مدیرعامل موسسه‌ی شهر کتاب؛
توسعه‌‌ی فردی و اجتماعی نیاز امروز کشور است
مدیرعامل موسسه‌ی شهر کتاب توسعه‌ی فردی و اجتماعی را یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ی امروز دانست که با یادگیری دایم و نوبه‌نو شدن می‌توان به آن دست یافت.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۷
 
توسعه‌‌ی فردی و اجتماعی نیاز امروز کشور است
 
مدیرعامل موسسه‌ی شهر کتاب توسعه‌ی فردی و اجتماعی را یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ی امروز دانست که با یادگیری دایم و نوبه‌نو شدن می‌توان به آن دست یافت.

به گزارش تحریرنو از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی فیروزان در گردهم‌آیی سراسری مدیران ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان مازندران با تاکید بر این موضوع گفت: آن‌چه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم حاصل پیش‌فرض‌های ما در گذشته است که باید اصلاح شود.

وی که برای سخن‌رانی در زمینه‌ی این‌که "آیا می‌شود فرهنگ درآمدزا باشد؟" به گردهم‌آیی مدیران کانون دعوت شده بود، افزود: اگر بخواهیم مشکلات امروز را مرتفع سازیم باید به سمت پژوهش، یاد‌گیری، تجربه‌کردن و به روز بودن حرکت کنیم و برای فن‌آوری‌های نوین تدبیری بیاندیشیم.

فیروزان ادامه داد شاید یکی از دلایل بروز مشکلات امروز در حوزه فرهنگ برخورداری این بخش از یارانه بوده است که باعث شده بدون توجه به تقاضا کالا عرضه می‌شده است و برای حوزه فن‌آوری‌های جدید تدبیری اندیشیده نشود.

وی با بیان این‌که امروز دیگر شرکت‌ها با نام بزرگ و کوچک شناخته نمی‌شوند بلکه به ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند، یادآور شد: امروزه ارتباط‌ها در شرکت‌های پیچیده به گونه‌ای است که واحدهای درونی ارتباط موازی با هم دارد و دیگر به شکل هرمی ساده نیست.

مدیرعامل موسسه‌ی شهر کتاب اضافه کرد: شرکت‌های پیچیده دارای ۳ بخش مهم‌اند که در آن سیاست‌های بلندمدت، میان مدت، تحقیق و توسعه و بازاریابی صورت می‌گیرد و باقی مسایل به بیرون واگذار شده است.

وی با اشاره به این که ما در بخش فرهنگ ابتکار عمل را در دست نداریم، اظهار داشت: اگر در بنگاه‌های اقتصادی بازار یابی خوبی نداریم به علت این است که از تحولات دنیا بی‌خبر هستیم، به عنوان مثال: زمانی که سینما اختراع شد ابتدا فیلم‌ها به صورت سیاه و سفید بود و در میان پرده‌ها دیالوگ‌ها نوشته شده بود پس از آن دوبله آمد و بعد از اختراع تلویزیون، سینما تقلیل یافت بنابراین فعالان این عرصه به فکر چاره افتادند و وارد مرحله فیلم‌های ویژه‌تری با صداهای مختلف و پس از آن تلویزیون رنگی و سینما ۳ بُعدی شدند و همین گونه سینما توانست خودش را نجات دهد و یا در حوزه موسیقی که صفحه به نوار کاست و لوح فشرده و... متناسب با نیاز روز تبدیل شد.

فیروزان در ادامه گفت: اگر در مقابل فن‌آوری‌ها در حوزه اقتصاد فرهنگ منفعل نباشیم می‌توانیم فکری به حال این بخش بکنیم هما‌ن‌طور که وقتی دیجیتال وارد شد تکنولوژی سنتی را از بین نبرد بلکه به بهبود آن‌ کمک کرد مثل فن‌آوری‌ها در تولید خودرو یا ماشین چاپ، اما در حوزه فرهنگ نگرانی از آن است که فن‌آوری‌ها خود صنعت را از بین ببرد به شکلی که ebook که آمد کتاب کاغذی را از بین برد یا دست کم با همین هدف آمد و موجب کاهش تولید سنتی شد به شکلی که در دنیا ناشران، نسخه دیجیتالی را پیش از نسخه کاغذی تولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که همواره راه حل وجود دارد افزود: علت این‌که سینمای هند این‌قدر رشد کرد این بود که سینما به خدای دوم مردم هند تبدیل شد اما از قبل برای آن طراحی کردند به شکلی که پیش از تمام دنیا سینمای دیجیتال راه‌اندازی کردند و هر روز تعداد این سینماها را افزایش دادند.

مدیرعامل موسسه‌ی شهر کتاب در ادامه یادآور شد: باید تلاش کنیم بیشتر پول‌ها را صرف افزایش مطالعه کنیم و متناسب با تقاضا دست به تولید بزنیم در غیر این‌صورت با انبارهای انباشته‌ای مواجه خواهیم شد که کالاهای آن به فروش نمی‌رسد.

وی با اشاره به این‌که شناخت نیازهای جامعه برای بسیاری از کالاها مهم است، گفت: اگر عرضه و تقاضا را به عنوان عوامل اصلی سیاست‌های فرهنگی محسوب کنیم باید به دنبال راه‌کارهایی برای ایجاد تقاضا باشیم و به بازارسازی متناسب با موقعیت‌های مختلف در شهرهای کوچک و بزرگ اقدام کنیم همان‌طور که امروز تلفن همراه به عنوان یک نیاز اساسی هر فردی توانسته جای خود را باز کند.

فیروزان ایجاد نیازهای جدید، افزایش تقاضا و بازارسازی را از وظایف نهادهای دولتی و حکومتی دانست و افزود: امروز تمایل جوانان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی به شدت رو به افزایش است و به نظر می‌رسد نباید جلو آن‌ها را گرفت چرا که امروز با وجود فن‌آوری‌ها، سرانه‌ی مطالعه افزایش یافته است.

وی هم‌چنین اضافه کرد از طرفی نیز این نگرانی برای افراد وجود دارد که دیگر حتی اطلاعات شخصی نیز محرمانه نیست و حضور در شبکه‌های اجتماعی خلوت آن‌ها را به هم زده است بنا براین باید با تشکیل اتاق‌های فکر و پژوهش‌های متعدد به فکر این باشیم که چگونه می‌توان محتوای لازم را برای آن‌ها مهیا و حتی از این نگرانی و خلوت بچه‌ها به شکل صحیح درآمدزایی کرد.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب در پایان اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی هیچ رقیبی نداشت که امروز این‌گونه نیست اما هنوز هم جایگاه قوی این مجموعه در میان خانواده‌ها و بچه‌ها بزرگ‌ترین امتیاز و نقطه‌ی قوت به حساب می‌آید که باید مسوولان آن تلاش کنند اگر وعده‌ای به مردم می‌دهند آن را عملی کنند.

گردهم‌آیی مدیران ستادی و استانی کانون در روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ در استان مازندران برگزار شد.
کد مطلب: 7422