مسئولان جشنواره دنبال آثار استراتژیک نیستند
در پی رد فیلم "آسمان آبی مادرم" از جشنوارهی فجر، علی قویتن طی صحبتهایی از این اتفاق ابراز گلایه کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۴
در پی رد فیلم "آسمان آبی مادرم" از جشنوارهی فجر، علی قویتن طی صحبتهایی از این اتفاق ابراز گلایه کرد.
تحریرنو: کارگردان فیلم سینمایی "نسکافه داغ داغ" افزود: "آسمان آبی مادرم" با برداشتی از سیاست اقتصاد مقاومتی ساختهشده است و مسئولین جشنواره میبایست با توجه بهضرورت تبیین این سیاست در بین آحاد مردم از طریق برخی آثار تصویری و البته استراتژیک فیلم مرا را در جشنواره به نمایش دربیاورند نه اینکه من بخواهم دنبال این مسئله بروم که چرا آنها فیلم مرا در جشنواره نپذیرفتهاند! مسئولین جشنوارهی فیلم فجر میبایست بهمفهوم فیلمهای ارزشی بیشتر توجه کنند.
وی ادامه داد: آقای صدرعاملی در برنامهی سینمایی اخیر "هفت" صحبتهای جالبی را ابراز کردند و گفتند که هیئت انتخاب جشنوارهی فیلم فجر به محتوای فیلمها هیچ کاری نداشته و آثار را تنها از روی تکنیک و فرم مورد بررسی و داوری خود قرار داده است.
قویتن ادامه داد: این حرفهای عضو هیئت انتخاب مشخص میکند که درواقع سیاستگذاران جشنوارهی فیلم فجر به هیئت انتخاب دستور دادهاند که به محتوای فیلمها توجهی نشان ندهند و تنها فاکتورهایی را که میتواند در جذب مخاطب موثر واقع شود را در نظر بگیرند و بههمین دلیل است که در جشنوارهی سیوسوم رسما فرهنگ و ارزشها نادیده انگاشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه اعضای هیئت انتخاب جشنوارهی فیلم فجر کوچکترین تقصیری در این انتخابها ندارند خاطرنشان کرد: وقتی سیاستگذاران جشنوارهی فیلم فجر به اعضای هیئت انتخاب تحمیل میکنند تنها به فرم فیلمها توجه کنند و برای آنها تصمیمگیری مینمایند و برنامهریزی میکنند نمیتوان افراد هیئت انتخاب را مقصر قلمداد کرد که چرا فیلمهای ارزشی و فرهنگی را نادیده گرفتهاند.
قویتن در ادامه اظهار کرد: متاسفانه طی یکی دو سال گذشته سیاستگذاران اصلی جشنوارهی فیلم فجر تنها فیلمهای سرگرمکننده و گیشهپسند برایشان مهم بوده است و بههمین دلیل بهسمت حمایت ازاینگونه آثار پیشرفتهاند. این در حالی است که سینمای گیشهای نیاز به تبلیغ و دیدهشدن در جشنواره ندارد و این فیلمهای فرهنگی هستند که باید از آنها حمایت شوند.
کارگردان فیلم سینمایی "آفتاب، مهتاب، زمین" در خاتمه گفت: ایکاش مسئولین فرهنگی جامعهی ما و سیاستگذاران کلان سینمایی کشور این قضیه را پیگیری نمایند که چرا فیلمهای فرهنگی این دورهی جشنواره از رقابت و حضور بازماندهاند و با اینکار خود از سینمای فرهنگی و فیلمهای ارزشی پشتیبانی و دفاع نمایند. متاسفانه سینمای فرهنگی دست افرادی است که با مشقت دست به تولید فیلمها زده و سرمایهی خود برای اعتلای فرهنگ و هنر به خطر میاندازند اما کسی به کار آنها توجهی نشان نمیدهد.