در نشست خبری فیلم سینمایی "متولد ۶۵" عنوان شد:
پرداختن به مسائل دهه شصتی‌ها دغدغه همیشگی‌ام بود
کارگردان فیلم «متولد ۶۵» گفت: طرح اولیه، مدت‌ها در ذهنم بود. پرداختن به نسل دهه 60 دغدغه همیشگی‌ام بوده و جذابیت خاصی نیز برایم داشت؛ چون به‌هرحال خودم نیز از همین نسل هستم و به نظرم این نسل حقیقتا نسل سرگردانی است.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
 
پرداختن به مسائل دهه شصتی‌ها دغدغه همیشگی‌ام بود
 
کارگردان فیلم "متولد ۶۵" گفت: طرح اولیه، مدت‌ها در ذهنم بود. پرداختن به نسل دهه ۶۰ دغدغه همیشگی‌ام بوده و جذابیت خاصی نیز برایم داشت؛ چون به‌هرحال خودم نیز از همین نسل هستم و به نظرم این نسل حقیقتا نسل سرگردانی است.

به گزارش تحریرنو، نشست خبری فیلم سینمایی "متولد ۶۵" به کارگردانی مجید توکلی با حضور وی و محمد مهدی عسگرپوربه عنوان تهیه کننده،پدرام شریفی بازیگر و جابر تواضعی منتقد در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور گفت: من به توصیه آقای میرکریمی این پروژه را پذیرفتم. زمانی که فیلم‌نامه را خواندم تا حدودی جذب آن شدم، پس از آن وارد مراحل پیش‌تولید و تولید شدیم که در این میان مشکل خاصی هم وجود نداشت و البته باید بگویم که شاید به این سبک بشود با دیگر کارگردانان فیلم اولی نیز همکاری داشته باشم.

مجید توکلی کارگردان فیلم نیز در ادامه افزود: سال‌ها منتظر روزی بودم که فیلمم در سینمای اهالی رسانه اکران شود و از این بابت بسیار خوشحالم.

جابر تواضعی منتقد سینما نیز درباره فیلم "متولد ۶۵" اذعان داشت: فیلم "متولد ۶۵" فارغ از همه مناسبات فیلم ساده و جمع‌وجوری است که مخاطب را از همان ابتدا خلع سلاح می‌کند، چون از ابتدا بدون هیچ ادعایی وارد می‌شود. برعکس دیگر فیلم‌ها چون "لانتوری" و... که ویترین سختی را از سینمای ایران،‌ ارائه می‌دهند.

تواضعی ادامه داد: مکان و محدودیتی که در لوکیشن است، برخلاف بسیاری از دیگر فیلم‌ها تحمیلی نبوده و اگر هم بوده، به داستان فیلم می‌آید و بنا به اقتضای فیلم جلو می‌رود.

وی افزود: پایان‌بندی فیلم نیز پایان‌بندی بسیار خوبی است که اگرچه باز است، ولی برخلاف اکثر فیلم‌ها، مخاطب را سرگردان به حال خود رها نمی‌کند.

در ادامه این نشست عسگرپور در مورد کارگردانان فیلم اولی متذکر شد: کسانی که می‌خواهند به‌عنوان فیلم اولی وارد سینما شوند،‌ باید بدانند که این کار مقتضیاتی دارد، ولی برخی می‌خواهند بدون پشت سر گذاشتن مراحل مختلف به جایی برسند که البته در مورد "متولد ۶۵" زمانی که فیلم‌نامه را خواندم، احساس کردم که یک فیلم بی‌ادعاست که فاکتورهای لازم برای یک فیلم اولی را دارد. در ضمن جای خالی آن نیز در سینما احساس می‌شود.

توکلی در ادامه سخنان عسگرپور درباره چگونگی انتخاب سوژه فیلم گفت: طرح اولیه، مدت‌ها در ذهنم بود،‌ پرداختن به نسل دهه ۶۰ دغدغه همیشگی‌ام بود که جذابیت خاصی نیز برایم داشت، چون به‌هرحال خودم نیز از همین نسل هستم و به نظرم این نسل حقیقتا نسل سرگردانی است.

وی افزود: من یک ایده یکی، دو خطی در ذهنم بود که درنهایت با رایزنی‌هایی که با آقای عسگرپور و خانم عبدالوهاب و دیگر عوامل فیلم داشتیم به نتیجه نهایی رسیدیم. از نظر من نسل سرگردان دهه ۶۰، همانند انسانی است که نه سر کوچه است، نه ته کوچه، بلکه وسط کوچه سرگردان از همه نظر، چه اجتماعی، چه اعتقادی و... ایستاده است. برای همین درباره این نسل هنوز جای حرف‌های زیادی وجود دارد.

پدرام شریفی بازیگر نقش اول هم در این نشست درباره تجربه کار با مجید توکلی گفت: من پیش از این در یک فیلم کوتاه با آقای توکلی آشنا شده بودم. برای همین از همدیگر شناخت کافی داشتیم. آقای توکلی سر صحنه خیلی دست مرا باز می‌گذاشت و به هیچ عنوان من را در این نقش محدود نمی‌کرد و این رمز موفقیت ما در این فیلم بود. درباره آقای عسگرپور هم باید بگویم که به واسطه ایشان مشکلات زیادی که در رابطه با سربازی من و حضورم در این فیلم وجود داشت، حل شد.

مجید توکلی در ادامه سخنان قبلی خود در این نشست تأکید کرد: "متولد ۶۵" حاصل یک کار گروهی بود، نمی‌توانم بگویم که به تنهایی این فیلم را ساخته‌ام، گاهی اوقات با صحبت‌ها و تعاملاتی که صورت می‌گرفت، سکانس مورد نظر تغییر می‌کرد. یکی از مشکلات فیلم انتخاب لوکیشن بود که حدود ۲۵ روز به‌طول انجامید و این موضوع نیز خوشبختانه با همکاری گروهی به نتیجه رسید.

در ادامه این نشست عسگرپور در تکمیل سخنان قبلی خود، عنوان کرد: در این سال‌ها فیلم‌های اولی زیاد و خوبی ساخته شده است. کشور ما جزو کشورهایی است که ساخت فیلم اول به‌مراتب ساده‌تر از دیگر کشورها بالاخص در سطح اروپاست، ولی وضعیت فیلمسازی ما به‌گونه‌ای است که همه ما در وضعیتی مبهم قرار داریم و به‌هرحال سعی من نیز بر این است که تا جایی که مزاحم فیلمسازی‌ام نشود، این روند را ادامه دهم.

در پایان این نشست ضمن اعلام حضور "محمد حیدری" دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در نشست "متولد ۶۵"، تواضعی در تکمیل سخنان قبلی‌اش افزود: "متولد ۶۵" این مزیت را دارد، چون اولین ساخته مجید توکلی است، بدون یک پیش‌زمینه فکری می‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم و از نکات بسیار خوب این فیلم می‌توان به این نکته اشاره کرد که در این فیلم برخلاف بسیاری از دیگر فیلم‌ها تلاش نشده است تا با ستاره‌محوری، مخاطب را به سینما بکشانند.
کد مطلب: 4479