هویت بصری به فعالیت‌های یک گروه تئاتری انسجام می‌بخشد
درآستانه‌ی آغاز رسمی سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، نخستین نشست تخصصی هویت بصری در گروه‌های تئاتر با حضور محمد‌حسن معجونی، ساسان پیروز، صالح تسبیحی و بهراد جوانبخت در عمارت مسعودیه برگزار شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰
 
هویت بصری به فعالیت‌های یک گروه تئاتری انسجام می‌بخشد
 
درآستانه‌ی آغاز رسمی سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، نخستین نشست تخصصی هویت بصری در گروه‌های تئاتر با حضور محمد‌حسن معجونی، ساسان پیروز، صالح تسبیحی و بهراد جوانبخت در عمارت مسعودیه برگزار شد.

به‌ گزارش تحریرنو به‌نقل از روابط‌عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، در این نشست که روز شنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۴ در عمارت مسعودیه برگزار شد،حسن معجونی، موسس گروه "لیو" درباره‌ی چه‌گونگی شکل‌گیری این گروه گفت: در سال ۱۳۷۶ به‌هم‌راه مریم مجد که با‌هم هم‌دانشگاهی بودیم تصمیم گرفتیم که یک گروه تئاتری راه بی‌اندازیم، کمی بعد ندا رضوی‌پور نیز به‌جمع ما پیوست، اما از زمانی‌که گروه ما فعالیت جدی خود را آغاز کرد این دو هم‌راه و هم‌دانشگاهی من به‌دلیل تغییر مسیر هنری خود از تئاتر به هنرهای تجسمی از گروه لیو جدا شدند و این گروه با حضور و هم‌راهی افراد دیگری به فعالیت‌اش ادامه داد.

او با بیان این مطلب که گروه لیو فعالیت عملی خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده، گفت: هویت بصری گروه لیو زمانی برای ما جدی شد که با صالح تسبیحی به‌عنوان طراح گرافیست هم‌کاری‌مان را آغاز کردیم و این هم‌کاری به‌شکل مداوم پنج‌سال ادامه پیدا کرد و پس از او بهراد جوانبخت مسئولیت بخش طراحی و هویت بصری گروه را برعهده گرفت.

معجونی ادامه داد: چیزی‌که من همواره در طراحی پوستر و طراحی صحنه مد نظرم بوده رسیدن به نگاه مینی مالیستی بوده و در گروه لیو همه‌ی برنامه‌ها با هم‌فکری گروهی شکل می‌گیرد. حتی دراماتوژی متن‌های نمایشی نیز با این شیوه برای اجرا آماده می‌شوند و همه‌ی ارتباط‌ها در گروه لیو دوسویه است.

صالح تسبیحی هم با بیان این مطلب که با گروه لیو گرافیست شده است، گفت: هم‌کاری با گروه لیو و گفت‌وگو‌های متعددی که با حسن معجونی و اعضای گروه داشتم زمینه‌ای را فراهم کرد که من در کنار حسن معجونی طراح گرافیک شوم.

وی ادامه داد: حسن معجونی از سواد بصری بالایی برخوردار است و گروه لیو همواره در طول فعالیت‌اش تاکنون متن‌های نمایشی خوبی را برای اجرا انتخاب کرده است و در این گروه بود که من توانستم پوسترهایی را طراحی کنم که بخش عمده‌ی زمینه‌ی آن‌ها سفید هستند.

ساسان پیروز در ادامه‌ی این نشست گفت: گروه لیو از زمان تاسیس‌اش زیبایی‌شناسی خاص خودش را داشته و توانسته به چشم‌انداز مشخصی دست پیدا کند. با توجه به این‌که من پس از شکل‌گیری گروه لیو به آن پیوستم همواره به‌عنوان ناظر بیرونی نیز به فعالیت‌های این گروه توجه می‌کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: حسن معجونی به‌عنوان یک کارگردان و بازیگر زیبایی‌شناسی خاص خودش را دارد و وقتی به‌عنوان یک سفارش‌دهنده و مشاور در کنار یک طراح گرافیک قرار می‌گیرد ایده‌های خوبی برای انتقال به طراح دارد.

در ادامه، بهراد جوانبخت درباره‌ی کم‌توجهی به هویت بصری در سینما و تئاتر گفت: متاسفانه در ایران هویت بصری در سینما و تئاتر کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و گروه لیو از جمله گروه‌هایی است که همواره به هویت بصری نگاه ویژه‌ای داشته است.

او در ادامه گفت: معجونی از جمله افرادی است که ضمن مشاوره دادن به طراح گرافیک اجازه می‌دهد که او کارش را انجام بدهد. هویت بصری گروه لیو با صالح تسبیحی آغاز شده و او به‌خوبی توانسته هویت بصری این گروه را سامان بدهد و من از زمان ورود به این گروه تلاش کرده‌ام که در طراحی‌هایی که برای گروه انجام می‌دهم جان‌مایه‌ی گروه لیو را بازسازی و گسترش دهم.

جوانبخت با بیان این مطلب که یکی از مزیت‌های گروه لیو استقلال آن است، گفت: همین امر کمک می‌کند که محدودیت‌های گروه‌هایی که از سوی دولت حمایت می‌شود را نداشته باشیم. اما معضلی که گروه‌های تئاتری با آن روبه‌رو هستند نداشتن فضایی برای نصب پوسترهای‌شان است. در حال حاضر به‌جز چند کافه و محوطه‌ی تئاتر‌شهر فضایی برای نصب پوسترهای تئاتر نداریم و مخاطبی که خودش تا تئاتر‌شهر آمده دیگر نیاز به تبلیغات ندارد و می‌داند که برای دیدن چه کاری آمده است. اما در شرایط کنونی اینترنت و فضاهای مجازی امکانات خوبی را برای معرفی گروه‌های تئاتری فراهم کرده‌اند.

ساسان پیروز با بیان این مطلب که پس از دوم خرداد تعداد گروه‌های تئاتری در ایران چندین برابر شد گفت: به‌مرور زمینه‌ای فراهم شد که گروه‌های تئاتر تلاش کنند که به‌صورت مستقل فعالیت‌شان را ادامه بدهند و به مرور گروه‌های به این نتیجه رسیدن الزاما هر دوسال نمایشی را روی صحنه بردن معنای گروه را نمی‌دهد و یک گروه باید همواره در طول سال حتی اگر نمایشی را هم روی صحنه نمی‌برد به‌صورت منسجم فعالیت‌اش را ادامه بدهد.

وی افزود: گروه لیو نیز با مخاطب‌سنجی و با شناخت مخاطب توانست ایده‌های خوبی را برای اجرا و برنامه‌های خود در نظر بگیرد و در همیبن راستا اتفاقات خوبی را رقم بزند. ما در گروه لیو به بازیگری و روی صحنه بردن نمایش به‌عنوان یک کار تمام وقت نگاه می‌کنیم و همین امر موجب می‌شود که در طول سال به‌عنوان یک کمپانی برنامه‌های متعددی داشته باشیم و برای یک کمپانی هویت بصری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون پراکندگی کارهای یک کمپانی بدون هویت بصری واحد به مرور ردی در ذهن مخاطبان نخواهد گذاشت.

در ادامه، حسن معجونی با اشاره به برگزاری فستیوال "مونو لیو" و "میکرو لیو" گفت: برنامه‌ی فستیوال "میکرو لیو" از چهار سال پیش آغاز شد و در دوره‌ای موفق نبودیم و این‌روزها شاهد برگزاری این فستیوال در تماشاخانه‌ی "موج" هستیم. این فعالیت‌ها وقتی در زیر مجموعه‌ی برنامه‌های یک گروه تئاتری برگزار می‌شوند باید با یک پوشش همگن معرفی شوند تا یک‌پارگی خودشان را از نظر هویت بصری حفظ کنند.

صالح تسبیحی در ادامه گفت: تئاتر همواره در ایران با مشکلات مالی روبه‌رو بوده و همین امر بر روی طراحی پوستر و بروشورهای گروه لیو نیز تاثیر گذاشته بود. از سال ۱۳۸۳ که به‌عنوان طراح با این گروه هم‌کاری خودم را آغاز کردم تصمیم گرفتیم که پوسترهای گروه را به‌صورت مربع طراحی کنیم و چون نمایش‌های گروه لیو در تالار مولوی روی صحنه می‌رفت مجبور بودیم پوستر‌ها را برای چاپ به چاپ‌خانه‌‌ای که با مولوی هم‌کاری می‌کرد بسپاریم و این چاپ‌خانه نیز تنها با دو رنگ می‌توانست پوسترها را چاپ کند، این محدودیت رنگی هنوز که هنوز است تاثیرش را بر روی ذهن من گذاشته است.

جوانبخت هم در ادامه با اشاره به چه‌گونگی شکل‌گیری طرح و لوگوی گروه لیو گفت: "لیو" به‌معنی خورشید است و خورشید لیو ۱۲ شعاع دارد که این عدد یادآور ۱۲ ماه و ۱۲ ساعت روز نیز می‌تواند باشد. من با ترکیب این خورشید ساده با آیکون دیالوگ لوگوی گروه لیو را طراحی کردم و براساس این لوگوی باقی طراحی‌های گروه برای فستیوال‌ها و اجرا‌ها شکل می‌گیرد.

او افزود: متاسفانه وقتی از من برای طراحی یک پوستر سینما دعوت می‌شود که فیلم تمام مراحل ساختش را طی کرده و من طراح بدون آشنایی با چه‌گونگی مسیر ساخت این فیلم و قصه آن باید در فرصت کوتاه پوستر فیلم را طراحی کنم اما در گروه لیو این‌گونه نیست و از زمانی که نمایش‌نامه قطعی می‌شود مراحل طراحی پوستر با گفت‌وگو شکل می‌گیرد.

ساسان پیروز نیز در ادامه این نشست با بیان مطلب که هویت بصری موجب یک‌پارچگی فعالیت یک گروه می‌شود گفت: متاسفانه برخی از گروه‌ها از این موضوع به‌عنوان هزینه‌ی اضافه یاد می‌کنند اما از نظر ما چنین چیزی نیست. جای خوش‌حالی دارد که به‌مناسبت شرکت در جشنواره‌ی تئاتر فجر امسال ۱۶۰ گروه تئاتری شکل گرفته‌اند اما الزاما با ثبت یک گروه و طراحی لوگو نمی‌توان منتظر اتفاق خاصی بود و باید روند فعالیت این گروه‌ها را حداقل در طول سه‌سال بررسی کرد.

لازم به‌ذکر است، دومین نشست هویت بصری در گروه‌های تئاتر ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود. در این نشست اعضای گروه تئاتر "تازه"، اشکان خلیل‌نژاد، یوسف باپیری، آرمان کوچکی، هوتن شکیبا سخن خواهند گفت و اجرای این نشست را احمد غلامی برعهده خواهد داشت.
کد مطلب: 4196