کارگردان فیلم "آتشبس ۲" گفت: فیلمنامهی آتش بس ۳ آماده است اما دوست ندارم پشت هم فیلمهای طنز بسازم. بنابراین فعلا آنرا نخواهم ساخت.
تحریرنو: تهمینه میلانی جمعهشب دربارهی فروش مناسب فیلم جدیدش "آتش بس ۲" گفت: قبل از فروش فیلم از دیدهشدن آن خوشحالم چون با همسرم قرار گذاشته بودیم فیلمی بسازیم که مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی که در برنامهی هفت سخن میگفت با اشاره به اینکه فیلمنامهی آتش بس ۳ را هم نوشته است، افزود: چون دوست ندارم پشتسر هم آتشبسهایی با تم طنز بسازم بنابراین چند فیلمنامهی دیگر در دست دارم که بعد از ساخت آنها "آتشبس ۳" را خواهم ساخت.
این کارگردان سینما ادامه داد: سومین آتشبس دربارهی زنی است که به سن ۴۰ ساگی رسیده اما هنوز ازدواج نکرده و فامیل قصد دارند او را شوهر دهند و... .
میلانی در بخش دیگری از با اشاره به اینکه ما اینروزها دورهی عجیبی را در کشور خودمان طی میکنیم، گفت: ما در دورهای هستیم که میخواهیم از سنت به مدرنیته برسیم و این نکته تعارضی را بین دو نگاه ایجاد کردهاست. دوستداران سنت گمان میکنند رفتارهای آنها در حال منسوخ شدن است و یک نوع دافعهای در مقابل این تغییر دارند.
وی با تاکید بر اینکه این اتفاق یکی از مهمترین دردهای امروز روزگار ما است، تصریح کرد: اگر امکان گفتوگو میان ما وجود داشته باشد این مسئله بدون درد حل میشود.
کارگردان فیلم "دو زن" افزود: ما یکسری سنتهایی مثل مخفیکردن زن داریم که الان هم این اتفاق میافتد اما علت آنکه اتفاقا درست هم بوده را نمیدانیم.
بهگفتهی این کارگردان سینما، علت اصلی پنهان کردن زنها بهدورهی حملهی تاتارها و مغولها بر میگردد که آنها در حملههای خود به کشورها علاوه بر اموال و داراییها، زنها را نیز با خود میبردند بهگونهای که هنوز در زنجان شکافهایی در دیوارها برای پنهانکردن زنان وجود دارد.
میلانی ادامه داد: با توجه به از بین رفتن آن نوع حملات، باید این رفتارها هم اصلاح میشد اما متاسفانه آن نگاه از بین نرفتهاست و هنوز هم برخی با توجه بههمان رفتار سنتی و بدون دلیل زنها را مخفی میکنند.
کارگردان فیلم "واکنش پنجم" گفت: در کشور ما مرسوم است که میگویند فرهنگ غربی حال آنکه منظور از فرهنگ غربی همان ماشینی شدن همهچیز است. بنابراین، معتقدم وقتی از ابزار مدرن استفاده میکنیم این ابزار، فرهنگی را با خود میآورد که باید به ناچار آنرا مورد توجه قرار داد. مثلا وقتی کامپیوتر آمد فرهنگ میز را با خودش میآورد و مقابله با این فرهنگ، دردناک است.
وی در باره علت ساخت فیلم "واکنش پنجم" گفت: در کشور ما قانونی وجود دارد که بعد از مرگ پدر حضانت فرزند را به پدربزرگ یا عمو میدهند. اما الان این شرایط عوض شدهاست و زنهای شاغل ما میتوانند بهراحتی فرزند خود را بزرگ کنند. بنابراین من این فیلم را ساختم نه به این معنی که در مقابل این قانون بایستم بلکه خواستم بگویم هر چند این سنت شریف و درست است اما الان باید نگاه دوبارهای به آن داشته باشیم.
میلانی تاکید کرد: سینما این ظرفیت را دارد و ما میتوانیم حرفها را از این طریق به مردم بگوییم چون تاثیرگذاری سینما زیاد است.
این نویسنده و کارگردان سینما همچنین با رد این موضوع که فیلمنامه آتشبس اقتباسی است گفت: من دوستی دارم به نام سهیلا نوربخش که او مرا با دوست دیگری آشنا کرد که کتابی دربارهی زندهکردن کودک درون نوشته بود. من پایهی اصلی این کتاب را گرفتم اما از آن اقتباس نکردم.
وی ادامه داد: من در آتشبس تلاش کردهام کمک کنم تا مردم بیشتر به این نکته پیببرند که اگر کودک درون غیرفعال باشد آدم بداخلاق و عصبی میشود. بنابراین باید کوذک درون را بیش از بیش مورد توجه قرار داد.
میلانی در ادامه بهعلت رفتارهای نابهنجار افراد در بزرگسالی اشاره کرد و گفت: تئوری انتخاب "فروید" میگوید واکنش بزرگسالی ما مبتنی بر اتفاقاتی است که در دوران کودکی برایمان میافتد مثلا اراذل و اوباش قطعا در کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفتهاند که حالا بهعنوان یک فرد ناسالم در جامعه حضور دارند.
وی ادامه داد: اما در مقابل این نظر "بلاسر" میگوید ما هر لحظه میتوانیم تصمیمهایی بگیریم که انتخابهای بهتری داشته باشیم و من برپایهی این نظریه، "آتشبس ۲" را ساختم. مثلا آقای خسرو (بهرام رادان) در این فیلم میگوید تا بوده همین بوده، پدران ما این کار را کردهاند ما هم همین کار را میکنیم در حالیکه این نوع نگاه باید تغییر کند و برخی از ما آدمها کودک درونمان کاملا خاموش است.
کارگردان فیلم "سوپر استار" اظهار داشت: یک زمانی اگر برای جوانها اتفاقاتی در زندگیشان میافتد ریشسفیدها و بزرگترها بین آنها واسطهگری میکردند اما الان بهدلیل اختلاف سنی پدران و مادران آنها را نمیتوان مشاوران خوبی دانست و جوانان به آنها برای حل مشکلات خود کمتر توجه میکنند.
میلانی گفت: من در این فیلم آنها را با یک پدیدهی دیگر در دنیای مدرن آشنا کردم بهنام مشاور. "آتشبس ۲" در واقع میخواهد بگوید جوانان امروز نباید سریع بهسراغ طلاق بروند و میتوانند از مشاور هم استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مردم از دیدن فیلمهای فقر و فلاکت خسته شدهاند. بنابراین من فیلم تمیز و شیکی ساختهام اما حتی دکور ما که خیلی شیک بهنظر میرسد اصلا گران نیست یعنی سعی کردهام بهدور از فضای سرد پیام را به مخاطب فیلمم بدهم.
این کارگردان سینما تصریح کرد: اولویت اصلی من در زندگی فرزندم است و بسیار از بیتوجهی پدر و مادران به فرزندانشان ناراحت میشوم. من و همسرم خواستهایم که این فرزند را بهدنیا بیاوریم. بنابراین باید تمام مسئولیت او را هم بپذیریم.
وی دربارهی ساخت فیلم با موضوع طنز نیز گفت: ترجیح میدهم فیلمهای اجتماعی بسازم. اولویت دوم فیلمهایی مثل سوپر استار است و در اولویت سوم میخواهم فیلمهای طنز بسازم. ساختن فیلم طنز برای من بسیار ساده است اما تلاش کردهام حتی در فیلم طنز هم پیامهای مناسبی را به مخاطب بدهم. چراکه هدف من خنده تنها نیست بلکه جعبهای روبهروی مخاطبان میگذاریم و میخواهیم تلنگری به آنها بزنیم.
میلانی در ادامه با انتقاد از صداوسیما گفت: جوانان امروز نیازمند شیوههای تربیتی نوینی هستند اما ما آنها را فراموش کردهایم. فیلمها و سریالهایی که در تلویزیون ساخته میشود چندینسال عقبتر از نیاز جوانان ما هستند و بسیاری از آسیبهای اجتماعی امروز در تلویزیون ما دیده نمیشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مدرنیته اشاره کرد و گفت: مدرنیته در دنیای ما بسیار بد تعریف شدهاست. در غرب دختر و پسر با هم دوست میشوند و اگر با هم تفاهم داشه باشند با هم ازدواج میکنند اما این موضوع در کشور ما چهطور تعریف شدهاست.
این کارگردان سینما گفت: ما کشور بزرگی داریم و تماشاگران زیادی که میتوانیم فیلمهای بساری بسازیم و فرهنگ درست را به آنها معرفی کنیم.
میلانی با تاکید بر اینکه به فیلم سیاه اعتقادی ندارم و گمان میکنم این موضوع بیمعنی است، گفت: نگاههای ما متفاوت است وگرنه فیلمها هرکدام بهموضوع و مشکلاتی از جامعه میپردازند. بنابراین بدون اینکه بخواهیم همهی مسائل را عریان مطرح کنیم میتوانیم با گفتوگو موضوعات را مورد بررسی قرار هیم.
وی همچنین به موفقیت فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی اشاره کرد و افزود: چرا فکر میکنیم که فستیوالهای دنیا با ما مخالف هستند. مگر آنها بیکارند که بهما الکی جایزه بدهند! چرا دائما دشمن برای خود میتراشیم. اینها همه افسانه است ما باید بهخود باوری برسیم که بهعنوان یک ایرانی میتوانیم بهترین انسان روی زمین شویم.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: در کشور ما اتفاقاتی در حال وقوع است که ما به آن بیتفاوت هستیم. وزارت نیرو اعلام میکند وضعیت آب کشور در حالت بحرانی است اما مردم به حرف آنها گوش نمیدهند چون مسئولان را از خودشان نمیدانند این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.
میلانی ادامه داد: علت این اتفاق آن است که ما در مردم جمع هراسی بهوجود آوردهایم. کاری کردهایم که همه گمان میکنند به تنهایی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشند. بنابراین تا زمانیکه هویت قومی، قبیلهای، حزبی و... را به مردم برگردانیم بیاعتمادی در میان مردم و مسئولان وجود خواهد داشت.
نویسنده و کارگردان فیلم "آتش بس" خاطرنشان کرد: من امروز که با جوانها صحبت میکنم خودشان را از این هویتها نمیدانند نه اینکه به آن اعتقادی ندارند بلکه آنرا باور ندارند.