اعتراض به انتشار اخبار دروغ و جریان‌سازی علیه وزارت راه در صدا و سیما؛
آخوندی: بی‌اعتمادسازی ۲۵میلیون مسافر ریلی ناظر بر منافع ملی است؟
وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما از شیوه انعکاس خبرهای این رسانه درباره گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حادثه برخورد دو قطار در محدوده ایستگاه هفت خوان استان سمنان گلایه و تصحیح آن را خواستار کرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۵
 
آخوندی: بی‌اعتمادسازی ۲۵میلیون مسافر ریلی ناظر بر منافع ملی است؟
 
وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما از شیوه انعکاس خبرهای این رسانه درباره گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حادثه برخورد دو قطار در محدوده ایستگاه هفت خوان استان سمنان گلایه و تصحیح آن را خواستار کرد.

به گزارش تحریرنو از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، "عباس آخوندی" در این نامه نوشته است: شهروندان بوضوح دیدند و شنیدند به مدت ۱۰ساعت در همه بسته‌های خبری صدا و سیما، در زیرنویس‌های خبری و به طور مشخص شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت.

آخوندی در این نامه پرسیده است: آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالیانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؛ آن هم سیستمی که در مقایسه با همه شقوق حمل‌ونقلی، ایمن‌ترین آنهاست؟ آیا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟

در این نامه آمده است: آیا آنان که صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تسویه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند گزارشگری گزینش گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه اندازه خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی و دومی به فکر فروش ریل است؛ و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

آخوندی رونوشت این نامه را برای سران قوای مجریه و مقننه فرستاده است.

متن کامل نامه وزیر راه و شهرسازی به رییس سازمان صدا و سیما به شرح زیر است:

باسمه تعالی
جناب آقای دکتر عبدالعلی علی‌عسکری؛ رییس محترم سازمان صدا و سیما
با سلام

لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا (النساء: ۱۴۸)
خدا دوست نمی‌دارد که کسی به گفتار زشت (به عیب خلق) صدا بلند کند مگر آن که ظلمی به او رسیده باشد، همانا که خدا شنوا و داناست.

چهارشنبه ۲۴/۹/۱۳۹۵ شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صدا و سیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصا شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف شده و جریان‌سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت.

وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند؟ لطفا دستور فرمایید به موجب ماده ۳۰ اساسنامه سازمان صدا و سیما این نامه در همان شبکه‌ها با دو برابر تعداد تکرار قرائت شود.

در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است "وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به دلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال های متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است".

این در حالی‌ است که خبر صدا و سیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.

جناب آقای علی‌عسکری

خبر شما همه‌گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش. صدا و سیما نه فقط این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد.

در همان جلسه، نمایندگان دیگری بودند که از وزارتخانه و عملکرد سیستم دفاع کردند، لیکن دریغ از حتی یک اشاره کوچک. بحث بر سر دفاع از عملکردها نیست که آن فرصت و جای دیگری می‌خواهد.

مساله محوری، مسئولیت‌های قانونی، موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای در نشر اخبار رسمی است. وقتی حادثه‌ای تلخ در کشور رخ می‌دهد، مردمی به سوگ می‌نشینند و احساسات و عواطف عمومی جریحه‌دار می‌شود، آیا رسانه ملی جز ایجاد آرامش، حفظ وحدت ملی و در عین حال موشکافی حادثه از طریق پرداختن به مسائل فنی و قانونی و از طریق مجاری تخصصی و کارشناسی وظیفه‌دیگری دارد؟ مگر به حکم قانون، کمیسیون عالی سوانح مرجع رسمی و قانونی این اظهار نظر نیست؟

تنظیم‌کنندگان از این موضوع مطلع بودند و می‌دانستند مرجع قانونی اظهار نظر کمیسیون مذکور است و اعلام نظر به نام مجلس شورای اسلامی نیازمند رای‌گیری از نمایندگان محترم است و آنچه از سوی رییس جلسه اعلام شد فقط یک اظهار نظر شخصی بود.

این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و فقط مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه، کاری غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. این روش، چه کمکی به فهم حقیقت، شناخت اشکالات و تنگناهای ساختاری و رفتاری و یا درس‌آموزی از حوادث برای جلوگیری از تکرار آنها می‌کند؟

خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع ‌شد که سخنان مشاور رییس جمهوری و اعلام علت سانحه، یک اظهار نظر شخصی بوده‌است. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسی کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهوری صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند، اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تایید می‌کند.

افزون بر این، اگر قرار باشد به این استناد شود، این حکم نسبت به سخن دیگران نیز تسری دارد، اعم از نظر موافقان یا مخالفان وزراتخانه و حتی اظهار نظر کمیسیون. هم‌چنانکه در گزارش کمیسیون آمده‌است، تنها مرجع رسمی و قانونی اظهار نظر در این باره، کمیسیون عالی سوانح است. این کمیسیون در دو اطلاعیه مقدماتی که آخرین آنها در ۱۸/۹/۱۳۹۵ بود به طور رسمی نظر خود را اعلام کرد و سرانجام در تاریخ ۲۲/۹/۱۳۹۵ آن را در اختیار دادستانی منطقه قرار داد اما صدا و سیما در شکل‌دهی به خبر هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

خبر به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC اشاره داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شده‌است؟ همچنین در خبر آمد "بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده یا...". این عبارت در کجای گزارش آمده‌بود؟

آقای رییس

آیا بی‌اعتماد ساختن میلیون‌ها ایرانی و ۲۵ میلیون مسافری که سالیانه با استفاده از قطار به مقاصد خود سفر می‌کنند، ناظر بر منافع ملی است؛ آن هم سیستمی که در مقایسه با تمام شقوق حمل‌ونقلی ایمن‌ترین آنهاست؟ آیا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟ آیا آنان که صدا و سیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تسویه حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند گزارشگری گزینش گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی و دومی به فکر فروش ریل است؛ و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.

جناب آقای علی‌عسکری

من چهارشنبه به محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آنها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده‌است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش. مطمئنم شما هم دستور داده‌اید و این را در جریان پیگیری موضوع دریافت کردم. لیکن تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت.

به گمانم شما هم به گفتمان‌سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید. تحریف آشکارا در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته‌باشد؟ آیا این جز جریان‌سازی رسانه‌ای، آن هم به صورت بسیار ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟

در شرکت راه‌آهن بیش از ۲۲ هزار نفر زحمت می‌کشند و روزانه صدها سیر و حرکت را سامان می‌دهند. شوربختانه حجم خدمات عظیمی که در این شرکت صورت گرفته و می‌گیرد همه تحت الشعاع این حادثه غمبار قرار گرفته است.

آنان که این‌گونه فضا می‌سازند آیا نمی‌دانند چگونه با روحیه این خیل عظیم خدمتگزاران بازی می‌کنند و هر لحظه امکان وقوع حوادث سخت‌تر و فاجعه‎آمیزتری را فراهم می‌کنند؟

البته من همه مسئولیت دفاع از همکاران را شخصا بر عهده می‌گیرم و به آنان روحیه خواهم داد اما شایسته است رسانه نیز به این مهم واقف باشد.

من منتظر قرائت این نامه و تصحیح و جبران خبر اعلامی از سوی شما خواهم ماند.

با سپاس
عباس آخوندی- ۱۳۹۵/۹/۲۵

سانحه برخورد قطارهای تبریز- مشهد و مشهد- سمنان

سانحه برخورد قطارهای تبریز- مشهد و مشهد- سمنان ساعت هشت صبح جمعه پنجم آذرماه در محدوده ایستگاه هفت خوان استان سمنان رخ داد که شماری از واگن ها از خط خارج یا دچار آتش سوزی شدند و ۴۲ نفر از مسافران و ماموران قطار جان خود را از دست دادند.

مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان این هفته اعلام کرد:

براساس بررسی های انجام شده مقصر اصلی حادثه سمنان مامور و متصدی سی.تی.سی (کنترل ترافیک) ایستگاه شاهرود است.

اکبر ترکان گفت: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد علت وقوع حادثه، خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار بوده است که آن را به حالت کنترل دستی گذاشته بودند.

وی اعلام کرد عمدی در این کار وجود نداشته و خطای حرفه ای صورت گرفته است.

چهارشنبه گذشته گزارش رسمی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره سانحه ریلی منتشر شد.

در گزارش کامل این کمیسیون آمده است "عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سال های متمادی ساختار زمینه ساز بروز سانحه بوده است".
کد مطلب: 8854