رویارویی عقل و احساس در نمایش "پیرمرد و ببر"
کارگردان نمایش "پیرمرد و ببر" با بیان آنکه برخلاف تصور موجود، کودکان و نوجوانان امروز ما با مسائل و دغدغههایی دست به گریبان هستند که با دهههای گذشته بسیار متفاوت است گفت: این اثر نمایشی مبتنی بر رویارویی عقل و احساس و متکی بر قدرت تامل و تفکر مخاطب است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کارگردان نمایش "پیرمرد و ببر" با بیان آنکه برخلاف تصور موجود، کودکان و نوجوانان امروز ما با مسائل و دغدغههایی دست به گریبان هستند که با دهههای گذشته بسیار متفاوت است گفت: این اثر نمایشی مبتنی بر رویارویی عقل و احساس و متکی بر قدرت تامل و تفکر مخاطب است.
تحریرنو: حسن دادشکر با بیان آنکه تمرینات نمایش پیرمرد و ببر را از پاییز سال گذشته آغاز کردیم تا برای زمستان ۱۳۹۳ در سالن کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آنرا به صحنه ببریم گفت: متاسفانه بهسبب نداشتن بودجه از سوی کانون، اجراهای این اثر ابتدا به فروردینماه و بعد به خرداد، سپس به بعد از ماه رمضان و بهتازگی به آذرماه سال جاری موکول شده است.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه موکولشدن اجرای این اثر نمایشی به آذرماه حکم بهیک سال تلاش و زحمت بیمزد بازیگران و دیگر عوامل این نمایش میدهد از مسئولان درخواست کردم تا از ابتدای مهرماه و با آغاز فصل مدارس، این نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهصحنه رود تا بتوانم بخشی از زحمات این گروه را جبران کنم.
کارگردان نمایش های کودک غریب و گنجشکک اشیمشی با تاکید بر تفاوت فضای ذهنی و نوع جهان بینی کودکان و نوجوانان امروز با گذشته گفت: ارتباط جمعی، پدیدههای زندگی مدرن و سبک زندگی در زمانهی حاضر باعثشده تا این نسل با دوران کودکی و نوجوانی پدران و مادران خود تفاوتهای بسیاری داشته باشند و بههمین دلیل مطالبات و دغدغههای آنها نیز بههمین میزان دچار تفاوت شدهاست.
وی ادامه داد: نمایش "پیرمرد و ببر" با روایت مواجهه و رویارویی عقل و احساس در بطن داستان خود به قصهی ببری میپردازد که افراد یک روستا را مورد آزار و اذیت قرار میدهد و مردم روستا او را زندانی میکنند، روزی پیرمردی با حضور در روستا و به خواستهی ببر، او را آزاد میکند اما ببر قصد جان او را میکند و همین مساله با درگیر کردن نیروی احساس و تعقل مخاطب، او را به تفکر و همراهی با این اثر نمایشی وا میدارد.
دادشکر نمایش کودک و نوجوان را از اصلیترین بسترهای تربیت و رشد فرهنگ عمومی افراد جامعه دانست و تصریح کرد در حقیقت با آشنایی هرچه بیشتر کودک و نوجوان امروز با آثار نمایشی میتوان بذر آموزههای فرهنگی را در بستر ذهنی وی کاشت و باتربیت و مراقبت از این بذر میتوان کودکان و نوجوانان امروز را به افرادی برای توسعهی فرهنگی در آینده کشور بدل ساخت.