آيت الله اعرافی كانديدای مجلس خبرگان؛
ميراث تاريخی حوزهها در قم جمع شده است
آيت الله اعرافی كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران و امام جمعه قم گفت ميراث تاريخی حوزه ها در قم جمع شده و جايگاه اصلی حوزه علميه قم متعلق به همين 94 سال اخير است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
آيت الله اعرافی كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران و امام جمعه قم گفت ميراث تاريخی حوزه ها در قم جمع شده و جايگاه اصلی حوزه علميه قم متعلق به همين ۹۴ سال اخير است.
به گزارش تحریرنو؛آيت الله عليرضا اعرافی در نشست انقلاب اسلامی و منشور روحانيت كه در تالار شيخ انصاری دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد گفت كه مايل هستم در اين نشست نگاهی تاريخی به سير حوزه علميه داشته باشم كه ضمن اشاره به نقاط عطف، به كاستي هایی كه در اين مسير وجود دارد اشاره خواهم كرد.
اين عضو شورای عالي انقلاب فرهنگی افزود: حوزه های علميه از تاريخ پرفراز و فرودی برخوردار بوده اما همواره مورد نظر و اهميت بوده است. الان همه دنيا تلاش دارند به فهم و شناخت آن نايل شوند به گونهای كه بعد از انقلاب شاهد بسياری از كرسی های اسلام شناسی، شيعه شناسی و پروژه و طرح هایی در شناخت مرجعيت و ولايت هستيم. همان زنجيرهای از موضوعات كه حيرت جهانيان را به پاس وقوع انقلاب به خود متوجه ساخت.
امام جمعه قم با اشاره به سير تاريخی تحولات حوزه علميه گفت: قله های علمی ما در ابتدا شامل بغداد، ری و قم قديم است. قم با مهاجرت خاندان اشعری به يك پايگاه علمی تبديل شد و ری نيز با وجود مرحوم كلينی قطب ديگر بود. شرايط بغداد نيز به همين صورت بود. اين سه پايه هر كدام دارای ويژگیهایی بودند.
جالب است بدانيم كه بغداد شاهد شكوفایی بالایی در ميان اين سه ضلع بود. اگر بخواهيم به ويژگی های هر كدام از اين حوزه توجه كنيم بايد گفت در حوزه بغداد هم نگاه عقلی تفكر شيعی برجسته بود كه اين ويژگی در قم و ری به اين درجه نبود و از ويژگی های ديگر آن در زمانه بنیعباس مبدل كردن حوزه قم به پايگاه معرفت اهل بيت است. در نقطه مقابل در دو ضلع ديگر ميراث حديثی پايه هايش استوار شد و به اين شكل بنيان جامع حوزه شكل گرفت.
آيت الله اعرافی در ادامه اظهار داشت: در قطعه تاريخی دوم با انزوای حوزه بغداد و ضعف دو ضلع ديگر، قطب های جديد حله و نجف شكل گرفت كه ناشی از مهاجرت علما بود. بنابراين شاهد پيوست تاريخی هستيم و گسست وجود ندارد. حله به تدريج به پايگاهی در توليدات علمی مبدل شد. در قطعه ديگر تاريخی شاهد تولد حبل العامل هستيم تا به تاريخ ۱۳۰۰ شمسی ميرسيم كه شاهد بنيانگذاری حوزه علميه قم جديد هستيم كه با دوران استبداد رضاشاهی همزمان ميشود.
در اين بين رضاخان قصد بركندن دين را دارد. بنابراين قم جديد متعلق به همين ۹۴ سال اخير است. اين موضوع همزمان با كاهش اثرگذاری نجف و جاهای ديگر است. بنابراين ميتوان گفت امروز ميراث تاريخی حوزهها در قم جمع شده است.
اين كانديدای پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: حوزههای علميه با ضعفها و كاستيهایی روبرو بوده اند كه بخشی از آن را ميتوان در متن منشور روحانيت حضرت امام خمينی(ره) ديد. البته حوزه توانست به تدريج در درون خود برخی آسيب ها از جمله اخباریگری را حل نمايد هر چند زمان زيادی برد.
وی تصريح كرد: در صورتی كه اين سرزمين با امام و انقلاب مواجه نمیشد حتما ركود و ضعف را براي حوزه به ارمغان میآورد. آنچه در مقطع بعد از انقلاب شاهد هستيم كه البته تفاسير مختلفی ميشود انقلاب اسلامی و حوزه را از خصيصه تمدنی مورد اشاره قرار ميدهد. بنابراين برای آن به اجتهاد تمدن ساز دست زد كه البته صرفاً حوزه را در بر نمی گيرد بلكه دانشگاه هم نقش دارد.
آيت الله اعرافی با تاكيد بر اينكه حوزه بايد در قلمرو فلسفه، فقه و دانش های بنيادين متحول شود گفت: دانشگاه نيز نياز به خيزش معرفتی دارد. بنابراين در فهم اين مطلب هم حوزه و هم دانشگاه مسئوليت دارند و لازم است نخبگان هر دو نهاد با نگاه عقلانی و اجتهادی به ارائه مدل نوين زندگی اسلامی مبادرت ورزند. اميدوار هستيم كه با نگاه كلان تر، قدم جديتری در اين مسير برداشته شود.