سعیدرضا علیخانی استاد نقاشی گفت: اگرهنرمندی بخواهید در نمایشگاههای داخلی شرکت کنید به او وقت ۲ یا ۳ ساله میدهند و این زمان طولانی انگیزهی یک هنرمند کاهش داده و موقعیت پیشرفت را از او می گیرد.
به گزارش خبرنگار تحریرنو، سعیدرضا علیخانی استاد نقاشی و هنرمندی است که بهصورت خودآموز وارد عرصهی نقاشی شده است. ابداع تکنیکهای نوظهور ویژگی اصلی آثار هنری این هنرمند بهشمار میرود. وی متولد سال ۱۳۳۷ در شهر تهران است. با اینکه تحصیلاتش مرتبط با نقاشی نیست اما ابداعات زیادی در این عرصه دارد. تخصص اصلی استاد علیخانی گرافیک و نقش برجسته در زمینهی تولید پوسترهای آیات قرانی بهصورت نقش برجسته میباشد که حدود بیستوپنج سال در این رشته فعالیت مستمر داشته است اما علاقهی فراوانی هم بهفعالیت در عرصهی نقاشی از خود نشان داده است.
دومین نمایشگاه نقاشی سعید علیخانی با عنوان تکنیکهای نوظهور در روزهای ۱۷ تا ۲۲ مهر در گالری احسان واقع در محلهی اقدسیهی تهران برگزار شد.
برای آشنایی بیشتر هنرمندان و علاقهمندان به هنر نقاشی و تکنیکهای مورد استفاده در آثار این هنرمند، نشست خبری برگزار شد.
سعیدرضا علیخانی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه تخصص اصلی من گرافیک است و چندین سال است که در این حوزه کار میکنم گفت: چندسال پیش به این فکر افتادم چند تکنیک جدیدی که بهذهنم خطور کرده بود آنها را مطرح کنم. در یکی دو سال گذشته با چندین تابلویی که طراحی کردم تکنیکهای خودم را به جامعهی هنری عرضه کردم. یکی از تکنیکهای من دیجیتال اسکرچ هست که در قالب تابلوهای بزرگ در این نمایشگاه نشان داده شده است. قسمتی از این تکنیک به نرمافزار و کامپیوتر نیاز دارد و بخشی از کار هم توسط دست انجام میشود.
علیخانی با اشاره به تکنیک استمپینگ و استفاده از آن در آثار خود گفت: در این نوع تصاویر، تصویر را بهصورت استمپ و چاپ دستی نمایش دادهام. هدف اصلی من ارائهی تکنیک بوده و خیلی بهمحتوای کار توجهی نداشتهام. اغلب تصاویر پرتره هستند و یک تصاویر معمولی بهشمار میروند. در مجموع حدود ۶۰ تابلو کار کردهام که بهعلت محدودیت فضا همهی تابلوها در این گالری نمایش داده نشده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه و گالری نمایش دادن تکنیک کار است که من آنرا دیجیتال اسکرچ نام گذاشتهام.
علیخانی در مورد زمان اختصاص داده شده برای طراحی تابلوهای ارائه شده در نمایشگاه گفت: حدود دو سال است که برای این تابلوها وقت گذاشتهام و این تابلوها را طراحی و جمعآوری کردهام. در زمانی که کار گرافیک و طراحی پوسترهای نقش برجستهی آیات قرآنی را انجام میدادم به این تکنیکها نیز فکر میکردم و همیشه این موضوع در ذهن من بود که یک روز این تکنیکها را اجرایی کنم و در نهایت هم موفق شدم آن ایدهها را انجام دهم. لازم است تاکید کنم که حدود ۲۵ سال سابقه کار گرافیک نقش برجسته دارد. این هنرمند گفت: این نمایشگاه دومی است که برگزار میکنم و نمایشگاه قبلی در فرمانیه برگزار شد و جای بزرگتری را در اختیار داشتیم و تابلوهای بیشتری به نمایش درآمده بود.
علیخانی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور در جشنواره گفت: هنوز فرصت مناسبی برای شرکت در جشنواره پیدا نکردهام. هدف اصلی من این بود که در ابتدا این کار را معرفی کنم. وقتی این کار معرفی شود افرادی که در عرصهی هنر فعالیت دارند وقتی که با این تکنیکها آشنایی پیدا کنند ارتباط بیشتری برقرار میکنند.
وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست در مورد هزینههای انجام شده بری تولید آثار و میزان حمایتهای دولت نیز گفت: تمام این آثار با هزینهی شخصی خودم تهیه شده و تاکنون هزینهی زیادی برای آنها شده است. انتظاری که از نهادهای دولتی دارم این است که نمایشگاههایی را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا آنها بتوانند زودتر آثار خودشان را ارائه کنند. بهعنوان مثال اگر بخواهید در نمایشگاههای داخلی شرکت کنید بهشما وقت دو یا سه ساله میدهند. هرچه زمان طولانی شود انگیزهی یک هنرمند کاهش پیدا میکند. یک هنرمند اگر بخواهد دو یا سه سال صبر کند موقعیت خودش را از دست میدهد. لازم است مکانهای مخصوصی را برای این گونه نوآوریها اختصاص دهند. من فقط بهدنبال این هستم که ابداعات خودم را به جامعهی هنری عرضه کنم.
علیخانی در مورد تکنیکهای مورد استفاده در آثار خود گفت: در خصوص تکنیک کار باید گفت که اغلب کارها بر روی بوم فشرده انجام شده است. لایههایی از خمیر تکسر بههمراه لایههایی از رنگ و ترکیب مواد بر روی آنها آغشته شده است. بخش دیگری از کار تصویرپردازی و کار با کامپیوتر و انتقال آن بهسطح خمیر و بوم است. حدود ۵۰درصد کار با دست و ۵۰درصد هم با کامپیوتر و نرمافزار است. وقتی تصویری وارد فضای کامپیوتر شود دیجیتالی میشود اما اگر آن تصویر را با کمک پرینتر به روی کاغذ منتقل کنید وارد یک رسانهی جدید و ملموس شدهاید. ما هم این تصاویر را از فضای الکترونیکی جدا کرده و وارد یک فضای جدید کردهایم اما پایه و اساس کار کامپیوتر است و تصاویر با کامپیوتر پردازش شده است. اسکرچ سطحی از هنر است که بر روی یک صفحهی سفید لایهای از رنگ مشکی بر روی آن آغشته میکنند و با استفاده از ابزارهای مختلف بر روی این لایه مشکی خراش ایجاد میکنند. اسکرچ در واقع بهمعنای خراش ایجاد کردن است. تصویر به رنگ سفید که در زیر رنگ مشکی قرار دارد خودش را نشان میدهد. من بهکمک ابزارهای دیجیتالی مانند سیانسی (CNC) خراشها را بهصورت ابزاری انجام دادهام. در این فضا شما بهکمک ابزارهای دیجیتالی طراحی مورد نظر خود را انجام میدهید. من معتقد هستم که باید از این ابزارهای مدرن نیز در هنر استفاده کرد.
این هنرمند در مورد تکنیکهای نوظهور و اهمیت آن گفت: بهنظر من باید یک کار متفاوت انجام داد تا سایر هنرمندان نیز از آن استفاده کنند. با توجه به شخصیتی که دارم بیشتر بهدنبال ابتکار هستم و دوست دارم ابتکار خودم را به طرق مختلف نشان دهم. تقریبا از شغل و کار قبلی خودم خسته شده بودم و دوست داشتم در زندگی یک باب جدیدی برای خودم باز کنم. لازم است این ابتکارات در جایی عرضه شود تا افراد علاقهمند بتوانند از آن استفاده کنند. بهغیر از این تابلوها و این نوع کار چندین ابتکار دیگر دارم که میتواند برای مردم جالب توجه باشد.
علیخانی تاکید کرد: اگر درون مخاطبان تمایل و انگیزه لازم را مشاهده کنم صددرصد سایر ابتکارات و ابداعات را نیز عرضه خواهم کرد.
وی تصریح کرد: سعی میکنم در هر نمایشگاه جدید یکی از تکنیکهای جدید خودم را برای مخاطبان و هنرمندان عرضه کنم. در تکنیک اسکرچ و برای طراحی هر تابلو حدود دو تا سه هفته زمان نیاز دارم اما در تکنیک استمپینگ و چاپ دستی برای تهیهی یک تابلو بهزمان کمتری نیاز داریم.
علیخانی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص چاپ کتاب و مقاله در مورد ابداعات خود گفت: چاپ کتاب و مقاله در این زمینه بستگی به میزان استقبال مردم از این آثار دارد. اگر از آثار استقبال کافی شود سعی میکنم در هر نمایشگاه از یک تکنیک جدید استفاده کنم و اقدام به تالیف کتاب و مقاله کنم.