آيت الله اعرافی كانديدای مجلس خبرگان؛
ميراث تاريخی حوزه‎‏ها در قم جمع شده است
آيت الله اعرافی كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران و امام جمعه قم گفت ميراث تاريخی حوزه‏ ها در قم جمع شده و جايگاه اصلی حوزه علميه قم متعلق به همين 94 سال اخير است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
 
ميراث تاريخی حوزه‎‏ها در قم جمع شده است
 
آيت الله اعرافی كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران و امام جمعه قم گفت ميراث تاريخی حوزه‏ ها در قم جمع شده و جايگاه اصلی حوزه علميه قم متعلق به همين ۹۴ سال اخير است.

به گزارش تحریرنو؛آيت الله عليرضا اعرافی در نشست انقلاب اسلامی و منشور روحانيت كه در تالار شيخ انصاری دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد گفت كه مايل هستم در اين نشست نگاهی تاريخی به سير حوزه علميه داشته باشم كه ضمن اشاره به نقاط عطف، به كاستي‏ هایی كه در اين مسير وجود دارد اشاره خواهم كرد.

اين عضو شورای عالي انقلاب فرهنگی افزود: حوزه‏ های علميه از تاريخ پرفراز و فرودی برخوردار بوده اما همواره مورد نظر و اهميت بوده است. الان همه دنيا تلاش دارند به فهم و شناخت‌ آن نايل شوند به گونه‎ای كه بعد از انقلاب شاهد بسياری از كرسی‏ های اسلام شناسی، شيعه‏ شناسی و پروژه و طرح‏ هایی در شناخت مرجعيت و ولايت هستيم. همان زنجيره‏ای از موضوعات كه حيرت جهانيان را به پاس وقوع انقلاب به خود متوجه ساخت.

امام جمعه قم با اشاره به سير تاريخی تحولات حوزه علميه گفت: قله‏ های علمی ما در ابتدا شامل بغداد، ری و قم قديم است. قم با مهاجرت خاندان اشعری به يك پايگاه علمی تبديل شد و ری نيز با وجود مرحوم كلينی قطب ديگر بود. شرايط بغداد نيز به همين صورت بود. اين سه پايه هر كدام دارای ويژگی‎هایی بودند.

جالب است بدانيم كه بغداد شاهد شكوفایی بالایی در ميان اين سه ضلع بود. اگر بخواهيم به ويژگی‏ های هر كدام از اين حوزه توجه كنيم بايد گفت در حوزه بغداد هم نگاه عقلی تفكر شيعی برجسته بود كه اين ويژگی در قم و ری به اين درجه نبود و از ويژگی‏ های ديگر آن در زمانه بنی‎عباس مبدل كردن حوزه قم به پايگاه معرفت اهل بيت است. در نقطه مقابل در دو ضلع ديگر ميراث حديثی پايه‏ هايش استوار شد و به اين شكل بنيان جامع حوزه شكل گرفت.

آيت الله اعرافی در ادامه اظهار داشت: در قطعه تاريخی دوم با انزوای حوزه بغداد و ضعف دو ضلع ديگر، قطب‏ های جديد حله و نجف شكل گرفت كه ناشی از مهاجرت علما بود. بنابراين شاهد پيوست تاريخی هستيم و گسست وجود ندارد. حله به تدريج به پايگاهی در توليدات علمی مبدل شد. در قطعه ديگر تاريخی شاهد تولد حبل‏ العامل هستيم تا به تاريخ ۱۳۰۰ شمسی مي‎رسيم كه شاهد بنيانگذاری حوزه علميه قم جديد هستيم كه با دوران استبداد رضاشاهی همزمان مي‏شود.

در اين بين رضاخان قصد بركندن دين را دارد. بنابراين قم جديد متعلق به همين ۹۴ سال اخير است. اين موضوع همزمان با كاهش اثرگذاری نجف و جاهای ديگر است. بنابراين مي‏توان گفت امروز ميراث تاريخی حوزه‎‏ها در قم جمع شده است.

اين كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: حوزه‎های علميه با ضعف‎ها و كاستي‏هایی روبرو بوده ‏اند كه بخشی از آن را مي‏توان در متن منشور روحانيت حضرت امام خمينی(ره) ديد. البته حوزه توانست به تدريج در درون خود برخی آسيب‏ ها از جمله اخباری‎گری را حل نمايد هر چند زمان زيادی برد.

وی تصريح كرد: در صورتی كه اين سرزمين با امام و انقلاب مواجه نمی‎شد حتما ركود و ضعف را براي حوزه به ارمغان می‎آورد. آنچه در مقطع بعد از انقلاب شاهد هستيم كه البته تفاسير مختلفی مي‏شود انقلاب اسلامی و حوزه را از خصيصه تمدنی مورد اشاره قرار مي‏دهد. بنابراين برای آن به اجتهاد تمدن ساز دست زد كه البته صرفاً حوزه را در بر نمی‏ گيرد بلكه دانشگاه هم نقش دارد.

آيت الله اعرافی با تاكيد بر اينكه حوزه بايد در قلمرو فلسفه، فقه و دانش‏ های بنيادين متحول شود گفت: دانشگاه نيز نياز به خيزش معرفتی دارد. بنابراين در فهم اين مطلب هم حوزه و هم دانشگاه مسئوليت دارند و لازم است نخبگان هر دو نهاد با نگاه عقلانی و اجتهادی به ارائه مدل نوين زندگی اسلامی مبادرت ورزند. اميدوار هستيم كه با نگاه كلان‏ تر، قدم جدي‏تری در اين مسير برداشته شود.
کد مطلب: 4692