همزمان با هفته ملی کودک؛
برگزاری ششمین نمایشگاه اسباب بازی با هدف افزایش سهم بازار، رونق تولید و اشتغال آفرینی
در دنیای فعلی، سرمایه فرهنگی از قالب های فردی که تنها فرد را منتفع سازد خارج و به یک مزیت رقابتی برای تمایز بخشی ملت ها در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مبدل شده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۲
 
برگزاری ششمین نمایشگاه اسباب بازی با هدف افزایش سهم بازار، رونق تولید و اشتغال آفرینی
 
در دنیای فعلی، سرمایه فرهنگی از قالب های فردی که تنها فرد را منتفع سازد خارج و به یک مزیت رقابتی برای تمایز بخشی ملت ها در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مبدل شده است.

به گزارش تحریرنو؛ محسن حموله معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت گفت: آن چه امروزه در رقابت های استراتژیک جهانی و موازنه های قدرت و نابرابری های سیاسی به عنوان عامل اثرگذار شناخته می‌شود ؛ تنها سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی نیست و توجه به سرمایه‌های فرهنگی که مزیت رقابتی جهت توسعه پایدار حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد می‌کنند هم بر این مهم تأثیرگذار است.

وی افزود: هنر و فرهنگ از نظر بسیاری یک موضوع روشنفکری و تفننی محسوب می‌شود. نتیجه این تفکر هم این خواهد بود که سهم هنر و فرهنگ در اقتصاد کشور سهمی حاشیه‌ای است در حالی که بخش فرهنگ و هنر یک بخش رشد یابنده است و قابلیت توسعه با سرعتی بیش از سایر بخش های اقتصادی را دارد.

دبیر سابق شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: در بیان اهمیت توجه به خلاقیت و نوآوری در اقتصاد دانش بنیان، ذکر این نکته کافی است که سازمان جهانی مالکیت فکری از آژانس های وابسته به سازمان ملل متحد - هر ساله گزارشی با عنوان شاخص نوآوری جهانی منتشر می‌کند که هدف اصلی آن مطالعه وضعیت اقتصاد دنیا از نظر ظرفیت‌های بروز نوآوری و نتایج فعالیت‌های خلاقانه و دانش‌بنیان است.

این گزارش در سال‌های اخیر به‌عنوان مرجعی اصلی در حوزه نوآوری و خلاقیت مورد استناد قرار گرفته است. در این گزارش بر نقش سرمایه‌های انسانی و نیروی خلاق در ایجاد فضای رشد و رفاه اقتصادی تأکید شده است. از سویی دیگر، اندیشمندان بر نقش بی بدیل خلاقیت در اقتصاد دانش بنیان تأکید داشته‌اند تا جایی که برخی آینده اقتصاد جهان را در دست نسل پس از اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد خلاق می‌دانند، همچنین ماهیت خدماتی و نرم صنایع خلاق منجر به آن شده تا این محصولات بر خلاف محصولات صنعتی و دارای ماهیت سخت، قابلیت تولید و تجاری سازی در فضاهای محدود و بدون نیاز به زیرساخت‌های حجیم و حتی به‌صورت مشاغل خانگی را هم داشته باشند. این مزیت می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصاد خلاق کشور کمک کند.

این کارشناس حوزه فرهنگی گفت: در حال حاضر صنعت اسباب بازی و سرگرمی به عنوان یک رشته فعالیت در یکی از دفاتر تخصصی وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان دفتر صنایع خلاق و ورزشی مدتی است شروع بکار کرده و این نشان از اهمیت موضوع دارد که وزارت صمت به این حوزه نگاه ویژه و صنعت و خلاق را خواهد داشت. بر همین اساس هر انچه که باعث تقویت و نشان از دست آوردهای این حوزه باشد؛ بسیار ارزشمند است، برگزاری نمایشگاه ها در سطح کشور باعث ایجاد تعامل و هم افزایی بین بخش خواهد شد، همچنین دستگاه های متولی و انجمن های تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی که چندین سال است فعالیت خود را شروع کرده اند می بایست از این فرصت ها نهایت بهره برداری خود را داشته باشند چه از جهت معرفی محصولات جدید و چه از نظر مباحث اقتصادی که قطعا با فروش اسباب بازی حوزه رونق تولید هم به شکلی مرتفع خواهد شد. با توجه به جلسات کارشناسی و مباحث تخصصی پیرامون صنعت اسباب بازی امید است نسبت به شکل گیری اتحادیه مستقل برای صنعت بازی، سرگرمی و اسباب بازی تسریع و نگاه مساعدی در سطح کشور صورت گیرد. تا بتوان برای تمام بخش های زنجیره ارزش این صنعت گام های خوبی برداشته شود.

دبیر وقت چندین دوره جشنواره ملی اسباب بازی: اگر نقش شورای نظارت بر اسباب بازی که توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در دهه ۷۰ تدوین شد و اجرایی گردید به درستی تبیبن می شد الان ما وضعیت مطلوب تری در این حوزه شاهد بودیم چرا که در این شورا دوازده دستگاه مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تکلیف دارند که برای صنعت اسباب بازی اقداماتی را در دستور کار خودشان قرار دهند. به عنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش که یکی از اعضای شورای سیاست گزاری این دبیرخانه می باشد می بایست نسبت به برنامه ریزی ورود این کالا در سطح مدارس اقدام و تدبیر کنند و خود این یک وظیفه تحول بسیار بزرگی در چرخه تولید اسباب بازی و سرگرمی برای تولید کنندگان در بر خواهد داشت و سازمان صدا و سیما نسبت به معرفی این محصولات اگر شرایط و تدابیری را اتخاذ کنند قطعا جامعه مخاطب با دست آوردهای این حوزه بیشتر آشنا خواهد شد و ... امیدوارم این نمایشگاه که دوره ششم خود را در حال برنامه ریزی و اجرا دارد در آینده نزدیک در وسعت بیشتری و با نگاه بین الملی کار خودش را ادامه دهد.

ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی، از تاریخ ۱۶ الی ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲، با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف تهران، شورای نظارت بر اسباب بازی و شهرداری تهران، همزمان با هفته ملی کودک در برج میلاد تهران برگزار می شود.
کد مطلب: 21298