مراسم پایانی چهارمین دوره از جشنوارهی بینالمللی کاریکاتور بهرهوری با حضور عبداله جاسبی و مهمانانی از سفارتخانههای ازبکستان، یونان، صربستان، ترکیه و اروگوئه برگزار شد.
تحریرنو: در ابتدای این مراسم، دکتر رادفر با اشاره بهوجود نابهرهوریها در جامعه، انتشار مفاهیم مدیریتی با زبان سادهتر را ایدهی اولیهی شکلگیری جشنواره دانست. وی در ادامه، به استفاده از مفاهیم مدیریتی مشخص بهعنوان الگو در این مسابقه پرداخت و افزایش ۳۰۰درصدی شرکتکنندگان ایرانی در این دوره را نشانهی تاثیر این الگوها در جامعه دانست..
او در ادامه افزود: روح تجویز در آثار امسال بیشتر بود، تجویز بهمعنی بهتصویر کشیدن علل بروز نابهرهوری و بهمعنی بهتصویر کشیدن راه حل آن.
دکتر رادفر در پایان با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره، موضوع بهرهوری در حوزهی آموزش مورد تاکید بودهاست، از همکاری مجتمع آموزشی خدیجه کبری (س) در بیستوپنجمین سالگرد تاسیس آن تشکر و قدردانی کرد.
در ادامهی مراسم، جاسبی بهعنوان یکی از مدیران مجموعهی آموزشی خدیجه کبری که یکی از حامیان اصلی برگزاری این جشنواره بود، به سخنرانی پرداخت.
او با بیان این مطلب که سالگرد بیستوپنجمین سالروز تاسیس این مرکز با اختتامیهی جشنواره کاریکاتور مصادف شدهاست از زیر ساختهایی نام برد که با استفاده از دانش بهرهوری، امکانپذیر میگردد.
در ادامهی این برنامه نیز، نماهنگی از دانشآموزان مجتمع خدیجه کبری در خصوص طرحهایشان به نمایش درآمد و از اعضای فعال و پرتلاش این مجموعه با اهدای نشانی تقدیر گردید. در این میان دکتر جاسبی، بهعنوان موسس و رئیس هیئت امنای مؤسسه بههمراه دکتر حسینی، دبیر هیئت امنا، خانم جاسبی و خانم تهرانی در بالای سن به تقدیر از اعضا پرداختند و با ذکر صلواتی از خانم عباسپور، یکی از مدیران در گذشته این مؤسسه به نیکی یاد شد.
در ادامه دکتر عبداله جاسبی به بیان سخنانی در خصوص جایگاه جشنوارهی کاریکاتور بهرهوری پرداختند. او با ذکر اشعاری از نظامی گنجوی، به تقدیر و تشکر از حامیان جشنواره پرداختند و به شباهتهای کارکردی این جشنواره با مجتمع خدیجه کبری که در آستانهی ۲۵ سالگی است، اشاره نمودند که هر دو از طوفان حوادث مختلف گذر نموده و جان سالم بهدر بردند.
جاسبی درادامه به مفهوم بهرهوری اشاره کرد و گفت: بهرهوری مثل هر پدیدهای از این جنس، تلفیقی از دانش، مهارت و بینش است و این هر سه باید کنار هم قرار گیرد تا در یک بازهی زمانی امکان تحقق آرمان یک جامعه با صفت بهرهور بهوجود آید. در غیر اینصورت، هر تلاشی چون آب ریختن بهقصد روان ساختن رود است حال آنکه تا آب از سر چشمه نجوشد بیحاصل است. این در مورد بهرهوری و هرنوع ارزشی در چارچوب فرهنگ توسعهای و اخلاق پیشرفت، مصداق دارد و میبایست بدان توجه شود.
او در ادامه با اشاره به جایگاه آموزشی مجتمع خدیجه کبری افزود: مجموعهی خدیجه کبری فراتر از یک مجموعهی صرفا آموزشی، پاسخی بود به این نیاز. نیاز به یک الگوی متفاوت خاصهسازی شده، برآمده از ارزشها و باورهای بومی و دینی و مدرسه خدیجه کبری قصد داشت و امروز نیز دارد که معرف چنین الگو و رفتاری باشد. سرمایهگذاری بر روی این موضوع، مشارکت در توسعه ارزشهای یک جامعه وسهیمشدن در بیداری و باروری نسلی متفاوت است.
در ادامه، گزارشِ هیئت داوران جشنواره توسط استاد بهمن عبدی قرائت گردید و سپس آرای بهدست آمده بهمعرفی حضار رسید تا با نشان برگزیدگان برتر و نفرات شایسته تقدیر، تندیس و لوح تقدیر جشنواره بههمراه اهدای مبالغ نقدی برندگان، صورت گیرد.
طبق آرای هیئت داوران، آقای هیکابی میراچی از ترکیه و خانم عاطفه یاریان از ایران، بهترتیب عناوین اول و دوم را کسب نمودند. جایگاه سوم، بهطور مشترک به آقایان محمود آزادنیا از ایران و والنتین دروژینین از روسیه اختصاص یافت. همچنین از ۲۰ کودک منتخب نیز که آثاری ساده اما دلنشین را به دبیرخانهی جشنواره فرستاده بودند، تقدیر بهعمل آمد.
قرار است طی هفتهی آینده نمایشگاهی از آثار شرکتکنندگان در فرهنگسرای بهمن، خاوران و اشراق برگزار شود.