"ناهید دل آگاه" تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با تحریرنو تاکید کرد:
باند بازی و بی مسئولیتی مشکل اصلی سینما
بانوی تهیه کننده سینمای ایران معتقد است تهیه کننده باید زندگی با ثباتی داشته باشد وگرنه حتما از بودجه فیلم ، ابتدا سعی می کند دغدغه های روزمره خودش را جبران کند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۱
بانوی تهیه کننده سینمای ایران معتقد است تهیه کننده باید زندگی با ثباتی داشته باشد وگرنه حتما از بودجه فیلم ، ابتدا سعی می کند دغدغه های روزمره خودش را جبران کند.
"ناهید دل آگاه" یکی از بانوان عرصه سينما،تئاتر و تلویزیون است که با تحصیلات فلسفه و ارتباطات بیش از دو دهه است در هر سه رسانه سینما و تئاتر و تلویزیون به عنوان محقق نويسنده و تولید گرفته تا مجری طرح ، سرمایه گذار و تهیه کنندگی فعال بوده به گونه ای که زیرو بم تهیه کنندگی یعنی از صفر تا ۱۰۰ آن را به درستی می شناسد. او تاکنون چند صد پروژه اعم از مستند ، فیلم کوتاه ، مجموعه های مستند ، فیلم بلند تلويزيونی سینمایی و حتی تئاتر را در پرونده کاری خود دارد و آخرین اثر سینمایی وی در کسوت تهیه کنندگی ؛ تولید فیلم سینمایی " یک دزدی عاشقانه "وتئاتر شكار مرغابی است؛ وی در گفتگو با خبرنگار تحریرنو در مورد وضعیت آشفته تهیه کنندگی گفت: اگر چه من هم به وضعیت آشفته تهیه کنندگی در حوزه سینما و حتی تلویزیون انتقاد دارم از سوی دیگر، معتقدم نباید به گونه ای رفتار کنیم که اجازه ندهیم کسی وارد این عرصه شود چرا که تهیه کنندگی نیاز به هوش، ارتباطات ، جسارت ، صميميت ، صداقت والبته "سرمایه" دارد که صد البته در کنار تحصیلات ، شناخت و اخلاقیات می تواند موفقیت آمیز باشد.
وی با بیان اینکه وضعیت تهیه کنندگی به تدبير و شناخت مدیران سینمایی ما برمی گردد اضافه کرد: درسینما باید مراحل را پله پله طی کرد یعنی اگر اول کسی حتی مدیر تدارکات ، بعد مدیرتولید و مجری طرح باشد و آنگاه تهیه کننده شود خیلی مفیدتر خواهد بود. چون هیچ تهیه کننده ای از اول تهیه کننده بدنیا نمی آید، معمولا آدم هایی تهیه کننده می شوند که یک سری ویژگی هایی را داشته باشند، باید بپذیریم که تهیه کننده باید زندگی با ثباتی داشته باشد تا بتواند با آرامش، کار کند. اما اگر تهیه کننده ای دغدغه زندگی روزمره را داشته باشد حتما از بودجه ای که به اسم تهیه کنندگی کسب می کند اول سعی می کند دغدغه های روزمره خودش را جبران کند!
به گفته این تهیه کننده سینما و تلویزیون، برخی از تهیه کننده ها، صداقت لازم را با سرمایه گذاران ندارند و همین امر موجب می شود تا سرمایه گذارها به سمت تهیه کنندگی گرایش پیدا کنند! تا از سوء استفاده هایی که برخی از تهیه کننده ها از پول های آنان می کنند در امان باشند.
ناهید دل آگاه همچنان خواستار برگزاری ورک شاپ هایی در زمینه جذب سرمایه ، تهیه کنندگی ، پخش خارجی فیلم و اکران شد.
تهیه کننده فیلم سینمایی "ارغوان" در مورد باندبازی درسینما تصریح کرد: متاسفانه سفارش و پارتی بازی درحوزه سینما در همه بخش ها بویژه کارگردانی و تهیه کنندگی وجود دارد که کم هم نیستند و این هم یکی دیگر از معضلات سینمای ایران است که اگر نظارتی بر روی آن صورت نگیرد بزودی شاهد اوضاع وخیم تر در این عرصه خواهیم بود، ضمن اینکه ما شاهد حاشیه ها و حرف های حاشيه اي وتوهم توطئه زیادی هم در سینما هستیم که معمولا از سوی آدم های بی مسئولیت مطرح می شود، لذا یقین دارم برای حل مشکلات سینمای ایران به لحاظ اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی تنها چیزی که لازم است بحث "آموزش" است.
وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک زن تهیه کننده سینمای ایران معمولا با چه مشکلاتی سروکار دارید؟ با بیان اینکه تهیه کنندگان زن سینمای ایران با همان مشکلاتی که هم اکنون در جامعه روبرو هستند در عرصه تهیه کنندگی نیز مواجهه هستند افزود: متاسفانه مدیران سینمایی آن اعتماد لازم را نسبت به زنان تهیه کننده ندارند و خانم های تهیه کننده همچون آقایان در سینمای ایران مورد حمایت قرار نمی گیرند، از سوی دیگر، معتقدم ما در حوزه تهیه کنندگی و حتی در فیلمبرداری ، خانم کم داریم که باید این تعداد در این دو حوزه افزایش یابند تا نگاه های متفاوت زنان وارد سینما شوند.
این تهیه کننده سینمای ایران در پاسخ به این سوال که آیا فیلم "یک دزدی عاشقانه" دچار اکران سوزی شد گفت: فیلم قبلی من به نام "ارغوان" با اکران سوزی روبرو شد اما یک دزدی عاشقانه وضعیت بهتری داشت ضمن اینکه بر این باورم که معمولا مشکل اکران سوزی به "کمبود سینما" در سطح کشور برمی گردد، اگر دولت بتواند از طریق سازو کارهایی ، سرمایه گذاران لازمی را برای ساخت سینما جذب کند ما هیچگاه با مشکلی به نام اکران سوزی یا اکران ضعیف روبرو نخواهیم شد.
وی با بیان اینکه من به این تجربه رسیدیم که در سینمای ایران ، فقط تبلیغات بویژه تبلیغات دهان به دهان جواب می دهد اظهار داشت: یکی از چیزهایی که معمولا موجب ضرر تهیه کننده ها می شود این است که سازوکار تبلیغات را بلد نیستند و نمی شناسند، این درحالی است که هزینه تبلیغات به اندازه تولید فیلم ، گران است، متاسفانه در تلویزیون به دلیل گرانی تبلیغات و ممیزی هایی که وجود دارد امکان تبلیغ آن چنانی وجود ندارد ، اجاره بیلبوردها هم که زیاد است بنابراین نتیجه این می شود که تبلیغات فیلم ، به صورت ضعیف اجرا شود که منجر به عدم فروش برای تهیه کننده می شود. من پیشنهاد می کنم که شهرداری به هر پخش کننده اجازه ساخت بیلبورد در مکان های مختلف را بدهد تا پخش کننده ها برای تبلیغ فیلم های خود، مکانی برای تبلیغات فیلم داشته باشند.
ناهید دل آگاه در پاسخ به این سوال که یکی از حاشیه های سینمای ایران بحث های غیراخلاقی است که از سوی برخی از خانم های بازیگر در پشت صحنه ها مطرح شده است، شما به عنوان یک خانم تهیه کننده چقدر این موارد را می پذیرید؟ گفت: من واقعا نمی دانم آن کسانی که این مسائل را مطرح می کنند چه هدفی دارند اما این موارد در همه صنوف می تواند وجود داشته باشد، به نظر من مطرح کردن چنین چیزی هایی به حیثیت سینما ضربه می زند، من هنرپیشه های زن زیادی را می شناسم که هم زیبا و هم سوپراستار هستند و تاکنون چنین مشکلاتی را هم نداشتند، اگرفردی نخواهد کسی به آنان دست درازی کند باید خودش مراقب باشد و هیچگاه در جایگاه تهمت قرار نگیرد، نمی شود گفت هر زنی که ستاره شده است حتما به خیلی چیزها بله گفته است، معتقدم نباید خیلی به این مسائل دامن زده شود.