دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت:
۱۱۳هزار میلیارد تومان در برنامه‌ی ششم در ICT سرمایه‌گذاری می‌شود
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور، حدود ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باید طی ۵ سال برنامه در حوزه ICT سرمایه‌گذاری شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
 
۱۱۳هزار میلیارد تومان در برنامه‌ی ششم در ICT سرمایه‌گذاری می‌شود
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور، حدود ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باید طی ۵ سال برنامه در حوزه ICT سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش تحریرنو به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه الکامپ ۲۱، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح بیست‌و‌یکمین نمایشگاه الکامپ گفت: از تمام دست‌اندرکارانی که زحمت کشیدند این نمایشگاه در سطح فاخری برگزار شود تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ‌تر باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: قصد دارم امروز به‌ضرورت توسعه اقتصاد دیجیتالی در کشور بپردازم و آن‌را به‌عنوان یک الزام تلقی کنم.

وی توضیح داد: در برنامه ششم توسعه کشور، حدود ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که باید طی ۵ سال برنامه در حوزه ICT سرمایه‌گذاری شود، اما هنوز برنامه دقیقی وجود ندارد که این مبلغ باید در کجا هزینه شود.

فیروزآبادی ادامه داد: پیش‌بینی شده که رشد ۱۹ درصدی در هر سال صورت گیرد و حدود ۷ الی۸ درصد نیز ایجاد اشتغال شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: در این باره، اولین الزام هوا و فضایی است که در آن هستیم و این هوای آلوده که در حال خفه شدن در آن هستیم نشان می‌دهد نیاز به توسعه صنایع سبز و اقتصاد سبز در کشور داریم.

فیروزآبادی توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ما را از خفه شدن نجات دهد، توسعه ICT توسعه خدمات و سرویس‌های الکترونیکی و توسعه تله‌ورکینگ در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ و مگاسیتی‌هایی از جمله تهران هستیم که متأسفانه شاهد گسترش این آلودگی به شهرهای شیراز، مشهد و اصفهان نیز بوده‌ایم و آلودگی در حال توسعه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: الزام دیگر، شرایط ویژگی جمعیتی کشور است. هم‌اکنون ۲۱ تا ۲۲ میلیون نیروی کار در کشور وجود دارد و ۴ تا ۴.۵ میلیون نفر تحصیلات لیسانس یا بالاتر دارند.

وی ادامه داد: هم‌چنین ۴.۵میلیون نفر نیز در نوبت داریم که تا ۴ سال دیگر به بازار می‌آیند. برآورد این است که تا ۴ یا ۵ سال آینده به ازای هر دو نفر فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس یا فوق‌لیسانس که به بازار اضافه می‌شوند، یک نفر نیروی غیرتحصیلکرده و زیرلیسانس وارد بازار می‌شود، به این ترتیب قرار است دو نفر دستور بدهد و یک نفر کار کند.

وی تاکید کرد: از این رو، به یک برنامه اساسی در سطح اقتصادی نیاز داریم و شاید به همین دلیل است که در برنامه‌ی ششم توسعه پیش‌بینی شده که اقتصاد دیجیتالی و ICT باید توسعه یابد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها راحت‌تر و دارای ریسک کم‌تر است، البته این پول وجود ندارد اما اگر وجود داشت نگرانم که به‌صورت نامتوازن در این حوزه حرکت کنیم و طرح‌هایی را مطرح کنیم که اولویت نداشته باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: خداروشکر پولی وجود ندارد که این خطرات وجود داشته باشد، اما این نگرانی وجود دارد که در سرمایه‌گذاری دچار مشکل شویم.

وی ادامه داد: به‌خصوص که در این جلسه آقای جهانگرد و آقای عمیدیان (دو معاون وزیر ارتباطات) که مسئولیت رگولاتوری در حوزه IT و ICT برعهده دارند، حاضر هستند، اعلام می‌کنم که هنوز نتوانسته‌ایم نظام کارآمدی در این حوزه تدوین کنیم و در نظام مقررات‌گذاری در حوزه‌ی دیجیتالی مشکلاتی داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور توضیح داد: هنوز بعضی از حوزه‌ها از جمله IXPها و CDNها شکل نگرفته است، برای مثال هم‌چنین در حوزه‌ی اقتصاد الکترونیکی، کَش‌کارت (کارت نقدی) داریم و با این مرحله‌ که به ابزارهای اعتبار الکترونیکی برسیم و برای مثال از ابزارهایی مانند کیف‌پول الکترونیکی استفاده کنیم فاصله داریم.

فیروزآبادی تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم این سازوکارها را شکل دهیم مطمئن باشید این بخش یا خیلی بزرگ نخواهد شد یا اگر بزرگ شود در حول حوزه‌هایی شکل می‌گیرد که شاید در حال اشباع باشیم.

فیروزآبادی گفت: با توسعه‌ای که در دولت یازدهم در حوزه‌ی پهنای باند و اپراتوری صورت گرفت، امروز ۲۰ تا ۲۲میلیون نفر از گوشی هوش‌مند استفاده می‌کنند و ارتباط نسبتا باند پهن دارند.

وی تصریح کرد: اما از لحاظ USAGE (استفاده) شاخص‌های کشور خیلی بد است و طبق مطالعه‌ای که قبلا داشتم، شاخص‌های USAGE در ایران در سطح پایینی قرار دارد به طوری که آمارهای موجود نشان می‌دهد بخش بزرگی از ترافیک شبکه‌ی ایران در شبکه‌های اجتماعی و موتورجست‌وجوها می‌گذرد.

وی گفت: طبق آمارها، موتورهای جست‌وجو ۱۰ گیگ و شبکه‌های اجتماعی حدود ۴۰ تا ۴۵ گیگ از ترافیک کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

فیروزآبادی با بیان این‌که این اعداد عددهای خوبی نیستند، گفت: در صورتی این عددها خوبند که بتوانیم با ارائه‌ی خدمات، محتوا و اقتصاد اینترنتی اعداد خیلی بزرگی از ترافیک کشور را بتوانیم در داخل تولید کنیم.

فیروزآبادی گفت: از این رو از تمام دست‌اندرکاران به‌ویژه دوستان در نظام صنفی یارانه‌ای درخواست دارم که با ایجاد سازوکارهای رگلاتوری و مقرراتی، به بزرگ‌شدن این بازار کمک کنند.

وی تصریح کرد: هم‌چنان که مدل اقتصادی رگلاتوری در حوزه اپراتوری موبایل پیاده‌سازی شد و در نتیجه آن بخش عمده‌ای از اقتصاد در حوزه ICT در بخش موبایل است که این موضوع را باید به حوزه‌های دیگری که می‌تواند اقتصادمان را بزرگ کند، ایجاد اشتغال و محتوا کند از جمله سلامت الکترونیکی و دولت الکترونیکی تعمیم دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: درنهایت باید بتوانیم فضای مجازی سالم، ایمن، اقتصادی و اشتغال‌زا را در کشور ایجاد کنیم و امیدواریم این نمایشگاه‌ها و توسعه و تقویت گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مانند سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای و تقویت کارشناسی در سازمان‌های رگلاتوری از جمله مرکز ملی فضای مجازی شرایطی برای کشور ایجاد کنند که آن‌چه را در برنامه‌ی ششم برعهده حوزه ICT قرار داده شده و توقع رشدی بیش‌تر از سایر حوزه‌های اقتصادی از آن می‌شود را محقق کنیم.

فیروزآبادی افزود: نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که بعد از رفع تحریم‌ها بسیار حواس‌مان جمع باشد و به فعالان بخش خصوصی که در چارچوب یا خارج از چارچوب سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت می‌کنند توصیه می‌کنیم که مثل یونان نباشیم که همین قدر ثروت و اپراتورهایی که در دوره‌ی تحریم فراهم کردیم تلاش کنیم و بدهیم به خارجی‌ها ببرند.

وی گفت: خارجی‌ها اگر قرار است بیایند در ایران کار اقتصادی کنند، باید در حوزه خدمات و تولید محتوا به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: اگر خارجی‌ها مرد این کار هستند، در حوزه صادراتی صنعتی در حوزه‌ی ICT که شاخص ایران بسیار بد است و رقمی حدود ۰.۱۴۵ را دارد کمک کند.

فیروزآبادی تصریح کرد: باید در سازمان‌های حکومتی و سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش کنیم که خارجی‌ها وارد بازار نابسامانی نشوند. این بازار بسیار بکر است و نباید خارجی‌ها را بر سر سفره آماده هدایت کنیم. باید از آنها دعوت کنیم و سفره‌ای را تدارک ببینیم که مشکل ملی ما را حل کند و نگاه‌مان باید اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مستقل، به کارگیری جوانان، ایجاد اشتغال، تولید محتوا و تمام مسائلی باشد که هم دغدغه ماست و هم می‌توان از آن پول درآورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح کرد: برای این کار باید مدل‌های اقتصادی را طراحی کنیم و به‌سمت آن پیش رویم.
کد مطلب: 3694