بیست و دومین نمایشگاه الکامپ با حضور ۷۰۰ شرکت و اختصاص سالنی به استارتاپ ها، بازیهای رایانه ای، دولت الکترونیک و با حضور پاویون کشورهای چین، کره و تایوان در متراژی بالغ بر ۲۲ هزار متر مربع برگزار خواهد شد.
به گزارش تحریرنو از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، نشست خبری الکامپ بیست و دوم با حضور ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و اعضای کمیته اجرایی الکامپ بیست و دوم، باقربحری سخنگوی کمیته، محمد ثروتی، رضاحیدری و صائبه سلوکی سرپرست دبیرخانه سازمان برگزار شد و گزارشی از آخرین وضعیت جانمایی و ثبت نام شرکتهای متقاضی، بخش بین الملل نمایشگاه، سالن استارتاپها ودولت الکترونیک به اصحاب رسانه ارائه شد.
حمایت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از استارتاپ ها
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اعلام اینکه در الکامپ بیست و دوم آمادگی حمایت از ۱۵۰ استارتاپ فراهم شده است، گفت: حمایت از استارتاپها از الکامپ سال گذشته آغاز شد و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و زمینه حضور ۱۵۰ کسب و کار نوپا را در الکامپ بیست و دو فراهم کرده ایم. همینطور برای تشویق استارتاپها پیرو تفاهم نامه ای که با برگزارکنندگان نمایشگاه سبیت آلمان امضا شده برترین آنها را برای حضور در پاویون استارتاپها اعزام خواهیم کرد.
سعادت با اشاره به مدل حمایتی این دوره سازمان از استارتاپها، گفت: مانند سال گذشته از کسب و کارهای نوپا حمایت میکنیم اما مدل حمایتی میتواند ترکیبی از ارائه تسهیلات، تخفیف و جایزه باشد و بدون تردید برای تعدادی از ایده های برتر هم امکان حضور رایگان مهیا خواهد شد.مجموعه ای از عوامل مانند تعداد متقاضیان، فضا و نتیجه ارزیابی میزان حمایت سازمان از هر استارتاپ را تعیین میکند. بدون تردید بخشی از این کسب و کارهای نوپا و ایده ها به صورت رایگان حضور خواهند یافت و بخشی دیگر با روشهای حمایتی دیگر. همچنین ما در سازمان نیز به دنبال جذب حمایتهای دولتی از سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم تا بر وسعت و دایره حمایتها افزوده شود. هدف ما ایجاد یک فضای باکیفیت و پرشور است تا افرادی که مستحق این حمایت هستند از آن بهره مند شوند.
سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ نیز در این خصوص افزود: ایجاد فضای اعتماد به استارتاپها در جهت رونق اقتصادی آنها مهمترین حمایت است ضمن اینکه در الکامپ بیست و دوم نیز مانند سال گذشته با تبلیغات و حمایت انجام شده تمام مسئولان دولتی و خصوصی از این سالن بازدید کردند که در جذب حمایت جانبی برای کسب و کارهای نوپا حاضر در نمایشگاه تاثیر به سزایی داشت.
بحری معیارهای ارزیابی داوران را برشمرد و گفت: داورهای سازمان دو معیار تازه و نوآورانه بودن طرح ها و عمر حداکثر ساله آنها را بررسی میکنند.
او با اشاره به حضور شتابدهنده ها و VCها در سالن استارتاپها افزود: به زودی نشستی را برای انجام هماهنگی با این گروه ها برگزار خواهیم کرد تا یک فضای تعاملی میان این مجموعه ایجاد شود.
دولت الکترونیک به ارائه آخرین دستاوردها می پردازد
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به اینکه نمایشگاه الکامپ جزو معدود نمایشگاه هایی است که دولت میتواند با هدف ارائه دستاوردهای خود در آن حضور یابد، گفت: پیرو جلساتی که با آقای جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، دولت و وزارتخانه ها عزم راسخی برای حضور در الکامپ بیست و دوم دارد. در همین راستا از دولت درخواست کردیم که سرویس ها و خدمات الکترونیکی خود را به نحوی که برای بازدیدکننده ملموس باشد، ارائه کنند تا جایگاه دولت الکترونیک به عنوان تسهیلگر کار و زندگی شهروندان مشخص شود.
او افزود: امسال سالن ۳۸B را با ۳۴۰۰ متر به دولت الکترونیک اختصاص دادیم که یکی از بهترین سالنهای نمایشگاه است تا در این دوره از الکامپ دولت با توان قوا در نمایشگاه حضور یابد.
او با بیان اینکه قول های مساعدی برای حضور رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ گرفتیم، گفت: سال جاری این قول را گرفتیم تا رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشته باشند وزارتخانه ها نیز اصرار دارند تا از این موقعیت استفاده کنند و دستاوردهای خود را ارائه کنند. با وجودیکه رئیس جمهور تاکنون در هیچ یک از نمایشگاه ها حضور نداشتند امیدواریم که الکامپ بیست و دوم یک استثنا باشد.
پاویون کشورهای چین، کره و تایوان به الکامپ می آیند
سعادت با اشاره به میزان تقاضای شرکت ها برای حضور در الکامپ سال جاری، یادآور شد: در دو مرحله، پیش ثبت نام انجام شده و بیش از ۵۰ هزار متر مربع بدون احتساب سالن دولت الکترونیک، استارتاپ ها، بازی های رایانه ای و بخش بین الملل درخواست شده است.
بحری با اعلام خبر حضور پاویون کشورهای چین، کره و تایوان در الکامپ بیست و دوم گفت: در مجموع ۲۲ هزار متر فضا داریم که حدود پنج هزار متر برای دولت و بخش بین المللی اختصاص یافته است. بنابراین باید ۵۰ هزار متر تقاضا را در ۱۷ هزار متر باقی مانده تقسیم کنیم.طبق آمارهای پیش ثبت نام دو سوم نمایشگاه را شرکت های بزرگ و با متراژ بالای ۱۰۰ متر درخواست دادند در حالیکه یک سوم شرکتها زیر نود متر درخواست داشتند.
بحری در ادامه از آغاز مرحله ثبت نام و جانمایی نهایی از ۱۵ آبان ماه خبر داد و افزود:اولویت اصلی در جانمایی زمان پیش ثبت نام است. هر شرکتی که زودتر پیش ثبت نام را انجام داده باشد، زودتر هم میتواند جانمایی کند. سیاست ما مشارکت همگانی شرکتها است.
سعادت با اشاره به اینکه دور از انتظار نیست بخشی از آمار پیش ثبت نام حبابی باشد، گفت: مواردی را شناسایی کردیم که یک شرکت هولدینگ چندین بار پیش ثبت نام کرده بود با این افراد تماس گرفته شده و برخی از درخواستهایشان را حذف کردیم. یا طبق تجربه سال گذشته میدانیم که شرکتها در ابتدا تصوری از وسعت حضورشان در نمایشگاه دارند اما هنگام محاسبات مالی نظرشان را تغییر میدهند. علاوه بر اینها با مجموعه هایی که درخواستهای متراژ بالا ارائه کردند مذاکره میکنیم تا متراژ خودشان را اندکی کاهش بدهند تا فضا برای مشارکت همه باشد.
سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ، با تاکید بر اینکه شرکتهایی که از پیش ثبت نام جاماندند در صورت داشتن دلیل موجه امکان حضور خواهند داشت، گفت: دو بار فرصت پیش ثبت نام برای شرکتهای جامانده در نظر گرفتیم و با این وجود اگر شرکتی جا مانده که دلیل آنها به حق باشد مثل اینکه در این مدت منتظر تایید نهایی همکار خارجی بوده است. این گروه از جامانده ها میتوانند به دبیرخانه الکامپ نامه بزنند و درخواست خود را مطرح کنند هرچند تاکید میکنم که به انتهای لیست ۷۰۰ نفری موجود منتقل میشوند.
برنامه های سازمان در برگزاری نمایشگاه الکامپ
سعادت به اقدامات جدیدی که برای الکامپ بیست و دوم پیش بینی شده اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که سال گذشته به دلیل زمان اندک موفق به اجرای آن نشدیم طرح ثبت نام بازدیدکنندگان در ورودیه نمایشگاه است که امسال اجرا خواهدشد. به این ترتیب که عبور و مرور در ابتدای هر سالنی بررسی ثبت خواهد شد. هرچند به دلیل بخشنامه وزارت صنعت معدن و تجارت این طرح برای ورودی اصلی نمایشگاه به دلیل ایجاد ازدحام اجرا نمیشود که مانع تردد بازدیدکنندگان نشود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه این جزئیات در کیفیت برگزاری نمایشگاه تاثیر به سزایی دارد به درخواست گروهی از شرکت کنندگان در خصوص دسته بندی موضوعی سالنها و مسیرهای بازدید اشاره کرد و افزود: در سال جاری درخواستیهایی از برخی از اعضای صنف برای دسته بندی سالنها دریافت شده است. به طور مشخص شرکتهای نرم افزاری و شبکه متقاضیان این طرح بودند. ما هم تلاش میکنیم در جهت جلب رضایت صنف و بازدیدکنندگان این اقدام را انجام دهیم.
سخنگوی کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ بیست و دوم نیز با تاکید بر اینکه سال گذشته ۵۰ درصد سالنها دسته بندی موضوعی داشتند، گفت: سال جاری تلاش میکنیم ۸۰ درصد سالنها را به یک حوزه مشخص اختصاص دهیم تا به درخواست مخاطب نیز پاسخ داده شویم. با این وجود اگر شرکتی اصرار بر حضور در سالن دیگری داشت مانع نخواهیم شد.
درپایان این نشست محمد ثروتی عضوکمیته سازمان نظام صنفی رایانهای،گفت: نمایشگاه الکامپ امسال۲۵ تا ۲۸ آذرماه تشکیل میشود و از این مدت سه روز تعطیل است که پیش بینی میکنیم بر میزان استقبال بازدیدکنندگان تاثیر مثبت بگذارد و شاهد روزهای شلوغی در نمایشگاه باشیم.
او ادامه داد: اپراتورهای اصلی و مجازی از الکامپ امسال استقبال کردند. ستاد خبری سال گذشته نیز تجربه خوبی بود و پررنگترین حضور سازماندهی شده در نمایشگاهها بود. در نمایشگاه امسال با احتساب سالنهای اضافه شده نزدیک به ۲۲ هزار متر فضای مسقف داریم. همچنین چهار تقاضا سالن اختصاصی داشتیم که به دلیل محدودیت جا نتوانستیم این کار را محقق کنیم.
ثروتی به تقویم نمایشگاهی الکامپ اشاره کرد و افزود: همچنین طبق برنامه ریزیها نمایشگاه الکامپ در سال ۱۳۹۶، چهارم تا هفتم دیماه و نمایشگاه سال ۱۳۹۷، ۳۰ آذر تا سه دی ماه خواهد بود.