اصغر رضانژاد اعلام کرد:
تسهیلات سازمان نظام صنفی رایانهای برای دریافت مجوز به اعضا
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران از ارائهی تسهیلات به اعضا درخصوص فرآیند اخذ مجوز خدمات پس از فروش در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران از ارائهی تسهیلات به اعضا درخصوص فرآیند اخذ مجوز خدمات پس از فروش در حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
به گزارش تحریرنو از روابطعمومی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، اصغر رضانژاد با اعلام این خبر گفت: براساس تفاهم صورت گرفته میان سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اعضای سازمان میتوانند با برخورداری از تخفیف چشمگیری در ارتباط با هزینههای ممیزی شرکت بازرسی، مجوز ارائهی خدمات پس از فروش در حوزهی ICT را در نهایت از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
رضانژاد با بیان اینکه تا پیش از این هزینهی ممیزی شرکت بازرسی خدمات پس از فروش برای صنف بسیار بالا بود، افزود: سازمان با امضای این تفاهمنامه موفق شد علاوه بر دریافت تخفیف هنگفت برای اعضا در زمینهی هزینهی ممیزی شرکت بازرسی موردتایید سازمان حمایت مصرفکنندگان، فرایند کلی احراز صلاحیت شرکتها برای دریافت مجوز گارانتی را تسهیل و تسریع کند.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با اشاره به فرایند کلی دریافت مجوز خدمات پس از فروش حوزهی ICT گفت: درحال حاضر اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز ارائهی خدمات پس از فروش هستند در ابتدا میتوانند با مراجعه به سازمان نظام صنفی رایانهای تهران، درخواست خود را ارائه کنند. سازمان در این مرحله بهکمک بازوهای کارشناسی خود و براساس بندهای آئیننامهی خدمات پس از فروش، درخواست شرکتهای متقاضی را برای دریافت مجوز ارائهی خدمات پس از فروش بررسی و پیش ممیزی میکند.
رضانژاد ادامه داد: در صورتیکه طبق آئیننامهی خدمات پس از فروش، این شرکتها دارای شرایط لازم باشند، سازمان متقاضیان را به شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت معرفی خواهد کرد.
او با اشاره به ادامهی فرایند اخذ مجوز ارائهی گارانتی گفت: در این مرحله شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، بلافاصله پس از معرفی سازمان، درصورت احراز صلاحیت شرکتها مطابق قوانین، گزارش ممیزی خود را به سازمان حمایت ارسال میکند. متقاضیان در نهایت میتوانند مجوز خدمات پس از فروش خود را از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
رضانژاد با اشاره اینکه "سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان" تنها مرجع صدور مجوز خدمات پس از فروش در تمام حوزهها است، ادامه داد: براساس قانون حمایت از مصرفکنندگان، تنها سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مرجع صدور این مجوزهاست و هیچ نهاد و یا تشکل دیگری، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارتهایی تنها نام "کارت گارانتی" به شرکتهای متقاضی نیست.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با تاکید بر اینکه ساماندهی و نظام بخشی بازار فنآوری اطلاعات از جمله وظایف و رسالتهای سازمان نظام صنفی رایانهای است، ادامه داد: اطمینان و برخورداری از خدمات پس از فروش مناسب حق مسلم تمام مصرفکنندگان است و سازمان نظام صنفی رایانهای تلاش میکند تا براساس وظایف قانونیاش، سازمان حمایت مصرفکنندگان را برای ممیزی خدمات پس از فروش در حوزهی فنآوری اطلاعات یاری دهد.
دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای تهران درخصوص شکایات مطرح درحوزهی خدمات پس ازفروش گفت: همچون سایر تخلفات حوزهی فنآوری اطلاعات و ارتباطات، شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران آماده دریافت هرگونه گزارش تخلف در بخش ارائهی خدمات پس از فروش در حوزهی ICT است و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند هرگونه شکایات خود را در این بخش را به دبیرخانهی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران ارائه کنند.
براساس اعلام سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، طبق مفاد ضوابط اجرایی مادهی ۳۷ آئیننامهی اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان در بخش تجهیزات فنآوری اطلاعات و ماشینهای اداری، تمامی شرکتهای خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات کالا مکلفند متناسب با میزان و گسترهی توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکهی خدمات پس از فروش را مطابق ضوابط آییننامههای مرتبط ایجاد کنند.
براساس ضوابط اجرایی، تمام عرضهکنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظفند برای کالاهای خود دفترچهی راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.