سید ضیا هاشمی؛
تهیه کنندگان صوری شأن تهیه‌کنندگی را از بین می‌برند
در چند سال اخیر بحث تهیه کنندگان صوری در سینمای ایران بسیار جدی شده و برخی از کارگردانان به صراحت اعلام می کنند که تهیه کننده فیلم‌شان صوری بوده و فقط با مجوز کارش مجوز ساخت دریافت کرده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
 
تهیه کنندگان صوری شأن تهیه‌کنندگی را از بین می‌برند
 
در چند سال اخیر بحث تهیه کنندگان صوری در سینمای ایران بسیار جدی شده و برخی از کارگردانان به صراحت اعلام می کنند که تهیه کننده فیلم‌شان صوری بوده و فقط با مجوز کارش مجوز ساخت دریافت کرده است.

به گزارش تحریرنو، سید ضیا هاشمی مدیرعامل جامعه صنفی تهیه کنندگان می گوید تهیه کنندگان صوری باعث شده‌اند که شأن تهیه کنندگی در سینمای ایران از بین برود.اوایل هفته جواد نوروز بیگی تهیه کننده سینما، از تهیه کنندگی فیلم "دوپا" به کارگردانی سهیل بیرقی انصراف داد. پس از پیگیری ها مشخص شد که نوروز بیگی در پروژه "دوپا" تهیه کننده صوری بوده و تنها از نام و مجوز تهیه کنندگی او برای ساخت این فیلم قرار بوده استفاده شود.

برای بررسی بحث تهیه کنندگان صوری در سینمای ایران به سراغ سیدضیا هاشمی، مدیرعامل جامعه صنفی تهیه کنندگان رفتیم و این موضوع را با او در میان گذاشتیم. هاشمی درباره ساخت برخی فیلم های سینمایی که با تهیه کنندگان صوری ساخته می شود و به نمایش هم در می آیند،می گوید: تهیه کنندگی فیلم های سینمایی یک کار تخصصی به حساب می آید. تهیه کننده باید از ابتدای پیدا کردن ایده تا پایان فیلمبرداری و اکران پیگیر فیلم خود باشد. اما در برخی مواقع این اتفاق به شکل عکس می افتد و برخی از اشخاص که منابع مالی دارند، کسانی را استخدام می کنند و تنها با مجوز تهیه کنندگی شخص دیگری، فیلمی را جلوی دوربین می برند، که به نظر من این کار باعث آسیب به فیلم های سینمایی می شود.

هاشمی درباره آسیب های احتمالی که ممکن است تهیه کنندگان صوری به سینمای ایران وارد کنند، توضیح می‌دهد: امروز بسیاری از فیلم های سینمای ایران نمی توانند مخاطبان خود را به سالن های سینمایی بکشانند و به اصطلاح مخاطب گریز شده‌اند. یکی از دلایلش این است که کارگردان فیلم، خود سرمایه گذاری را پیدا می کند و فردی را که تنها مجوز تهیه کنندگی دارد، به عنوان تهیه کننده فیلم معرفی می کنند. به نظر من این نوع کار کردن از اساس مشکل دارد.

تهیه کننده "شوکران" در ادامه مثال جالبی در این باره می زند و می گوید: استفاده از تهیه کنندگان صوری در سینمای ایران، شبیه فردی است که با دفترچه بیمه شخصی دیگر به بیمارستان می رود و در بیمارستان فوت می کند. حال وقتی شخص بیمار فوت کند، شناسنامه فردی که با دفترچه آن به بیمارستان مراجعه کرده، باطل خواهد شد. بالاخره یک فیلم سینمایی به نام شخص تهیه کننده است و تمام مسئولیت فیلم به پای او نوشته می شود. البته به تازگی قرار است شورایعالی تهیه کنندگان نسبت به این موضوع تصمیم قاطعانه ای بگیرد تا دیگر این موضوع در سینمای ایران تکرار نشود.

این تهیه کننده سینمای ایران، درباره دلایل به وجود آمدن پدیده تهیه کنندگان صوری توضیح می دهد: یکی از دلایل به وجود آمدن این اتفاق به بحث های قدیمی باز می گردد که بین تهیه کنندگان سینما به وجود آمد و باعث اختلافات نظرات بسیاری میان سندیکاهای تهیه کنندگی شد. اما دلیل دیگر این اتفاق به ظرفیت اکران سینمای ایران باز می گردد. امروز سینمای ایران در سال حول و حوش ۶۰ فیلم را می تواند به اکران درآورد، در حالی که تولیدات سینمای ایران امروز به بالای ۱۲۰ فیلم رسیده که این موضوع باعث شده است فیلم های بسیار ضعیفی در سینمای ایران ساخته شود.

تهیه کننده "اعتراض" در ادامه به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید که متقاضیان تهیه کنندگی باید با برخی آزمون ها و امتحانات وارد این عرصه شوند: به نظر من تهیه کنندگی در سینما باید به سمتی برود که هر کس برای ورود به این عرصه از برخی امتحانات عبور کند. داشتن پول در سینما اهمیت ندارد و تخصص تهیه کننده در سینما امری بسیار مهم است. برای یک تهیه کننده سینما، سرمایه داشتن باید الویت آخر باشد. یک تهیه کننده باید با سلایق مردم آشنایی داشته باشد و بداند که چه فیلم هایی در سینمای ایران با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد.

مدیرعامل جامعه صنفی تهیه کنندگان در پایان از تشکیل نظام نامه تهیه کنندگی در سینمای ایران برای سال آینده خبر می دهد تا پروانه ساخت فیلم های سینمایی بر پایه این نظام نامه صادر شود. او همچنین تاکید می کند که وجود تهیه کنندگان صوری در سینما به طور کلی شأن تهیه کنندگی را از بین می برد.
کد مطلب: 10949