روایت تراژدی رعنا در اجرای دیلمون
گروه دیلمون در دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از تراژدی رعنا و داستان برندهای موسیقی گیلان خواند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۲
 
روایت تراژدی رعنا در اجرای دیلمون
 
گروه دیلمون در دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از تراژدی رعنا و داستان برندهای موسیقی گیلان خواند.

به گزارش تحریرنو، گروه دیلمون در دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی به روی صحنه رفت.

محمود فرضی نژاد سرپرست این گروه بیان کرد: ما در این اجرا از بلندای گیلان سخن می گوییم، پژواک گاه تاریخ، افسانه ها و اسطوره ها سخن می گوییم. از دیاری که در دل افسانه های کهنی دارد. ما از نواهای کوهستان شروع می کنیم، به طرف کوهپایه و موسیقی چاربه داری می رویم سپس به موسیقی جلگه و نغمه های شالیزار می رسیم و دوباره به کوهستان و دیلمون بر می گردیم.

او اضافه کرد: تمامی ملودی هایی که اجرا می شود انگیزه پیدایش دارند و باری به هر جهت نیستند اما به دلیل آنکه گروه دیگری بعد از ما اجرا دارند فرصت توضیح درباره ی انها را نداریم.
ترانه های رعنا، آه بگو، کونسکله از جمله ترانه هایی بودند که اجرا شدند و فرضی نژاد از انها به عنوان برند موسیقی گیلان یاد کرد که هر جا می روند آن را اجرا می کنند.

سرپرست گروه دیلمون همچنین درباره داستان ترانه های آه بگو توضیح داد: این ترانه مربوط به موسیقی کار است و زنان و مردان در حین شالیکاری آن را زمزمه می کردند. آه بگو به معنی خسته نشو است.

او همچنین درباره ترانه رعنا گفت: گروه های موسیقی گیلانی هر جا که می روند حاضرا درخواست می کنند ای رو سیاه رعنا، برگرد بیا رعنا را اجرا کنند، باید بگویم وقتی شخصی انقدر معروف می شود که برایش ترانه به وجود می اید قطعا رو سیاه نخواهد بود. تنها مشکل رعنا این بود که در دوران مرد سالاری که زن جایگاهی نداشت زندگی می کرد.

فرضی نژاد با بیان اینکه رعنا فضای مردسالاری را شکست ادامه داد: رعنا در واقع یک داستان تراژدیک است که از ازدواج با خان زاده سر باز و فرار می کند و در نهایت هم خودکشی می کند. ای رو سیاه از دل و زبان خان بوده نه دل رعنا . در واقع کسی از دل و زبان رعنا نخوانده است. هیچ زن ایرانی روسیاه نیست.

سرپرست گروه دیلمون درباره ترانه کونسکله نیز توضیح داد: کونوس در زبان محلی به معنای میوه ازگیل است و شب یلدا در گیلان بدون این میوه نمی شود. مسوولیت چیدن این میوه بر عهده خانم هاست و زمانی که انها برای انجام این کار می رفتند برای انکه مسیر کوتاه شود ترانه می خواندند و اگر برادر و پسری داشتند، دختری را در این مراسم برایشان نشانه می گرفتند . در واقع شب یلدا محفلی هم برای مراسم خواستگاری بوده است.

در انتهای این اجرا پیمان بزرگ نیا، مسوول انتخاب گروه های موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره بیان کرد: بسیاری از استادان موسیقی نواحی درگیلان دار فانی را وداع گفتند و این جوانان ما هستند که می توانند بخشی از این فرهنگ را حفظ کنند.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره از یکی از پیشکسوتان هر گروه تقدیر می کنیم ودر این گروه نیز از رضا فکوری به عنوان پیشکسوت ساز کمانچه تقدیرمی کنیم.

بزرگ نیا همچنین از مدیر مجموعه برج ازادی خواست همانطور که در سال های گذشته از گروه های موسیقی نواحی برای اجرا در برج حمایت کرده است قول دهد تا گروه های نواحی برنامه های بیشتری در مجموعه اجرا کنند.
کد مطلب: 9541