در نشست خبری عنوان شد؛
تمام تمرکز جشنواره «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است
رئیس فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت که تمام تمرکز «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
 
تمام تمرکز جشنواره «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است
 
رئیس فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت که تمام تمرکز «آینه‌دار» روی ثبت موسیقی‌ها است.

به گزارش تحریرنو ؛ نشست خبری چهارمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» با حضور علی مغازه‌ای دبیر این رویداد ،احسان رسول اف رئیس فستیوال و جمعی از اصحاب رسانه برگزار و مغازه ای درابتدای این نشست با اعلام اینکه تمام تمرکز این جشنواره بروی ثبت موسیقی است گفت: فستیوال موسیقی آینه‌دار تلاش دارد فعالیت‌هایی را در حوزه موسیقی و آیین اقوام مختلف ایران انجام دهد.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته گروه‌های از خراسان و سیستان، مناطق جنوبی ایران و دامنه‌های زاگرس در این رویداد اجرا کردند؛ امسال نیز بنا داریم موسیقی منطقه شمال غرب ایران را با تمرکز روی مناطق آذربایجان، اردبیل، زنجان و قم و به شکل کلی آذری زبان‌ها و اقوام دیگر ساکن این مناطق مانند آسوری‌ها و ارمنی‌ها مد نظر قرار بدهیم.

مغازه‌ای با بیان اینکه مراحل پایانی انتخاب گروه‌ها انجام شده است، اضافه کرد: چهارمین دوره این رویداد ۲۹، ۳۰ آذر و ۱ و ۲ دی‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

در ادامه احسان رسول‌اف رئیس فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار نیز بیان کرد: این رویداد یک سالانه هنری دارای جنبه‌های فرهنگی ارزشمند است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود. این باعث افتخار ما است که می‌توانیم به این رویداد به عنوان یک کار افتخارآمیز حرفه‌ای نگاه کنیم.

او افزود: این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد؛ ما در ابتدا قصد داشتیم این رویداد را به شکل دوسالانه برگزار کنیم. از سال ۱۳۹۴ فضا را به سمتی بردیم که بهترین پوشش را از فعالیت‌های هنرمندان موسیقی اقوام انجام بدهیم. ما می‌خواستیم به اجرایی منسجم از رویدادی برسیم که می‌تواند در دوره‌های آینده مساحت کشور را پوشش بدهد. ما همچنین می‌خواستیم خروجی ارزشمندی از اجراهای صحنه‌ای داشته باشیم؛ بر این اساس آرشیو این اجراها در این فستیوال به شکل بسته‌های صوتی به مخاطبان ارائه می شود.

رئیس فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار همچنین اظهار کرد: ما در این دوره بنا داریم که غیر از اجرای آثار، هر روز مرور تصویری از دوره های اول تا سوم فستیوال را برای مخاطبان نمایش دهیم.

در ادامه مغازه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آثار این دوره بر چه اساسی انتخاب شدند بیان کرد: معمولا در رویدادهای موسیقی نواحی انتخاب هنرمندان و گروه‌ها به افراد دیگری واگذار می‌شود اما درباره ما اینطور نیست. ما در چند مرحله سفر با هنرمندان موسیقی منطقه‌ای که مد نظرمان است آشنا می شویم و به دنبال روایت‌های موسیقایی می‌رویم که در حال از بین رفتن هستند. ما تلاش می‌کنیم آخرین‌ بازمانده‌های موسیقی قومی ایران شناسایی را شناسایی و از آن‌ها در اجرای این فستیوال استفاده کنیم. من خوشحال هستم که در این زمینه آرشیو مناسبی تهیه کرده‌ایم.

دبیر این رویداد بیان کرد: ما در این دوره از اردبیل تا «قره پاپاق» وارد آذربایجان شرقی شدیم؛ پس از اینکه هنرمندان این منطقه را شناسایی کردیم به شهرها و روستاهای غربی کشور سفر کردیم. همچنین فضای کار به سمت روستاهای ارمنی‌نشین کشده شد که در کمال تاسف باید بگوییم موسیقی ارمنی و هنرمندان این عرصه در حال از بین رفتن هستند.

او اضافه کرد: ما با سختی توانستیم هنرمندی را با نام «اوهان داوودیان» که یکی از بازماندگان این موسیقی است، راضی کنیم تا با وجود اینکه دیگر توانایی اجرای موسیقی ندارد اما در کنار ما باشد. در حوزه موسیقی «آسوری» نیز که یکی از کهن‌ترین اقوام تاریخ هستند فقط یک نماینده با نام «یوسف اوحانس» مواجه شدیم که بیش از ۹۰ سال سن دارد و می‌توان گفت تنها بازمانده موسیقی این منطقه است که در جشنواره حاضر می‌شود.

مغازه‌ای در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در قوم «قره پاپاق» نیز نوازنده‌های زیادی باقی نمانده‌اند و ما تنها توانستیم از اکبر یزدانی، هنرمندی ۹۱ ساله دعوت کنیم.

او با بیان اینکه موسیقی آذری‌زبان‌ها به سه حوزه «موسیقی موقاماتی»، «موسیقی عاشیقی» و «موسیقی توی» محدود است، گفت: ما تلاش کردیم به شکل جداگانه از هرکدام این حوزه‌ها افرادی را دعوت کنیم. متاسفانه موسیقی موقامی ما تحت تاثیر کم کاری در داخل کشور و پرکاری در کشور آذربایجان در حال از بین رفتن است و آنچه که ما به عنوان اصالت از آن در این زمینه یاد می کنیم بسیار کمرنگ و شکل و شمایلی شبیه به موسیقی کشور آذربایجان پیدا کرده است. به هر حال در این حوزه نیز ما از استاد جوانشیر رازی دعوت کردیم که با تسلط خود در حوزه موسیقی موقامی، اصیل ترین برنامه ها را برای ما اجرا کند.

مغازه‌ای همچنین درباره حضور نداشتن محمدرضا درویشی و مریم قره‌سو بیان کرد: اطمینان داشته باشید محمدرضا درویشی همواره یار آینه‌دار است. ما همواره او را دوست داریم و از کمک هایش برای سیاست‌گذاری‌هایمان استفاده می‌کنیم. اما ایشان به جشنواره‌ها انتقادهایی دارند که من در قالب تعدیل‌شده‌تر، قبولشان دارم. اما او همواره از آینه‌دار حمایت می‌کند و معتقد است این رویداد منطقی‌ترین فستیوال موسیقی قومی ایران است. او در کنار ما قرار دارد و هیچ‌گاه از بدنه این فستیوال خارج نمی‌شود.

او ادامه داد: این رویداد هیچ‌گاه رقابتی نخواهد شدو خانم قره‌سو سال گذشته در سمت دبیر علمی این فستیوال کارش را با قدرت انجام داد اما بعد از آزمون و خطاهایی به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست بستر علمی را در این فستیوال سوار کنیم بلکه این دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند که می‌توانند کارهای علمی و پژوهشی موسیقی نواحی هدایت کنند.

دبیر این رویداد بیان کرد: ما در این دوره نشست‌های تخصصی برگزار نمی‌کنیم و به جای آن از آثار دوره قبل در قالب فیلم استفاده کنیم.

رسول‌اف نیز در این زمینه اظهار کرد: اولویت ما مباحث علمی نیست. ما نگران آرشیوی از موسیقی قوم‌های ایران هستیم که دارد از دست می رود. ما می‌خواستیم با برگزاری این فستیوال رویدادهای تعطیل شده موسیقی نواحی را احیا کنیم و فضا را به سمتی ببردیم که میراث نامحسوس ما ثبت و ضبط شود.

وی ادامه داد: تمام تمرکز فستیوال آینه دار روی ثبت موسیقی هاست. موسیقی قدیمی ترین جلوه تمدن بشری ماست که ما تصمیم داشته و داریم که در قالب این رویداد سالانه که به صورت کاملا خصوصی برگزار شده و حتی عواید حداقلی آن صرف موسیقی نواحی می شود ادای دینی به آن داشته باشیم. این رویداد به نوعی یک زکات فرهنگی برای ما به حساب آید و امیدوارم در این راه توانسته باشیم به سهم خود در گسترش توجه مخاطب به موسیقی اقوام ایران کارهایی را انجام داده باشیم.

مغازه‌ای نیز اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را انجام دادیم تا با برجسته‌ترین عاشیق‌های آذربایجان در ارتباط باشیم. بستر موسیقی عاشیقی در همین قهوه‌خانه‌های شهرها و روستاهایی است که نوازندگان این موسیقی، می‌نوازند. وقتی این‌ها در جریان است ما چرا باید از اتاق اداره‌مان این گروه‌ها را دعوت کنیم؟

او ادامه داد: ما متوجه شدیم این هنرمندان نیازمند حمایت‌های دولتی مانند مقرری ماهانه هستند. ما در این فستیوال اعتقاد نداریم بهترین کار را انجام می دهیم بلکه تفاوت ما در این است که نمی‌خواهیم اشتباهات دیگران را داشته باشیم.

وی که در تالار وحدت سخن می‌گفت، اضافه کرد: متاسفانه سال‌های گذشته اتفاق‌هایی رخ داد که فضا را به سمت رقابتی کردن موسیقی اقوام ایران و دور کردن آن از مخاطبانی که با موسیقی نواحی آشنایی چندانی ندارند برد.

مغازه‌ای در پایان گفت: بر اساس برنامه‌هایمان قصد داریم سال آینده موسیقی و آیین‌های شمال کشور به ویژه حاشیه دریای خزر را پوشش دهیم که تنوع موسیقایی متنوعی دارد.
کد مطلب: 14162