نمایشگاه مولتیمدیای "آنتی بیوتی ک" با آثاری از بهاره و بنفشه فریسآبادی در گالری دنا افتتاح شد.
به گزارش تحریرنو، "آنتی بیوتی ک" عنوان نمایشگاه مولتیمدیای بهاره و بنفشه فریسآبادی است که شب گذشته در گالری دنا افتتاح شد.
در این نمایشگاه ۱۶ اثر مولتیمدیا بههمراه یک ویدئوآرت ۱۰دقیقهای از این دو هنرمند به نمایش گذاشته شده است که در حقیقت نقاشی روی دیجیتال پرینت هستند.
بهاره فریسآبادی یکی از دو هنرمند این نمایشگاه دربارهی این آثار به گفت: ما دربارهی آنتی بیوتیک که صحبت میکردیم دو واژه به گوش ما میخورد، یکی بیوتی و دیگری آنتی، اما یکسری توضیح پزشکی دربارهی آنتی بیوتیک نیز به دادههای ما افزوده میشود و ملغمهای را از این سه عنصر یعنی "آنتی"، "بیوتی" و انبوهی توضیح پزشکی و علمی ایجاد میکند. اما کاریکه ما کردهایم این است این سه را به بستر جامعهشناسی بردهایم و آنجا با آنها مواجه شدهایم.
وی ادامه داد: در این کانسپت ما این آدمها رابه آنتی بیوتیک و میکرواورگانیسم تقسیم کردهایم. هر دوی اینها خود به دستههای گوناگونی تقسمی میشوند و مثلا آنتیبیوتیکها گاه بهشکل سطحی مورد استفاده دارند و همه فکر میکنند آنها را میشناسند، بسیاری از افرادی که درتاریخ هنر و فرهنگ جهان وجود دارند نیز همینطور هستند، همه فکر میکنند آنها را میشناسند و خواندهاند و هیچکس بهخود زحمت نمیدهد آنها را عمیقا درک کند. در واقع همانطور که گاه آنتیبیوتیکها برای مصرف سطحی و غیر استاندارد استفاده میشوند، شخصیتهای فرهنگی نیز دچار چنین موقعیتی شدهاند و به تولید دوباره دربارهی آنها نیاز است.
این هنرمند دربارهی انتخاب مولتیمدیا برای کار روی این مجموعه نیز اظهار کرد: من نقاشی خواندهام و بنفشه موسیقی، اما این موضوع برای ما موقعیتی خاص بهوجود آورده است که از مدیاهای مختلف برای کارمان استفاده کنیم. ما مدیاها را با هم ترکیب کردیم تا تاثیر کانسپت را افزایش داده و مفهوم را بهشکلی متفاوت به مخاطب برسانیم. بههمین دلیل مولتیمدیا مناسبترین قالب برای کار ماست و بهعلاوه مولتیمدیا برای ارائهی مفاهیم پیچیده بهترین مدیا نیز هست.
بنفشه فریسآبادی دربارهی انتخاب جملههایی از نوشتههای شخصیتها بهعنوان عنوان آثار نیز گفت: این جمله که همگی به انگلیسی هستند در واقع به جنبهی آنتیبیوتیک و تاثیرگذاری اجتماعی و تاریخی این چهرهها اشاره دارند. انگلیسی بودن این جملهها نیز به این دلیل بود که معنای این جملات با ترجمه تغییر میکرد بههمین دلیل ترجیح دادیم تا جملهها را به شکل انگلیسی استفاده کنیم.
بنفشه فریسآبادی نیز دربارهی انتخاب این شخصیتهای خاص توضیح داد: بخشی از این افراد بهشکل رندوم انتخاب شدهاند، اما بخشی نیز بهدلیل وجود واژهی بیوتی در عنوان مجموعه انتخاب شدهاند. ما بهطور نسبی کارکترهایی را انتخاب کردهایم که زیبایی ظاهری تعریفشدهای ندارند. بهعنوان مثال آلبرکامو بهلحاظ زیبایی سطحی چهره با سارتر قابل مقایسه نیست. در بخش نقاشی آثار یک سری المانهای اضافه به تصویر این اشخاص اضافه شده است. این افراد بهلحاظ فکری در جایگاهی قرار دارند که مهم نیست چه چهرهای دارند اما این بازی برای ما جذاب بود که گرچه آنان بهلحاظ فکری "آنتیبیوتیک"های جامعه هستند اما در لایهی سطحی "آنتیبیوتی" محسوب میشوند.
وی همچنین دربارهی اینکه چهطور دو نفر برای ارائهی یک پروژهی مشترک به اجماع رسیدهاند نیز گفت: من و بهاره در واقع یکنفر هستیم و یک مسیر مشترک را در فکر طی میکنیم. ما در واقع کاملکنندهی هم هستیم و تاکنون پیش نیامده است که دربارهی این موضوع به مشکل بربخوریم و مثل دو نفر متفاوت با موضوع برخورد نمیکنیم.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: "پیش از روشن شدن کانتکست یا زمینهی بحث، هر تعریف علمی یا غیر علمی، هر نظریه یا فرضیهای را میتوان از منظر دلخواه مطالعه کرد، در زمینهی دلخواه قرار داد و از آن نتیجهی دلخواه را گرفت. بهراحتی میتوان یک تعریف بیولوژیک را یک تعریف جامعهشناسی تلقی کرد و برعکس!
در واقع پیشفرضهای ذهنی میتوانند مستدلترین و علمیترین مباحث، را به بیراهههای عجیب و غریب بکشانند و با اعتماد بههمین پیشفرضها میتوان مقالات بلندبالای باورپذیر اما غیرمستدل ارائه کرد.
در پروژه "آنتیبیوتی ک" نتیجهگیری مشابهی صورت گرفته است. واژه آنتی بیوتیک چه از لحاظ اجزای کلامی و ظاهری و چه از بابت معانی و تعاریف علمی، در کانتکستی متفاوت و دلخواه قرار داده شده و مسیر متفاوتی را طی میکند. ذهن با اتکا به داشتههای کموبیش خود به نتایج و تعاریف جدید واژه و معنا میرسد. لابیرنتهای متعددی برای رسیدن به تصاویر جدید ایجاد میکند. فرعیهای بیشماری برای اتصال این لابیرنتها میسازد و تحلیلهای پیچیدهتری از مسائل ارائه میکند. کلمه، دادههای معنایی دستوری که از زبان در ذهن مانده، لهجه، لحن و نهایتا منطق منحصر بهشخص میتواند هزاران پروژه شبیه به اینرا بازآفرینی کند. ابتدای این مسیر اما فرضیهای است غیرمرتبط یا ثبت و ضبط سهوی موضوع در ذهن. فرض کنیم که شما هرگز املای صحیح واژه آنتیبیوتیک را ندیدهاید!"
در آثار این نمایشگاه نقاشیهایی روی دیجیتال پرینت از چهره نویسندگان و هنرمندانی مانند ویرجینیا وولف، پیر پائولو پازولینی، لئو تولستوی، ژان پل سارتر، لوئیس بونوئل و... به نمایش گذاشته شدهاست.
بهاره فریسآبادی متولد ۱۳۵۷ د رتهران و فارغالتحصیل رشته نقاشی است. او انتشار مجموعه شعر "بنشههای لای برف" و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی نقاشی را در کارنامهی هنری خود دارد.
بنفشه فریسآبادی متولد ۱۳۶۰ در تهران و فارغالتحصیل رشتهی موسیقی است. او در زمینهی ادبیات و نقاشی فعالیت دارد و مجموعه شعر "چند دقیقه بعد از انتحار" از او منتشر شده است. او بههمراه بهاره فریسآبادی اجرای پروژهی مولتیمدیای "این اتفاق نادری است، از من عکس بگیر" در سالن "دا" را نیز در کارنامهی خود دارد.
نمایشگاه "آنتیبیوتی ک" تا ۱۴ دیماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچهی سوسن، پلاک ۴ برگزار میشود.