معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: سازمانهای کشور در آینده باید با داشبورد مدیریتی اداره شوند و فکر نمیکنم در آینده شاهد بقای سازمانی بدون داشبورد مدیریتی باشیم.
به گزارش خبرنگار تحریرنو، نشست خبری سازمان راهداری و حملونقل جادهای صبح امروز سهشنبه ۱ دیماه ۹۴، با حضور مهندس شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و اصحاب رسانه در محل سازمان راهداری و حملونقل جادهای برگزار شد.
دراین نشست خبری مهندس شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به راهکار علم مدیریتی در این سازمان اظهار داشت: در حال حاضر تصمیمگیری صحیح در جهت توسعه در این سازمان، میتواند مبنای علمیتری داشته باشد که برمبنای آن افراد می توانند اطلاعات قضاوتی درستی از این سازمان داشته باشند.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: با توجه بر اینکه، تصمیمگیری صحیح نباید بهصورت شخصی گرفته شود، در حال حاضر در سیستم مدیریتی متاسفانه این امر زیاد دیده میشود که راهکار برای حل آن، شامل چند گام است که یکی از آنها دادههای ثبتی و دیگری داشبورد مدیریتی اطلاعات میباشد که این سیستم میتواند تمام دادهها را در خود جمعآوری کند و انحراف معیار تصمیم افراد را کاهش دهد.
وی با اشاره به اجرای طرح داشبورد مدیریتی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: پروژه دادههای ثبتی در سازمان راهداری از گذشته انجام میشد و پس از آن بارنامهها بصورت سیستم برخط راهاندازی شد.
مهندس آدمنژاد، با بیان اینکه برای راهاندازی طرح داشبورد مدیریتی در ابتدا دادهها بهثبت رسید، افزود: بر همین اساس ثبتی کردن و برخط کردن بارنامهها، صورت وضعیتها، ترددشمارها، سیستمهای CMR ناوگان بینالمللی، معاینهی فنی، کارت هوشمند، کلیه عملیات ترانزیتی، سامانهی اضافه تناژ WIM، دوربینهای نظارتی و ثبت تخلفات سرعت، سامانهی هواشناسی جادهای RWIS، کارت سلامت رانندگان، شبکهی عوارض کشور GIS، سیستم مدیریتی ناوگان راهداری FMS، سامانهی پرداخت الکترونیکی عوارض ETC و دادهها دیگر انجام شد.
وی با اعلام اینکه این طرح برای تصمیمگیری صحیح مدیران اجرایی شده است، اظهار داشت: با اجرای این سیستم از تصمیمهای سلیقهای و فردی جلوگیری میشود و مدیران میتوانند با استفاده از آمار و اطلاعات درست، تصمیم بگیرند.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: اقدام اول برای راهاندازی این سیستم، نسبی کردن دادهها و گام دوم ایجاد داشبورد بوده است که در این راستا یکسری اطلاعات در این سیستم بهثبت میرسد و با جستوجوی برخی دادهها، خروجی را در اختیار مدیران قرار میدهد.
مهندس آدمنژاد، با تاکید بر اینکه سازمان راهداری این اقدام را برای ایجاد هوش سازمانی گرفته تا انحراف معیار تصمیم مدیران را کاهش دهد، گفت: تردد خودروها به تفکیک استانها، متوسط سرعت در تمام شبکه، میزان بار حمل شده و دیگر اطلاعات در این سیستم بهثبت میرسد.
وی با تاکید بر اینکه در راستانی اجرای حقوق شهروندی، سازمان راهداری این سامانه را تا یکماه دیگر در اختیار مردم هم قرار میدهد، افزود: این اقدام برای نظارت شهروندان بر عملکرد سازمان انجام میگیرد، ضمن آنکه مردم میتوانند با ارسال تصاویری از وضعیت جادهها یا حوادث به سامانهی ۱۴۱، به مدیران کمک کنند.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با تاکید بر اینکه این طرح بدون مشارکت شهروندان امکانپذیر نیست، اظهار داشت: تحلیل و آنالیز دادهها میتواند نقش زیادی در حملونقل کشور داشته باشد و نیاز بسیاری را در این بخش تامین کند. سازمان راهداری هم بهعنوان یک سازمان پیش رو در امر حقوق شهروندی، این سامانه را بهصورت برخط در اختیار مردم قرار میدهد. ضمن آنکه سازمانهایی مثل سازمان هلال احمر٬ امداد و نجات و پلیس راه نیز میتوانند از اطلاعات داشبورد مدیریتی استفاده کنند.
مهندس آدمنژاد، ادامه داد: سازمانهای کشور در آینده باید با داشبورد مدیریتی اداره شوند و فکر نمیکنم در آینده شاهد بقای سازمانی بدون داشبورد مدیریتی باشیم و این سامانهی مدیریتی از بسیاری هزینهها میکاهد و موجب صرفهجویی و به حداقل رسیدن تصمیمگیریهای غلط میشود و با استفاده از داشبورد مدیریتی میتوان عملکرد مدیران اجرایی سازمان را نیز ارزیابی کرد و دربارهی جابهجایی مدیران نیز تصمیمگیری کرد.
وی تصریح کرد: تا پایان سال ۹۵ تمام جادههای شریانی به سیستم اضافه تناژ WIM مجهز میشوند تا ۷۵درصد محورهای کشور که بار اصلی ترافیکی را بهدوش میکشند به این سیستم مجهز شوند. طبق برآورد صورت گرفته سالانه ۱۸۰۰میلیارد تومان به جادههای کشور بر اساس اضافه تناژ خسارت وارد میشود که با این سیستم از آسیب به جادهها جلوگیری میشود.
مهندس آدمنژاد، دربارهی آمار کاهش تخلفات رانندگی پس از نصب دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف سرعت گفت: پس از نصب تعداد ۶۸۰ دوربین نظارتی و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت طبق آمار سرعت خودروهای متخلف متوسط ۷ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده است.