۱۱ نکتهی کلیدی دربارهی نحوهی مواجهه با بازیگران چهره در فیلمهای کوتاه در کارگاه آموزشی دومین جلسهی باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر بررسی شد، نکاتی که هر کدام میتواند یک فیلم کوتاه را موفق و یا با شکست روبهرو کند.
به گزارش تحریرنو بهنقل از روابطعمومی موسسهی تصویر شهر، شامگاه شنبه (۱۶ آبانماه) دومین جلسهی باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این برنامه، سه فیلم کوتاه "صبح روز بعد" به کارگردانی سیدعلی هاشمی، "مثل هر روز" به کارگردانی عماد خدابخش و "پارکینگ" به کارگردانی عباس عمرانی به نمایش درآمد.
پس از نمایش فیلم و در نیمهی دوم برنامه، سیدعلی هاشمی که در آخرین فیلم کوتاهش، از حضور نگار جواهریان، فریده سپاهمنصور، حدیث میرامینی و شکوفه هاشمیان بهره برده است، کارگاه آموزشی و انتقال تجربیات "چالشهای استفاده از بازیگر چهره در فیلم کوتاه" را برگزار کرد.
خوشاخلاق و باربطهاشمی در ابتدای کارگاه آموزشیاش گفت: سراغ بازیگران خوشاخلاق و بیحاشیه بروید، نه سراغ بازیگری که فیلمی را وسط کار برای پول رها کرده یا دست دو دستیار کارگردان را شکسته است! نمونهی یک بازیگر خوشاخلاق و همراه، پرویز پورحسینی است. اگر خبرهایی را که منتشر میشود بخوانید، متوجه میشوید که کدام بازیگر خوشاخلاق و با تحمل است و کدام بازیگر خیر.
وی ادامه داد: به بازیگری فکر کنید که به نقش فیلم بخورد. فیلم را فدای چهره نکنید. اگر دختری دارید که نقش عصبی دارد، بهواسطهی آشنایی یا...، سراغ یک سوپراستار بیربط نروید چوون فیلمتان فدا میشود.
به بازیگر فیلمنامهی درست ارائه بدهید و با اعتماد بهنفس رفتار کنیداین کارگردان سپس پرزنت کردن فیلم برای بازیگران چهره را گام بسیار مهمی در مجاب کردن آنها دانست و یادآور شد: مهمترین عامل در این بخش فیلمنامه است که باید ترغیبکننده و دارای قصه باشد. گاهی بچهها فیلمنامهای میدهند که منهم بهعنوان کارگردان نمیفهمم چه برسد به بازیگر!
وی افزود: بازیگر حرفهای، فیلمنامهی حرفهای خوانده است. یادمان باشد با طرح یا فیلمنامهی ضعیف و ایده سراغ بازیگر نروید چون برایش جذابیتی ندارد.
هاشمی با تاکید بر رفتار درست با بازیگر برای مجابکردن او، گفت: برخورد کارگردان با بازیگر بسیار مهم است. اگر بازیگر احساس کند که چون سوپراستار است سراغ او رفتهاید، اصلا با شما کار نمیکند. بازیگر باید حس کند که شما کارتان را بلدید. این نکته را فراموش نکنید که بازیگر چهره باید احساس کند که کارگردان اعتماد به نفس دارد.
دستیار کارگردان فیلم "دوران عاشقی" تصریح کرد: باید اعتماد به نفسی داشته باشید که میدانید که میخواهید چه کنید. بازیگر این را میفهمد. البته یک نکتهی کنکوری اینکه این اعتماد بهنفس باعث نشود که در مرحلهی پیشتولید، به دستیارتان بگویید بهطرف زنگ بزند. باید خودتان زنگ بزنید. این کار برای بازیگر خیلی توهین آمیز است.
حرفهای رفتار کنید نه آماتور!کارگردان فیلم کوتاه "صبح روز بعد" سپس با بیان اینکه بازیگر باید احساس کند پروژه برای کارگردان جدی است، گفت: در پیشتولید با بازیگر حرفهای دورخوانی بگذارید. تست گریم و لباس بگذارید. بازیگر اینطور احساس میکند که پروژه برای شما جدی است. ضمن اینکه باید یک دورنما از فیلم در پیشتولید به او بدهید. اگر دورنما ندهید، چون او خودش را بالاتر از شما میداند، مدام در کارتان دخالت میکند.
هاشمی دربارهی رفتار حرفهای کارگردان در هنگام فیلمبرداری نیز اظهار کرد: کارگردان باید برای کارش برنامهریزی داشته باشد. بازیگر این را متوجه میشود. داشتن استوریبرد و دکوپاژ خیلی مهم است. این باعث میشود که بازیگر و عوامل بهشما اعتماد کنند و متوجه باشند که شما میدانید چه میکنید.
وی افزود: این نکته را هم فراموش نکنید که اگر سر صحنه به پنجساعت زمان برای تنظیم دوربین نیاز دارید، بازیگر را از پنجساعت قبل آفیش نکنید چون او را عصبانی جلوی دوربین میفرستید. برنامهریزی برای همین وقتها بدرد میخورد. متاسفانه بچهها به این نکته خیلی جزئی دقت نمیکنند و کارشان خراب میشود.
دستیار برنامهریز فیلم "محمد (ص)" دربارهی رفتار حرفهای با بازیگر سر صحنه، به نکتهی دیگری هم اشاره کرد و گفت: سر صحنه حتما با بازیگر حرف بزنید و حستان را به او انتقال دهید. بازیگر دوست دارد حس شما را بداند. حتی بین فیلمبرداری دو پلان، دربارهی پلان بعدی صحبت کنید. اصلا فکر نکنید که وای الان مهتاب کرامتی روبهروی من نشسته و نمیتوانم با او حرف بزنم و ناراحت میشود. اتفاقا بازیگر حرفهای، در چنین مسائلی خیلی حرفهایتر عمل میکند.
هاشمی در ادامهی سخنانش در این بخش، با اشاره به پیشنهادهایی که عوامل به کارگردان میدهند، خاطرنشان کرد: بازیگر یا سایر عوامل حرفهای، احتمالا بهشما پیشنهادهای متعدد برای افراد و شیوهی کار جلوی دوربین و پشتدوربین میدهند. ممکن است بازیگر چهره بتواند با ارتباطاتش، محمود کلاری را به پروژه دعوت کند. با چنین پیشنهادهایی با گارد بسته مواجه نشوید. بلکه اگر احساس کردید که این پیشنهاد بههیچ طریقی به کارتان نمیآید، خیلی محترمانه با آن مخالفت کنید.
صراحت مالی: راحت بگویید پول ندارم اما متشکر باشیداین کارگردان تئاتر با اشاره به پرسشی دربارهی مسائل مالی مربوط به انتخاب بازیگران چهره برای فیلم کوتاه، تصریح کرد: باید صاف و پوستکنده راجع به مسائل مالی با بازیگر صحبت کنید. او را سرکار نگذارید. اگر پول ندارید، راحت بگویید که در آخر، میتوانم یک هدیه فندک زیپو بدهم. این صداقت بهتر از گیر افتادن در مراحل تولید است.
کارگردان فیلم کوتاه "صبح روز بعد" در عین حال تاکید کرد: عوامل و بازیگران حرفه برای کار با یک پروژه کوتاه کمسرمایه، لطف میکنند و بعضا دستمزد نمیگیرند. فراموش نکنید که خیلی مهم است در مصاحبهها، اکرانها و جشنوارهها از عوامل و بازیگرانتان تشکر کنید. قدردان باشید، چون همهی آدمها این قدردانی را بهخوبی متوجه میشوند.
ابراز تبلیغاتی فیلمتان را از بین نبریدهاشمی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسش دیگری دربارهی لزوم نمایش دادن یا ندادن فیلم به بازیگر و اعمال نظرات او گفت: اگر بازیگر چهره قبل از اکران، فیلم را ندیده باشد، به جلسهی اکران شما میآید و این برای فیلم برد تبلیعاتی دارد. قبل از اکران، فیلم را به بازیگر نشان ندهید چون با اینکار عطش او را از بین بردهاید.
شایان ذکر است، باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر، یک پاتوق آموزشی و نمایشی فیلمهای کوتاه و مستند است که یک هفته در میان در روزهای شنبه در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود. در این سلسله جلسات علاوه بر نمایش فیلم، کارگاههای آموزشی فیلمسازی بهصورت رایگان و برای عموم فیلمسازان جوان برگزار میشود.
لازم به یادآوری است که کارگاه آموزشی و انتقال تجربیات جلسهی آتی در روز شنبه ۳۰ آبان با حضور تینا پاکروان برگزار میشود. شرکت در این جلسات برای عموم آزاد بوده و علاقهمندان میتوانند جهت اطلاع از برنامههای آن عضو کانال ارتباطی موسسه در تلگرام به آدرس https://telegram.me/cineplex شوند.