اعتبار جشنوارهی فجر به فیلمهای حاضر در آن است
یک کارگردان سینما اهمیت و اعتبار جشنوارهی فیلم فجر را وابسته به فیلمهای حاضر در هر دوره دانست.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
یک کارگردان سینما اهمیت و اعتبار جشنوارهی فیلم فجر را وابسته به فیلمهای حاضر در هر دوره دانست.
تحریرنو: علی شاهحاتمی، تهیهکننده و کارگردان گفت: جشنوارهی فیلم فجر که در این دوره بخش بینالملل از آن جدا شدهاست بزرگترین رویداد سینمایی ایران است. اعتبار جشنوارهی فیلم فجر به فیلمهایی است که در آن شرکت میکنند. جشنوارهی بینالمللی تعریف خاص خود را دارد و شان بخش بینالملل جشنواره به حضور فیلمها است. خوشبختانه حرکتی در این دوره صورت گرفته تا بخش بینالملل بهصورت مجزا و مستقل برگزار شود که امیدوارم بتواند شکل بگیرد.
کارگردان فیلم سینمایی "پرواز مرغابیها" ادامه داد: باید به چارچوب و قواعد برگزاری یک جشنوارهی بینالمللی واقف باشیم تا بتوانیم با درک درستی از آن جشنواره را برگزار کنیم.
این کارگردان به حضور کارگردانان فیلم اولی در جشنوارهی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من نباید به فیلم اولیها زیاد سختگیری شود. وقتی به آنها اجازه میدهند تا اولین فیلمش را بسازد پس یعنی این قابلیت و توانایی را در فیلمنامه و همچنین آن شخص دیدهاند که برایش پروانهی ساخت صادر کردهاند. بههمین دلیل دیگر نباید به آنها سخت بگیرند و باید حداقل اجازهی نمایش آن فیلمها را در جشنواره بدهند و باید شرایطی برای تمامی آثار فیلم اولی فراهم کنیم تا آنها بتوانند بهدرستی دیده شوند.
شاهحاتمی همچنین با اشاره به حذف بخش ویدئویی از جشنوارهی فیلم فجر گفت: مستقل و مجزاکردن بخشهای مختلف جشنواره حرکتهای بسیار موثر و مفیدی است، با حذف بخش ویدئویی از جشنوارهی فیلم فجر امروز شاهد برگزاری جشنوارهای مستقل برای فیلمهای ویدئویی هستیم که این مجزا بودن باعث جذابیت آن جشنواره میشود. در نهایت در این صورت جشنوارهی فیلم فجر مختص فیلمهای سینمایی میشود و بهصورت تخصصی برگزار میشود.
وی ادامه داد: امکانات و زمان برگزاری جشنوارهی فیلم فجر بهگونهای نیست که بتوانیم به همهی بخشهای آن بپردازیم، پس در نتیجه این استقلال و مجزا شدن بهنفع جشنوارهی فیلم فجر است. آدمهای حرفهای در سینمای ایران وجود دارند که سینما ما بهمعنای واقعی کلمه به آنها مدیون است اما متاسفانه آنها مدت زمانی است که به مفهوم مطلق کلمه در جشنوارهی فیلم فجر حضور ندارند. در مقابل یکسری افرادی که معلوم نیست از کجا آمدهاند در جشنواره بهچشم میخورند. این موضوع مرا بسیار آزار میدهد و بیرون ماندن افراد حرفهای دردی است که مسئولان برگزارکنندهی جشنواره باید فکری به حال آن کنند.
این کارگردان تصریح کرد: نباید نگاهمان به حضور در جشنواره کسب سیمرغ و جایزه گرفتن باشد و یا اینکه سیمرغ گرفتن ملاکمان برای فروش یک فیلم باشد که تجربه نیز ثابت کرده است که اینگونه نیست، اما سیمرغ گرفتن و کسب این جایزهی معنوی تشکر و قدردانی از آدمهایی است که فقط متفاوتتر بودهاند. نباید به این فکر کنیم که اگر فیلمی خوب است سیمرغ میگیرد و اگر فیلمی سیمرغ نگرفت پس آن فیلم شایستگی و ملاکهای سیمرغ گرفتن را نداشته است.
کارگردان فیلم سینمایی "پرنده آهنین" ادامه داد: موضوع اینجاست که اگر هیئتداوران عوض شود قطعا سیمرغ گرفتن فیلمها نیز عوض میشود و کسانیکه سیمرغ نمیگیرند نباید ناراحت شوند و به این موضوع فکر کنند که فیلم آنها شایستگی کسب سیمرغ را نداشته است. برپایی جشنواره در مدت زمانی که جشنواره در حال برگزاری است باعث رونق و پویایی سالنهای سینمایی است و فضای سینما در آن ایام پر جنبوجوش و پر رونق است که اینها نیز بخشی از جذابیتهای جشنواره است.
شاه حاتمی گفت: جشنوارهی فیلم فجر بزرگترین جشن سینمایی و متعلق به سینمای ایران است که پیشکسوتان و فیلمسازان که حتی برای جشنواره فیلم ندارند نیز باید به جشنواره دعوت شوند تا احترام و شان آنها حفظ شود و دوستان و مسئولان جدید در هر دورهای باید از تجربیات دورههای قبل نیز نهایت استفاده را بکنند. برج میلاد بهعنوان کاخ جشنواره بستر و فضای بسیار مناسبی برای برگزاری جشنوارهی فیلم فجر است. موافق حضور اصحاب رسانه در کاخ جشنواره نیستم و معتقدم آنها باید سینمایی مخصوص بهخود را داشته باشند.