حمید پورآذری: مهمترین نکته در مدیریت تئاترشهر این است که مدیر این مجموعه چهقدر اختیارات دارد.
تحریرنو: پورآذری دربارهی مهمترین اولویت مدیر جدید مجموعهی تئاترشهر گفت: در گام اول رئیس تئاترشهر باید اختیارات کامل داشته باشد و تا زمانیکه این اتفاق نیفتد، نمیتوانیم مدیریت این مجموعه را ارزیابی کنیم.
او با اشاره به حضور پریسا مقتدی بهعنوان اولین مدیر زن در مجموعهی تئاترشهر اضافه کرد: وقتی خبر مدیریت ایشان را شنیدم بسیار خوشحال شدم چرا که خانم مقتدی سابقه بسیار خوبی در مدیریت تالار هنر داشت. بعد از تالار هنر هم به تماشاخانه سنگلج رفت اما چون مدت زیادی در این مجموعه نبود، نمیتوان مدیریتاش را ارزیابی کرد.
پور آذری به حضور پریسا مقتدی بهعنوان مدیر اجرایی و هماهنگی مجموعه تئاترشهر اشاره کرد و یادآور شد: ایشان قبل از اینکه بهعنوان مدیر تئاترشهر انتخاب شوند. مدیریت اجرایی این مجموعه را برعهده داشت و یکی از محاسناش این است که کاملا به مشکلات تئاترشهر واقف است. اما مساله اصلی این است که اگر میخواهیم مدیر توانمندی داشته باشیم. باید اختیارات توانمندانه هم به او بدهیم.
کارگردان نمایش "دور دوفرمان" اضافه کرد: نمیدانم مدیر تئاترشهر چهقدر آزادی عمل دارد و با این شرایط چه تواقعاتی میتوانیم از او داشته باشیم. هرچند تئاترشهر مجموعهای دولتی است اما باید دید بخش دولتی چهقدر به مدیران زیر مجموعهاش اعتماد دارد و مسئولیت را از خود بر میدارد و به آنها تفویض میکند. اگر مدیر اختیارات تام داشته باشد میتوان عملکردش را ارزیابی کرد اما اگر اختیاراتش کم باشد برنامههایش دچار مشکل خواهد شد و ما هم دچار چندگانگی میشویم.
پورآذری مجموعهی تئاترشهر را دارای پیچیدگیها و پراکندگیهای بسیار دانست و گفت: این موضوعات سبب میشود که مدیریت این مجموعه دشوار باشد.
او با اشاره به حضور مقتدرانه سالهای قبل، حسین پاکدل در سمت مدیریت مجموعه تئاترشهر یادآور شد: ایشان بسیار قاطع و با اختیار بود و توانست نظم لازم را در تئاترشهر ایجاد کند. همچنان که در کنارش فرد بسیار کاربلدی به نام امیرهوشنگ فردوس حضور داشت و مجموعهی اینها باعث شد تئاتر شهر نظم و انضباط خوبی پیدا کند.
کارگردان نمایش "ادیپ" اضافه کرد: در حال حاضر نیز فارغ از جبههگیری و حساسیت کاذب باید به مدیر تئاترشهر اختیار تام داد و ایشان هم باید یکسری افراد خبره و کاربلد را کنار دستش بگذارد تا بتواند این وضع نابسامان را بهسامان کند. زیرا که حال تئاترشهر خوب نیست و در سالهای اخیر مثل محله برو و بیا بوده است.
پورآذری با تاکید بر اینکه تئاترشهر باید جایگاه و شانیت واقعی خود را پیدا کند، یادآور شد: این مجموعه باید دوباره به وضعیتی برسد که همهی تئاتریها آرزویشان کارکردن در تئاترشهر باشد. اما متاسفانه هنوز حتی بسیاری جزئیات در این مجموعه شکل نادرستی دارد. از وضعیت صندلیها تا سرویسهای بهداشتی، برخورد حراست و گیشه تا مساله کم اهمیتتری مانند نبود اینترنت در تئاتریترین مجموعهی ایران. همهی اینها مسائلی است که این مجموعه با آن دست به گریبان است.
او همچنین از هنرمندان تئاتر خواست خیلی منطقی با قضایا برخورد کنند و توقعات نادرست نداشته باشند.
پور آذری گفت: نباید فکر کنیم اگر ما به جای مدیر تئاتر شهر بودیم چنین و چنان میکردیم. همهی ما باید کمک کنیم تا وضعیت تئاترشهر بهتر شود و برای این منظور باید منافع فردی را کنار بگذاریم و مدام به دنبال این نباشیم که برای خودمان سالن بگیریم بلکه باید کنار مدیر تئاترشهر باشیم و به او کمک کنیم.
سرپرست گروه تئاتر "پاپتیها" تاکید کرد: اگر حال تئاترشهر خوب شود حال همهی ما خوب خواهد شد. اوضاع تئاتر هر مملکتی را باید از وضعیت تئاتر شهرش فهمید. همچنان که زمین چمن در هر کشوری نشانگر وضعیت فوتبال آن کشور است.
او در ادامه با اشاره به بازسازی نیمهتمام مجموعهی تئاترشهر اظهار امیدواری کرد: ادامهی این بازسازی به فردی کارشناس و کاربلد سپرده شود.
پورآذری گفت: فراموش نکنید در جامعهی تئاتر، مدیر کاربلدی همچون بهروز غریبپور داریم که پیش از این امتحانش را در چند جای مهم مثل فرهنگسرای بهمن و خانه هنرمندان ایران پس داده است و چه خوب است، بازسازی را به او بسپاریم تا اینکه مثل بازسازی سال ۸۶ هیئتی و دورهمی انجام نشود که بعد از آن قیافهی تئاترشهر شبیه چلوکبابیها شد.
شایان ذکر است چندی پیش پریسا مقتدی که پیش از این مدیریت تالار هنر، تماشاخانه سنگلج و مدیریت اجرایی تئاترشهر را برعهده داشته است بهعنوان مدیر مجموعه تئاترشهر انتخاب شد.