خودرو سازان نیازمند توجه بیشتر دولت است؛
بومی سازی دانش کشورهای صاحب نام، اولویت اول خودروسازان داخلی باشد
شرکت ایران خودرو که یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروی داخلی است؛ بیش از نیم قرن قدمت دارد و نیاز است که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به رفع مشکلات موجود در این شرکت توجه کند تا موجب ارتقای سطح کیفی محصولات آن شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۶
 
بومی سازی دانش کشورهای صاحب نام، اولویت اول خودروسازان داخلی باشد
 
شرکت ایران خودرو که یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروی داخلی است؛ بیش از نیم قرن قدمت دارد و نیاز است که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به رفع مشکلات موجود در این شرکت توجه کند تا موجب ارتقای سطح کیفی محصولات آن شود.

به گزارش تحریرنو به نقل از تیتربرتر ؛ شرکت ایران‌خودرو، که بزرگ ترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است؛ در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی، با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال به ثبت رسید. تولید اولیه این شرکت، اتوبوس های معروف به "ال‌پی" بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن مونتاژ می شد. سال ۱۳۴۵ شرکت ایران خودرو، قراردادی با شرکت "روتس" انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد کرد که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام ایران ناسیونال با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تاسیس شد و شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه بود که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.

افزایش ۱۴ درصدی فروش محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته

از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل های مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و همچنین اتوبوس ها در مدل‌های اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می شد. در آن زمان، پیکان اولین خودروی مونتاژی پُر تیراژ کشور بود که تولید آن پس از گذشت ۳۸ سال در سال ۱۳۸۴ متوقف شد. پس از خانه نشینی پیکان، این، پراید بود که توانست با قیمت پایینی که داشت؛ جایگزین مناسب پیکان برای قشر اصلی مصرف‌کنندگان ایرانی تبدیل شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر پیدا کرد. به دنبال تعطیلی کارخانه تالبوت انگلستان، شرکت ایران خودرو اقدام به خرید ماشین آلات خط تولید آن کرد و از آن به بعد اکثر قطعات خودروی پیکان در ایران تولید شد.

همزمان با ورود ماشین آلات شرکت تالبوت در سال ۱۳۶۷ قرارداد استفاده از قوای محرکه شرکت پژوی فرانسه و تولید پژو ۴۰۵ در ایران خودرو منعقد گردید. در سال ۱۳۷۶ نیز تولید اتومبیل پژو RD و مینی بوس هیوندای و در سال ۱۳۷۸ تولید اتومبیل پژو پارس (پرشیا) و پژو استیشن در این کارخانه آغاز شد. در ادامه این روند و در دهه ۱۳۸۰ به بعد نیز تولید خودروی سواری پژو ۲۰۶، خودروی ملی (سمند)، پژو ۲۰۷ و ۲۰۶ صندوقدار با نام "اس دی" و تندر ۹۰ آغاز شد. همچنین می توان از رانا، دنا، تندر نود اتوماتیک و پژوه ۲۰۸ به عنوان خودروی پسابرجامی، به عنوان محصولات جدید ایران خودرو نام برد.

گروه صنعتی ایران خودرو در هفت ماهه نخست سالجاری، بیش از ۳۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که این آمار با توجه به تولید ۳۴۲ هزار دستگاه در سال گذشته، نشان از رشد ۱۴ درصدی تولید دارد.

پژو ۴۰۵ با ۸۱ هزار دستگاه، پژو ۲۰۶ با بیش از ۷۷ هزار دستگاه، پژو پارس با ۶۸ هزار دستگاه، سمند۶۰ هزار دستگاه، تندر با بیش از ۲۸ هزار دستگاه و دنا با ۱۹ هزار دستگاه در صدر جدول تولید ایران خودرو در هفت ماهه نخست سالجاری قرار دارند.

همچنین در این مدت، حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که نسبت به فروش ۳۳۲ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد.

صادرات خودروهای دنا پلاس و رانا به کشورهای حاشیه خلیج فارس محقق شد

گروه خودرو سازی ایران خودرو موفق به کسب مجوز GSO امکان صادرات خودروهای دنا پلاس و رانا به کشورهای حاشیه خلیج فارس شد.

مجوز GSO علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس در بسیاری از کشورهای عربی و آسیای میانه معتبر بوده و به عنوان شناسنامه بین المللی در حوزه خاورمیانه شناخته می شود.

گفتنی است که، این مجوز ترکیبی از استانداردهای سختگیرانه اروپایی و آمریکایی است و برای نخستین بار در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران، کسب شده است و دریافت این مجوز از سازمان GSO مستلزم پاس کردن استانداردها و تست‌های استحکام بدنه، تست های دینامیکی و تست های برخوردی خودرو است.

دو شرکت ایران خودرو و سایپا که بزرگترین تولید کننده های خودرو در ایران هستند؛ نیاز است که توسط دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها توجه بیشتری شود و مشکلات موجود در مسیر پیشرفت آنها شناسایی شود و با دادن اعتبارات لازم به آنها موجب ارتقای سطح کیفی محصولات این دو غول خودرو سازی در کشور شود تا بتوانند علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور، گامی هم در صادرات محصولات تولیدی خود بردارند که اگر این امر، تحقق پیدا کند هم زمینه اشتغال جوانان فراهم می شود و هم این که موجب ارز آوری به داخل کشور می شوند.

البته موضوعی که در راستای شکوفایی صنعت خودروی داخلی، نباید از آن غافل شد این است که خودروسازان داخلی بایستی با سازندگان مطرح جهانی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی تعامل داشته باشند و بتوانند دانش آنان را در داخل کشور بومی سازی کنند.
کد مطلب: 16446