرها در سنین مختلف بازی کرده‌ام اما یک ناچاری در این شخصیت برای ترک وطن بود. مهاجرت دومین سونامی است که می‌تواند وجود آدم‌ها را بلرزاند این زن دچار چنین وضعیتی شد، این موضوع نمونه‌های عینی بسیار دارد، این ناچاری و گرفتاری که در این زن وجود داشت، او را به من ویژه کرد. این زن بیچاره و درمانده حاصل مشورت من و هاتف علیمردانی بود.علیمردانی در بخش دیگری از نشست گفت: من از این فیلم خیلی ترسیدم چون بروکراسی پیچیده‌ای در آنجا بود و برقراری ارتباطات با آنها سخت بود، این فیلم تجربه بزرگی بود که خیلی یاد گرفتم.وی افزود: من به عنوان فیلمساز اجتماعی دغدغه مهمی داشتم که بتوانم بر اساس زندگی کسی فیلمی بسازم. شاید یک تصادفی که برای دختری نوزده ساله رخ می‌دهد یک فاجعه باشد من سعی کردم به اتفاقات زندگی آن دختر وفادار باشم پدرش وقتی فیلم را دید گفت امیدوارم کسی به درد صبا دچار نشود.سرتیپی توضیح داد: هاتف وقتی از آمریکا برگشت احساس کردیم فیلم مقداری کم دارد به دلیل شرایط خاص آنجا و سرمای شدید و البته هزینه‌های بسیار بالا به نظرم کمی در آماده‌سازی فیلم عجله شده بود به همین دلیل برخی از سکانس‌ها را در ایران فیلمبرداری کردیم هر دکوری که آنجا بود در ایران بازسازی کردیم که کار سختی بود دوباره هاتف به آمریکا رفت و مقداری آنجا فیلمبرداری کردیم که فیلم سر و شکل داشته باشد.علیمردانی درباره همکاری با بازیگران آمریکایی گفت: این فیلم وقتی چهار روز مانده بود سی و هشتمین جشنواره فیلم موعدش تمام شود، تمام شد اما باز هم کاری داشتیم به همین دلیل فکر کردیم نمی‌توانیم به جشنواره برسیم. شش بازیگران آمریکایی داشتیم. مجموعاً فیلمی بود که پروداکشن حرفه‌ای داشت.ذاکری در بخش دیگر گفت: رسیدن به این شخصیت برای من خیلی مشکل بود چون با من خیلی متفاوت بود من جز فایل‌های صوتی راهنمای دیگری نداشتم البته آقای علیمردانی خیلی به من کمک کردند.سرتیپی درباره انتخاب بازیگر اصلی فیلم گفت: ما در شروع کار یک سری تست داشتیم. ذاکری قبلاً با هاتف کار کرده و در ذهن کارگردان مانده بود وقتی ذاکری را دیدم فکر کردم می‌تواند از پس نقش بربیاید. من و هاتف فقط در یک جلسه نیم ساعته برای حضور ذاکری به نتیجه رسیدیم.علیمردانی درباره ادامه کارنامه کاری خود بیان کرد: من آدم بلندپروازی هستم همیشه دوست داشتم تجربه کنم هر فیلمی که ساختم فکر کردم بهترین فیلمم را ساخته‌ام آزمون و خطا در «ستاره بازی» کم نبود و بسیار فیلم سختی بود. ]]> جشنواره‌ فیلم فجر Mon, 01 Feb 2021 13:22:57 GMT http://tahrireno.ir/vdchzwni.23nv-dftt2.html