علیرضا مختارپور در دیدار با کتابداران استان سیستانوبلوچستان، هفت ویژگی را برای یک کتابدار ایدهآل برشمرد.
به گزارش تحریرنو بهنقل از روابطعمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد روز گذشته (۱۷ آذرماه) با همراهی محمدهادی ناصریطاهری، مدیرکل روابطعمومی و امور بینالملل، در نوزدهمین سفر استانی خود، با کتابداران استان سیستانوبلوچستان دیدار و گفتوگو کرد.
در ابتدای این نشست دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با انتخاب عنوان "کتابدار" برای خود، مدیران، کارشناسان ستادی و تمامی همکاران این مجموعه، به ارائهی تعریف خویش از کتابدار ایدهآل پرداخت.
وی تصریح کرد: وضعیت ایدهآل ممکن است بهزودی دست یافتنی نباشد، با اینحال چنانچه آرمان و شرایط ایدهآل را برای خود تعیین نکنیم، مسیری برای حرکت نخواهیم داشت. بنابراین با نگاهی علمی و آرمانی، همچنین با فرض عدم وجود هرگونه مشکلی، ویژگیهای یک کتابدار ایدهآل را با یکدیگر مرور میکنیم.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور اظهار داشت: در گام نخست، لازم است کتابدار تخصص و مهارت لازم برای تصدی شغل مورد نظر را داشته باشد. خدمات کتابخانهای، ابزار کار، چهگونگی تشخیص و رفع نیاز اطلاعاتی مراجعین و... را بشناسد. دومین ویژگی مورد نیاز، کسب آگاهی و دانش مربوط به محتوای شغل است؛ که متاسفانه این بخش در رشتههای دانشگاهی ما مغفول مانده، زیرا علاوه بر تخصص، لازم است یک کتابدار، با محتوای رشته خود آشنا باشد. باید کتابشناس، و فراتر از آن، منبعشناس باشد. منابع دیجیتال، منابع سمعی بصری، نویسنده، مترجم، ناشر، موضوع، سیرهای مطالعاتی و... را بشناسد، در غیر اینصورت قادر نخواهد بود نقش خود را بهعنوان مشاوری امین و کتابداری موفق ایفا کند.
وی ادامه داد: گام سوم، آگاهی از مدیریت خدمات فرهنگی است، بدین معنا که کتابدار بتواند با کمک تخصص و اطلاعات خود در این حرفه، به بهترین شکل به ارائه خدمات بپردازد. کیفیت کار و کمیت آنرا، بهواقع و نه از طریق آمارسازی، ارتقا. دهد، چراکه اثر کتابخوانی اثری آماری نیست، مبنایی و محتوایی است. همچون گلهای طبیعی که فضا را عطرآگین میکنند، در جامعهی کتابخوان، عطر کتابخوانی در مناسبات اجتماعی مردم آن تاثیرگذار خواهد بود. بهعلاوه، در مدیریت خدمات فرهنگی، توجه به روابط انسانی از اهمیت بهسزایی برخوردار است. حتی با وجود مشکلات بسیار، نمیشود و نباید توقع داشته باشیم که مراجعین درگیر مسائل ما شوند. برخورد صحیح با مخاطب، مراجعات بعدی وی را به کتابخانه تضمین خواهد کرد. بنابراین بهعنوان یک نهاد خدمات فرهنگی، باید برای مردم جاذبه داشته باشیم، نه دافعه.
مختارپور اضافه کرد: کتابدار باید مروج کتابخوانی باشد. این امر، تنها به زمان حضور در کتابخانه محدود نمی شود. کتابدار باید در هر مکانی به فراخور شرایط و به طرق مختلف مروج کتابخوانی باشد.
وی با اشاره به ساختار متنوع ایران بهلحاظ مذهبی، زبانی، قومی و... کسب بصیرت آگاهیهای لازم در خصوص مسائل کشور و منطقه را از دیگر ملزومات حرفهی کتابداری و ویژگی یک کتابدار ایدهآل دانست.
مختارپور تصریح کرد: شناخت سازمان محل خدمت، از دیگر ملزومات است. دانستن آییننامهها، ضوابط و مقررات، اساسنامه، سیر تاریخی سازمان و... ضمن اینکه شناختی از مشکلات سازمان بهدست میدهد، زمینهای برای داشتن انتظاراتی منطقی و متناسب با شرایط فراهم خواهد کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در ادامه ضمن اشاره به مشکلات و مسائل درون سازمانی و برون سازمانی موجود، تصریح کرد: من خود را خادم نهاد، کتابخانهها، کتابداری و کتابخوانی میدانم. امروز نهاد از جایگاه خوب و قابل توجهی در میان سایر سازمانها برخوردار است. بنابراین تقاضایم این است که با تعامل و همدلی بیشتر، با یکدیگر همراه باشیم تا بهتدریج تمامی مشکلات حل شود.
این نشست با پاسخ به سؤالات کتابداران در خصوص مسائلی همچون تغییر وضعیت نیروها، تدوین چارت سازمانی، سوابق بیمهی کتابداران، درجهبندی کتابخانه ها و... ادامه یافت.
گفتنی است، در راستای تحقق وعدهی دبیرکل نهاد کتابخانهها مبنی بر سفر به تمامی استانهای کشور بهمنظور آگاهی از وضعیت کتابخانهها و دیدار با کتابداران، سیستانوبلوچستان، نوزدهمین مقصد وی برای بازدید بود.