در نشست خبری فیلم مصادره مطرح شد؛
سیاست بستری برای تعریف قصه این فیلم بود
مهران احمدی گفت: سعی کرده‌ام چیزی که به واقعیت نزدیک‌تر است را در فیلم منعکس کنم و فیلم اصلا سیاسی نیست بلکه سیاست بستری برای تعریف قصه بود.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۹
 
سیاست بستری برای تعریف قصه این فیلم بود
 
مهران احمدی گفت: سعی کرده‌ام چیزی که به واقعیت نزدیک‌تر است را در فیلم منعکس کنم و فیلم اصلا سیاسی نیست بلکه سیاست بستری برای تعریف قصه بود.

به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری فیلم سینمایی مصادره به کارگردانی مهران احمدی با حضور کارگردان،محمد حسین قاسمی تهیه کننده، علی فوقانی نویسنده، رضا عطاران، هومن سیدی، هادی کاظمی و جمعی از اصحاب رسانه در محل پردیس سینمایی ملت برگزار و در ابتدای این نشست محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده‌ این فیلم در پاسخ به سوالی درباره علت اقدام به ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای متفاوت گفت: ما فیلمی را کار می‌کنیم که دغدغه‌مان باشد و فکر می‌کنم فیلم «مصادره» این ویژگی را داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم منظورتان از «مصادره»، مصادره انقلاب بوده است، گفت: هر کسی می‌تواند تعبیری از فیلم داشته باشد و این تنها یک برداشت از فیلم است.

علی فوقانی فیلمنامه‌نویس این فیلم نیز در توضیحی کوتاه گفت: ما به دنبال این نبودیم که فیلمی راجع به مفهوم و معنی خاصی بسازیم، فیلم ترکیبی از خنده و گریه است، یک طنز تلخ و هرکس می‌تواند تعبیری از آن داشته باشد.

مهران احمدی نیز در پاسخ به سوالی درباره گوشه کنایه زدن به افراد داخل حاکمیت و خارج از آن نیز، گفت: من در این فیلم سعی کرده‌ام بی‌طرف باشم و وقایعی را که از همه دسته‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها دیده‌ام به‌عنوان آدم معمولی نگاه کنم و در فیلم بیاورم، سعی کرده‌ام چیزی که به واقعیت نزدیک‌تر است را در فیلم منعکس کنم، فیلم اصلا سیاسی نیست بلکه سیاست بستری است برای تعریف کردن یک قصه.

در ادامه پرسش‌هایی درباره بازیگری رضا عطاران و تکراری بودن نقش‌هایی که بازی می‌کند، مطرح شد که او در جواب گفت: بازیگر تلاش می‌کند این اتفاق در کارهایش نیفتد، من هم در این فیلم تمام تلاشم را کرده‌ام و در کارهای بعدی‌ام نیز این تلاش را بیشتر می‌کنم.

مهران احمدی در واکنش به این اظهارنظر گفت: عطاران یکی از بهترین کمدین‌های‌های ایران است. در تمام دنیا این رسم است که تمام کمدین‌ها یک نقش را بازی می‌کنند، از چاپلین تا باستر کیتون. اصلا برای این بازیگران فیلمنامه نوشته می‌شود، ضمن این‌که کجا آن‌بخش از بازیگری رضا عطاران که در سن بالا رخ می‌دهد را در فیلم‌های دیگر دیده‌اید؟

عطاران نیز درباره انتخاب این نقش که یک مأمور خرید ساواک است که پس از انقلاب مجبور به ترک ایران می‌شود، گفت: قصه اصلی فیلم برایم جذاب بود و فکر می‌کنم حرف‌های خوبی می‌شد در آن زد، در این فیلم به یک مأمور ساواک پرداخته شده است در صورتی که برای خانواده این افراد و اطرافیانشان هم مشکلات زیادی به‌وجود آمده است و این‌که فیلمی درباره یک مأمور ساواک ساخته شود برایم جذاب بود و به خاطر همین آن را بازی کردم.

در ادامه سوالی درباره سرمایه‌گذار این فیلم مطرح شد که محمدحسین قاسمی در پاسخ گفت: مملکت قانون دارد، آقای امامی هم فیلم‌های دیگری در این جشنواره دارد و فیلم‌های دیگری هم که به جشنواره نیامدند و کلا مشکلی از این بابت ندارم.

در بخش دیگری از این نشست مهران احمدی درباره گروتسک بودن این فیلم و این‌که آیا این شیوه فیلم‌سازی می‌تواند بستر مناسبی برای گفتن برخی حرف‌ها باشد، گفت: من مبدع این سبک نبوده‌ام، فیلم‌های بهتری در این سبک ساخته شده است اما احساس کردم جای این گونه فیلم‌ها در سینمای ما کمتر شده است و معتقدم هر تراژدی غم‌انگیزی را می‌توان در قالب کمدی بیان کرد و برعکس و فکر نمی کنم فیلم اصلاحیه ایبخورد چون مشکلی ندارد.

هومن سیدی بازیگر این فیلم نیز در سخنانی از اتفاقاتی که در زمان نشست خبری فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رخ داده بود، عذرخواهی کرد و گفت:‌ سینما در درجه دوم اهمیت است و عشقی که بین ما وجود دارد از آن مهم‌تر است، اگر رفتار من باعث مکدر شدن حال کسی است از او عذرخواهی می‌کنم.

کارگردان فیلم درباره گفته شدن نریشن‌های فیلم با صدای ناصر طهماسب گفت: من هرچه را که در کودکی و نوجوانی برایم دل‌انگیز بوده در فیلم آورده‌ام، ناصر طهماسب برای من یادآور هارول لوید است و به همین سبب از او در این فیلم استفاده کرده‌ام ،صدای ایشان نوستالوژی خاصی در بیان واقعیت ها دارد که به آن علاقمندم.

در ادامه سوالی درباره سعی کارگردان برای بی‌طرف نشان دادن خود در این فیلم و ضربه خوردن فیلم‌اش از این ناحیه پرسیده شد که او در جواب گفت: منظورم از بی‌طرفی در مورد وقایعی است که در فیلم رخ می‌دهد، موقعیتی است که یک آدم مجبور به مهاجرت می‌شود، آدمی که مدام باید تغییر کند و نهایتا مجبور است به اسب تبدیل شود چون باید وجودش را مدام انکار کند.

در پایان این نشست مهران احمدی درباره اتفاقاتی که این چند روز درباره آرای مردمی در سینماهای اکران مردمی رخ داده و شایعاتی که در این باره مطرح شده است، گفت: من گروه منسجمی را در گروه سینماهای مردمی برده‌ام، متوجه شدم همه از این فیلم ناراضی‌اند و از فیلم بدشان می‌آید! ولی نمی‌دانم چرا مردم تا ساعت ۳ صبح برای دیدین این فیلم صف می‌کشند.

او گفت: چیزهایی را به چشم خودم دیده‌ام که این‌جا می‌گویم، تهیه‌کننده‌ای را دیده‌ام که در دستگاه پز ۱۰ میلیون برای سانس فوق‌العاده بلیت خریده است، دوستی را دیده‌ام که وقتی کد را وارد دستگاه کرده به او گفته شده است که این کد قبلا ثبت شده است، من دیده‌ام که ۵۰۰ سری بلیت خریده‌اند و به فلان جا داده‌اند همه این چیزها باعث شده من جور دیگری فکر کنم.

احمدی گفت: فیلم ما از می‌پسندیم‌ها ضربه نخورده بلکه از نمی‌پسندم‌ها ضربه خورده است، مسئول همین ماجرا خود تأیید کرده و گفته ما قبول داریم که شیطنت‌هایی شده است، او گفته که قبول داریم که سیستم ما کارآمد نبوده است.
کد مطلب: 14780