از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام شد؛
جزئیات طرح ۱۰میلیاردی نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری
معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات طرح ۱۰ میلیاردی دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری را تشریح کرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹
 
جزئیات طرح ۱۰میلیاردی نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری
 
معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات طرح ۱۰ میلیاردی دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری را تشریح کرد.

به گزارش تحریرنو از وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا از احتمال آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری و درون شهری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به تسریع فرایند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رئیس‌جمهوری به کلیه بانک‌ها و صدور ابلاغیه از جانب مرکزی به بانک‌های عامل این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: در بخش برون شهری از مجموع ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده ۱۲۰ هزار دستگاه، از ۱۳ هزار اتوبوس فرسوده ۹ هزار دستگاه، از ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۶هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.

وی ضمن تأکید بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار نوسازی خواهد شد. البته پیشنهاد این مصوبه از سوی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است. که شهرداری‌ها در بخش درون شهری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش برون‌شهری، عملیات اجرایی را بر عهده دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان عمومی فرسوده حمل‌ونقل بار و مسافر کشور اظهار داشت: در این طرح، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌گرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت‌ می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی ناوگان فرسوده درصورت برابر یا بیشتر بودن تعداد و مجموع ظرفیت کامیونت‌ها، کامیون‌ها و کشنده‌های اسقاط شده با تعداد و مجموع ظرفیت خودروهای جایگزین شده جدید برای هر قرارداد منعقده مشروط به آن‌که خودروهای فرسوده فوق با تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداقل یک سال قبل از نوسازی در شبکه حمل‌ونقل عمومی فعال بوده باشند طبق جدول محاسباتی تهیه شده قابل پرداخت است.

حسن‌نیا در خصوص مکانیسم پرداخت حاصل از صرفه‌جویی گفت: پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پس‌ازآن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور نماید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در این روش، کارخانه تولیدکننده برای تأمین قطعات، نسبت به گشایش LC اقدام و قطعات مورد نیاز را از طریق فاینانس تامین میکنند. البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌شود. به طوریکه در موعد سررسید اقساط از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در فرایند خرید خودرو، مبلغ پرداختی دولت بابت خریدخودرو به صورت کمک بلاعوض دولت ازمحل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود، متقاضی نیز برای خرید ۲۰ درصد به‌عنوان آورده و حدود ۳۰ درصد قیمت خرید نیز به‌صورت تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود.
کد مطلب: 16205