حضور مسعود کیمیایی در "هفت"
برنامه‌ی هفت در آخرین روز مردادماه و در بخش گفت‌وگوی ویژه‌ی خود میزبان مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما بود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱
 
حضور مسعود کیمیایی در "هفت"
 
برنامه‌ی هفت در آخرین روز مردادماه و در بخش گفت‌وگوی ویژه‌ی خود میزبان مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما بود.

تحریرنو: مسعود کیمیایی، کیمیایی فیلم‌سازی است که پنج‌دهه به فعالیت درعرصه‌ی فیلم‌سازی پرداخته است و پیش از انقلاب با برخی فیلم‌های خود توجه مردم و بسیاری از منتقدان را به خود معطوف داشته و از پس از انقلاب نیز با وجود سختی‌ها به مسیر خود ادامه داده‌است.

وی در گفت‌وگوی هفت با این جمله که من از طایفه‌ی مردم پایین‌شهر هستم در خصوص یکی از پر آوازه‌ترین فیلم‌های خود در تاریخ سینمای ایران گفت: قیصر به‌معنای عکس‌العمل است و سینمای من سینمای عکس‌العمل است و هنوز بر این عقیده استوارم که هنری که عکس‌العمل نباشد و خاموش باشد مهری بدان ندارم. و این عکس‌العمل نشات گرفته از سال‌هایی است که قیصر در آن ساخته‌شد. چرا که روزگار سختی حاکم بود و التهابی در میان مردم وجود داشت که به‌هر جهت عکس‌العمل بود و مردم با این عکس‌العمل زندگی کردند.

وی ادامه داد: قیصر فیلمی بود که صدا و شعر من را مشخص می‌کرد، آن‌گونه که من کجا هستم و چه‌چیزی را باید ادامه دهم و این فیلم ادامه‌ی خود من و در من بود. چرا که به این مسئله که چه فیلمی فروش دارد یا ندارد توجه نداشتم و هنوز هم همان است و عقاید و اجرای وصله‌ای ندارم و اگر هم صاحب احترام شدم در جاهایی بوده‌است که در میان مردم و از آن‌ها بوده‌ام.

کیمیایی در صحبت‌های خود در بیان روشن‌فکر سینمای ایران اظهار کرد: بسیاری از واژه‌ها و حقایق هستند که اساسا جای‌گاه مشخصی ندارند و روشن‌فکر نیز در این سال‌ها دچار فراز و فرود بسیاری بوده‌است. گاهی مبارز و گاهی کافه‌نشین بوده‌است و گاهی اسلحه در دست داشته و گاهی فقط در پی خوابیدن بود و به‌همین دلیل است که جای معینی در دهه‌های مختلف بدست نیاورده‌است و من نیز نمی‌توانم بگویم کجای این هندسه هستم. اما به‌هر جهت روشن‌فکر با عیار درست، بار سنگینی دارد.

کارگردان سربازهای جمعه گفت: یکی از خصوصیات روشن‌فکر در پلان‌بندی اجتماعی این است که روشن‌فکر از مردم فاصله دارد و این فاصله را حفظ می‌کند و البته در تعریف دیگری روشن‌فکر با مردم است. این دو تعریف خود گویای این است که حقیقت وجودی روشن‌فکر جای‌گاه معینی ندارد.

وی با تفکیک میان هنرمند روشن‌فکر و روشن‌فکر صحبت خود را این‌گونه ادامه داد: اثر هنرمند روشن‌فکر همه‌چیز را متفاوت می‌کند و این‌که هنرمند کجا ایستاده است را مشخص می‌کند. اما روشن‌فکر به تنهایی به شغل و یک کارت ویزیت تبدیل می‌شود و آن‌هم تفاوت زیادی دارد، در میان آن‌ها نیز مردمی و غیرمردمی دیده می‌شود. درهرحال هنرمندی که روشن‌فکر است و در عین‌حال هنرمند است احتیاج ندارد که خود و جای‌گاه خود را ثابت کند.

کارگردان فیلم جرم در پاسخ به سوالی که علت وجود غم غربت را در فیلم‌های وی خواستار شده‌بود اشاره داشت: غربت و غم‌غربت از ریشه‌های طبقاتی است که در هنرمند شکل می‌گیرد و معتقدم انسان در هر شرایطی تنها است. حتی در زمانی که میلیون‌ها انسان برایت دست تکان می‌دهند در همان لحظه نیز تنها هستیم.

کیمیایی در آخرین صحبت‌های خود در باب وضعیت سینمای ایران گفت: جوانان در سینمای فعلی و سینمایی که جا افتاده است نباید به حرف ۹۰درصد منتقدان گوش دهند و باید به‌دنبال استعداد خود باشند. چرا که منتقدان راه درست را نشان نمی‌دهند و خیلی از این منتقدان با جدیت با جریان سینمای ایران مواجه نمی‌شوند و بسیاری دیگر نیز فکرشان در جریان دیگری شریک است.
کد مطلب: 1304