محمدعلی گودینی: صفا و صمیمیت روستایی تا آخرین لحظه با "فردی" بود
یك نویسنده پیشكسوت انقلاب گفت: مرحوم امیرحسین فردی تا آخرین روزهای عمرشان سادگی، صمیمیت و اعتماد در وجود و چهره شان دیده میشد.
تحریرنو: محمدعلی گودینی با اشاره به سومین سالگرد درگذشت مرحوم امیرحسین فردی با بیان اینكه از روزهای نخست كه حوزه هنری شكل گرفت با استاد فردی در ارتباط بوده است، اظهار كرد: از همان ابتدا با دیدن چهره ایشان، صفا و صمیمیت روستایی را دیدم و تا آخرین روزهای عمرشان هم باز همان سادگی، صمیمیت و اعتماد در وجود و چهره شان دیده میشد.
وی ادامه داد: مرحوم فردی، سالهای سال، مسئولیتهای مختلف داشت و هیچكدام از این مسئولیتها باعث نشد كه ایشان خود را گم كند و فریب سمتها و عنوانها را بخورد. این مهمترین ویژگی آقای فردی بود.
گودینی خاطرنشان كرد: مهمترین یادگاری كه امیرحسین فردی از خود به جا گذاشت، پیریزی داستان انقلاب اسلامی بود و با حضور ایشان، كم كم داستان انقلاب احیا شد. در ابتدای انقلاب، نشریاتی قصد داشتند فرهنگ كشور را تغییر دهند و ادبیات بازاری و عاشقانه را ترویج كنند. اما افرادی همچون امیرحسین فردی در مقابل چنین جریانهایی ایستادند. نخستین داستانهایی كه فردی به نگارش درآورد هم درباره مستضعفین بود.
این نویسنده با بیان اینكه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، كسی نمیدانست كه قرار است داستان انقلاب شكل بگیرد، عنوان كرد: داستان انقلاب با حضور نویسندگان و حمایتهای شخصیتهایی همچون امیرحسین فردی پا گرفت.
وی گفت: در ابتدای كار نویسندگی خود در حوزه هنری چند داستان نوشتم كه در یكی از جلسات داستان خوانی، داستانی با عنوان «قرار در پارك» را خواندم. آقای مخملباف از عنوان داستان تصور كرد كه اثری عاشقانه است و ناراحت شد. اما مرحوم فردی لبخندی زد و به داستانم گوش كرد.
گودینی با تاكید مجدد بر اینكه مرحوم فردی انسانی ساده بود، اظهار كرد: فردی داستانی داشت كه بر روی من تاثیر بسیاری گذاشت و من از آن اثر فهمیدم كه سادهنویسی در ادبیات داستانی چقدر مهم است و باید از تكلف دوری كنم.
گفتنی است، مراسم سومین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی، پدر داستان انقلاب اسلامی، ساعت ۱۵ دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه با حضور داستاننویسان و شاعران انقلاب و مسئولان و مدیران حوزه هنری و خانواده مرحوم فردی در حوزه هنری برگزار میشود.
علاقه مندان برای حضور در این مراسم میتوانند در زمان یاد شده به سالن امیرحسین فردی حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند.
از فعالیت های امیرحسین فردی میتوان به سردبیری و مدیرمسئولی "كیهان بچهها" (به مدت ۳۱ سال)ـ مؤسس و مدیر مسئول كیهان علمی، مدیریت مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، عضویت در شورای داستان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب كتاب سال شهید حبیب غنیپور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت كارگاه قصه و رمان حوزه هنری اشاره كرد.
چندین بار داوری برای كتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، كتاب سال شهید حبیب غنیپور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصههای قرآنی از تجربههای دیگر وی است.
فردی از مؤسسان كتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) در سال ۱۳۵۳ و تشكیل شورای نویسندگان آن مسجد است كه در ادامه به حوزه هنری پیوستند و از ستونهای اولیه این نهاد بودند.
امیرحسین فردی عصر پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۳۹۲، دچار مشكل تنفسی شد و در راه انتقال به بیمارستان لقمان درگذشت.
نامور مطلق : به جای جراحی اندیشه، برای جراحی زیبایی هزینه میكنیمبهمن نامور مطلق، نویسنده و پژوهشگر، با انتقاد از فراگیر شدن رسانههای جدید، بیان كرد: این رسانهها فرصت مطالعه را از افراد گرفتهاند؛ در حالی كه قرار است در كنار كتاب استفاده شوند نه به جای كتاب.
به گزارش تحریرنو از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، دكتر بهمن نامورمطلق، مدرس دانشگاه شهید بهشتی، نویسنده و پژوهشگر نمونه، در پاسخ به اینكه چطور می توان سرانه مطالعه را در كشور افزایش داد، بیان كرد: از مهم ترین كارهایی كه باید در این زمینه انجام شود، ایجاد گفتمان كتاب است.
وی با تاكید بر اینكه تا شاهد ایجاد گفتمان كتاب در فضای عمومی كشور نباشیم، تغییری ایجاد نمیشود، گفت: حتی اگر كتاب ها با كمترین قیمت ها و در دسترسترین شیوهها به مردم عرضه شود، اگر تمایلی برای خواندن كتاب وجود نداشته باشد، باز هم به آن رو نمی آورند. متاسفانه در شرایط فعلی، مردم حاضرند پول های گزافی بابت مسائل كم ارزش صرف كنند اما به خرید كتاب كه میرسد، قیمت آن را بهانه می كنند چون نیازی به خرید كتاب احساس نمی كنند.
نامورمطلق توضیح داد: با نگاهی به اطرافمان می بینیم كه بسیاری از افراد حاضرند هزینه های زیادی را بابت جراحی های خطرناك صرف كنند اما به جراحی اندیشه و فكر كه می رسد، حاضر نیستند كوچكترین اقدامی انجام دهند. این ها به دلیل این است كه گفتمان كتاب و كتابخوانی ایجاد نشده و رقابتها بر سر موضوعات دیگری است.
این نویسنده كه معاون پژوهشی فرهنگستان هنر نیز بوده است، با انتقاد از رواج استفاده از رسانههای جدید افزود: شبكه هایی مانند تلگرام، فیس بوك و ... وارد كشورمان شده اند ولی هنوز فرهنگ استفاده از این شبكه های اجتماعی ایجاد نشده است. این شبكه ها ما را حیرت زده و شگفت زده كرده اند و نتوانسته ایم این آگاهی را به جامعه منتقل كنیم كه چنین ابزاری، تنها برای برطرف كردن برخی از نیازهای روزمره است نه اینكه بتوانند جای كتاب خواندن را بگیرند.
وی همچنین تاكید كرد: این رسانه ها، جامعه را دچار سطحی نگری می كنند و ما همچنان برای رسیدن به ژرفنا، نیاز داریم به كتاب مراجعه كنیم. رسانه های عصر جدید اگر به اندازه و به موقع مصرف شوند خوب هستند ولی می بینیم كه جای هرگونه مطالعه ای را از افراد گرفته اند؛ در حالی كه قرار است در كنار كتاب استفاده شوند نه به جای كتاب.
این نشانه شناس در ادامه با اظهار اینكه جامعه از فقدان گفتمان آگاه سازانه رنج می برد، گفت: در این میان، نقش نهادهای عمومی و رسانه ملی پررنگ به نظر می رسد اما متاسفانه انگار آن ها هم در دام رسانه های جدید افتاده و به سطحی نگری و سطحی پردازی كمك می كنند.
نامورمطلق افزود: چنین شرایطی، امكان عمیق شدن را به شهروندان نمی دهد و می بینیم به جامعهای مصرف گرا و مقلد تبدیل شده ایم. این در حالی است كه ما مولف و ژرف نگر بوده ایم و لازم است با هم اندیشی مسئولان و دلسوزان، دوباره سنت تعمق و تامل به جای عجله برای كسب اطلاعات سطحی را احیا كنیم؛ چراكه این شرایط دامنگیر دانشگاه ها نیز شده است.
وی درباره كتاب هایی كه امسال در نمایشگاه كتاب دارد نیز به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: "فرهنگ مصور نمادهای ایرانی" از نشر شهر و كتاب «بینامتنیت» با ویرایش جدید از انتشارات سخن در نمایشگاه كتاب عرضه می شود.
این مولف و محقق همچنین درباره انتشارات سوره مهر بیان كرد: با كتاب هایی از این انتشارات مخصوصا در عرصه پژوهش آشنا هستم و آن ها را دنبال می كنم. به عقیده من سوره مهر از ناشران فعال و خوبی است كه در برخی زمینه ها مانند ادبیات مقاومت، از ناشرین مرجع شمرده می شود.
كتاب "گفتوگو با سایه..." حبیب احمدزاده رونمایی میشود
رونمایی دانشگاهی از كتاب "گفتوگو با سایه یا بوف كور چگونه ساخته و پرداخته شد؟" حبیب احمدزاده در پژوهشكده دانشگاه هنر تهران برگزار میشود.
به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، كتاب "گفتوگو با سایه یا بوف كور چگونه ساخته و پرداخته شد؟" روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۵ در محل دانشگاه هنر تهران در خیابان سرهنگ سخایی رونمایی میشود.
این كتاب حاصل تحقیق مفصل و هفت ساله حبیب احمدزاده درباره چگونگی نگارش بوف كور توسط صادق هدایت است.
علی دهباشی، مدیر مجله بخارا، در مورد این كتاب چنین نوشته است: "كتاب گفتوگو با سایه، ما را با لذت، با وجوه ناشناختهای از رمان بوف كور آشنا كرده و پنجره كاملا تازه ای به تحقیقات هدایتشناسی میگشاید. آنچه دكتر حبیب احمدزاده در مورد صادق هدایت و بهویژه بوف كور پژوهش كردهاند، پیش از ایشان در تحقیقات قبلی بوف كور هرگز وجود نداشته است."
بعضی از خوانندگان این كتاب را حل المسائلی قاطع بر بوف كور، پس از قریب به بیش از شصت سال ابهامات جاری به جا مانده، پس از مرگ این نویسنده میخوانند.
سخنرانان این مراسم آقایان جهانگیر هدایت، خسرو سینایی، اكبر عالمی، دكتر بنی اردلان و علی دهباشی هستند.
این كتاب به همراه دی وی دی فیلم (گفتوگو با سایه) اثر خسرو سینایی و نیز با قابلیت نرم افزار واقعیت افزوده، بهزودی توسط انتشارات سوره مهر به بازار عرضه خواهد شد.
گرامیداشت یاد و خاطره امیر ادبیات انقلاب در زادگاهش اردبیل كاركنان و هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل سومین سالگرد امیرحسین فردی نویسنده نامآشنای انقلاب را گرامی داشتند.
به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، كاركنان و هنرمندان حوزه هنری استان اردبیل در حركتی نمادین سومین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی داستان نویس انقلابی، پایه گذار ادبیات انقلاب و مدیر فقید مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری را با نثار گل و فاتحه گرامی داشتند.
امیرحسین فردی پنجم مهر ماه ۱۳۲۸ در روستای قره تپه واقع در دامنه های جنوبی سبلان در استان اردبیل دیده به جهان گشود.
در شهریورماه سال ۶۱ به "كیهان بچه ها" دعوت شد و به عنوان سردبیر، عهده دار هدایت قدیمیترین نشریه كودكان و نوجوانان كشور شد. در دهه ۶۰ "جلسات داستان نویسی مسجد جوادالائمه" را هر هفته به طور منظم در كتابخانه مسجد تشكیل داد.
در سال ۱۳۷۵ با راه اندازی "جشنواره كتاب سال شهید حبیب غنی پور" با همكاری شاگردان دیروز، كه امروز با عنوان "شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه" فعالیت می كردند، جنبه گسترده تری به فعالیت های ادبی مسجد داد.
در سال ۱۳۸۷، موفق به دریافت "نشان درجه یك هنری" از وزارت ارشاد دولت وقت شد.
شهریورماه ۱۳۸۹ به "مدیریت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری" منصوب و تا پایان عمر – در كنار مدیرمسئولی "كیهان بچه ها"- در این مركز مشغول خدمت به ادبیات انقلاب اسلامی شد.
امیرحسین فردی بیشترین زمان عمر گرانقدرش را به تربیت شاگردانی پرداخت كه امروزه هر یك سكاندار گوشه ای از فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند و بدین علت كمتر به نوشتن و طبع اثر پرداخت.
رمان ها و كتاب هایی همچون "آشیانه در مه"، "سیاه چمن"، "اسماعیل"، "گرگ سالی" و… از استاد به جا مانده كه با ارائه قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا، نام وی را به عنوان «امیر ادبیات انقلاب» جاودان نموده است.
غروب روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، به ناگهان قلب مهربانش از كار ایستاد و روح بی قرارش، به دیدار یاران شهیدش شتافت.
زواریان: جشنواره جوان سوره جنبشی جدید در ادبیات ایجاد كرد
زهرا زواریان، رماننویس كشورمان، معتقد است كه برخی از جشنوارههای ادبی مثل جشنواره شعر و داستان جوان سوره درصدد ایجاد جنبشی جدید در فضای ادبیات هستند و انرژیهای مثبتی را در جامعه ادبی ایجاد میكنند.
به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری حوزه هنری، زهرا زواریان رماننویس كشورمان محدودیت در موضوعات جشنوارههای ادبی را لطمهای بزرگ به نویسندگان و شاعران دانست و خاطرنشان كرد: دیدگاه های مسئولان فرهنگی كه درصدد برگزاری یك جشنواره ادبی هستند باید همواره متحولانه بوده و به سمت استفاده از نظرات و آرای متعدد برود.
وی تصریح كرد: دیدگاه كمی گرایی كه در بعضی از جشنواره ها مطرح است و بیشتر افزایش آمار و ارقام آثار رسیده به جشنواره برای افراد مهم است را باید تغییر داده و به سمت كیفی گرایی برویم.
نویسنده كتاب "خاتون عشق" ادامه داد: بعضی از جشنوارههای ادبی مثل جشنواره شعر و داستان جوان سوره درصدد ایجاد جنبشی جدید در فضای ادبیات هستند و انرژی های مثبتی را در جامعه ادبی ایجاد می كنند و بودن آنها فرصتهای مغتنمی را برای فعالیت جوانانی كه در ابتدای راه هنری خود قرار دارند، بهوجود میآورد.
زواریان ارتباط برقرار كردن میان نویسنده های دو نسل جدید و قدیم را باعث گسترش ارتباط های دوستانه و آموزشی خوبی عنوان كرد و گفت: باید این اعتمادها میان این دو نسل ایجاد شود و درصدد رفع سوء تفاهم ها میان گذشتگان و امروزی ها برآییم و در این راه جشنواره ها هم می توانند سهم عمده ای دراین ارتباط ها داشته باشند.
نویسنده كتاب "رایحه نجابت"، كار حوزه هنری را به عنوان نهادی فعال در ترویج هنر و ادب اصیل ایرانی ارزشمند خواند و در این زمینه اظهار كرد: توجه به مباحث اصیل دینی و انقلابی توسط این نهاد فرهنگی و هنری در روزگاری كه كمتر به آن ها توجه می شود كاری ارزشمند است و در این راه باید سعی كرد تا در جذب هنرمندان خود سلیقه ای عمل نكنیم.
وی جشنواره های ادبی حوزه هنری و به ویژه جشنواره جوان سوره را سبب گردهمایی جوانان و مشاركت فعال آن ها در این عرصه عنوان كرد و بیان داشت: باید بكوشیم تا جشنواره هایی از این دست را حفظ كنیم و با ساختارشكنی هایی در برنامه های گذشته و پیش رفتن به سمت تحولی نو و شگرف طیف وسیعی از هنرمندان را با خود همراه سازیم.