در نشست "رخ دیوانه" مطرح شد:
داوودی: اتفاقاتی که در فیلم به نمایش درآمد در جامعه موجود است
کارگردان فیلم سینمایی "رخ دیوانه" در نشست خبری فیلم خود گفت: پس از "تقاطع" سعی کردم بیش‌تر جوانان را بشناسم و مهم‌تر این‌که سلیقه‌ی خودم را در این کار اعمال نکنم.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
 
داوودی: اتفاقاتی که در فیلم به نمایش درآمد در جامعه موجود است
 
کارگردان فیلم سینمایی "رخ دیوانه" در نشست خبری فیلم خود گفت: پس از "تقاطع" سعی کردم بیش‌تر جوانان را بشناسم و مهم‌تر این‌که سلیقه‌ی خودم را در این کار اعمال نکنم.

تحریرنو: در ابتدای نشست خبری فیلم سینمایی "رخ دیوانه" که خسرو نقیبی منتقد آن بود، ابوالحسن داوودی به‌عنوان کارگردان این فیلم گفت: خوش‌حالم که این اثر سینمایی ساعت ۱۰‌صبح در سینمای رسانه اکران و تا این اندازه هم از فیلم استقبال شد.

وی ادامه داد: از کسانی‌که ۶ سال باعث بی‌کاری من شدند تشکر می‌کنم، زیرا موجب شدند روی فیلم‌نامه‌ی "رخ دیوانه" تمرکز کنم و در نهایت این کار را با این جمع دوست‌داشتنی بسازیم.

داوودی اظهار کرد: این فیلم درواقع ذهنیتی است که بعد از گذشت چند‌سال از "تقاطع" به‌سراغ آن رفتم‌. زمان اکران فیلم "تقاطع" برخی جوانان به‌من انتقادهایی داشتند که بسیار هم درست بود، آن‌ها معتقد بودند من جوانان را از دیدگاه خودم به تصویر کشیدم، که یک پدر می‌بیند و این آرمان من است نه واقعیت، برای من مهم این بود که به‌عنوان یک فیلم‌ساز این حق را دارم که آرمان خودم را کارکنم یا نه.

وی ادامه داد: پس از "تقاطع" سعی کردم بیش‌تر جوانان را بشناسم و مهم‌تر این‌که سلیقه‌ی خودم را در این کار اعمال نکنم.

این کارگردان سینما توضیح داد: از ابتدا این پتانسیل وجود داشت و من چیزی به آن اضافه نکردم. در موسیقی هم به‌همین شکل من با کارن همایونفر یک سلیقه‌ی مشترک داشتیم اما باید می‌دیدیم جوانان امروز چه برداشتی از موسیقی دارند و نباید سلیقه‌ی خود را اعمال می‌کردیم.

داوودی گفت: اتفاقاتی که در فیلم به نمایش درآمد در جامعه موجود است و با انقلاب ارتباطی که امروز در جامعه ایجاد شده‌است، همه‌چیز تحت شعاع قرارگرفته و باید تمام ارتباط و انزوای آدم‌ها را که دنیای مجازشان حقیقی‌تر از دنیای واقعی‌شان شده در فیلم نشان دهیم.

وی در ادامه درباره‌ی این‌که چرا به‌نظر می‌رسد این فیلم با دروغ آغاز شده‌است، گفت: سینما رابطه‌ای است که ما خلق و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم. از هر چیزی برای این ارتباط می‌توان استفاده کرد، شاید درجایی لازم باشد که در یک فیلم درام دروغ هم وجود داشته باشد.

بیتا منصوری، تهیه‌کننده‌ی "رخ دیوانه" نیز در این نشست حضور داشت و گفت: این فیلم‌نامه قرار بود ۶ سال پیش‌ساخته شود اما با مشکلی که برای فیلم "زادبوم" داوودی به‌وجود آمد این سال‌ها را تحمل کردم چون می‌خواستم داوودی این فیلم را بسازد.

وی با ابراز خوش‌حالی از این‌که نگرش مخاطب نسبت به فیلم‌ها تغییر کرده است، افزود: در طول سال‌های اخیر با فیلم‌هایی که ساخته‌ شده‌است، سطح سلیقه‌ی مردم را پایین آوردند اما من خوش‌حالم که سلیقه‌ی مخاطب در حال تغییر است.

محمدرضا گوهری، به‌عنوان نویسنده‌ی فیلم‌نامه "رخ دیوانه" در این نشست حضور داشت در خصوص تعداد اپیزودهای این فیلم بیان کرد: این فیلم‌نامه را ۶ سال پیش نوشتم اما سال گذشته نسخه‌ی ۳ اپیزودی از این فیلم‌نامه را تحویل داوودی دادم و اما با بررسی‌هایی که انجام دادیم ۴ اپیزود دیگر به آن اضافه شد.

وی اضافه کرد: از زمانی‌که نگارش فیلم‌نامه تمام شد، هر‌سال قرار بود آن‌را بسازیم اما شرایط ساخت مهیا نشد. البته این تعویق در ساخت به‌نفع فیلم‌نامه تمام شد زیرا ما هر‌سال آن‌را بازنویسی می‌کردیم.

نظام‌الدین کیایی، صدابردار فیلم سینمایی "رخ دیوانه" در پاسخ به میزان رضایت از این فیلم اظهار داشت: حرفی برای گفتن ندارم زیرا معتقدم فیلم باید حرف خود را بیان کند و مخاطب هم درباره‌ی آن نظر دهد.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک صدابردار تلاش می‌کنم که در خدمت فیلم باشم. در این فیلم کنار ابوالحسن داوودی بودن به‌من حس دیگری داد زیرا می‌دانستم قرار است در خدمت یک سینمای درست باشم.

کارن همایونفر که در این دوره از جشنواره علاوه بر این فیلم، موسیقی ۵ فیلم سینمایی دیگر را نیز ساخته است گفت: بعد از تجربه‌ی موفق من و داوودی در فیلم "زادبوم" قرار شد موسیقی "رخ دیوانه" را هم بسازم. در ابتدای شروع ساخت این موسیقی جزو معدود کارهایی بود که خودمان هم نمی‌دانستیم به‌کدام سمت باید برویم.

وی ادامه داد: قصد داشتیم موسیقی برای این فیلم کار شود که با فضای جوان‌پسند آن هم‌راه باشد و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، بعد از جلسات متعدد که با داوودی داشتیم به یک بافت و رنگ تازه از موسیقی رسیدیم.

این آهنگ‌ساز خاطرنشان کرد: ترانه‌ای که در انتهای فیلم پخش شد به پیش‌نهاد داوودی بود و کاوه آفاق به‌خوبی از پس آن برآمد.

صابر ابر یکی از بازیگران فیلم در این نشست حضور داشت و گفت: خوش‌حالم که کنار این گروه از عوامل درجه یک کارکردم و از تک‌تک کسانی‌که در این پروژه هم‌راه‌مان بودن تشکر می‌کنم.

این بازیگر با اشاره به این‌که از همان ۶ سال پیش که فیلم‌نامه نوشته شد با این فیلم هم‌راه بوده‌است، افزود: خوش‌حالم که با این گروه بازیگران کارکردم و امروز جای امیر جدیدی که نقش پیروز را ایفا می‌کرد تشکر می‌کنم.

بازیگر فیلم سینمایی "درباره الی" ادامه داد: درست اجرا کردن نقش و این‌که کارگردان با یک نگاه درست نقش را هم‌راهی می‌کند باعث خوب‌شدن یک فیلم می‌شود. مهم این بود که بتوانیم روایت محمدرضا گوهری را با نگاه داوودی به سرانجام برسانیم.

طناز طباطبایی دیگر بازیگر این فیلم عنوان کرد: دومین باری بود که بعد از فیلم سینمایی "مرهم" نقش یک معتاد را بازی کردم. سال‌ها پیش در مورد مواد مخدر و اعتیاد تحقیقات وسیعی کردم و می‌توانم ادعا کنم که امروز در این زمینه PHD دارم!

وی ادامه داد: ماندانا نماد شخصیتی است که به مواد مخدر گرفتار است و تلاش شد نوع شخصیت‌پردازی این اثر به برخی جوانانی که امروز اسیر اعتیاد هستند نزدیک باشد.

بیژن امکانیان نیز که در این نشست حضور داشت، تاکید کرد: باوجود نقشی که نازنین بیاتی داشت وجود این پدر بخش مهمی از شخصیت دختر را تشکیل می‌داد و حذف آن از قصه تفکیک‌ناپذیر بود.

محمدرضا گوهری در ادامه درباره‌ی روایت این فیلم گفت: منشا روایت قصه‌ی فیلم همان اپیزودهاست و قصه‌ای را باید انتخاب می‌کردیم که بسیار مهم بود تا بتوانیم اپیزودها را نگه‌داشته و داستان را به‌یک وحدت برسانیم.
کد مطلب: 2507