مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به برقراری همکاریهای بینالمللی برای توسعهی بازیهای رایانهای گفت: ما در این زمینه تلاش زیادی کردیم، اما در کشورما کپیرایت رعایت نمیشود و بههمین دلیل کشورها مایل به همکاری با ما در حوزهی مسائل نرمافزاری نیستند.
به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری نخستین کنفرانس ملی "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها" با حضور حسن کریمیقدوسی (مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای)، ناصر مشایخی (معاون تجاری شرکت مخابرات اصفهان)، جواد راستی (دبیر کنفرانس "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها) و اصحاب رسانه درسالن کنفرانس بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزارشد.
دراین نشست خبری حسن کریمیقدوسی، مدیرعامل بنیادملی بازیهای رایانهای اظهار داشت: دانشگاهها از حلقهی زنجیرهی صنعت بازیهای رایانهای هستند، دانشجویان چه در زمان و چه پس از فارغالتحصیلی به تولید بازی میپردازند و از اینرو دانشگاه میتواند وزنهی بزرگی برای صنعت بازی در کشور ایجاد کند.
وی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان نیز از بعد علمی به صنعت بازیسازی کمک کرده و بازیهای جدی موضوعاتی همچون درمانی، پزشکی، آموزشی و مدیریت را در بر میگیرد، کنفرانسی در قالب همایش در حوزه بازیها نداشتیم، در صورتی که دانشجویانی که از رشتهی نرمافزار فارغالتحصیل شدهاند میتوانند تاثیرات خوبی در این زمینه بگذارند و بنیاد ملی بازیها را نیز میتوانند از ظرفیتهای موجود استفاده کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره برحضور دانشگاهها در کنفرانس بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها اضافه کرد: دانشگاههای کاشان، تبریز و تربیت مدرس هم فعالیتهایی در زمینهی بازیسازی داشتند، اما به لحاظ مشکلات بودجهای نتوانستند حضور داشته باشند، اما حضور دانشگاه اصفهان پررنگتر بود.
کریمی با بیان اینکه وقتی جذابیت بازیها مطرح میشود باید به بودجه هم اشاره کرد، گفت: در فرهنگ کشورمان برای بازیها قیاس نابهجا صورت میگیرد. باید توجه داشت در ایران قیمت بازیهای ایرانی و خارجی یکسان است. در صورتی که مثلا به جای یک بازی خارجی که قیمتاش پنجهزار تومان است باید قیمتی ۲۵برابر گرفته شود و این باعث میشود به جای مراجعه به بازیهای ایرانی، به بازیهای خارجی مراجعه شود.
وی با تاکید بر تغییر معیارهای مخاطب خاطر نشان کرد: در حال حاضر کسانیکه به تولید سریال و فیلم میپردازند میدانند که سلیقه مخاطب چیست، اما در مورد بازیهای رایانهای، سلیقه و معیار مخاطب ایرانی با بازیهای خارجی خو گرفته است.
کریمی با اشاره به برقراری همکاریهای بینالمللی برای توسعهی بازیهای رایانهای افزود: ما در این زمینه تلاش زیادی کردیم، اما در کشور ما کپیرایت رعایت نمیشود و به همین دلیل کشورها مایل به همکاری با ما در حوزهی مسائل نرمافزاری نیستند و این موضوع چندان ارتباطی به تحریمها ندارد.
جواد راستی هم در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها" اظهار کرد: در کشور تاکنون دید علمی کمتری به بحث بازیهای رایانهای وجود داشته و اکثرا به عنوان سرگرمی صرف به آن نگاه شده است. بههمین خاطر ما دو سال است با همکاری دانشگاه اصفهان سعی کردیم بهصورت علمی به آن نگاه کنیم.
جواد راستی دبیر کنفرانس "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها" هدف این کنفرانس را جلب نظر پژوهشگران به صنعت بازی اعلام کرد و گفت: اگر بتوانیم نظر پژوهشگران را در زمینهی مفید بودن بازیها برای درمان جلب کنیم، این ایدهها میتواند به تولید بازیهای خوبی منجر شود.
وی بازیهای رایانهای را هنر هشتم دانست و با بیان اینکه بازیها هنر، صنعت و رسانه هستند افزود: ما میخواهیم در این زمینه دیدگاه واقعی و بارگیری علمی مناسب ایجاد کنیم و نگاه سیاه و سفیدی که شامل بحث اعتیاد و آسیبهای جسمی و روحی به بازیهای رایانهای وجود دارد را تعدیل کنیم.
دبیر کنفرانس بازیهای رایانهای فرصتها و چالشها محورهای این کنفرانس را فنی، انسانی و هنری اعلام کرد و گفت: در زمینهی فنی ما میخواهیم از فنآوریهای نوین مطرح و هوش مصنوعی در حوزه بازیهای رایانهای بهره بگیریم.
راستی با اشاره به محور انسانی این کنفرانس که شامل مباحث جامعهشناسی و روانشناسی میشود، اظهار کرد: ما میخواهیم تهاجم فرهنگی و تغییراتی که از طریق بازیهای رایانهای ایجاد میشود را بررسی کنیم، زیرا اعتقاد داریم رسانهای همچون بازیهای رایانهای که رسانهای تعاملی است و بیشتر از رسانههایی همچون تلویزیون، فیلم و کتاب با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۷ گردش مالی بازیهای رایانهای به ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد، افزود: میتوان به این صنعت بهعنوان یک گردش مالی قابل اتکاء نگاه کردو ما از دید فنی در کشور مشکل کمتری داریم و مشکلات ما بیشتر به مباحث علم اقتصاد مربوط میشود.
دبیر کنفرانس "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها" ادامه داد: ما در بحث بازیهای رایانهای هدفی فراتر از تولید سرگرمی داریم و میخواهیم از لحاظ آموزشی، درمانی، ورزشی و غیره به این موضوع بپردازیم و همکاری دانشگاه هنر اصفهان در خصوص درک این زمینه بسیار مهم است.
راستی هدف این کنفرانس را جلب نظر پژوهشگران به صنعت بازی اعلام کرد و گفت: دیدگاههایی که ما در این کنفرانس دنبال میکنیم آسیبشناسی بازیهای فعلی و پیشنهاد و ایده برای تولید بازیهای جدید است و اگر این کنفرانس بتواند نظر پژوهشگران را در زمینهی مفید بودن بازیها برای درمان جلب کند، این ایدهها میتواند به تولید بازیهای خوبی منجر شود.
وی به فعالیتهای جانبی کنفرانس بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها اشاره و بیان کرد: کارگاههای آموزشی برای خانوادهها در فرهنگسراها ایجاد شده و بحثهای اعتیاد بازیها، آسیبشناسی مذهبی، ردهبندی سنی و غیره در آن مطرح میشود. همچنین کارگاههای تخصصی برای آموزش تولید، مدل کسبوکار و تشریح فرصتهای شغلی و سرمایهگذاری برگزار میشود. رویدادهای بازیسازی نیز در این کنفرانس خواهیم داشت و علاقهمندان حوزه بازیهای رایانهای که تجربه کمتری در این زمینه دارند میتوانند جذب این حوزه شوند.
وی با بیان اینکه بحث بازیهای رایانهای در کشور ما هنوز آنقدر جدی گرفته نشده که مدیران حوزههای مختلف علمی و فرهنگی دید کافی به آن داشته باشند، افزود: همراه اول و شرکت مخابرات اصفهان در این زمینه با ما همکاری کرده و سرمایهگذاریهای مناسبی انجام دادند و هدف ما این است که در این صنعت بتوانیم بازیسازها و روانشناسان را در یک جوی مشترک در کنار هم قرار دهیم.
راستی با اشاره به ردهبندی بازیها در کشور اظهار کرد: خطوطی در دانشگاه اصفهان بررسی شد که نشان داد پارامترهای فرهنگی، اخلاقی و مذهبی در کشور در بازیها رعایت میشود و بازیهای تولید داخل از لحاظ آسیبزایی از فیلترهای اسرا (ردهبندی سنی بازیهای رایانهای) عبور خواهد کرد.
وی در ادامه به موقعیت اقتصادی حاصل از صنعت بازیها اشاره و بیان کرد: ما هنوز نتوانستهایم از لحاظ اقتصادی در بازیهای رایانهای داخلی به موقعیت مناسب برسیم و این موضوعات مختلفی از روانشناسی مخاطب تا بحث کپیرایت و نداشتن مدل صحیح اقتصادی از توسعه بازیها را در بر میگیرد.
دبیر کنفرانس بازیهای رایانهای فرصتها و چالشها با تاکید بر قالب کنفرانس به عنوان یک رویداد علمی و دانشگاهی اظهار کرد: ما تاکنون همایشهای زیادی در حوزه بازیهای رایانهای داشتهایم، اما در این کنفرانس مقاله ارائه و کارگاههای آموزشی برگزار میشود و دانشگاه اصفهان برای اولینبار کنفرانسی با این جامعیت برگزار میکند.
راستی با بیان اینکه اثر بازیها از دید پزشکی و روانشناسی در کشورمان مهجور مانده بیان کرد: کنفرانسی که در کشورهای دیگر برگزار میشود بر پایه اصلی توسعه علم قرار دارد، اما در ایران کنفرانسها به بستری تجاری تبدیل شده است.
وی کنفرانس را محدود به بازیهای کامپیوتری ندانست و ادامه داد: بازیهای کنسولی و موبایل هم در کنفرانس ما جا خواهند داشت. ما نیروها و استعدادهای خیلی خوبی داریم البته ما برای تولید بازیهای جذاب احتیاج به تکنولوژی برتر داریمو نمیتوان انکار کرد که تکنولوژی باعث جذابیت میشود.
ناصر مشایخی، معاون تجاری شرکت مخابرات اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در بخش صنعت اپراتورها که در کنار مردم حضور دارند میتوانند محتوا را به مردم منتقل کنند، افزود: نسل جوان نیازمند محتوای پرارزش است از اینرو ما احساس کردیم علمی که در دانشگاهها هست باید تبدیل به تجارت شود و گروهی تخصصی تشکیل دادیم که این امکان را ایجاد کند.
بر پایهی این گزارش، نخستین کنفرانس ملی "بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها" از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ بهمنماه سال جاری در اصفهان برگزار میشود.