علیرضا اصل‌عربی خبرداد:
برآورد خسارت و هزينه‌های ناشی از خوردگی در جهان ۵/۴‌درصد توليد ناخالص ملی
مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: نتايج به‌دست آمده در کشورهای مختلف به‌ويژه کشورهای پيش‌رفته‌ی صنعتی نشان‌گر آن است که خسارت و هزينه‌های ناشي از خوردگی در حدود ۵/۴‌درصد توليد ناخالص ملی برآورد می‌شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۳
 
برآورد خسارت و هزينه‌های ناشی از خوردگی در جهان ۵/۴‌درصد توليد ناخالص ملی
 
مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: نتایج به‌دست آمده در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای پیش‌رفته‌ی صنعتی نشان‌گر آن است که خسارت و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود ۵/۴‌درصد تولید ناخالص ملی برآورد می‌شود.

به گزارش تحریرنو به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهش‌گاه صنعت نفت، نشست خبری "شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی صنعت نفت" صبح امروز با حضور دکترعلیرضا اصل‌عربی، مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت‌، دکترجابر نشاطی، رئیس پژوهش‌کده‌ی حفاظت صنعتی پژوهش‌گاه صنعت نفت‌، دکتر فرشته رضایی، دبیر شانزدهمین کنگره‌ی ملی خوردگی و سومین کنگره‌ی خوردگی صنعت نفت و اصحاب رسانه درمحل پژوهش‌گاه صنعت نفت برگزارشد.

دراین نشست خبری علیرضا اصل‌عربی، مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت اظهارداشت: سرمایه‌گذاری کلان در صنعت نفت کشور از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون صورت گرفت و گسترش روز افزون تاسیسات و واحدهای عمرانی اعم از صنایع پایین دستی و بالادستی آن، اهمیت کنترل و کاهش خسارات و هزینه‌های جانی و مالی، زیست محیطی ناشی از خوردگی و در نهایت لزوم استقرار نظام مدیریت خوردگی را کاملا آشکار می‌کرد.

مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت تصریح کرد: در همین راستا معاونت امور مهندسی وزارت نفت با هدف کاهش هزینه‌‌های خوردگی نسبت به تهیه‌ی سند راه‌بردی مدیریت خوردگی و استقرار نظام مدیریت خوردگی در این صنعت اقدام کرده است و نتایج به‌دست آمده در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی نشانگر آن است که خسارت و هزینه‌های ناشی از خوردگی در حدود ۵/۴ درصد تولید ناخالص ملی برآورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها به مسئولان هشدار می‌دهد که جهت ایجاد انگیزه‌های لازم برای شناخت دقیق علل و مکانیزم‌های پدیده‌ی خوردگی و به‌کارگیری روش‌های پایش، کنترل و پیش‌گیری از این صدمات برنامه‌هایی مشخص تدوین کنند و ارزش دارایی‌های صنعت نفت در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار است، ارزش کل نگه‌داری و تعمیرات ناشی از خوردگی در جهان ۲‌درصد میزان سرمایه‌گذاری‌ها است.

اصل‌عربی عنوان داشت: در پژوهشی که در یکی از پالایشگاه‌های گاز کشور صورت گرفته این رقم بالای ۶‌درصد بود که می‌توان این مقدار را به بخش‌های دیگر صنعت نفت تعمیم داد که با توجه به رقم دارایی‌های این صنعت رقم بزرگی به‌دست می‌‌آید. درواقع بی‌اعتنایی به مسائل خوردگی و نداشتن برنامه‌ی حفاظتی میزان خسارت خوردگی را افزایش می‌دهد و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می ‌برد.

وی اضافه کرد: بررسی روابط میان ریسک و هزینه یکی از روش‌هایی است که از سوی مدیریت خوردگی برای تضمین سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد سرمایه‌گذاری به‌کار گرفته می‌شود و الگوی شاخصی را برای تصمیم‌گیری و تلفیق هزینه‌ها به‌جهت کاهش هزینه به‌صورت منطقی ارائه می‌دهد و توجه جدی به پدیده‌ی خوردگی و به‌کارگیری راه‌حل‌های عملی و منطقی جهت کاهش خسارات مالی، جانی و زیست محیطی ناشی از آن نیازمند رویکردی برنامه محور و نگاهی راه‌بردی به این موضوع است.

مدیرکل راه‌بری نظام نگه‌داری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت افزود: دست‌یابی به این اهداف مستلزم به‌کارگیری مدیریت خوردگی در سطوح مدیریتی و مالی است و بررسی و حل مسائل و مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ارائه‌ی راه‌کارهای اساسی، منطقی، علمی در این خصوص نیازمند رویکردی برنامه‌محور است که مدیریت خوردگی بخشی از سیستم مدیریت یک‌پارچه است که مربوط به توسعه‌ی اجرا بازنگری و حفظ خط مشی خوردگی است.

وی ابرازداشت: خط مشی خوردگی چهارچوبی را جهت تشخیص ریسک‌های مرتبط با خوردگی و توسعه اجرای روش‌های مناسب کنترل این ریسک‌ها ارائه می‌کند و صنعت خوردگی در کجای کانون توجه مدیران قرار دارد و باید با روش‌های به‌روز بتوانیم از هزینه‎های زیادی که بابت خوردگی در صنعت نفت پرداخت می‌شود صرفه‌جویی کرده تا چرخه‌ی اقتصاد کشور به چرخش درآید.

مدیرکل راه‌بری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت یادآورشد: روش‌های پیش‌گیرانه در حال حاضر تبدیل به روش‌های پیش اقدام شده است و در این زمینه سیستم‌هایی را طراحی می‌کنند که خرابی را به صفر برساند و دانش و فرآیند مدیریت خوردگی در کشور کهنه شده است و دنیا در حال حاضر در این موضوع با استفاده از تکنولوژی‌های جدید سریع‌تر پیشرفت کرده است.

وی ادامه داد: تمام حوزه‌های فلزی تبدیل به کامپوزیت شده است به‌طوری‌که این یکی از روش‌هایی برای حذف خوردگی است. برای این‌که در صنعت نفت اقدامات اساسی رخ دهد پژوهش‌گاه نفت باید برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه داشته باشد و سند راه‌بردی مدیریت خوردگی در صنعت نفت به‌مرحله‌ی تدوین رسیده و ۳ سال است که با امضای وزیر نفت ابلاغیه‌ی آن صادر شده است.

اصل‌عربی تاکید کرد: برای این‌که بتوانیم این سند را در صنعت نفت راه‌اندازی کنیم نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلند‌مدت دارد و در این زمینه سیستم نرم‌افزاری در اصول مهندسی طراحی شده و برای این‌که به نتیجه‌ی درست و اصولی در صنعت خوردگی دست پیدا کنیم باید شناخت، برنامه و اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهیم اگر این سه موضوع نباشد انتظار ما واهی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ذهنیت ما این است که برای خوردگی صنعت نفت از ظرفیت علمی استفاده شود و فن‌آوری‌های زیادی در کشور انجام شده اما هنوز دانش و فن‌آوری‌ها در عرصه‌های مختلف به خدمت گرفته نشده است چراکه این موضوع از این امر نشات می‌گیرد که شناخت ما از پدیده‌ی خوردگی و هزینه‌ها برای ما ملموس نبوده است و تدوین نقشه‌ی راه برای تحقق مدیریت خوردگی در صنعت نفت، پژوهش و فن‌آوری در زمینه‌ی مدیریت خوردگی، سامان‌دهی و استفاده از مشاوران و پیمان‌کاران محورهایی است که می‌تواند به صنعت خوردگی کشور در عرصه‌ی نفت کمک کند.

اصل‌عربی افزود: جای مدیریت و دانش در نفت خالی است، گفت: علی‌رغم این‌که صنعت نفت ۱۰۸ سال قدمت دارد اما هنوز اطلاعات و تجربیات دقیقی در عرصه‌ی مدیریت خوردگی ندارد این موضوع نیازی به برنامه‌ی آموزشی ندارد بلکه رویکرد ارتقای آموزش را در این صنعت باید افزایش داد و ۷۰‌درصد تجهیزات صنعت نفت تحت‌تاثیر مدیریت خوردگی هستند که باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: نزدیک ۲۰۰ استاندارد برای مهندسی خوردگی در کشور تدوین شده است و یکی از اهداف سند توسعه استانداردها به روزرسانی و بومی‌سازی آن‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی است که شرکت‌های شل و بی‌پی در این زمینه اطلاعات اساسی را جمع آوری کردند در حالی که ایران هنوز سیستم حساب‌داری صنعتی در نفت ندارد.

مدیرکل راه‌بری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت درپایان گفت: سند مدیریت خوردگی براساس تجارب جهانی شرکت‌های توسعه‌یافته مانند شل و بی‌پی انجام و نگاه آن‌ها برای مدیریت خوردگی مبنا قرار داده می‌شود.

شانزدهمین کنگره‌ی ملی خوردگی و سومین کنگره‌ی خوردگی در صنعت نفت ۳ تا ۵ آذرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهش‌گاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 3211