دبیر جشنواره تئاتر فجر؛
وسعت "تئاتر" در جشنواره سی وپنجم بیشتر دیده می شود
دبیر سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: در جشنواره تئاتر فجر امسال، "تئاتر" به شکل وسیع تری دیده می شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۴
 
وسعت "تئاتر" در جشنواره سی وپنجم بیشتر دیده می شود
 
دبیر سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: در جشنواره تئاتر فجر امسال، "تئاتر" به شکل وسیع تری دیده می شود.

به گزارش تحریرنو، سعید اسدی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر، سه محور اصلی را برای این رویداد برشمرد و افزود: نخست اینکه نگاه توسعه گرای تئاتر نشان می دهد که باید انواع تئاتر را در جامعه تولید کرد و مانند جشنواره فجر باید به این پروسه نگاهی حمایتی و کارشناسانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات بسیار مهم جشنواره امسال، تغییری است که در بخش اجراهای محیطی، تعاملی و دیگر گونه های تئاتر عمومی روی داده است؛ این عنوان که تئاتر خیابانی را در درون خود قرار داد در واقع برآمده از آن چیزی است که سالهای پیش در خود تئاتر خیابانی اتفاق افتاده بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: سالهای گذشته در تئاتر خیابانی شکل های متنوعی از تئاتر خیابانی را گرچه شاید قدری ضعیف ارائه می شد شاهد بودیم و امسال با توجه به نیروهای موجود تئاتر و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، می توان تئاتر را به شکل وسیع تری در سطح جامعه دید، به این معنا که بهره گیری از محیط های غیر صحنه ای، تبدیل محیط های شهری به مکان های اجرای نمایش و همینطور شکل مطلوب تئاتر "تعاملی" که امروزه در جهان مرسوم است، تأثیرگذاری آن را بیشتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته تمام گونه هایی که می توانند در حوزه تئاتر بیرونی قرار بگیرند - چیزی که در اصطلاح جهانی با عنوان "آوت دور تئاتر"(outdoor theater) شناخته می شود - به فراخوان امسال اضافه شده و پذیرای درخواست هایی بوده ایم که در این حوزه مطرح شده است؛ البته این تغییر نخستین باری است که در جشنواره تئاتر اتفاق می افتد و قطعاً باید نکاتی هم در پی داشته باشد که باید منتظر بلوغ آن در سال های بعد باشیم و به عنوان یک جریان مؤثر در جشنواره تئاتر فجر اتفاق بیافتد.

اسدی، این جریان را امکان و فرصتی برای شناسایی نیروهای جوان دانست و بیان کرد: با توجه به مقدورات تئاتر صحنه ای و امکانات محدودی که وجود دارد، این فرصتی برای هنرمندان و دانشجویان حوزه تئاتر است که بتوانند دیگر گروه های تئاتری را هم تجربه کنند، بیاموزند و توسعه دهند.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اظهار امیدواری از هرچه باشکوه تر برگزار شدن بخش "به علاوه فجر" افزود: این بخش رفته رفته شهر تهران را در بخش وسیع تری به حوزه تئاتر وارد می کند و جشنواره باید این چشم انداز را داشته باشد که یک امکان فوق العاده برای توریسم فرهنگی فراهم کند.

وی یادآور شد: عنوان "بین المللی" زمانی کامل خواهد شد که شما بتوانید در عرصه مخاطب جهانی نیز فعالیت داشته باشید؛ باید رفته رفته این جذابیت را در جشنواره ایجاد کنیم که سفرهای فرهنگی برای دیدن تئاتر به کشور اتفاق بیافتد.

اسدی گفت: سال گذشته بخشی را به عنوان "به علاوه فجر" به جشنواره افزودیم؛ با این هدف که مشارکت تماشاخانه های بیشتری را داشته باشیم نه فقط به مثابه مکان اجرا، بلکه با این نگاه که مدیریت سالن ها و تئاترهای متفاوت بتوانند نقشی را در جشنواره ایفا کنند،، امسال نیز برای دومین بار حضور این بخش را خواهیم داشت.

دبیر سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اعلام اینکه سال گذشته بیش از ۴۰ اثر در این بخش در تماشاخانه های غیردولتی روی صحنه رفتند، ادامه داد: با وجود این بخش، این امکان فراهم می شود که بخشی از کار جشنواره به مدیریت تئاتر سپرده شود و امکان بلوغ مدیریتی در تئاتر جوان تماشاخانه های خصوصی بیشتر فراهم شود.

وی تصریح کرد: البته علاوه بر تماشاخانه های خصوصی، تماشاخانه های نیمه دولتی و دولتی که در بخش اصلی جشنواره نیستند نیز می توانند در این بخش حضور داشته باشند و روز گذشته(یکشنبه) فراخوان تخصصی این بخش را منتشر کردیم.

اسدی سپس به توضیح درباره بخش فجر استانی جشنواره سی وپنجم تئاتر پرداخت و افزود: امسال نیز با برنامه ریزی منسجم تری این بخش را در استان های متقاضی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها برگزار خواهیم کرد تا بخشی از جشنواره فجر در سایر استان ها هم بتواند اتفاق بیافتد.

وی حضور این بخش را نشانه ای از نگاه سراسری جشنواره تئاتر فجر دانست و بیان کرد: در اینصورت این امکان فراهم می شود که تئاترهای حرفه ای استان ها در جشنواره نشان داده شوند و البته بخشی از تولیدات تئاتر استان های کشور هم بتوانند در یک تور تئاتری در استان های متفاوتی در تقویمی که ارائه خواهد شد به اجرا در بیایند و مخاطبان ما در جاهای دیگر کشور هم بتوانند از جشنواره فجر بهره ببرند.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تغییر دیگر این دوره از جشنواره را برداشتن بخش "تولیدات تازه تئاتر ایران" اعلام کرد و گفت: تجارب سالیان پیش نشان می دهد که ساختار تئاتر ایران در گذشته برای رونق بخشی نیازمند جشنواره بوده و هویت جشنواره های تئاتر بیش از آنکه ارزیابی کیفی و هنری آثار باشد، فضایی ترغیبی و تشویقی برای تولید اثر نمایشی بوده است.

اسدی افزود: موقعیت تئاتر در سال های قبل، جشنواره تئاتر فجر را به یک امکان تبدیل کرده است؛ امکانی که از طریق آن هم نیروهای تئاتر را در سراسر کشور سازماندهی کنند، تولیدات را جهت دهند و امکانات تشویقی و ترغیبی فراهم کنند و هم البته تولید و اجرای تئاتر را در تهران مخصوصاً به جشنواره تئاتر فجر پیوند بزنند، این مساله هم برای تئاتر ایران در زمان خود مفید بود و هم برای هنرمندان تئاتر، اما باید این واقعیت را پذیرفت که دوران تغییر کرده، امروز با فضای جدیدی در تئاتر روبرو هستیم و اساساً تئاتر ما تحولاتی را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه اگرچه پژوهشی در دست نیست که ما را به طور دقیق از تحولات ۱۰ سال اخیر آگاه سازد، ادامه داد: چشم انداز روشنی را در تئاتر ایران می بینم؛ تحولی در تئاتر ایران در حال وقوع است، که بخشی از آن مربوط به افزایش نیروهای خوب تئاتر و بخش دیگر ایجاد فرصت های تازه تر در تئاتر خصوصی است.

جشنواره تئاتر فجر بنا به همان سنت گذشته در بخشی که پیشتر با عنوان "چشم انداز تئاتر ایران" و در سالهای اخیر "تازه های تئاتر ایران" و در جشنواره سی و چهارم "تولیدات تازه تئاتر ایران" خوانده می شد، هدفش تولید کردن آثاری برای اجرای تازه در جشنواره بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: البته این تنها به معنای این نبود جشنواره کارهای تازه ای را بپذیرد، بلکه گویا مسیری برای اجرای عمومی رفتن بود.

اسدی با بیان اینکه این مساله خود جشنواره را تحت تأثیر قرار می داد، ادامه داد: این رویداد جشنواره تئاتر را به جای یک مدیریت معطوف به برگزاری یک جشنواره هنری، چیزی شبیه به تهیه کننده یا تولیدکننده تئاتر جلوه می داد.

وی درباره چگونگی حضور این بخش در جشنواره سی وپنجم توضیح داد: امسال بنا شده که بخشی از کارهای در دست تولید را که برای سال های آینده تولید می شوند، به جشنواره دعوت کنیم و البته چند کار شاخص و محدود را به سفارش خود جشنواره با عنوان "اجرای نخستین" داشته باشیم؛ به طوریکه این کارها سال آینده اجرای عمومی هم بروند.

اسدی با تأکید بر اینکه شرایط خاصی هم بر این بخش حاکم خواهد بود، تصریح کرد: این اتفاق موجب می شود جشنواره خود را از تولیدات در دست انجام که در بیرون از جشنواره اتفاق افتاده، کنار بکشد و امکان مدیریت فرهنگی و هنری برای ارزیابی هنری را ممکن می کند، مدیریتی که از یک جشنواره تئاتری معتبر انتظار می رود.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت و خبرنگاری این پرسش را مطرح کرد که در جشنواره سال گذشته(سی و چهارم) شاهد بروز مشکلاتی در نحوه توزیع بلیت ها بودیم، بطوریکه برخی علاقه مندان و مخاطبان با دو بلیت که به یک شماره صندلی اختصاص داشت، به سالن ها مراجعه می کردند و اختلافات بسیاری به وجود آمد؛ امسال در این زمینه چه تدابیری را اندیشیده اید.

اسدی در پاسخ گفت: یکی از مسائلی که جشنواره تئاتر فجر با آن روبرو است مواجه با یک فرهنگ نهادینه شده در تئاتر ایران است. بهره برداری رایگان از تئاتر توسط بسیاری از کسانی که می توانند نسبتی با این هنر داشته باشند و انتظار غیر منطقی از جشنواره ای که می دانیم اجراهای محدودی دارد و سالن هایی که در اختیار آن قرار می گیرد ظرفیت محدودی دارند، درست نیست.

وی افزود: سال گذشته برای امکان فروش اینترنتی بلیت و در اختیار قرار دادن بلیت حتی به میهمانان تجربه جشنواره های دیگر را به کار گرفتیم، البته همکاری ما با سامانه های فروش بلیت امسال تغییراتی یافته است. سال گذشته یک سامانه را برای این کار انتخاب کردیم اما امسال فراخوانی را منتشر کردیم و از سامانه های فروش بلیت خواستیم امکانات و وی‍ژگی های فنی خود را در اختیار ما گذاشته تا بهتر بتوانیم همکار خود در این حوزه را معرفی کنیم و زمان کافی برای برنامه ریزی این بخش را داشته باشیم.

دبیر سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: سال گذشته تصور بر این بود که برای احترام گذاشتن به رسانه ها و داشتن جای کافی برای آنها از رسانه ها خواستیم خود را معرفی کنند، بویژه رسانه های اصلی که سهم مهمی در حوزه تئاتر دارند قاعدتاً حق بیشتری برای برخورداری از این امکان دارند، اما در دوره جشنواره شما با رسانه هایی مواجه می شوید که در سال حتی یک خط یا پاراگراف درباره تئاتر نمی نویسند و انتظار دارند امکان دیدن تئاتر در جشنواره هم برای آنان فراهم شود.

وی ادامه داد: اما امسال آن اتفاقی که سال گذشته برای بلیت های میهمان روی داد و این بلیت ها کپی می شدند، با ارتقاء شرایط امنیتی حل شده و تا جاییکه امکان دارد از وقوع آن پیشگیری شده است.

اسدی تأکید کرد: میزان پوشش خبرهای جشنواره برای ما ملاکی است که با توجه به امکان محدود بتوانیم در خدمت رسانه ها باشیم.

دبیر سی وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همچنین گلایه ای از رسانه ها در این زمینه کرد و گفت: دوستان اگر در زمانبندی های مشخص اعلام شده برای بلیت مراجعه نکنند، در نتیجه با توجه به ظرفیت های محدود به مشکل بر می خوریم.

وی از اهالی رسانه خواهش کرد زمانبندی را در گرفتن سهمیه بلیت های خود رعایت کرده و به موقع مراجعه کنند.

در ادامه مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد که با توجه به آسیب شناسی رسانه ها در زمینه توزیع بلیت های جشنواره، شرایط برای حضور حداکثری اهالی رسانه فراهم شود.

مهدی شفیعی ادامه داد: ایده آل ما نیز این است که شرایط دیدن نمایش چه برای مدیران، چه پیشکسوتان هنر و چه علاقه مندان به فرهنگ به وجود آید، اما نیاز به درک مقابل این عزیزان نیز داریم؛ برخی اوقات دیده شده فردی که از چهره های هنری بوده و انتظار داشته که حتماً برای او صندلی ای خالی باشد، پس از مواجه شدن با نبود صندلی در سالن تئاتر، حرف های دور از انتظاری را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: واقعیت این است که اکنون در تئاتر با سالن هایی مواجه هستیم که ظرفیت محدودی دارند، از طرفی هر نمایشی نهایتاً سه یا چهار شب اجرا می رود و در کل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می توانند به تماشای آن بنشینند، بنابراین انجام هماهنگی ها با وجود استقبال گسترده کار ساده ای نیست.

وی همچنین بیان کرد: امیدوارم امسال رضایت بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.
کد مطلب: 6713