حمله‌ی نیوزویک به فیلم "محمد رسول‌اله" مجیدی
هم‌زمان با انتشار خبر اکران فیلم "محمد رسول‌اله" در دهه‌ی فجر، رسانه‌های غربی با سواستفاده از این خبر، تلاش‌ کرده‌اند که به اختلافات میان شیعه و سنی دامن بزنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
 
حمله‌ی نیوزویک به فیلم "محمد رسول‌اله" مجیدی
 
هم‌زمان با انتشار خبر اکران فیلم "محمد رسول‌اله" در دهه‌ی فجر، رسانه‌های غربی با سواستفاده از این خبر، تلاش‌ کرده‌اند که به اختلافات میان شیعه و سنی دامن بزنند.

تحریرنو: هم‌زمان با انتشار خبر نمایش فیلم "محمد رسول‌اله" هم‌زمان با بزرگ‌داشت دهه‌ی فجر، هفته‌نامه‌ی "نیوزویک" در گزارشی با عنوان "در میان جنجال جهانی به‌خاطر کاریکاتورهای (حضرت) محمد، یک فیلم چند میلیون دلاری از داستان زندگی این پیامبر در جهان اسلام جنجال‌برانگیز می‌شود"، به فیلم جدید مجید مجیدی پرداخته است.

این هفته‌نامه‌ی آمریکایی در ادامه با اشاره به اکران فیلم "محمد رسول‌اله" در افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر، هم‌زمان با بزرگ‌داشت سی‌وششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به این مسئله اشاره کرد که این فیلم ۳۰‌میلیون دلاری (۲۰ میلیون پوندی) که با حمایت دولت ایران ساخته‌شده، قرار است در شرایطی جنجالی به نمایش درآید که به خاطر انتشار کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) در مجله‌ی فرانسوی "شارلی ابدو"، جهان اسلام به خشم آمده و ۱۲ نفر نیز توسط افراد مصلح طرف‌دار گروه داعش به قتل رسیده‌اند.

نیوزویک در ادامه با اشاره به این مطلب که در هیچ‌ جای قرآن صراحتا به این مطلب که به تصویر کشیدن چهره‌ی حضرت محمد (ص) اشاره نشده است و تنها در سنت اسلامی، این کار منع شده‌است، در یک پیش‌داوری نوشت: فیلم مجیدی که در ایران شیعه ساخته‌شده است به‌احتمال‌زیاد باعث ایجاد تفرقه و نفاق (میان شیعه و سنی) در خاورمیانه و دیگر نقاط خواهد‌شد.

اگرچه (حضرت) محمد در نظر سنی و شیعه، هر دو‌، پیامبر خاتم است ولی ایرانیان شیعه در مواجهه با به تصویر کشیدن شخصیت‌های دینی و مذهبی، نسبت به سنی‌ها، سخت‌گیری کم‌تری دارند.

علاوه بر هفته‌نامه‌ی "نیوزویک"، روزنامه‌ی گاردین نیز برای دومین‌بار طی چند‌ماه گذشته ضمن پرداختن به جزئیات فیلم "محمد رسول‌اله" و هم‌چنین انتشار خبر اکران این فیلم در بخش خارج از مسابقه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر، متذکر شد که این فیلم با حمایت دولتی و شخص رهبری ساخته‌شده و اگرچه "مجیدی" به‌خاطر آن در خارج از ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود ولی به‌نظر می‌رسد که عرصه بر رسانه‌های داخلی برای انتقاد از این فیلم تنگ خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد رسانه‌های خارجی با سواستفاده از برخی اختلافات میان شیعه و سنی و تنش‌های به‌وجود آمده طی هفته‌های اخیر به خاطر انتشار کاریکاتورهای موهن نشریه فرانسوی "شارلی ابدو"، نه‌تنها در تلاش‌اند تا مسلمانان سنی را علیه این فیلم تحریک کنند بلکه تلاش می‌کنند تا هرگونه استقبال از این فیلم از سوی رسانه‌های داخلی (ایرانی) را ناشی از فضای بسته برای هرگونه انتقاد در کشور معرفی کنند.
کد مطلب: 2379